Connect with us

Actualitate

Autobuze hibrid pentru Călărași, însă contestate privind gradul de poluare redus

Published

on

Primăria Călărași a achiziționat patru autobuze electrice Mercedes-Benz de ultimă generație. Investiția a fost finanțată din fonduri europene și se ridică la suma de 9,6 milioane de lei. Autobuzele electrice sunt moderne iar producătorul susține că mijloacele de transport sunt prietenoase cu natura.

Autobuze electrice și un nou sistem de transport

Din cei 9.6 milioane de lei, aproximativ 8.7 milioane sunt pentru achiziționarea a patru vehicule de transport public Hybrid, tip Mercedes-Benz Citaro. Acestea vor fi dotate cu sistem de poziționare și comunicații radio cu dispeceratul, sistem de informare călători în vehicule, camere de supraveghere video, computer de bord și multe alte dotări.

Restul fondurilor, adică circa 1 milion de lei, vor fi folosiți pentru modernizarea sistemului de transport. Banii vor fi investiți în dispecerat, centru controlori, autobază, casierie, centru de vânzare și personalizare cartele și aplicații.

„Este un eveniment deosebit, aşteptat de călărăşeni. După mai bine de doi ani de zile am reuşit să finalizăm contractarea autobuzelor hibrid. Ne-am propus să dezvoltăm acest concept. Nu ne oprim aici, şi pe programele viitoare vrem să mai achiziţionăm autobuze şi microbuze ecologice. Avem nevoie în Călăraşi de astfel autobuze. Tot timpul s-a ridicat problema, cetăţenii spunând că autobuzele actuale ale operatorului sunt învechite. Vrem să îmbunătăţim această flotă, iar pe viitor să creştem la 12 numărul microbuzelor şi al autobuzelor pe care le putem achiziţiona prin PNRR. Desigur, avem în vedere să creştem şi numărul rutelor”, a explicat Marius Dulce, primarul Călăraşiului.

https://www.youtube.com/watch?v=V0d7TKe2hX0

EFICIENȚA AUTOBUZELOR , PUSĂ LA ÎNDOIALĂ ÎN CONFERINȚA DE SEMNARE A CONTRACTULUI

La data de 28 martie, la sediul Primăriei Municipiului Călărași, a avut întâlnirea de lucru a primarului Marius Dulce cu reprezentații Mercedes Benz Trucks & Buses Romania pentru a semna contractul de achiziție a noilor mijloace de transport cu tehnologie hibrid. Oficialitățile au invitat și jurnaliștii la evenimentul de lansare pentru a participa 

Advertisement

Jurnalistul călărășean Florin Driga, adept al tehnologiei și deschis către acest domeniu, prezent în conferință, a solicitat reprezentanților companiei producătoare a mijloacelor de transport informații privind țara unde se va fabrica autobuzul, cât și date despre gradul de poluare pe care și-l asumă producătorul.

Reprezentanții Mercedes  spun că există mai multe fabrici care produc Mercedez-Benz CITARO, însă țara unde se va livra pentru România va fi Franța sau Germania, excluzând Turcia, țara unde există o fabrică cu istoric care lasă mult de dorit privind calitatea produselor vândute pe piață. Cât despre gradul de poluare pe care îl are acest model de autobuz, oficialii prezenți la Călărași nu au oferit informații concrete, pasând răspunsul între ei.

Florin Driga a insistat pe acest subiect lăsând un comentariu cu multe specificații prin care subliniază faptul că gradul de popuare nu diferă cu mult comparativ cu mijloacele de transport deja existente în trafic.

Redăm integram comentariul pe care jurnalistul Florin Driga l-a lăsat într-o postare a primarului Marius Dulce:

