Connect with us

Știri

Elevii călărășeni solicită consiliilor locale alocarea de fonduri pentru bursele școlare

Published

on

  • Elevii călărășeni solicită consiliilor locale alocarea de fonduri pentru bursele școlare

  • În data de 27.02.2016, Consiliul Județean al Elevilor Călărași, unica structură reprezentativă a elevilor călărășeni, a trimis o adresă către consiliile locale din județul Călărași, prin care solicită aleșilor locali acordarea de burse școlare din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, în conformitate cu legislația în vigoare, prezentându-și public nemulțumirea față de lipsa asumării educației drept o prioritate la nivel local și județean.

  • Din punct de vedere legal, în conformitate cu Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5576/2011, bursele școlare sunt  de patru tipuri,  după cum urmează: burse de performanță, burse de merit, burse de studiu și burse de ajutor social. Metodologia de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar de stat prevede faptul că orice elev care a obținut media generală peste 8,50 și media la purtare 10 poate beneficia de bursă de merit, al cărei cuantum este stabilit prin hotărâre a consiliului local. Analizând situația la nivel local și județean, reprezentanții elevilor au ajuns la concluzia că acordarea de sume de bani defalcate din buget pentru burse școlare este inexistentă și, mai mult decât atât, în foarte puțini ani o astfel de inițiativă a fost abordată. Aceștia opinează că o astfel de atitudine reprezintă un afront la adresa beneficiarilor primari ai educației, aleșii locali având datoria să se implice activ în procesul de susținere a elevilor din medii defavorizate și cu nevoi speciale, dar și de recunoaștere a meritocrației elevilor cu rezultate bune la învățătură, în vederea creșterii calității actului educațional.

  • În final, aceștia consideră că un astfel de demers ar putea genera un impact pozitiv și asupra rezultatelor la examenul de Bacalaureat, unde gradul de promovabilitate este destul de scăzut, plasând județul Călărași la finalul clasamentului național, astfel încât Consiliul Județean al Elevilor Călărași solicită conștientizarea importanței articolului 82 din Legea 1/2011, prioritizarea și urgentarea procesului de acordare a burselor școlare și transparentizarea acestui proces prin organizarea unor dezbateri publice la care să participe și membrii organizațiilor reprezentative ale elevilor la nivel județean.

  • ”Sunt dezamăgită de faptul că aleșii locali nu își asumă educația drept o prioritate, în contextul în care rezultatele obținute la examenul de Bacalaureat ne plasează în finalul clasamentului la nivel național în ceea ce privește promovabilitatea, iar rata abandonului școlar este alarmantă. În timp ce ne mândrim cu investiții masive în sport, învățământul călărășean rămâne marcat de dezinteres și confort decizional, astfel încât în foarte puțini ani au fost acordate burse școlare, iar sumele nu au fost semnificative, neconstituind un ajutor relevant. Avem foarte mulți elevi care trăiesc în medii dezavantajate, foarte mulți elevi cu nevoi speciale, dar și elevi cu rezultate școlare foarte bune, ce trebuie stimulați să continue la același nivel, dacă ne dorim să sporim calitatea actului educațional la nivel județean. Consider că este absolut necesar să conștientizăm importanța unui astfel de demers, astfel încât el să se concretizeze și să fie relevant și sper ca răspunsul aleșilor locali la această adresă să fie unul favorabil, care să poziționeze învățământul acolo unde îi este locul : în topul priorităților oricărei comunități locale.”

