Connect with us

Știri

Reprezentanții elevilor iau pulsul școlii călărășene – 84% dintre elevii chestionați consideră că prevederile Statutului Elevului nu sunt respectate

Published

on

La începutul lunii august elevii din întreaga țară au avut parte de o victorie de proporții, anume adoptarea Ordinului ministrului educației naționale și cercetării științifice nr. 4742/2016 privind  Statutul Elevului, documentul ce reglementează drepturile și datoriile beneficiarilor primari ai educației. Astfel, elevii s-au putut în sfârșit mândri cu un act normativ special destinat lor, în scopul diminuării abuzurilor dintr-un sistem de învățământ preuniversitar deja suprasaturat de hibe, de mărci ale mentalităților anacronice, ale lipsei de formare și de deschidere către noi metode de predare și notare și de o absență a instrumentelor de facilitare a tranziției pe piața muncii.

În acest sens, la jumătate de an de la adoptarea ordinului sus-menționat, Biroul Executiv al Consiliului Județean al Elevilor Călărași, unica structură reprezentativă a elevilor călărășeni, a decis să realizeze o radiografie cât se poate de transparentă a modului în care Statutul a fost implementat în școlile din județ, realizând și promovând un chestionar online, structurat într-o manieră simplă și accesibilă oricărui elev dornic de a-și face vocea auzită.

După aproximativ 4 săptămâni de menținere a sondajului deschis publicului larg, rezultatele finale sunt cât se poate de îngrijorătoare, iar măsurile ce se impun prevestesc instaurarea unei stări de tensiune, ce derivă din numeroasele abuzuri practicate.

Din totalul elevilor care au decis să ofere frânturi din realitățile ascunse ale mediilor instituționale din care provin, 54,3% mărturisesc că au luat la cunoștință de conținutul Statutului Elevului, în timp ce 35,1% ne informează că nu în totalitate.

Advertisement

De asemenea, la întrebarea crucială din incipit, ” Consideri că Statutul Elevului a fost implementat corect la tine în școală, fiind respectate prevederile sale?”, discrepanța dintre cifrele obținute este înfiorătoare: 84% declară că nu, urmând să ofere detalii în întrebările ce urmează.

În acest moment totul devine cât se poate de interesant, pentru că urmează o trecere în revistă a principalelor drepturi potențial încălcabile, iar elevii călărășeni nu s-au ferit să furnizeze informații obiective, care se relevă după cum urmează:

Dreptul de a fi informat cu privire la notele obtinute, inainte de consemnarea acestora in catalog

41,5%

Dreptul de a primi rezultatele lucrarilor scrise in termen de 15 zile lucratoare

Advertisement

37,2%

Dreptul de a fi consultat si de a-ti exprima optiunea pentru disciplinele din curriculum la decizia scolii *optionalele*

27,7%

Dreptul la o evaluare obiectiva si corecta

25,5%

Advertisement

Dreptul de a contesta rezultatele evaluarii lucrarilor scrise

21,3%

Dreptul de a beneficia de decontarea integrala a navetei pe baza de abonament

12,8%

Alte drepturi

Advertisement

12,8%

Accesul gratuit la educatie in invatamantul gratuit de stat

11,7%

Dreptul de a nu fi sanctionat pentru fapte savarsite IN AFARA perimetrului scolii

11,7%

Advertisement

Nu mi s-a incalcat niciun drept.

11,7%

Dreptul de a beneficia de tarif redus cu 50% pentru transportul local in comun, precum si pentru transportul intern auto, feroviar, naval si fluvial, pe tot parcursul anului calendaristic

10,6%

Dreptul de a beneficia de invatamant nediscriminatoriu

Advertisement

9,6%

Dreptul de a avea acces la baza materiala a scolii, in limita resurselor disponibile, inclusiv la biblioteca, sali de sport, computere conectate la Internet

8,5%

Dreptul de a iti fi inregistrate toate cererile scrise si semnate, in conditiile legii

8,5%

Advertisement

Dreptul de a beneficia de manuale scolare gratuite

5,3%

Dreptul de a forma, adera si participa la grupuri, organizatii, structuri sau miscari care promoveaza interesele elevilo

4,3%

Dreptul de a beneficia de burse sociale, de studiu si de merit, de performanta

Advertisement

4,3%

Respectarea libertatii de exprimare

33%

Dreptul de a-ti fi consemnata absenta in catalog doar in cazul in care NU esti prezent la ora de curs

16%

Advertisement

Dreptul de a parasi perimetrul scolii in timpul programului scolar, daca esti major

16%

Drepturi  incalcate

Procentajul in incalcarea dreptului

Mai mult decât atât, ei critică atitudinea anumitor cadre didactice care, în loc să devină actanți ai unui parteneriat tripartit elev-școală-părinte, nu fac decât să impună vechile și bine-cunoscutele metode de subjugare a potențialului creator,a  libertății de gândire și de exprimare, a creativității și dorinței de aprofundare, printr-o pseudopoziționare superioară într-o ierarhie ce ar trebui complet eliminată din sistem. Cei mai mulți elevi care au participat la acțiunea demarată de Consiliul Județean al Elevilor Călărași fac parte din Colegiul Național ”Barbu Știrbei” , din Liceul Teoretic ”Mihai Eminescu” și din Liceul Teoretic ”Neagoe Basarab”, recunoscuți drept piloni ai învățământului călărășean, fapt ce ne îngrijorează și mai mult în ceea ce privește onestitatea și echitatea din școlile din județul nostru.