Azi, am adresat 2 intrebări reprezentanților Mercedes care au pasat răspunsul de la unul la altul. Am acceptat răspunsul lor din respect și am realizat că veți fi buni de plată în următorii ani. Câteva date care nu au fost spuse dar solicitate: Date tehnice – Autobuz Mercedes Citaro C2 (O530) Hybrid
Locuri pe scaune:
Locuri în picioare:
Total: 108
Dimensiuni
Lungime [mm]: 12.135
Lățime [mm]: 2.550
Înălțime [mm]: 3.150
Ampatament [mm] 5.900
Dimensiune anvelope: 275/70 R 22,5
Consolă față [mm]: 2.805
Consolă spate [mm]: 3.430
Cerc de bracaj [mm]: 21.214
Unghi de gardă față [°] 7
Unghi de gardă spate [°] 7
Motor termic
Motor termic: Mercedes-Benz OM 936h
Normă de poluare UE: Euro VI
Sistem BlueEfficiency Power, tehnologie diesel SCR BlueTec®, sistem de injecție combustibil – Common Rail
Putere max. [kW]: 220 la 2.200 rpm (299 c.p.)
Cilindree [cm3]: 7.698
Nr. cilindri / dispunere: 6 / în linie
Cuplu maxim [Nm] la turația 1.200 Nm la 1.200 rpm
Transmisie, tip: Transmisie automată Voith, Voith DIWA 854.6, 4 trepte
Masa transmisiei [kg]: 334
Motor electric
Puterea nominală [kW]: 14
Cuplu maxim [Nm]: 220
Tensiunea nominală [V]: 48
Alimentare: supercapacitori montaţi pe acoperiş
Tren de rulare
Sistem de direcție: Servodirecție ZF
Punte față, tip ZF, suspensie independentă
Punte motoare, tip ZF punte portal
Frâne
Frână de serviciu: Sistem electronic de frânare cu frâne cu disc
Frână de încetinire: Retarder integrat
Sistem de frânare electropneumatic (EBS)
Sistem anti-blocare (ABS)
Program electronic de stabilitate (ESP®)
Cameră video pentru marșarier
Sistemul de control al presiunii din anvelope
Mase
Capacitate rezervor combustibi/aditiv AdBlue [l] 210 / 27
Masă totală admisă [kg] 19.000
Punte față [kg]: până la max. 7.500
Punte motoare [kg]: 13.000
Climatizare
Putere sistem de răcire spațiu pasageri [kW]: treapta de bază: 32 kW / treapta de confort: 39 kW
Putere sistem de încălzire spațiu pasageri [kW] 38
Putere sistem de răcire spațiu șofer [kW]: 8 (4 electric)
Agent răcire: R-134a
Putere sistem de încălzire spațiu șofer [kW]: 22
Uși
Nr. uşi: 3
Înălțime urcare ușă [mm] 320
Lățime ușă [mm]: 1.250
Înălțime podea culoar central față de carosabil [mm]: 370
Motorul electric ar fi de tip Integrated Starter-Alternator (ISG), alimentat la 48 V. Asta înseamnă că autobuzul nu mai are alternator pe 27V, motorul servind ca generator şi ca demaror. Prin urmare, înseamnă că întregul sistem electric al autobuzului e pe 48V, deci ar trebui să aibă 4 baterii de 12V în loc de 2. Mai mult, cum ISG-ul nu încarcă la demaraj (spre deosebire de alternatorul care e conectat cu curea/lanţ la motor şi poate alimenta auxiliarele atât timp cât motorul e pornit), pentru că funcţionează ca motor, bateriile şi supercapacitorii de pe acoperiş trebuie să fie mereu în stare perfectă de funcţionare, că altfel rămâi fără tensiune. Dispare pornirea cu bateriile de rezervă, autobuzului fiindu-i practic imposibil să circule fără baterii… asta o să fie o mare problemă la STB, mai ales că bateriile sunt consumabile, deci nu sunt acoperite de garanţia completă.
Părerea unui prieten avizat:
”Rămân la părerea că s-au complicat prea tare cu astfel de autobuze extrem de pretenţioase la mentenanţă. Nu mai vorbesc de faptul că nu sunt deloc ecologice cum se laudă, fiind la fel de poluante şi energofage ca autobuzele non-hibride din aceeaşi gamă. Motorul electric reduce emisiile poluante cu 7 – 12 g pe km pe perioada funcţionării. Cum el funcţionează doar la demaraj, deci pe vreo 50m maxim, înseamnă că economisim 0,6g Co2 la fiecare demaraj, mare economie… Nici la consumul de motorină nu e cine ştie ce, producătorul se laudă cu o reducere a consumului cu 8,5%, dar asta în condiţii de test, nu în trafic. Deci, din nou, fix pix… e drept, ar trebui să dea bine la electorat, numai că electoratul nu e format doar din ingineri care ştiu să facă diferenţa între Mercedes Citaro C2 Hybrid şi Mercedes-Turk Conecto” QED” – scrie Florin Driga pe  (Facebook

 

Advertisement

Actualitate

Se modifică legislația privind reciclarea sticlelor în România. Ce reguli trebuie să cunoască cei care returnează ambalajele

Published

on

Autoritățile române au comunicat că începând cu 3 iulie 2024, unele recipiente vor fi respinse de aparatele din cadrul Sistemului de Garanție și Returnare, indiferent că sunt realizate din plastic, sticlă sau metal.

