Connect with us

Știri

Elevii olimpici- reprezintă cu adevărat elita învățământului românesc sau doar un instrument de camuflare a hibelor cu care ne confruntăm de zeci de ani?

Published

on

Într-un sistem de învățământ în care includerea elementelor postmoderniste în tehnicile de predare și evaluare lipsește cu desăvârșire, în care analfabetismul funcțional atinge cote alarmante, iar absenteismul și abandonul școlar constituie mărci cât se poate de clare ale traseelor educaționale neeficiente și neflexibile, mitul olimpicilor rămâne unul dintre puținele, dar insuficientele instrumente care pledează în favoarea schimbării de direcție în învățământul preuniversitar din România. În anul școlar 2015-2016 ne mândrim cu aproximativ 7000 de olimpici naționali, dintre care 202 au fost laureați la fazele internaționale, reprezentând țara noastră cu mândrie și demonstrând că avem resursă umană pentru a face, în ciuda lipsurilor, performanță. Cu toate acestea, poveștile din spatele procesului de selectare a loturilor olimpice, precum și întregul fenomen ce se străduiește să readucă o rază de speranță în climatul educațional, sunt mai puțin cunoscute sau mai puțin acceptate.

Consiliul Național al Elevilor, unica structură reprezentativă a elevilor din România, își propune în acest context realizarea unei introspecții care să readucă în atenția publicului larg incapacitatea stabilirii calității și a relevanței sistemului educațional prin prisma promovării elitelor. Deși apreciem prestanța colegilor noștri în cadrul competițiilor naționale și internaționale, nu putem rămâne indiferenți când învățământul de masă este covârșit de fracturi de logică, de lipsă de interes, de motivație și de investiții care să vină în sprijinul dezvoltării și modernizării infrastructurii.

Mai mult decât atât, nu de puține ori semnalăm proceduri deficitare de selectare a loturilor olimpice. Deseori ne sunt sesizate cazuri în care punctajele nu se justifică pe baza baremului, în care corectura nu se realizează corespunzător prevederilor din Metodologia-cadru de organizare și desfășurare a competițiilor școlare, aprobată prin OMECTS 3035/2012. De asemenea, Consiliului Național al Elevilor i s-au pus în vedere și situații în care unor profesori incompatibili cu prevederile actului normativ sus-menționat le-a fost permisă prezența în comisia de corectare și că tocmai acești profesori au influențat decisiv clasamentul final. În acest sens, ne exprimăm dezacordul atât în ceea ce privește lipsa unei monitorizări mai drastice a Ministerului Educației Naționale și lipsa impunerii unor sancțiuni bine definite, care să vină în sprijinul elevilor ce consideră că drepturile le-au fost lezate, cât și în ceea ce privește lipsa obiectivității și transparentizării proceselor ce stau la baza constituirii loturilor olimpicii și acordării celorlalte distincții.

Totodată, printre principalele inconveniente se numără și realizarea unor subiecte care nu concordă cu realitățile sistemului, prin depășirea nejustificată a programei pentru olimpiadă, astfel încât itemii propuși devin realizabili doar de elevii din centrele universitare, restricționează accesul elevilor bine pregătiți, motivați, dar neprivilegiați geografic la performanță, diferențele înregistrate fiind indubitabil în favoarea primilor menționați.

Advertisement

În consecință, luând în considerare contextul actual, de definitivare la nivel național a loturilor olimpice, Consiliul Național al Elevilor solicită public respectarea metodologiei-cadru, precum și a legislației în vigoare și transparentizarea și echilibrarea procesului de selecție, astfel încât să fie respectat principiul echității și drepturile elevilor olimpici să fie integral respectate.

