Connect with us

Știri

Reduceri de iarnă. Sfaturile ANPC pentru cei care fac cumpărături în această perioadă

Published

on

Pentru cumpăraturi avantajoase în perioada ofertelor de iarna, citiți cu atenție caracteristicile produsului și verificați daca acesta corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor dvs.

Cumpăraturile din aceasta perioada pot fi făcute în deplina siguranță dacă:

• Întocmiți o lista cu produsele pe care doriți să le cumpărați și cu preturile actuale ale acestora. Astfel veți fi informat cu privire la reducerile de preturi;
• Verificați stocul existent;
• Verificați prețul afișat și dâcă acesta este integral (conține sau nu TVA);
• Verificați daca prețul include și costul de livrare;
• În cazul în care comandați online, verificați, înainte de a trimite comanda, daca prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ați ales produsul;
• Daca aveți nelămuriri, contactați comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare. Modul în care comerciantul raspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozității vânzătorului;
• Comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii, oferind, printre altele, următoarele informații:
• Datele de identificare (denumirea, adresa poștală și electronica, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscala etc);
• Caracteristicile esențiale ale produsului;
• Prețul cu toate taxele incluse;
• Cheltuielile de livrare, daca este cazul;
• Modalitățile de plata și de livrare;
• Perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului;
• Durata minima a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curenta sau periodica a unui produs;
• Funcționalitatea, compatibilitatea și interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conținutului digital și a serviciilor digitale;
• Existenta și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterala a contractului.

Recomand consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot da indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. Acesta este obligat să ofere acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele și să garanteze faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul.

Advertisement

În plus, pentru contractele încheiate pe piețele online (de intermediere vânzări intre comercianți și consumatori) consumatorul trebuie să știe că orice furnizor de piață online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze următoarele informații într-o secțiune specifica a interfeței online, care este direct și ușor accesibila de pe pagina unde sunt prezentate ofertele:
o dacă partea tertă care oferă produsele este sau nu un comerciant – persoana juridica și în cazul în care nu este un comerciant – persoana juridica ci o persoană fizica care vinde, să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislația în materie de protecție a consumatorilor nu se aplica contractului încheiat;
o la furnizarea de rezultate că răspuns la o căutare efectuata online de către un consumator, furnizorul de piață online este obligat să specifice în mod clar într-o secțiune specifica a interfeței de pe pagina unde sunt prezentate ofertele, existenta oricărei publicități plătite sau a oricărei plati specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziție mai buna în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării.

Pentru siguranță contului dumneavoastră, când doriți să achiziționați online cu plata prin card bancar, căutati „https” în adresa URL și o pictograma de lacat în bara de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plaților făcute cu cardul, nu transmiteți niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre și parole bancare, daca primiti orice corespondenta care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicita acest lucru.

De asemenea trebuie să aveți în vedere următoarele:

Cum trebuie afișat prețul?

Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, daca este cazul).
Exista mai multe comparatoare de preturi unde poate fi verificata evoluția în timp a preturilor produselor. Aceasta posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale și face că magazinele să evite, în general, afișarea unor reduceri nereale.
Care sunt regulile privind reducerea de preț?
Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință / prețului anterior.
Prețul de referință / prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spatiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.
În cazul produselor susceptibile de a se deteriora sau a se perima rapid, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de data aplicării reducerii de preț.
În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioada mai mica de 30 de zile, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în aceasta perioada înainte de data aplicării reducerii de preț. Vânzătorul trebuie să indice într-un mod clar, lizibil și ușor de identificat perioada în care prețul anterior a fost aplicat.
Orice anunț de reducere de preț exprimata în valoare absoluta sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fară echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:
• fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat;
• fie prin mențiunile “preț nou”, “preț vechi” lângă sumele corespunzătoare;
• fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat.

Advertisement

Când se considera contractul încheiat?

Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care plătiți și primiti bunul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către comerciant, a acceptării comenzii dvs.

Puteți renunță la achiziție după ce ați încheiat contractul?