  • SCRISOARE CĂTRE CONSILIUL LOCAL 
  • Către,

  • Consiliile Locale din județul Călărași
  • În atenția domnilor președinți
  •  
  • Consiliul Judetean al Elevilor Călărași, structura reprezentativă a elevilor din județul Călărași, constituită și organizată în baza Ordinului ministrului educației naționale și cercetării științifice nr.3838/ 23.05.2016 pentru aprobarea Regulamentului de Organizare si Funcționare a Consiliului Național al Elevilor , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 429 din 08.06.2016, reprezentat de Biroul Executiv,
  • În temeiul art. 11, alin. 1, lit. e) din Statutul Elevului, aprobat prin Ordinul ministrului educației naționale și cercetării științifice nr. 4742/ 10.08.2016, coroborat cu art. 82 din Legea educației naționale,
  • Formulează următoarea
  • Adresă
  • Prin care solicită acordarea de burse școlare din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, în conformitate cu legislația în vigoare, prezentându-și public nemulțumirea față de lipsa asumării educației drept o prioritate la nivel local și județean.
  • Având în vedere nevoia identificată în comunitatea noastră, cât și existența unei baze legale care să vină în sprijinul propunerii noastre, Consiliul Județean al Elevilor Călărași dorește să atragă atenția asupra situației acordării burselor școlare prevăzute în Legea 1/2011 din unitățile de învățământ din județul Călărași, județ în care astfel de inițiative nu au fost adoptate constant.
  • Pornind de la premisa că educația și implicit beneficiarul direct al acesteia ar trebui să constituie o prioritate pentru conducătorii instituțiilor administrativ-teritoriale, solicităm ca finanțarea complementară a învățământului să fie tratată ca atare.
  • Referindu-ne strict la situația burselor școlare, adică la cuantumul de bani alocat acestora, putem considera atitudinea dumneavoastră un afront față de elevii din localitățile a căror conducere o reprezentați, întrucât se poate observa o relație de cauzalitate directă intre sumele acordate pentru burse si situația abandonului școlar, rata de promovabilitate a examenelor și performanța școlară a elevilor în general.
  • Din punct de vedere legal, în conformitate cu Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5576/2011, bursele școlare sunt  de patru tipuri,  după cum urmează: burse de performanță, burse de merit, burse de studiu și burse de ajutor social. Metodologia de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar de stat prevede faptul că orice elev care a obținut media generală peste 8,50 și media la purtare 10 poate beneficia de bursă de merit, al cărei cuantum este stabilit prin hotărâre a consiliului local.
  • Analizând situația la nivel local și județean, am constat că acordarea de sume de bani defalcate din buget pentru burse școlare este inexistentă și, mergând mai departe, am ajuns la concluzia că în foarte puțini ani astfel de inițiative au fost abodate. Deși suntem conștienți de faptul că un motiv ar putea fi constituit de activitatea bine orientată a Tenaris Silcotub în sfera educațională locală, precizăm că acest partener acordă burse școlare doar pentru elita municipiului Călărași, astfel încât impactul nu poate fi considerat de proporții.
  • Mai mult decât atât, putem face o comparație între rata promovabilității în cadrul examenului de Bacalaureat în anul 2016 din județul nostru, care este de 64,3%, una dintre cele mai reduse la nivel național,  și județele situate in topul acestui clasament,  precum : Cluj-Napoca, cu rata de promovabilitate de 83,32% și o valoare a bursei de merit de 90 lei/lună, Bacău, cu 78,4% și o valoare a bursei de 100 de lei/lună sau Municipiul București, sectorul 4 cu o promovabilitate de 76% și burse de merit în cuantum de 350 lei/lună. Suntem de părere că acordarea acestor burse , dar și o creștere a cuantumului vor atrage o creștere a performanței școlare în rândul elevilor datorită stimulentelor financiare.
  • În același sens, chiar dacă alocația unui copil s-a dublat în anul 2015, nu putem spune că acest fapt a afectat pozitiv rata abandonului școlar din România întrucât, conform INS, aceasta a continuat să crească în 2015 până la 19,1%  în condițiile în care media europeană este 11%. Considerăm ca acordarea acestor burse pentru elevii care frecventează orele de curs din cadrul învățământului preuniversitar de stat ar putea reprezenta o soluție în acest context.
  • În consecință, având în vedere datoria reprezentanților aleși ai comunității de a se implica activ atât în sprijinirea elevilor defavorizați și a celor cu nevoi speciale, cât și în recunoașterea meritocrației elevilor cu rezultate bune la învățătură, fapt ce ar contribui considerabil la dezvoltarea calității procesului educațional și ar veni în soluționarea problemelor anunțate anterior, solicităm conștientizarea importanței articolului 82 din Legea 1/2011, prioritizarea și urgentarea procesului de acordare a burselor școlare și transparentizarea acestui proces prin organizarea unor dezbateri publice la care să participe și membrii organizațiilor reprezentative ale elevilor la nivel județean.
  •  
  • Mulțumindu-vă pentru colaborare, vă asigurăm de distinsa noastră considerație,
  • Consiliul Județean al Elevilor Călărași
  • Președinte,
  • Alexandra-Ioana TUȚĂ

[pdf-embedder url=”https://calarasipress.ro/wp-content/uploads/2017/02/ADRESA.pdf”]

Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Știri

Pedepsele aspre care îi așteaptă pe șoferii băuți sau drogați la volan. Serviciul Rutier și Centrul Antidrog Călărași au ieșit pe șosele într-o acțiune de tip blitz

Published

on

Serviciul Rutier Călărași s-a aflat astăzi pe teren, alături de Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog (CPECA) Călărași, într-o acțiune de tip blitz pentru informarea șoferilor cu privire la noile modificări legislative în domeniul rutier și combaterea conducerii autovehiculelor sub influența consumului de substanțe psihoactive și alcool. În total, patru echipaje au fost prezente pe străzile municipiului Călărași, astăzi – 26 iulie 2024. 

CPECA Călărași a completat această acțiune prin informarea specifică a conducătorilor auto despre prevederile legislației rutiere ce privesc drogurile și alcoolul. A oferit totodată materiale promoționale ale Campaniei ”Drive Clean” derulată de Agenția Națională Antidrog  la nivelul întregii țări.

Au fost implicate 4 echipaje de la Serviciul Rutier, Biroul Rutier, Ordine Publică a municipiului Călărași și Secția 6.

Pe 10 iulie 2023 a intrat în vigoare Legea Anastasia, potrivit căreia săvârșirea omorului din culpă de către un șofer care a condus fără permis, sub influența alcoolului sau a substanțelor psihoactive se pedepsește cu închisoarea, fără posibilitatea ca instanța să dispună suspendarea executării pedepsei sub supraveghere. 