Advertisement

Pe de altă parte, elevii afirmă într-un procent de 54,3% că sunt mulțumiți de actualul conținut al Statutului și că inițiativa reprezentanților lor este demnă de apreciere, cu precizarea că se așteaptă implementarea unor măsuri concrete care să eradicheze inconvenientele și abuzurile semnalate. În plus, ei speră că vocea lor va fi auzită și că, treptat, învățământul preuniversitar din România va avea parte de o restructurare și revalorizare, prin înlăturarea componentei arhaice omniprezente și substituirea ei cu un nou mod de a gândi: centrat pe beneficiarii primari ai educației, pe consultarea acestora și promotor al unor metode cu mai multă aplicabilitate practică, care să îi pregătească pentru viață și să le stimuleze dorință de a aprofunda.

În acest sens, președintele Consiliului Județean al Elevilor Călărași, totodată vicepreședinte al structurii naționale, Alexandra-Ioana TUȚĂ, a declarat că ”Acest chestionar este un prim pas în procesul de identificare a nevoilor și dorințelor elevilor călărășeni. Cunoaștem prea bine fenomenul deficitar dezvoltat în climatul educațional la nivel național, însă dorim să avem o privire mai în amănunt asupra a ceea ce se întamplă la nivel micro, județean, pentru a ști cum să ne ajutăm colegii să își facă vocea auzită și să aibă drepturile respectate. Nu este firesc să avem parte de astfel de abuzuri în societatea secolului XXI, când elevii și profesorii ar trebui să aibă parte de o relație de tip dialog, care să faciliteze progresul din multiple puncte de vedere. Este vorba despre un parteneriat pe care ni-l dorim și care ne este refuzat, recurgându-se la diverse strategii ce au ca scop destabilizarea și inhibarea inițiativelor noastre. Din păcate pentru astfel de personalități, CJE Călărași nu mai e ceea ce a fost în urmă cu mulți ani- masa de manevră a unor personaje emblematice, ce acționau cu rea-credință, profitând de slaba reprezentare a colegilor din perioada respectivă. Cred cu tărie că lucrurile s-au schimbat în mai bine și există dovezi clare, palpabile în acest sens. Nu am realizat acest chestionar pentru a puncta o simplă activitate, ci pentru că aceasta este datoria noastră, a elevilor reprezentanți și pentru că, de cele mai multe ori, elevii evită să îți mărturisească sincer problemele cu care se confruntă. Se tem încă de posibilele mijloace de coerciție ce se pot aplica, în memoria lor colectivă încă este bine înrădăcinată lipsa sprijinului din partea colegilor lor și din partea altor actori relevanți. Mulți dintre ei nu cunosc legislația în vigoare, nu știu care sunt căile de a contracara astfel de abuzuri, de aceea devine vital să le fii alături și să te implici activ, dacă vrei să schimbi ceva în mai bine. În cursul acestei săptămâni voi avea discuții cu Inspectoratul Școlar al Județului Călărași în vederea soluționării problemelor cu care ne confruntăm.”

Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Știri

Pedepsele aspre care îi așteaptă pe șoferii băuți sau drogați la volan. Serviciul Rutier și Centrul Antidrog Călărași au ieșit pe șosele într-o acțiune de tip blitz

Published

on

Serviciul Rutier Călărași s-a aflat astăzi pe teren, alături de Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog (CPECA) Călărași, într-o acțiune de tip blitz pentru informarea șoferilor cu privire la noile modificări legislative în domeniul rutier și combaterea conducerii autovehiculelor sub influența consumului de substanțe psihoactive și alcool. În total, patru echipaje au fost prezente pe străzile municipiului Călărași, astăzi – 26 iulie 2024. 

CPECA Călărași a completat această acțiune prin informarea specifică a conducătorilor auto despre prevederile legislației rutiere ce privesc drogurile și alcoolul. A oferit totodată materiale promoționale ale Campaniei ”Drive Clean” derulată de Agenția Națională Antidrog  la nivelul întregii țări.

Au fost implicate 4 echipaje de la Serviciul Rutier, Biroul Rutier, Ordine Publică a municipiului Călărași și Secția 6.

Pe 10 iulie 2023 a intrat în vigoare Legea Anastasia, potrivit căreia săvârșirea omorului din culpă de către un șofer care a condus fără permis, sub influența alcoolului sau a substanțelor psihoactive se pedepsește cu închisoarea, fără posibilitatea ca instanța să dispună suspendarea executării pedepsei sub supraveghere. 

