in ,

Retrospectiva anului școlar 2016-2017 din perspectiva elevilor

Raport privind implementarea Statutului Elevului în județul Călărași

Consiliul Județean al Elevilor Călărași este structura reprezentativă a elevilor din județul Călărași, constituită și organizată în urma Ordinului ministrului Educației Naționale și Cercetării Ştiințifice nr. 3838/ 23.05.2016 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare al Consiliului Național al Elevilor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 429 din 08.06.2016. Prioritățile Consiliului Județean al Elevilor Călărași sunt apărarea și promovarea drepturilor și a intereselor elevilor pe care îi reprezintă, propunând concomitent o serie de evenimente și activități specifice educației nonformale, în vederea asigurării unei dezvoltări personale și profesionale complete.
Statutul Elevului este unicul document ce reglementează drepturile și datoriile beneficiarilor primari ai educației. Acest act normativ a fost elaborat de Consiliul Naţional al Elevilor, fiind aprobat prin Ordinul ministrului Educației Naționale și Cercetării Științifice nr. 4742/10.08. 2016, fundamentat pe respectarea valorilor comunităţii şcolare şi ale sistemului educaţional.
În temeiul art. 49 din Statutul Elevului, Consiliul Județean al Elevilor Călărași realizează anual un raport privind implementarea documentului în școlile din județul Călărași. Prin intermediul unui chestionar care a cumulat câteva sute de răspunsuri din 11 licee și 3 școli gimnaziale din județul Călărași, structura reprezentativă a elevilor călărășeni a reușit să radiografieze într-o manieră exhaustivă, raportată la numeroși indicatori, gradul de implementare a Statutului Elevului în climatul educațional județean. Din nefericire, răspunsurilor celor peste 300 de elevi care au participat la studiu confirmă faptul că nu toate prevederile Statutului Elevului sunt respectate în județul Călărași, aspect cu atât mai îngrijorător cu cât majoritatea impresiilor provin din cele două licee de top: Liceul Teoretic ”Mihai Eminescu” Călărași și Colegiul Național ”Barbu Știbei” Călărași.
În cele ce urmează, vom aduce în atenția opiniei publice principalele date statistice pe care se fundamentează studiul elaborat de Consiliul Județean al Elevilor Călărași:
 55% din elevii chestionați cunosc prevederile Statutului Elevului, în timp ce 27% mărturisesc că în totalitate, iar 18% (aproape un sfert!) nu au luat cunoștință de conținutul său.
 art. 6 din Statutul Elevului referitor la dreptul siguranței în școli este respectat numai în proporție de 64%, în timp ce 13% din elevi își simt pusă în pericol integritatea fizică/morală și 23% uneori
 dreptul de a beneficia de consiliere școlară, profesională sau psihologică se respectă doar în proporție de 27%, însemnând că 73%, adică 222 de elevi, nu au beneficiat de acest drept. De asemenea, se constată faptul că doar 46% din elevi au fost mulțumiți de orele de consiliere, în timp ce 33 de elevi (41%) le-au considerat nefolositoare și 13% din călărașeni, nu în totalitate.
 15% din elevii călărășeni privesc cu reticență vizita la cabinetul consilierului școlar, din cauza opiniilor colegilor. Cu toate acestea, 74%, adică 224 de elevi, nu manifestă nicio reținere față de o astfel de vizită, în timp ce 29% mărturisesc că uneori ezită să ia o astfel de decizie.
 Se constată faptul că 54% din elevii călărășeni nu se simt discriminați în unitatea de învățământ în care sunt înscriși. Cu toate acestea, 17% acuză diverse forme de discriminare, iar 29% consideră că acestea s-au făcut remarcate doar în situații particulare.
 61% din elevii județului Călărași au sesizat o evaluare subiectivă din parte profesorilor, în timp ce 39% consideră că au fost evaluați corespunzător. Îngrijorător este faptul că 82% dintre elevii chestionați nu au făcut uz de dreptul de a contesta rezultatele lucrărilor scrise. Mai mult decât atât, dintre cei 18% care au apelat la acest drept, mai mult de jumătate (58%) nu au avut câștig de cauză.