Advertisement

Ulterior, Parlamentul României a mai adoptat o lege care îi lasă fără carnet pentru 10 ani pe șoferii prinși băuți sau drogați la volan. Potrivit legii, pentru acești șoferi instanțele nu vor mai putea dispune amânarea executării pedepsei. 

Ambele legi menționate vin ca urmare a unor accidente rutiere în care mai multe persoane și-au pierdut viața din cauza unor șoferi care se aflau la volan sub influența alcoolului sau a drogurilor. 

Continue Reading

Știri

SETACO PREVENT SRL ANGAJEAZĂ

Published

on

SETACO PREVENT SRL ANGAJEAZA
· Electricieni
· Electronisti
· Tehnicieni sisteme de securitate
Cerințe:
Sunt necesare cunostinte de electricitate/ electronica/ cablare structurata, voce-date
Permis cat.B
ANRE , liceu sau scoala profesionala in domeniul electric constituie avantaj
Responsabilități:
Cablari instalații electrice și de curenți slabi Instalare servisare și mentenanța sisteme de supraveghere video, sisteme de alarma la efracție, rețele voce date
Salariul prima lună ( probă ) 3500 lei net.
CV-urile se pot trimite la adresa de e-mail: [email protected] pe WhatsApp la numărul 0242.314.232 sau personal la sediul firmei din Călărași intersecția străzii București cu str. Libertății.

Continue Reading

Știri

Cum plănuiește Ligia Deca, ministrul Educației, să aducă mai mulți profesori în școlile rurale? „Dacă nu recunoaștem profesorii buni din rural, nu o să-i avem niciodată acolo”

Published

on

Sursă imagine: Ligia Deca/Facebook

Ligia Deca, ministrul Educației, a vorbit într-un interviu pentru Școala 9, citat de Edupedu, despre cum pot fi motivați profesorii să vină să predea în școlile din mediul rural. Printre soluțiile propuse de aceasta se numără oferirea unui sprijin financiar mai ales celor aflați la începutul carierei de profesor (primă de instalare, de exemplu) și motivarea celor din comunitatea rurală să se întoarcă ulterior pentru a preda la sat. Un alt factor evidențiat de Ligia Deca în interviu a fost „efectul recunoașterii”, adică niște instrumente de recompensare ale performanței. 

Școala 9: „Ce facem cu profesorii? Este o criză globală de profesori. O resimțim și în România. Vedem și că ei se aglomerează în școlile din urban. Mă refer aici la profesorii care sunt titularizați, au grade didactice, au experiență. Ei merg acolo unde au toate resursele la îndemână. Cum îi ducem pe profesorii valoroși în școlile cu multe provocări?”

Ligia Deca: „Cred că o primă variantă, în acest sens, este să-i ajutăm în partea de debut în carieră. Deci, la începutul carierei, ei au nevoie de niște resurse financiare, pe lângă bursa egală cu salariul mediu pe economie pe care o vor avea toți cei care merg pe formarea inițială, în noua formulă, vorbim și despre o primă de instalare pe care o să o introducem pentru cei care aleg să meargă să se titularizeze în zona rurală.

Avem nevoie și să-i stimulăm pe cei care provin din acea comunitate și merg pe formarea didactică, după aceea să se întoarcă în comunitățile lor. Iar aici este o colaborare excepțională pe care o avem cu autoritățile publice locale. Am vizitat școli din comunități locale unde primăria oferea facilități elevilor buni din comunitate, care merg pe ruta didactică și se întorc în comunitate. Că este vorba despre teren, că este vorba despre casă, că este vorba despre alte facilități, lucrurile acestea încurajează tinerii să meargă în comunitățile rurale”. 

Advertisement

Ministrul Educației a mai subliniat un pas foarte important – „efectul recunoașterii”, așa cum l-a denumit. Ligia Deca e de părere că profesorii au nevoie ca meritelele lor să fie recunoscute, mai ales când lucrează într-un mediu care nu le oferă toate resursele de care au nevoie pentru a realiza actul educațional. Aceasta a dat drept exemplu asociația Teach for Romania, care organizează gala profesorului din rural. 

„Și cred că avem nevoie inclusiv prin instrumentele noastre de recompensare ale performanței, că vorbim de gradație de medic, vom vorbi despre alte feluri de plată suplimentară, bazată pe performanță, să recunoaștem meritele celor care fac diferența în comunitățile lor. Nu e simplu din punct de vedere metodologic, dar dacă nu recunoaștem profesorii buni din rural, indiferent că, cel puțin în primii ani, au sau nu rezultate de tip, nu știu, olimpiade, concursuri, ș.a.m.d,. nu o să-i avem niciodată acolo”, a mai precizat aceasta în interviul pentru Școala 9, citat de Edupedu. 

Din anul școlar 2025-2026, profesorii care se titularizează în zone defavorizate sau izolate beneficiază de o primă de instalare neimpozabilă egală cu cinci salarii minime brute pe țară, potrivit Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Condiția pe care profesorii trebuie să o îndeplinească este să rămână titulari în școala respectivă pentru o perioadă de cinci ani, mai arată Edupedu în articol. 

Advertisement
Continue Reading

Cele mai vizualizate