Advertisement

Ulterior, Parlamentul României a mai adoptat o lege care îi lasă fără carnet pentru 10 ani pe șoferii prinși băuți sau drogați la volan. Potrivit legii, pentru acești șoferi instanțele nu vor mai putea dispune amânarea executării pedepsei. 

Ambele legi menționate vin ca urmare a unor accidente rutiere în care mai multe persoane și-au pierdut viața din cauza unor șoferi care se aflau la volan sub influența alcoolului sau a drogurilor. 

Continue Reading

Știri

SETACO PREVENT SRL ANGAJEAZĂ

Published

on

SETACO PREVENT SRL ANGAJEAZA
· Electricieni
· Electronisti
· Tehnicieni sisteme de securitate
Cerințe:
Sunt necesare cunostinte de electricitate/ electronica/ cablare structurata, voce-date
Permis cat.B
ANRE , liceu sau scoala profesionala in domeniul electric constituie avantaj
Responsabilități:
Cablari instalații electrice și de curenți slabi Instalare servisare și mentenanța sisteme de supraveghere video, sisteme de alarma la efracție, rețele voce date
Salariul prima lună ( probă ) 3500 lei net.
CV-urile se pot trimite la adresa de e-mail: [email protected] pe WhatsApp la numărul 0242.314.232 sau personal la sediul firmei din Călărași intersecția străzii București cu str. Libertății.

Continue Reading

Știri

Cum plănuiește Ligia Deca, ministrul Educației, să aducă mai mulți profesori în școlile rurale? „Dacă nu recunoaștem profesorii buni din rural, nu o să-i avem niciodată acolo”

Published

on

Sursă imagine: Ligia Deca/Facebook

Ligia Deca, ministrul Educației, a vorbit într-un interviu pentru Școala 9, citat de Edupedu, despre cum pot fi motivați profesorii să vină să predea în școlile din mediul rural. Printre soluțiile propuse de aceasta se numără oferirea unui sprijin financiar mai ales celor aflați la începutul carierei de profesor (primă de instalare, de exemplu) și motivarea celor din comunitatea rurală să se întoarcă ulterior pentru a preda la sat. Un alt factor evidențiat de Ligia Deca în interviu a fost „efectul recunoașterii”, adică niște instrumente de recompensare ale performanței. 

Școala 9: „Ce facem cu profesorii? Este o criză globală de profesori. O resimțim și în România. Vedem și că ei se aglomerează în școlile din urban. Mă refer aici la profesorii care sunt titularizați, au grade didactice, au experiență. Ei merg acolo unde au toate resursele la îndemână. Cum îi ducem pe profesorii valoroși în școlile cu multe provocări?”

Ligia Deca: „Cred că o primă variantă, în acest sens, este să-i ajutăm în partea de debut în carieră. Deci, la începutul carierei, ei au nevoie de niște resurse financiare, pe lângă bursa egală cu salariul mediu pe economie pe care o vor avea toți cei care merg pe formarea inițială, în noua formulă, vorbim și despre o primă de instalare pe care o să o introducem pentru cei care aleg să meargă să se titularizeze în zona rurală.

Avem nevoie și să-i stimulăm pe cei care provin din acea comunitate și merg pe formarea didactică, după aceea să se întoarcă în comunitățile lor. Iar aici este o colaborare excepțională pe care o avem cu autoritățile publice locale. Am vizitat școli din comunități locale unde primăria oferea facilități elevilor buni din comunitate, care merg pe ruta didactică și se întorc în comunitate. Că este vorba despre teren, că este vorba despre casă, că este vorba despre alte facilități, lucrurile acestea încurajează tinerii să meargă în comunitățile rurale”. 

Advertisement

Ministrul Educației a mai subliniat un pas foarte important – „efectul recunoașterii”, așa cum l-a denumit. Ligia Deca e de părere că profesorii au nevoie ca meritelele lor să fie recunoscute, mai ales când lucrează într-un mediu care nu le oferă toate resursele de care au nevoie pentru a realiza actul educațional. Aceasta a dat drept exemplu asociația Teach for Romania, care organizează gala profesorului din rural. 

„Și cred că avem nevoie inclusiv prin instrumentele noastre de recompensare ale performanței, că vorbim de gradație de medic, vom vorbi despre alte feluri de plată suplimentară, bazată pe performanță, să recunoaștem meritele celor care fac diferența în comunitățile lor. Nu e simplu din punct de vedere metodologic, dar dacă nu recunoaștem profesorii buni din rural, indiferent că, cel puțin în primii ani, au sau nu rezultate de tip, nu știu, olimpiade, concursuri, ș.a.m.d,. nu o să-i avem niciodată acolo”, a mai precizat aceasta în interviul pentru Școala 9, citat de Edupedu. 

Din anul școlar 2025-2026, profesorii care se titularizează în zone defavorizate sau izolate beneficiază de o primă de instalare neimpozabilă egală cu cinci salarii minime brute pe țară, potrivit Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Condiția pe care profesorii trebuie să o îndeplinească este să rămână titulari în școala respectivă pentru o perioadă de cinci ani, mai arată Edupedu în articol. 

Advertisement
Continue Reading

Cele mai vizualizate