Connect with us

Actualitate

Vicepreședintele Consiliului Județean Călărași Valentin Barbu – despre proiectul Îmbunătăţirea capacităţii administraţiei publice – Sipoca 452/MySmis nr. 118879

Published

on

Vicepreședintele Consiliului Județean Călărași Barbu Valentin, persoană desemnată cu funcție de conducere în cadrul instituției publice ne-a acordat un interviu cu privire la modul în care s-a desfășurat proiectul ce a vizat formarea profesională a funcționarilor publici din cadrul unității administrative, consilieri juduețeni, vicepreședinți și președinte al CJ.

1. Ce părere aveţi despre tematica abordată în cadrul programului de formare în domeniul eticii şi integrităţii, la care aţi participat?

În cadrul training-ului, la care am participat, au fost abordate conceptele de etică, integritate și anticorupție.

Obiectivele urmărite s-au pliat pe nevoile noastre, ale grupului țintă, format din consilieri județeni și demnitari, şi în paralel și din personal de conducere și execuție din cadrul Consiliului Județean Călărași.

Pentru prima categorie, consilieri judeţeni şi demnitari şi mai ales pentru cei implicaţi în managementul organizaţiei s-a pus accentul pe modalitatea de implementare a codului de conduită etică, pe furnizarea instrumentelor etice necesare pentru a putea judeca moral sistematic şi independent eventuale cazuri de corupţie, și, nu în ultimul rând, pe dobândirea de noi tehnici de creare şi îmbunătăţire a climatului etic al instituţiei.

Advertisement

Pentru  cea de-a doua categorie, accentul s-a pus pe înțelegerea noţiunilor etice de bază, dar și pe semnificaţia prevederilor codului etic al instituției.

Participanții la programele de instruire, organizate prin proiect, au fost sprijiniți să identifice problemele cu care se confruntă instituţia din punct de vedere etic, inclusiv prin identificarea, discutarea şi rezolvarea cazurilor morale reale întâlnite în activitatea profesională.

De asemenea, ni s-au oferit instrumente care să ne sprijine să înţelegem procesele de decizie etică şi să contribuim la acestea prin întărirea capacității de reflecţie etică a fiecăruia dintre cei implicaţi.

Scopul final al acestui program de instruire a fost acela de a dobândi capacitatea de a ne aduce aportul la întărirea climatului etic și moral în cadrul instituției.

Se cunoaște faptul că în cadrul oricărei organizații de succes, cultura organizaţională este cea care orientează în mod hotărâtor comportamentul angajaţilor prin norme specifice organizaţiei.

În acest sens, ne vom preocupa de crearea unei culturi etice a Consiliului Judeţean Călăraşi prin  acceptarea ideii că nu este suficientă morala personală pentru a avea o organizaţie integră şi asta deoarece o cultură morală a instituţiei trebuie să existe şi să stimuleze comportamentul moral al fiecărui angajat în parte.

Advertisement

De asemenea, am deprins faptul că dezbaterea etică e importantă şi e poate singura cale prin care problemele morale pot fi conştientizate şi rezolvate, că etica instituţională poate fi învăţată la orice vârstă şi că redactarea  unui  cod  de etică nu  rezolvă  problemele de comportament neetic.  

De aceea, problema corupţiei a fost de la început situată în centrul agendei noastre de lucru, iar prin implicarea Consiliului Județean Călărași într-un proiect dedicat rezolvării acestei problematici, am arătat precuparea noastră vizavi de creșterea transparenței actului administrativ prin furnizarea unor servicii de cea mai bună calitate, cetățenilor. Ultimii ani au fost marcaţi de o atenţie din ce în ce mai crescută, acordată fenomenului de corupție și eradicarea lui la nivel insituţional.

2.  Care este opinia dvs. în legătură cu prestaţia formatorului?

Prestaţia formatorului a fost una foarte bună, pe măsura aşteptărilor. Abordarea informaţiilor a fost facilă şi uşor asimilabilă. Vorbim de specialişti în acest domeniu, care au înţeles că coroborarea informaţiilor teorertice cu cele practice sunt calea pentru o fundamentare eficientă a informaţiilor furnozate, astfel încât fiecare participant să dobândească cunoştinţe în acest domeniu de actualitate şi contribuie, personal, la furnizarea unui comportament integru şi moral, deoarece fiecare dintre noi reprezentăm interfaţa Consiliului Judeţean Călăraşi în relaţia cu cetăţenii şi în relaţiile de serviciu.