A. În cazul magazinelor clasice, legea NU vă da dreptul de a renunță la contract. Odată achiziționat un bun, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să vă fie rambursata decât daca este defect, aplicandu-se aici regulile privind garanțiile.
B. Pentru magazinele online, legea stabilește un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului în care puteți renunță la achiziție, fară a oferi vreun motiv și fară costuri suplimentare. Unele magazine online, că parte a politicii lor comerciale, au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile, însă trebuie să verificați acest lucru cu fiecare comerciant în parte. Termenul de 14 zile se poate prelungi cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menționat expres despre existenta dreptului de returnare a produselor.
Daca vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea bunului, vă trebui să plătiți returul.
Comerciantul este obligat să vă ramburseze prețul plătit (inclusiv costurile de livrare a bunului la dvs.) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care ați renunțat la contract.
Rambursarea se face folosind aceleași modalități de plata că și cele folosite de consumator pentru tranzacția inițială (ex: banii achitați inițial de pe un card bancar vor fi returnați de vânzător pe același card), cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o alta modalitate de plata și cu condiția de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.
Exista anumite cazuri în care nu vă puteți retrage din contract, cum ar fi, de exemplu, pentru bunurile care sunt realizate după specificațiile dvs. sau înregistrările audio, video ori programele informatice care sunt livrate sigilate și pe care le desigilați.
Comerciantul poate retine, în anumite cazuri, din prețul plătit de dvs. valoarea diminuata a bunurilor în cazul în care le-ați folosit mai mult decât pentru a le testa funcționalitatea.

În cât timp trebuie să primiti bunurile comandate online?

Advertisement

Comerciantul trebuie să-și îndeplinească obligațiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care ați transmis comanda sau într-un termen mai scurt care v-a fost comunicat. Daca vânzătorul nu a livrat bunurile în termenul stabilit, trebuie să îi solicitați să livreze cât mai repede posibil. În cazul în care livrarea nu se face nici în termenul suplimentar, aveți dreptul să renunțați la contract, iar comerciantul trebuie să vă dea banii înapoi în termen de 7 zile.
Ce se întâmplă daca bunul este deteriorat în timpul transportului?
Daca bunul ajunge la dvs. deteriorat sau distrus vânzătorul este cel care suporta pierderea. Puteți solicita în acest caz un nou bun sau puteți renunță la contract.
Prin urmare, aveți dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, daca bunul din interior este în cea mai buna stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar daca exista unii comercianți care nu permit acest lucru.

Se aplica regulile privind garanțiile și în privință bunurilor achiziționate în perioadele de reduceri?

Regulile privind garanțiile se aplica indiferent de modul în care sunt achiziționate bunurile și de prețul acestora, online, din magazinul clasic, la preț redus sau la preț întreg.
Care sunt regulile privind garanția?
OUG 140/2021 este cea care reglementează garanțiile bunurilor. De fapt, stabilește că exista doua tipuri: garanția legala de conformitate și garanția comerciala, care pot coexista pentru un singur bun.
Garanția legala se aplica pentru orice bun comercializat (cu anumite excepții, clar stabilite). În momentul în care un bun vă este vândut, beneficiați de garanția legala, fară că garanția să fi fost oferita de cineva anume, ci numai în temeiul legii. Garanția legala este responsabilitatea vânzătorului, la fel, în temeiul legii.

În principiu, garanția legala este de doi ani, dar exista și excepții:
• în cazul bunurilor cu elemente digitale (televizoare, aspiratoare smart, telefoane mobile, etc.) garanția legala poate fi de cinci ani, daca bunurile au o durata medie de utilizare mai mare de cinci ani, iar contractul prevede furnizarea continua de conținut digital sau de servicii digitale (de exemplu, actualizări de sistem periodice sal software inclus în contractul de vânzare). Daca furnizarea continua de conținut digital sau de servicii digitale se face pentru o perioada mai mare de cinic ani, atunci garanția vă fi valabila pentru acea perioada.
• În cazul produselor de ocazie, consumatorul și vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanție mai de cel puțin un an.
Garanția comerciala este cea care, în anumite situații, este oferita suplimentar. De exemplu garanție de 5 ani pentru anumite electrocasnice sau de 10 ani pentru anumite componente ale obiectelor electrocasnice. Este ceva în plus fata de garanția legala și nu aduce atingere acesteia. O poate oferi atât producătorul, cât și vânzătorul. Garanția comerciala poate îmbracă orice forma: o durata de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariției unui defect etc. Dar nu poate înlocui și nu anulează garanția legala.

Ce se întâmplă daca bunul se defectează sau nu respecta specificațiile?