Nimeni nu contestă rolul major pe care îl joacă olimpiadele școlare în climatul educațional din România și nicidecum pregătirea solidă a elevilor și profesorilor care reușesc să se remarce la nivel național și internațional, însă, de foarte multe ori, uităm să ne aplecăm asupra învățământului de masă, marcat de nenumărate lipsuri și neconcordanțe, doar pentru că sperăm ca pozițiile pe care se situează olimpicii români în cadrul competițiilor internaționale să fie relevante și în procesul de stabilire a calității și a eficienței la nivel macro. Or, acest fapt este aproape imposibil, din multiple considerente, astfel încât atenția actorilor relevanți în educație la nivel național ar trebui să se concentreze în direcția asumării educației drept o prioritate și a investirii masive în modernizarea și compatibilizarea ei cu cerințele riguroase ale pieței muncii. Mai mult decât atât, în culisele fenomenului olimpic, situația nu este tocmai așa cum este percepută din exterior. Nivelul de dificultate la anumite materii devine vizibil din ce în ce mai ridicat, șansele unui elev care nu provine dintr-un centru universitar scad dramatic, profesori incompatibili cu criteriile prevăzute de metodologie ajung să decidă soarta lotului olimpic, iar numeroase olimpiade se inventează și reinventează, înființându-și propriile internaționale, fără a exista o motivare transparentă în prealabil. Și atunci se naște întrebarea: oare elevii olimpici reprezintă cu adevărat elita învățământului românesc sau doar un instrument de camuflare a hibelor cu care ne confruntăm de zeci de ani?”, a declarat Alexandra TUȚĂ, vicepreședintele Consiliului Național al Elevilor

Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Știri

Pedepsele aspre care îi așteaptă pe șoferii băuți sau drogați la volan. Serviciul Rutier și Centrul Antidrog Călărași au ieșit pe șosele într-o acțiune de tip blitz

Published

on

Serviciul Rutier Călărași s-a aflat astăzi pe teren, alături de Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog (CPECA) Călărași, într-o acțiune de tip blitz pentru informarea șoferilor cu privire la noile modificări legislative în domeniul rutier și combaterea conducerii autovehiculelor sub influența consumului de substanțe psihoactive și alcool. În total, patru echipaje au fost prezente pe străzile municipiului Călărași, astăzi – 26 iulie 2024. 

CPECA Călărași a completat această acțiune prin informarea specifică a conducătorilor auto despre prevederile legislației rutiere ce privesc drogurile și alcoolul. A oferit totodată materiale promoționale ale Campaniei ”Drive Clean” derulată de Agenția Națională Antidrog  la nivelul întregii țări.

Au fost implicate 4 echipaje de la Serviciul Rutier, Biroul Rutier, Ordine Publică a municipiului Călărași și Secția 6.

Pe 10 iulie 2023 a intrat în vigoare Legea Anastasia, potrivit căreia săvârșirea omorului din culpă de către un șofer care a condus fără permis, sub influența alcoolului sau a substanțelor psihoactive se pedepsește cu închisoarea, fără posibilitatea ca instanța să dispună suspendarea executării pedepsei sub supraveghere. 

Advertisement

Ulterior, Parlamentul României a mai adoptat o lege care îi lasă fără carnet pentru 10 ani pe șoferii prinși băuți sau drogați la volan. Potrivit legii, pentru acești șoferi instanțele nu vor mai putea dispune amânarea executării pedepsei. 

Ambele legi menționate vin ca urmare a unor accidente rutiere în care mai multe persoane și-au pierdut viața din cauza unor șoferi care se aflau la volan sub influența alcoolului sau a drogurilor. 

Continue Reading

Știri

SETACO PREVENT SRL ANGAJEAZĂ

Published

on

SETACO PREVENT SRL ANGAJEAZA
· Electricieni
· Electronisti
· Tehnicieni sisteme de securitate
Cerințe:
Sunt necesare cunostinte de electricitate/ electronica/ cablare structurata, voce-date
Permis cat.B
ANRE , liceu sau scoala profesionala in domeniul electric constituie avantaj
Responsabilități:
Cablari instalații electrice și de curenți slabi Instalare servisare și mentenanța sisteme de supraveghere video, sisteme de alarma la efracție, rețele voce date
Salariul prima lună ( probă ) 3500 lei net.
CV-urile se pot trimite la adresa de e-mail: [email protected] pe WhatsApp la numărul 0242.314.232 sau personal la sediul firmei din Călărași intersecția străzii București cu str. Libertății.

