Connect with us

Cultură

Exclusiv / Din culisele „Flori de Mai”: Georgiana Teodorescu vorbește despre organizarea celui mai mare festival de muzica ușoară din țară

Flori de Mai, cel mai mare festival concurs de muzică ușoară din România, s-a terminat după patru zile de spectacol. 54 de concurenți din toată țara s-au întrecut pentru cele două trofee în valoare totală de 35.000 de lei, iar călărășenii și nu numai s-au distrat alături de artiști și trupe consacrate, precum Puya, 3 Sud Est sau Vama. Însă pentru organizatori, munca pentru ediția de anul acesta a început tocmai în februarie. Mai multe despre munca din spatele acestui festival de amploare din județul Călărași ne spune Georgiana Teodorescu, manager al Centrului Județean de Cultură și Creație.

Ediția cu numărul 34 a festivalului-concurs Flori de Mai a ajuns la bun sfârșit după patru zile pline de concerte din partea celor mai consacrați artiști români, dar și din partea a 54 de voci tinere din toată țara care au urcat pe scenă pentru a câștiga premiile oferite de juriu și sponsori. 

Georgiana Teodorescu alături de câștigătoarea trofeului „Flori de Mai”. Sursă imagine: Centrul Județean de Cultură și Creație Călărași

Georgiana Teodorescu, manager al Centrului Județean de Cultură și Creație, este deja la a treia ediție a festivalul pe care îl organizează și a vorbit despre munca pe care nu toată lumea o vede, în exclusivitate pentru Călărași Press. Spune despre ea că are emoții la fiecare eveniment pe care îl organizează (a mai organizat Hora Mare, MotorFest, Chitara Dunării, târgul de Crăciun sau spectacolele de Revelion), pentru că își dorește să iasă foarte bine. 

Eu sunt un om perfecționist și nu accept să lucrez la un nivel mediocru. Și din cauza asta am emoții, pentru că îmi doresc să iasă foarte, foarte bine”, povestește aceasta. 

„Nu este simplu deloc” 

Munca organizatorilor începe cu adevărat din luna februarie, când încep înscrierile. Urmează apoi o perioadă în care materialele trimise de concurenți sunt validate, iar juriul se întrunește apoi pentru a determina concurenții care trec de preselecții. „Și acolo este o muncă foarte grea. Cu cât se înscriu mai mulți concurenți, cu atât este mai greu, pentru că avem un număr limitat de concurenți care pot intra în festival”, spune managera CJCC. 

Advertisement

Din cauza numărului limitat, există și foarte mulți participanți buni care nu trec de preselecții. Unul dintre cele mai simple motive poate fi chiar că „unele filmulețe nu sunt foarte bine filmate și copilul pierde pentru că nu a trimis un material bun”. 

După preselecții urmează publicarea listei cu cei care ajung să cânte pe scenă, iar pentru unii dintre ei asta înseamnă repetiții cu o orchestră. 

Sunt copii care nu au cântat niciodată cu orchestra și au nevoie de mai multe repetiții. Este o muncă titanică atât din partea echipei Centrului de Cultură, cât și din partea orchestrei care trebuie să aibă răbdare. Este o adunare de forțe, pentru că singuri nu reușim să facem așa ceva”, spune Georgiana Teodorescu. 

Participant cu orchestră, categoria „Floricele de Mai”. Sursă imagine: Centrul Județean de Cultură și Creație Călărași

„Cel mai important lucru la acest festival este partea de concurs”

Georgiana Teodorescu și-ar dori cel mai mult ca publicul să aprecieze mai mult talentele care urcă pe scenă în secțiunea de concurs a festivalului. Simte că oamenii gravitează mai mult spre concertele susținute de artiștii consacrați din industrie, în timp ce participanții urcă pe scena din Sala Barbu Știrbei și îi au în față doar pe părinți și membrii juriului. 

Vrem ca publicul să știe că cel mai important lucru la acest festival este partea de concurs, nu partea de recitaluri de afară și artiștii. Din păcate, la concurs, în sala Barbu Știrbei, publicul călărășean nu vine, deși intrarea este gratuită. Copiii ăștia cântă la o sală aproape goală. În sală sunt doar părinții lor și jurul”, spune ea. 

Festivalul „Flori de Mai” își propune în principal să promoveze noi talente din toată țara care n-au avut bani să se lanseze sau care n-au avut noroc să-i descopere cineva, iar faptul că sunt invitați an de an artiști sau trupe precum Puya, Mario Fresh, 3 Sud Est, Andia sau Vama, este doar pentru a completa evenimentul – adică pentru a atrage un public cât mai larg și pentru a le oferi localnicilor un prilej în plus de a se relaxa. 