Advertisement

Aveți dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului în cazul în care produsul este defect sau nu respecta specificațiile.
Că regula, inițial, puteți alege intre reparare și înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese daca are costuri mai mari pentru punerea în practica a acesteia în comparație cu cealaltă. De aceea, în practica, repararea este de regula prima măsură care se ia pentru a asigura funcționalitatea produsului.
Repararea produsului sau înlocuirea acestuia se face în termen de 15 zile calendaristice din momentul în care ați informat vânzătorul asupra problemei. Vânzătorul trebuie să preia bunul înlocuit pe cheltuiala proprie.
Încetarea contractului sau reducerea corespunzătoare a prețului poate interveni în trei cazuri:
• vânzătorul nu a finalizat reparația sau înlocuirea sau vânzătorul a refuzat să aducă în conformitate bunurile
• se constată o neconformitate, în pofida eforturilor vânzătorului de a o remedia;
• neconformitatea este de o asemenea gravitate încât justifica o reducere de preț sau dreptul la încetarea imediata a contractului de vânzare;
• vânzătorul a declarat că nu vă aduce bunurile în conformitate într-un termen rezonabil sau fară inconveniente semnificative pentru consumator ori acest lucru reiese clar din circumstanţele cazului.
Încetarea contractului are că efect punerea parților în situația anterioara contractului. Prin urmare, veți primi suma plătita pentru bun, iar comerciantul bunul înapoi. Returnarea bunului în aceasta situație se face pe cheltuiala vânzătorului.

Contactați vânzătorul daca aveți o problema!

Ce este foarte important, chiar daca în practica vi se spune să luați legătură direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea vă aparține întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu aveți niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanția. Prin urmare, chiar daca mergeți la service cu produsul, informați întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute.

Bunul reparat/înlocuit este acoperit de o noua garanție?
Bunul înlocuit este acoperit de o noua garanție (legal sal comerciala) care începe din momentul înlocuirii.
În cazul bunurilor reparate, garanțiile legale și comerciale se prelungesc cu o perioada egala cu timpul scurs din momentul în care ați notificat vânzătorului defectul până în momentul în care bunul v-a fost livrat în stare de utilizare normala.

Advertisement
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Știri

Pedepsele aspre care îi așteaptă pe șoferii băuți sau drogați la volan. Serviciul Rutier și Centrul Antidrog Călărași au ieșit pe șosele într-o acțiune de tip blitz

Published

on

Serviciul Rutier Călărași s-a aflat astăzi pe teren, alături de Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog (CPECA) Călărași, într-o acțiune de tip blitz pentru informarea șoferilor cu privire la noile modificări legislative în domeniul rutier și combaterea conducerii autovehiculelor sub influența consumului de substanțe psihoactive și alcool. În total, patru echipaje au fost prezente pe străzile municipiului Călărași, astăzi – 26 iulie 2024. 

CPECA Călărași a completat această acțiune prin informarea specifică a conducătorilor auto despre prevederile legislației rutiere ce privesc drogurile și alcoolul. A oferit totodată materiale promoționale ale Campaniei ”Drive Clean” derulată de Agenția Națională Antidrog  la nivelul întregii țări.

Au fost implicate 4 echipaje de la Serviciul Rutier, Biroul Rutier, Ordine Publică a municipiului Călărași și Secția 6.

Pe 10 iulie 2023 a intrat în vigoare Legea Anastasia, potrivit căreia săvârșirea omorului din culpă de către un șofer care a condus fără permis, sub influența alcoolului sau a substanțelor psihoactive se pedepsește cu închisoarea, fără posibilitatea ca instanța să dispună suspendarea executării pedepsei sub supraveghere. 

Advertisement

Ulterior, Parlamentul României a mai adoptat o lege care îi lasă fără carnet pentru 10 ani pe șoferii prinși băuți sau drogați la volan. Potrivit legii, pentru acești șoferi instanțele nu vor mai putea dispune amânarea executării pedepsei. 

Ambele legi menționate vin ca urmare a unor accidente rutiere în care mai multe persoane și-au pierdut viața din cauza unor șoferi care se aflau la volan sub influența alcoolului sau a drogurilor. 