Continue Reading

Știri

Cum plănuiește Ligia Deca, ministrul Educației, să aducă mai mulți profesori în școlile rurale? „Dacă nu recunoaștem profesorii buni din rural, nu o să-i avem niciodată acolo”

Published

on

Sursă imagine: Ligia Deca/Facebook

Ligia Deca, ministrul Educației, a vorbit într-un interviu pentru Școala 9, citat de Edupedu, despre cum pot fi motivați profesorii să vină să predea în școlile din mediul rural. Printre soluțiile propuse de aceasta se numără oferirea unui sprijin financiar mai ales celor aflați la începutul carierei de profesor (primă de instalare, de exemplu) și motivarea celor din comunitatea rurală să se întoarcă ulterior pentru a preda la sat. Un alt factor evidențiat de Ligia Deca în interviu a fost „efectul recunoașterii”, adică niște instrumente de recompensare ale performanței. 

Școala 9: „Ce facem cu profesorii? Este o criză globală de profesori. O resimțim și în România. Vedem și că ei se aglomerează în școlile din urban. Mă refer aici la profesorii care sunt titularizați, au grade didactice, au experiență. Ei merg acolo unde au toate resursele la îndemână. Cum îi ducem pe profesorii valoroși în școlile cu multe provocări?”

Ligia Deca: „Cred că o primă variantă, în acest sens, este să-i ajutăm în partea de debut în carieră. Deci, la începutul carierei, ei au nevoie de niște resurse financiare, pe lângă bursa egală cu salariul mediu pe economie pe care o vor avea toți cei care merg pe formarea inițială, în noua formulă, vorbim și despre o primă de instalare pe care o să o introducem pentru cei care aleg să meargă să se titularizeze în zona rurală.

Avem nevoie și să-i stimulăm pe cei care provin din acea comunitate și merg pe formarea didactică, după aceea să se întoarcă în comunitățile lor. Iar aici este o colaborare excepțională pe care o avem cu autoritățile publice locale. Am vizitat școli din comunități locale unde primăria oferea facilități elevilor buni din comunitate, care merg pe ruta didactică și se întorc în comunitate. Că este vorba despre teren, că este vorba despre casă, că este vorba despre alte facilități, lucrurile acestea încurajează tinerii să meargă în comunitățile rurale”. 

Advertisement

Ministrul Educației a mai subliniat un pas foarte important – „efectul recunoașterii”, așa cum l-a denumit. Ligia Deca e de părere că profesorii au nevoie ca meritelele lor să fie recunoscute, mai ales când lucrează într-un mediu care nu le oferă toate resursele de care au nevoie pentru a realiza actul educațional. Aceasta a dat drept exemplu asociația Teach for Romania, care organizează gala profesorului din rural. 

„Și cred că avem nevoie inclusiv prin instrumentele noastre de recompensare ale performanței, că vorbim de gradație de medic, vom vorbi despre alte feluri de plată suplimentară, bazată pe performanță, să recunoaștem meritele celor care fac diferența în comunitățile lor. Nu e simplu din punct de vedere metodologic, dar dacă nu recunoaștem profesorii buni din rural, indiferent că, cel puțin în primii ani, au sau nu rezultate de tip, nu știu, olimpiade, concursuri, ș.a.m.d,. nu o să-i avem niciodată acolo”, a mai precizat aceasta în interviul pentru Școala 9, citat de Edupedu. 

Din anul școlar 2025-2026, profesorii care se titularizează în zone defavorizate sau izolate beneficiază de o primă de instalare neimpozabilă egală cu cinci salarii minime brute pe țară, potrivit Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Condiția pe care profesorii trebuie să o îndeplinească este să rămână titulari în școala respectivă pentru o perioadă de cinci ani, mai arată Edupedu în articol. 

Advertisement
Continue Reading

Cele mai vizualizate