Advertisement

Aici am văzut niște voci, am ascultat niște voci mai mari decât artiști consacrați la noi, și este păcat să nu-i vedem și să nu-i încurajăm. Ei tocmai de aceea vin la acest festival. Ca să se facă cunoscuți și să se promoveze, să ajungă și artiști. Asta este pasiunea lor cea mare și asta își doresc să facă în viață, iar acest festival a rămas printre puținele festivaluri care se ocupă cu promovarea talentelor”, explică organizatoarea. 

O parte din câștigătorii Flori de Mai 2024. Sursă imagine: Centrul Județean de Cultură și Creație Călărași

„Ne-am gândit să revenim pe stadion”

Din ce în ce mai mulți oameni participă la Festivalul „Flori de Mai”, organizat anul acesta pe noul platou din fața Centrului Județean Călărași. Mai mulți dintre aceștia s-au plâns de spațiul mic, având în vedere că există atât o secțiune de mese, cât și o secțiune de comedii pentru cei mici. Anul trecut, din cauza lucrărilor de renovare care au avut loc în centrul vechi al orașului, festivalul a fost organizat pe stadion. 

Cu toate astea, stadionul nu oferă destule facilități din punct de vedere logistic, „Pentru că pe stadion acolo nu avem toalete, nu avem curent care să ne asigure scena și operatorii economici, acolo este foarte greu de organizat. Nu este imposibil, dar este foarte greu. Locația este foarte bună, doar că logistica nu există acolo”, menționează aceasta. 

Managera Centrului de Cultură spune că nu ar fi rău dacă în municipiul Călărași ar fi construită o locație dedicată festivalurilor. „Platoul ne-a rămas mic și ne bucurăm că noi creștem”, spune ea. În perioada 21-23 iunie va avea loc MotorFest și se așteaptă la cel puțin 8000 de participanți, care „nu ar încăpea sub nicio formă pe platou”. 

Puya în noaptea de închidere a festivalului. Sursă imagine: Centrul Județean de Cultură și Creație Călărași

Flori de Mai 2024 a avut loc în perioada 23 – 26 mai și a devenit în cei peste 30 de ani de istorie cel mai mare festival-concurs de muzică ușoară din România. În această ediție, premiul cel mare în valoare de 25.000 de lei de la categoria „Flori de Mai”, pentru participanți cu vârste între 16 și 25 de ani, a mers la o tânără din Iași de 18 ani – Eliza Rianna Rusu. La categoria „Floricele de Mai”, pentru cei cu vârste între 7 și 15 ani, marea câștigătoare a fost tot din Iași.

Advertisement

Cultură

Recomandare de carte – „Partenerul” de John Grisham

Partenerul (The Partner), scris de John Grisham, este un thriller juridic captivant, care împletește suspansul, intriga și dilemele morale într-o poveste ce ține cititorul cu sufletul la gură. Publicat în 1997, romanul explorează teme precum lăcomia, trădarea și căutarea identității, toate ambalate într-un ritm alert, specific stilului caracteristic al lui Grisham.

Povestea îl urmărește pe Patrick Lanigan, un avocat de succes dintr-o firmă prestigioasă din Biloxi, Mississippi, care, aparent, moare într-un accident de mașină. Însă, la scurt timp, se descoperă că Patrick nu doar că este în viață, ci a orchestrat o schemă elaborată pentru a fura 90 de milioane de dolari de la firma sa și de la un client important. Fugind în Brazilia sub o identitate falsă, Patrick pare să fi scăpat de trecut, până când este prins de urmăritori și adus înapoi în Statele Unite pentru a înfrunta consecințele.

Grisham construiește cu măiestrie o intrigă complexă, plină de răsturnări de situație. Cititorul este ținut în suspans, întrebându-se dacă Patrick este un geniu manipulator sau o victimă a circumstanțelor. Povestea alternează între prezent și flashback-uri care dezvăluie treptat motivele din spatele acțiunilor protagonistului, păstrând un echilibru între mister și dezvăluiri.

Unul dintre punctele forte ale romanului este capacitatea lui Grisham de a crea personaje nuanțate. Patrick Lanigan nu este nici erou, nici ticălos absolut – este un om prins între ambiție, frică și dorința de a-și reclădi viața. Relațiile sale cu alte personaje, în special cu fosta sa soție și cu avocata care îl reprezintă, adaugă profunzime emoțională poveștii. Dialogurile sunt inteligente și realiste, reflectând tensiunea juridică și personală.