Continue Reading

Știri

SETACO PREVENT SRL ANGAJEAZĂ

Published

on

SETACO PREVENT SRL ANGAJEAZA
· Electricieni
· Electronisti
· Tehnicieni sisteme de securitate
Cerințe:
Sunt necesare cunostinte de electricitate/ electronica/ cablare structurata, voce-date
Permis cat.B
ANRE , liceu sau scoala profesionala in domeniul electric constituie avantaj
Responsabilități:
Cablari instalații electrice și de curenți slabi Instalare servisare și mentenanța sisteme de supraveghere video, sisteme de alarma la efracție, rețele voce date
Salariul prima lună ( probă ) 3500 lei net.
CV-urile se pot trimite la adresa de e-mail: [email protected] pe WhatsApp la numărul 0242.314.232 sau personal la sediul firmei din Călărași intersecția străzii București cu str. Libertății.

Continue Reading

Știri

Cum plănuiește Ligia Deca, ministrul Educației, să aducă mai mulți profesori în școlile rurale? „Dacă nu recunoaștem profesorii buni din rural, nu o să-i avem niciodată acolo”

Published

on

Sursă imagine: Ligia Deca/Facebook

Ligia Deca, ministrul Educației, a vorbit într-un interviu pentru Școala 9, citat de Edupedu, despre cum pot fi motivați profesorii să vină să predea în școlile din mediul rural. Printre soluțiile propuse de aceasta se numără oferirea unui sprijin financiar mai ales celor aflați la începutul carierei de profesor (primă de instalare, de exemplu) și motivarea celor din comunitatea rurală să se întoarcă ulterior pentru a preda la sat. Un alt factor evidențiat de Ligia Deca în interviu a fost „efectul recunoașterii”, adică niște instrumente de recompensare ale performanței. 

Școala 9: „Ce facem cu profesorii? Este o criză globală de profesori. O resimțim și în România. Vedem și că ei se aglomerează în școlile din urban. Mă refer aici la profesorii care sunt titularizați, au grade didactice, au experiență. Ei merg acolo unde au toate resursele la îndemână. Cum îi ducem pe profesorii valoroși în școlile cu multe provocări?”

Ligia Deca: „Cred că o primă variantă, în acest sens, este să-i ajutăm în partea de debut în carieră. Deci, la începutul carierei, ei au nevoie de niște resurse financiare, pe lângă bursa egală cu salariul mediu pe economie pe care o vor avea toți cei care merg pe formarea inițială, în noua formulă, vorbim și despre o primă de instalare pe care o să o introducem pentru cei care aleg să meargă să se titularizeze în zona rurală.

Avem nevoie și să-i stimulăm pe cei care provin din acea comunitate și merg pe formarea didactică, după aceea să se întoarcă în comunitățile lor. Iar aici este o colaborare excepțională pe care o avem cu autoritățile publice locale. Am vizitat școli din comunități locale unde primăria oferea facilități elevilor buni din comunitate, care merg pe ruta didactică și se întorc în comunitate. Că este vorba despre teren, că este vorba despre casă, că este vorba despre alte facilități, lucrurile acestea încurajează tinerii să meargă în comunitățile rurale”. 

Advertisement

Ministrul Educației a mai subliniat un pas foarte important – „efectul recunoașterii”, așa cum l-a denumit. Ligia Deca e de părere că profesorii au nevoie ca meritelele lor să fie recunoscute, mai ales când lucrează într-un mediu care nu le oferă toate resursele de care au nevoie pentru a realiza actul educațional. Aceasta a dat drept exemplu asociația Teach for Romania, care organizează gala profesorului din rural. 

„Și cred că avem nevoie inclusiv prin instrumentele noastre de recompensare ale performanței, că vorbim de gradație de medic, vom vorbi despre alte feluri de plată suplimentară, bazată pe performanță, să recunoaștem meritele celor care fac diferența în comunitățile lor. Nu e simplu din punct de vedere metodologic, dar dacă nu recunoaștem profesorii buni din rural, indiferent că, cel puțin în primii ani, au sau nu rezultate de tip, nu știu, olimpiade, concursuri, ș.a.m.d,. nu o să-i avem niciodată acolo”, a mai precizat aceasta în interviul pentru Școala 9, citat de Edupedu. 

Din anul școlar 2025-2026, profesorii care se titularizează în zone defavorizate sau izolate beneficiază de o primă de instalare neimpozabilă egală cu cinci salarii minime brute pe țară, potrivit Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Condiția pe care profesorii trebuie să o îndeplinească este să rămână titulari în școala respectivă pentru o perioadă de cinci ani, mai arată Edupedu în articol. 

Advertisement
Continue Reading

Cele mai vizualizate