3. În continuarea demersurilor privind formarea, întreprindeţi la nivel instituţional vreo acţiune menită a veni în sprijinul alinieii Consiliului Judeţean Călăraşi la Strategia Naţională Anticorupţie?

Cu siguranţă, da. Încă de la început am fost informat că prin implementarea acestui proiect s-a realizat o analiză, la nivel instituţional, în urma căreia au fost identificate o serie de vulnerabilităţi, care vor fi corectate în următoarea perioadă, astfel încât instituţia să atingă ţintele propuse de Stategia Naţională Anticorupţie.

Advertisement

Această analiză a scos în evidenţă faptul că la nivelul instituţiei nu a fost elaborate Planul de integritate al Consiliului Judeţean Călăraşi, document prevăzut a fi elaborat în cazul autorităţilor publice, prin Strategia Națională Anticorupție.

Acest document stabileşte obiective clare în ceea ce privește acţiunile realizate în cadrul instituţiei, dar şi măsurile care trebuiesc întreprinse, indicatorii de performanță, riscurile, sursele de verificare, termenenele de realizare şi responabilii.

Continuăm, cu paşi mici, dar hotărâţi, un proces de îmbunătăţire a imaginii Consiliului Judeţean Călăraşi la nivel de percepţie a cetăţenilor, prin asigurarea unor servicii transparente cu grad înalt de profesionalism şi nu în ultimul rând bazate pe comportamente etice şi morale de netăgăduit.

Peste tot, lupta pentru combaterea corupţiei a devenit o problemă serioasă, cu atât mai mult cu cât fenomenul se poate extinde foarte rapid, devenind un stil de viaţă, o mentalitate întărită prin comportamente neetice, un labirint din care este mult mai greu să ieşi. Prevenţia este direcţia pe care Consiliul Judeţean Călăraşi o urmează pentru menţinerea, sub control, a situaţiei, deoarece depăşirea acestei bariere, la nivel individual fenomenul aduce atingere reputaţiei oamenilor care lucrează pentru instituţie, poate atrage răspunderea penală, nefiind o infracțiune banală.

Tocmai pentru că lipseau, în special, acele mecanisme preventive care ar fi de natură să determine abţinerea de la acte de corupţie şi respectarea standardelor de integritate, soluția identificată prin acest proiect a fost aceea de a lua în calcul colaborarea cu societatea civilă materializată prin realizarea de acţiuni comune, proiecte în parteneriat, consultanţă reciprocă, schimburi de bune practici.

În această privinţă, în luna februarie 2019 a fost aprobat în şedinţa Consiliului Judeţean proiectul de hotărâre privind aprobarea Acordul de parteneriat între Judeţul Călăraşi Asociaţia Transparency International, Asociaţia Pro Democraţia şi societatea Academică din România, toate din Bucureşti, cu activităţi în domeniul anticorupţiei.

Advertisement

Urmare a acestui demers, la nivelul Consiliului Judeţean Călăraşi a fost înfiinţat un Grup de Acţiune privind Prevenirea şi Combaterea Corupţiei, care va funcţiona având ca principal scop analiza, evaluarea şi monitorizarea activităţilor în domeniul SNA 2016-2020.

S-a plecat de la premiza că ONG-urile constituie o componentă esenţială a participării într-o societate deschisă şi democratică, actionând în interesul cetăţenilor cu  deschidere, responsabilizare, claritate şi responsabilitate de ambele părţi.

Acest grup se întâlneşte la Bucureşti, o dată pe lună şi beneficiază de un cadru organizatoric şi metodologic bine pus la punct, în care sunt specifice împărtirea responsabilităţilor în fiecare etapă de funcţionare a parteneriatului.

Obiectivul nostru rămâne încurajarea integrităţii şi prevenirii corupţiei care este una dintre funcţiile managementului, atât în sectorul public, cât şi în sectorul privat.