Reciclarea deșeurilor reprezintă o componentă esențială în protejarea mediului înconjurător. Sticla este un material complet reciclabil, ceea ce înseamnă că poate fi refolosită repetat fără a-și pierde proprietățile inițiale.

SGR a devenit obligatoriu în România, cerându-se consumatorilor să plătească o garanție de 0,5 lei pentru fiecare recipient din sticlă, plastic sau metal, cu un volum cuprins între 0,1 și 3 litri.

Ambalajele care necesită plata garanției sunt identificate prin sigla “Ambalaj cu garanție”, semnalând astfel eligibilitatea lor în cadrul sistemului. Posibilitatea de a recupera garanția se aplică exclusiv acestor ambalaje, care sunt etichetate corespunzător.

Advertisement

Există situații în care sticlele nu sunt acceptate de automat, chiar dacă au eticheta SGR intactă. De ce? Mulți români nu sunt familiarizați cu modul corect de pregătire a sticlelor înainte de reciclare. Prin urmare, acestea trebuie să fie complet goale de conținut, însă nu este necesar să fie spălate.

În plus, sticlele trebuie să aibă forma intactă, identică cu cea de pe raft. În caz contrar, ambalajul va fi respins de automat. Dacă sticla a fost presată, eticheta și codul de bare pot fi deteriorate. Ca rezultat, posibilitatea de a introduce ambalajul respectiv în sistem poate fi compromisă.

Începând cu 3 iulie 2024, recipientele din plastic de unică folosință sau materiale compozite care conțin băuturi, cu o capacitate de până la 3 litri, trebuie să aibă dopul atașat de sticlă (în cazul dopurilor de plastic). Noua regulă se aplică sticlelor din plastic destinate oricărui tip de conținut, inclusiv apă, băuturi carbogazoase, sucuri și băuturi alcoolice.

Astfel, cetățenii români pot recupera garanția de 50 de bani pentru fiecare sticlă introdusă în aparat. Procedura de recuperare a banilor este valabilă doar pentru ambalajele care sunt etichetate corespunzător și respectă noile cerințe impuse.

Pe de altă parte, este important ca oamenii să înțeleagă că nu ar trebui să arunce la gunoi recipientele care nu sunt acceptate în cadrul SGR. Acestea pot fi aduse la centrele de colectare corespunzătoare.

Advertisement

 

Continue Reading

Actualitate

Cardurile sociale vor fi alimentate cu suma de 250 de lei. Ce persoane beneficiază de acest ajutor

Published

on

Începând cu acest an, persoanele vulnerabile cu venituri nete sub 2.000 de lei vor beneficia de carduri sociale în valoare de 250 de lei, utilizabile pentru alimente și mese calde.

Ministrul Investițiilor şi al Fondurilor Europene, Adrian Câciu, a anunțat pe pagina sa personală de Facebook că alimentarea cardurilor sociale cu o nouă tranșă de 250 de lei va începe vineri, 14 iunie, „Procesul de încărcare a cardurilor se va desfășura în perioada 14-25 iunie 2024”, a transmis ministrul. Aproximativ 2,6 milioane de persoane eligibile vor beneficia de această măsură.

Procesul de încărcare a cardurilor sociale se va desfășura până pe 25 iunie, perioadă în care beneficiarii vor primi sumele necesare pentru a achiziționa alimente sau mese calde.

Acest program guvernamental este conceput pentru a sprijini categoriile vulnerabile din România, oferindu-le un ajutor esențial pentru asigurarea necesităților de bază.