Advertisement

De asemenea, Grisham excelează în descrierea detaliată a sistemului juridic american, de la strategiile legale la corupția din spatele scenei. Romanul explorează modul în care banii și puterea influențează justiția, oferind o critică subtilă, dar pătrunzătoare, a societății.

Cu toate că Partenerul este un roman bine scris, ritmul poate părea uneori prea rapid, mai ales în a doua jumătate, unde unele fire narative sunt rezolvate grăbit. Anumite personaje secundare, precum anchetatorii sau partenerii de la firma de avocatură, ar fi putut beneficia de o dezvoltare mai profundă pentru a adăuga greutate conflictului. Finalul, deși surprinzător, poate lăsa unii cititori cu un gust amar, fiind mai degrabă ambiguu decât satisfăcător.

Partenerul este un roman care își merită locul în colecția oricărui pasionat de thrillere juridice. John Grisham livrează o poveste tensionată, cu personaje memorabile și o intrigă care te face să întorci paginile cu nerăbdare. Deși nu este lipsit de mici defecte, romanul reușește să captiveze prin complexitatea morală și prin suspansul bine dozat. Recomandat celor care apreciază un amestec de dramă legală, mister și răsturnări neașteptate.

Advertisement
Continue Reading

Cultură

Recomandare de carte – „Fructele mâniei” – de John Steinbeck

Fructele mâniei (1939), capodopera lui John Steinbeck, este un roman profund, care explorează lupta pentru supraviețuire, demnitatea umană și solidaritatea în fața adversității. Povestea familiei Joad, forțată să-și părăsească ferma din Oklahoma în timpul Marii Depresiuni, surprinde drama milioanelor de americani afectați de sărăcie, migrație și nedreptate socială.

Romanul urmărește călătoria familiei Joad, care, alungată de secetă și de mecanizarea agricolă, pornește spre California în căutarea unui trai mai bun. Drumul lor este presărat cu greutăți: sărăcie, discriminare, exploatare și pierderi personale. Steinbeck împletește povestea Joad-ilor cu capitole interscalare, care oferă o perspectivă mai largă asupra crizei socio-economice din anii 1930.

Stilul lui Steinbeck este realist, cu descrieri bogate și dialoguri autentice, care dau glas personajelor simple, dar profund umane.

Personajul Ma Joad este inima romanului, o figură maternă care ține familia unită, în timp ce Tom Joad evoluează de la un individ impulsiv la un simbol al luptei pentru dreptate. Finalul, ambiguu și emoționant, subliniază sacrificiul și compasiunea umană.

Advertisement

Fructele mâniei rămâne actual prin temele sale universale: lupta împotriva nedreptății, impactul crizei economice și migrația forțată. Romanul a câștigat Premiul Pulitzer și a contribuit la obținerea Premiului Nobel pentru Literatură de către Steinbeck în 1962. Criticii au lăudat capacitatea sa de a combina realismul social cu o poveste emoționantă, deși unii l-au considerat prea politic la vremea sa.

Continue Reading

Teatru, Film și Divertisment

„După 28 de ani” – Continuarea așteptată a unuia dintre cele mai intense thrillere post-apocaliptice

Începând cu 20 iunie 2025, Cinema Călărași aduce pe marele ecran „După 28 de ani”, regizat de Danny Boyle – un sequel puternic și plin de suspans al clasicului horror „28 de zile mai târziu”.

La aproape trei decenii de la izbucnirea virusului furiei, Marea Britanie este încă sub carantină strictă. În acest context tensionat, un grup de supraviețuitori trăiește pe o mică insulă izolată, legată de continent printr-o singură șosea păzită. Când unul dintre ei pornește într-o misiune pe continent, descoperă nu doar un peisaj devastat de infectați, ci și mutații sinistre și supraviețuitori schimbați radical de ororile trăite.

Filmul aduce în prim-plan o distribuție de excepție: Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes, Jodie Comer și Jack O’Connell, într-o poveste intensă, marcată de groază, dezumanizare și întrebări etice.

„După 28 de ani” nu este doar un film horror – este o meditație despre umanitate, izolare și speranță.

Advertisement

Program Cinema Călărași:

  • 20–22 iunie, ora 20:00

  • 24–26 iunie, ora 20:00 (luni nu se difuzează)

Trailer oficial:
După 28 de ani – Trailer Oficial (2025)

Continue Reading