4. Care este elementul de noutate care v-a atras atenţia?

            Elementul de noutate ţine de managemetul integrităţii prin implementarea unor standarde de integritate, coduri clare de conduită şi sisteme de gestionare a comportamentelor neetice la nivel instituțional.

Advertisement

Dacă vreţi părerea mea, comportamentul corupt intră în contradicţie cu îndeplinirea îndatoririlor de serviciu într-o manieră imparţială şi corectă şi aduce atingere reputaţiei serviciului public. Distruge încrederea în imparţialitatea şi obiectivitatea administraţiei publice şi, prin urmare, baza pentru a trăi împreună ca o comunitate transparentă şi corectă.

Din acest motiv, fiecare angajat are sarcina de a acţiona într-un mod care să ofere un exemplu pentru colegi, manageri şi public. Corupţia poate fi prevenită şi combătută numai în cazul în care toată lumea îşi asumă responsabilitatea şi toţi au ca obiectiv comun un loc de muncă fără corupţie. Acest lucru înseamnă ca terţii să nu aibă au nicio posibilitate de influenţare necinstită în procesul de luare a deciziilor.       Aceasta presupune, de asemenea, că, în situaţii de genul, nu ar trebui să se acopere colegii corupţi dintr-un sentiment greşit de solidaritate sau loialitate. Toată lumea este obligată să participe la descoperirea activităţilor ilegale şi trebuie să contribuie la formarea unei imagini instituţionale pozitive.

Daca ne raportăm la Strategia Naţională Anticorupţie, soluţia nu poate fi decât asumarea de către conducătorii instituţiilor publice a  problematicii integrităţii la nivelul organizaţiei. Această atitudine trebuie să depăşească nivelul asumării declarative a principiului „toleranţei zero” şi să se manifeste prin măsuri concrete de descurajare a actelor de corupţie.

Cazuri de corupţie, conflicte de interese, incompatibilitate sau de încălcare a codului de conduită nu au fost raportate la nivelul Consiliului Judeţean Călăraşi, dar  dacă s-ar întâmpla, acest lucru ne-ar permite să propunem ajustări la nivel instituţional, astfel încât acestea să fie stopate din faşă, deoarece astfel de cazuri nu ar reprezenta probleme individuale, izolate, ale unei anumite persoane, ci probleme realede management.

Pentru noi, managementul prevenirii corupţiei nu este un scop în sine, ci are rolul de a asigura buna funcţionare a Consiliului Judeţean Călăraşi, îndeplinirea mandatului său, creşterea calităţii serviciilor publice, precum și creşterea încrederii beneficiarilor serviciilor publice în instituţia publică.

Viziunea noastră de management o legăm, întotdeauna, de realitatea administrativă. Personalul nostru se confruntă zilnic cu un număr vast de cereri din partea beneficiarilor, reglementări, metodologii, proceduri, reguli, formulare ce trebuie avute în vedere şi poate avea tendinţa de a trata măsurile de prevenire a corupţiei drept un set suplimentar de acte ce trebuie realizate. Modalitatea în care regulile se aplică situaţiilor reale trebuie să reconfirme obiectivele comune şi să confere credibilitate demersurilor de prevenire a corupţiei. Sunt de părere că trebuie să existe o disponibilitate internă de dialog şi consiliere în problemele etice.

Advertisement

Un pericol, pe care îl monitorizăm permenent îl reprezintă procedurile-stereotip sau formalismul în aplicarea unor proceduri, prin eschivare, deoarece ele întreţin astfel o disonanţă între valorile declarate şi cele practicate, ceea ce ar putea conduce, în final, la incidente de integritate, care, cu siguranţă, vor fi descoperite mai devreme sau mai târziu.

În demersurile noastre încercăm să identificăm riscurile şi vulnerabilităţile la corupţie printr-un proces participativ, al fiecărui angajat la acest proces.

5. Aţi mai fi interesat să participaţi la un proiect cu tematică similară?

Cu siguranţă aş participa, deoarece a fost un demers util, compatibil cu acţiuni similare care vin în completarea cunoştinţelor deja obţinute în cadrul acestui program de formare.