Advertisement

Beneficiarii acestui program sunt diversificați și includ mai multe grupuri sociale. Potrivit informațiilor oferite de ministrul Adrian Câciu, sprijinul este destinat următoarelor categorii de persoane și familii:

  • Pensionarii din sistemul public de pensii, pensionarii înregistrați la casele de pensii sectoriale și beneficiarii de drepturi acordate conform legilor speciale, cu venituri lunare realizate mai mici sau egale cu 2.000 de lei;
  •  Persoanele, atât copii cât și adulți, încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, cu venituri lunare proprii realizate sub 2.000 de lei;
  • Familiile cu cel puțin doi copii în întreținere, cu venituri lunare pe membru de familie sub 675 de lei;
  • Familii monoparentale cu venituri lunare pe membru de familie sub 675 de lei;
  • Familiile și persoanele singure care au dreptul la ajutorul de incluziune conform Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare;
  • Persoanele fără adăpost conform reglementărilor legale în vigoare.

Sumele disponibile pe card vor fi valabile 12 luni de la data încărcării lor.

Continue Reading

Actualitate

„Mai bine nu mă duceam la vot!”. Bătrână din Belciugatele, martoră involuntară a disputelor politice. Drama pensionarei de 88 de ani: „Acum sunt pe drumuri”

Published

on

By

Comuna Belciugatele, situată la 30 de kilometri de București, a ajuns în centrul atenției din cauza unei altercații între susținătorii PNL și PSD pe 1 iunie, în timpul campaniei electorale locale. Atmosfera zilei de votare a fost, de asemenea, una foarte tensionată.

Conflictul dintre candidați a avut un efect neprevăzut asupra unei bătrâne de 88 de ani, care a ajuns, fără voia ei, să-și dezamăgească familia. Aceasta povestește cum a fost luată de pe drum de un bărbat pe care nu-l recunoștea ca fiind primarul. Acasă, nepoata a mustrat-o aspru pentru că a venit la vot împreună cu el.

Bătrâna, confuză și supărată, mărturisește că nu avea cum să știe cine era acel om, considerându-l un simplu trecător care i-a oferit o mână de ajutor. Cu regret, spune că, dacă ar fi fost mai puternică, ar fi mers pe jos cei 2 kilometri până la secția de votare. Acum, se teme să se întoarcă la casa nepoatei, singurul loc pe care îl mai are după ce și-a vândut cele cinci pogoane de pământ.

„Mai bine nu mă duceam la vot! (…) M-a luat de pe drum, n-am știut că-i primarul. M-a făcut nepoată-mea în tot felul, că de ce am venit cu el. Păi, eu am știut cine e, mamă? Am zis și eu că e un om acolo ca toți oamenii. Ce mi-a făcut? Că n-a zis, săracul, nimic decât: «Mamaie, mergi la vot?», «Da, mămică!». Dar încolo n-a zis, săracul, nimic. Și-acolo m-a făcut în tot felul nepoata!”, a declarat bunicuța, pentru Libertatea.

Advertisement

Viața bătrânei este marcată de suferință și lipsuri. Plânge în timp ce își amintește cum nepoatele i-au consumat toți banii, iar ea rămâne deseori nemâncată și neîngrijită. Reflectând asupra situației, femeia exprimă o dorință sinceră pentru o lege care să protejeze și să sprijine bătrânii, mai ales pe cei aflați în situații similare cu a ei.

„Le-am dat lor, am vândut cinci pogoane de pământ (n.red. – în jur de 2,5 hectare) și-acum sunt pe drumuri! Stau nemâncată, stau nespălată. Am nevoie… Vin la fata asta (n.red. – vecina) de mă-mpletește și mă piaptănă. Și nepoatele mi-au mâncat banii! Am fost o proastă, că n-am știut. Legea să mai fie și cu ăștia bătrânii, că uite, are copii care nu vede de ei”, a mai spus pensionara necăjită, conform sursei citate.

În săptămâna premergătoare alegerilor, susținătorii PSD și PNL din Belciugatele s-au ciocnit violent pe marginea drumului, incident ce a dus la vărsare de sânge și la deschiderea unui dosar penal. Imaginile filmate cu telefonul au circulat rapid, provocând indignare la nivel național, dar conflictul s-a estompat treptat. Totuși, tensiunile rămân încordate în această comună aflată la doar 30 de kilometri de capitală.

Advertisement
Continue Reading

Cele mai vizualizate