 La nivel județean, se constată că 81% dintre elevi nu au simțit nicio schimbare în comportamentul profesorului în urma contestației, în timp ce 11 elevi (19%) susțin acest fapt.
 Se constată că 86% din elevii călărășeni dispun de acces gratuit la baza materială a unității de învățământ din care fac parte și numai 12% nu au acces mereu. Se remarcă o excepție de 2%, adică 5 elevi, cărora nu li se oferă accesul la baza materială a școlii.
 58% dintre elevii călărășeni au fost informați parțial, la unele discipline, despre planificarea materiei respective și doar 38% au fost înștiințați în totalitate. Se observă o excepție de 4% care nu au fost informați la nicio disciplină.
 Se constată faptul că în județul Călărași, 70% din elevi au fost consultați cu privire la disciplinele pentru curriculum și 30% nu.
 În județul Călărași, dreptul de a primi rezultatele evaluărilor scrise în termen de 15 zile se respectă în totalitate în proporție de 34%. 21% dintre elevi susțin că de cele mai multe ori acest termen respectat, în timp ce 24% acuză faptul că acesta nu este respectat deloc.
 48% dintre elevi nu au fost informați mereu cu privire la notele obținute, înainte de consemnarea acestora în catalog, în timp ce 47% au răspuns că întotdeauna și-au cunoscut notele înainte de consemnare. Doar 5% afirmă că nu au fost informați deloc în acest sens.
 72% dintre elevii chestionați susțin că nu au fost constrânși să participe la olimpiade și concursuri școlare. Cu toate acestea, este îngrijorător faptul că 14% mărturisesc că au existat mijloace de coerciție aplicate în acest sens. Totuși, 82% dintre elevi nu au simțit schimbări în atitudinea cadrului didactic, în urma unui refuz.
 94% din elevii județului Călărași nu au fost influențați în alegerea vreunui reprezentant și doar 6% au avut parte de alegeri limitate.
 20% dintre elevi mărturisesc că le-a fost consemnată absența ca mijloc de coerciție.
 22% dintre elevii chestionați mărturisesc că le-a fost permisă părăsirea perimetrului școlii, fiind majori. 66% dintre cei care au participat la studiu nu sunt majori.
 În județul Călărași, 45% dintre elevi nu beneficiază de burse, iar 18% dintre elevi nici măcar nu au fost informați.
 Se constată faptul că în județul Călărași dreptul de a oferi feedback se respectă în proporție de 32%. 68% dintre elevi nu au avut încă ocazia să transmită feedback profesorilor.
 În județul Călărași, se constată faptul că 57% dintre elevi nu au fost supuși unor sancțiuni colective, în timp ce 43% au fost deja sancționați.
 Se constată faptul că în proporție de 47% exprimarea opiniei depinde de situație și că în proporție de 39% dreptul la exprimarea opiniei este respectat în totalitate. 14% reclamă faptul că nu le-a fost respectat acest drept.
 7% dintre elevii chestionați au fost sancționați pentru postări și mesaje din spațiul online, care vizau aspecte educaționale. 68% nu au avut astfel de postări.
 36% din elevii călărășeni nu au fost informați cu privire la deciziile adoptate în Consiliul de administrație de reprezentantul elevilor. 35% cunoșteau aceste aspecte.
 71% din elevii călărășeni nu au apelat la Consiliul Elevilor pentru rezolvarea anumitor probleme. Dintre cei 29% care au apelat, 72% consideră că au fost ajutați.

Având în vedere toate acestea, Asociația Elevilor din Călărași, alături de Consiliul Județean al Elevilor Călărași, își vor concentra demersurile în jurul soluționării inconvenientelor, acționând în sensul garantării și apărării drepturilor principalilor beneficiari ai educației. Despre principalele direcții de acțiune vom afla în scurt timp de la reprezentanții elevilor la nivel județean.

0 0 votes
Article Rating

What do you think?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

AHC Dunărea Călăraşi, primul meci din noul sezon

ISU CĂLĂRAȘI| Exercițiu tactic, simulare intervenție stingere incendiu într-un loc de depozitare, acordarea primului ajutor pentru trei persoane