De asemenea, cunoaştem faptul că, în general, angajaţii instituţiilor sunt obişnuiţi cu retorica lipsită de conţinut a luptei împotriva corupţiei.

Am transmis deja semnalul că situaţia s-a schimbat şi că este încurajat comportamentul integru şi transparent. În acest sens, strategiile noastre vizează asumarea deschisă a obiectivelor de schimbare instituţională, care, prin efortul nostru conjugat, conduc la asigurarea unui serviciu public transparent, orientat către cetăţeni şi nevoile lor.

Advertisement

Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

Accident pe DN3B: O tânără din Călărași ar fi încercat să-și pună capăt zilelor, însă i s-a făcut rău la volan

Published

on

Un nou incident rutier a avut loc astăzi în jurul orelor 12:20 pe DN3B, la ieșirea din municipiul Călărași, pe șoseaua Chiciului. Un autoturism condus de o tânără a intrat în coliziune cu un parapet. Ar fi încercat să-și pună capăt zilelor, doar ca nu a mai reușit să-și ducă gestul la capăt. Pe drum, fetei i s-a făcut rău.

Potrivit primelor informații și a ajuns cu autoturismul în parapet dintre sensurile de mers.

La fața locului au intervenit de urgență mai multe autospeciale de descarcerare, ambulanțe și echipaje de poliție. Traficul în zonă a fost oprit pentru a permite intervenția autorităților și a personalului medical.

Starea de sănătate a tinerei nu a fost încă confirmată, însă aceasta a fost găsită inconsistenta. A fost transportată de urgență la spital pentru îngrijiri medicale.

Advertisement

Continue Reading

Actualitate

Organizația Mondială a Sănătății trage un semnal de alarmă asupra creșterii îngrijorătoare a numărului tinerilor care consumă alcool și țigări electronice

Published

on

Conform unui raport al filialei europene a Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), consumul de alcool și de ţigări electronice în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 11 și 15 ani este considerat “alarmant”. Specialiștii recomandă implementarea unor măsuri de sănătate publică pentru a restricționa accesul la băuturile alcoolice.

Organizat o dată la patru ani sub auspiciile Biroului OMS Europa, care cuprinde 53 de țări și se întinde până în Asia Centrală, sondajul internațional HBSC (Health Behaviour in School-aged Children) analizează comportamentul de sănătate al copiilor cu vârstele de 11, 13 și 15 ani. Printre diferitele secțiuni ale acestuia se numără și cea referitoare la consumul de substanțe psihoactive.

Conform raportului, utilizarea ţigărilor electronice a crescut la nivel global, cu o tendință deosebit de accentuată în rândul adolescenților. În ciuda acestui fapt, există o veste bună: procentul tinerilor cu vârste cuprinse între 11 și 15 ani care fumează a scăzut, doar 13% dintre aceștia declarând că au fumat în 2022, ceea ce reprezintă o reducere de două procente față de acum patru ani.

Cu toate acestea, un număr semnificativ dintre ei au început să utilizeze ţigările electronice. Aproximativ 32% dintre adolescenții de 15 ani au fumat deja una, iar 20% au fumat în ultimele 30 de zile.

“Utilizarea pe scară largă a substanţelor nocive în rândul copiilor din multe ţări din regiunea europeană (şi nu numai) constituie o ameninţare gravă la adresa sănătăţii publice”, a avertizat Hans Kluge, directorul regional al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), conform news.ro.

Alcoolul este cea mai întâlnită substanță consumată de adolescenți. Conform raportului, 57% dintre adolescenții de 15 ani au consumat alcool cel puțin o dată, iar aproape patru din zece au făcut acest lucru în ultimele 30 de zile. Mai mult, aproximativ unul din zece adolescenți (9%) au avut o beție puternică la un moment dat în viața lor. Astfel, aproximativ 5% dintre adolescenții de 13 ani și 20% dintre cei de 15 ani au experimentat acest lucru.

“Aceste rezultate subliniază măsura în care alcoolul este disponibil şi normalizat şi arată nevoia urgentă de măsuri politice mai bune pentru a proteja copiii şi tinerii de daunele (sale)”, a precizat organizaţia, potrivit news.ro.

Conform raportului, după o perioadă de scădere a consumului de substanțe psihoactive, există date care sugerează că pandemia COVID-19 a generat o nouă creștere a consumului. Raportul compilează informații de la 280.000 de tineri din Europa, Asia Centrală și Canada. Măsurile de restricție au influențat semnificativ obiceiurile adolescenților cu vârste între 11 și 15 ani. Aceștia au petrecut mai mult timp online și au fost expuși la publicitatea digitală într-o măsură mai mare, având un impact negativ asupra comportamentului tinerilor.

 

Continue Reading

Actualitate

Guvernul a aprobat deschiderea unui nou punct de trecere la frontiera dintre România și Ungaria

Published

on

Urmăriți știrile Călărașipress.ro pe Whatsapp

În ședința de joi, 25 aprilie, Guvernul a aprobat o hotărâre privind deschiderea unui punct de trecere a frontierei de stat între Beba Veche (România) și Kübekháza (Ungaria), în scopul reducerii congestiei traficului rutier în zonă și pentru a facilita trecerea atât în Ungaria, cât și în Serbia (prin Ungaria).

Azi aprobăm deschiderea unui nou punct de frontieră Ungaria la Beba Veche. Este un obiectiv din lunga listă de investiţii în infrastructură aflată în derulare în judeţul Timiş, dar de altfel întreaga ţară”, a afirmat Ciolacu, conform adevărul.ro

Conform unui comunicat emis de Executiv, actul normativ aprobat implică transferul către domeniul public al statului și sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a sectorului de drum județean DJ 682, împreună cu terenul asociat acestuia, aflate în domeniul public al județului Timiș și sub administrarea Consiliului Județean Timiș. De asemenea, acesta va fi încadrat în categoria funcțională a drumurilor de interes național.

“Punctul de trecere a frontierei va fi destinat traficului internaţional de persoane, precum şi traficului internaţional de mărfuri, până la limita de greutate totală de 3,5 tone. Data deschiderii se va conveni pe cale diplomatică, după crearea condiţiilor necesare de personal, tehnice şi de infrastructură”, se arată în comunicat.

Dezbaterea privind deschiderea Punctului de Trecere a Frontierei (PTF) Beba Veche între România și Ungaria a început în 2023. Pe 20 octombrie, Guvernul a aprobat un Memorandum pentru deschiderea PTF România – Ungaria la Beba Veche. În prealabil, pe 1 septembrie 2023, la Timișoara, guvernele României și Ungariei au semnat două memorandumuri pentru deschiderea PTF-ului de la Beba Veche, situată în cea mai vestică localitate din România, și pentru construcția unui nou pod peste Mureș la Cenad, tot în județul Timiș.

Punctul de trecere a frontierei de la Beba Veche va fi accesibil doar pentru autovehicule cu o greutate de până la 7,5 tone și va avea un program zilnic de funcționare, între orele 08:00 și 20:00.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a explicat că planul actual pentru punctul de frontieră implică un fel de sens giratoriu, cu trecerea de frontieră din Ungaria în Serbia deja funcțională, iar România deschide trecerea către Ungaria. Se ia în considerare și deschiderea separată către Serbia în viitor, însă momentan este vorba de un sens giratoriu cu vămi pentru cele două puncte de trecere de frontieră.

Ministrul a subliniat că lucrările pentru deschiderea punctului de frontieră vor dura 14 luni. În acest context, a evidențiat necesitatea investiției, dat fiind că există așteptări pentru aderarea terestră la Schengen.

“Mi-aş dori foarte mult ca, la sfârşitul anului, să intrăm şi terestru şi să nu mai fie nevoie de această investiţie. Dar preluarea drumului de la Consiliul Judeţean, trecerea la drum naţional, investiţiile în aceste drumuri şi – cei doi primari ştiu foarte bine că s-au început lucrările de asfaltare şi de la Sânicolau spre Dudeşti Vechi – toate aceste investiţii sunt necesare şi oricum mergi într-un punct de trecere a frontierei care după aceea poate să fie fără poliţie de frontieră sau vamă, dar în mod sigur cu Serbia nu. Haideţi să vedem cum gestionăm”, a afirmat Sorin Grindeanu.

Continue Reading

Cele mai vizualizate