Connect with us

Știri

Asociațiile de elevi din România solicită regândirea modului în care se studiază materiile opționale

Asociațiile de elevi din  România – Asociația Elevilor din Constanța (AEC), Asociația Elevilor din Călărași (AECL), Asociația Elevilor din Maramureș (AEM) și Asociația Elevilor din Bacău (AEBC) consideră lipsită de substanță actuala dezbatere din spațiul public cu privire la propunerile Ministerului Educației Naționale (MEN) de modificare a planurilor-cadru de învățământ pentru filiera teoretică a învățământului liceal. În calitate de reprezentanți ai elevilor considerăm că este necesar ca discuțiile despre reforma curriculară să excedeze o simplă dezbatere despre ce materii trebuie studiate și care să fie numărul de ore al fiecărei discipline.

Reforma curriculară reprezintă una din condițiile esențiale pe care trebuie să le îndeplinim dacă ne dorim ca sistemul de învățământ românesc să se dezvolte. Considerăm însă că o discuție izolată despre reforma curriculară nu este productivă, iar pentru a avea rezultatul scontat este nevoie ca împreună cu aceasta să fie adoptat un plan de măsuri în domenii precum formarea inițială și continuă a cadrelor didactice, evaluarea elevilor, descentralizarea unităților de învățământ și baza materială a acestora. Având în vedere direcția în care se îndreaptă în prezent discuțiile pe marginea propunerilor de planuri-cadru, ne exprimăm îngrijorarea că nu va exista o reformare reală a designului curricular, iar viitoarele planuri-cadru nu vor fi corelate cu profilul absolventului, ceea ce ne dorim de la elevul de liceu atunci când finalizează clasa a XII-a, precum și cu modul în care vrem să arate pe termen lung școala și societatea românească.

Conform art. 80, alin. (1) din Legea educației naționale, sistemul de învățământ preuniversitar este centrat pe beneficiarii acestuia. Din nefericire, suntem nevoiți să constatăm cu stupoare, în calitate de reprezentanți ai beneficiarilor sistemului de învățământ din România, elevii, că în contextul discuțiilor privind planurile-cadru această normă imperativă a legii educației este tratată în continuare cu dispreț. Și în propunerile înaintate de MEN, la fel ca în planurile-cadru aflate în vigoare, dezvoltarea individuală a elevilor este ignorată, numărul de ore pe care elevul le poate studia la discipline opționale fiind în continuare insignifiant. Dacă în ciclul inferior (clasele a IX-a și a X-a) avem un minim de o oră pe săptămână, în cazul ciclului superior (clasele a XI-a și a XII-a) numărul minim de ore pentru materiile opționale variază între două și patru pe săptămână, în condițiile în care în prezent este de patru, respectiv cinci, în funcție de profil.

În acest context, considerăm necesară aducerea în discuție și a modului în care materiile opționale se studiază în școală. De aceea, propunem regândirea conceptului de Curriculum la Decizia Școlii (CDȘ) în Curriculum la Decizia Elevului (CDE). Dacă în prezent, materiile opționale, denumite formal CDȘ, sunt studiate la nivelul unei clase și alese cu majoritatea elevilor din respectiva clasă, lansăm public propunerea ca fiecare elev să se poată înscrie la materiile opționale pe care le dorește, fiind formate grupe la nivelul unității de învățământ, cu elevi aparținând mai multor clase. Catalogăm actuala formulă de alegere a materiilor opționale ca fiind desuetă, în neconcordanță cu principiile și viziunea pe care trebuie să le aibă un sistem modern de învățământ, adaptat secolului XXI. Fiecare elev este diferit prin personalitatea sa și modul diferit de a vedea lucrurile, iar din acest motiv obligarea tuturor să studieze o anume disciplină opțională, pe care nu și-o doresc, reprezintă o eroare cu efecte pe termen lung, care inhibă dezvoltarea beneficiarilor sistemului de învățământ.

Advertisement

În anul 2018, momentul în care România sărbătorește Centenarul statului modern, solicităm tuturor reprezentanților spectrului politic să acorde educației locul pe care îl merită pe agenda publică și să trateze cu responsabilitate și seriozitate dezbaterea despre viitorul învățământului românesc. România de mâine nu se poate construi decât pe fundația unei educații de calitate, care să ofere șanse egale de dezvoltare tuturor copiiilor, facilitând atingerea potențialului maxim al fiecăruia.

În acest context, Alexandru Vișan, vicepreședinte al Asociației Elevilor din Călărași, a declarat următoarele: ”Pornind de la premisele dezideratului trecerii de la învățarea reproductivă la cea creativă și aplicativă, considerăm deosebit de importantă oportunitatea educațională oferită de un curriculum opțional. Întrucât sistemul de învățământ este centrat pe beneficiarii acestuia, formarea elevului în funcție de propriile interese nu ar trebui să fie restrânsă. Astfel, propunerea lansată de noi, în calitate de reprezentanți ai beneficiarilor sistemului de învățământ din România, vizând regândirea conceptului de Curriculum la Decizia Școlii (CDȘ) în Curriculum la Decizia Elevului (CDE) este justificată atât prin prisma diversității – pilon important al educației – cât și prin înlesnirea dezvoltării competențelor ca efect al unei alegeri voluntare a elevului, diminuându-se astfel riscul tratării materiilor opționale cu superficialitate. Mai mult, formarea unor grupe la nivelul unității de învățământ formate din tineri cu interese comune ar favoriza satisfacerea nevoilor de apartenență și comunicare. Luând în considerare aceste aspecte, solicităm acordarea atenției cuvenite acestui aspect al educației și tratarea cu responsabilitate și seriozitate a dezbaterilor despre viitorul învățământului românesc.”

Știri

Recomandare de carte – „Zăpadă” de John Banville

„Zăpadă” (titlu original: Snow), scrisă de John Banville sub pseudonimul Benjamin Black, este un roman care împletește cu măiestrie misterul unui roman polițist cu profunzimea literaturii de caracter, plasat în decorul hibernal al Irlandei anilor 1950. Publicată în 2020, această carte marchează revenirea lui Banville la genul noir, dar păstrează amprenta sa stilistică distinctă, caracterizată prin proză elegantă și o atenție minuțioasă pentru detalii.

Acțiunea se desfășoară în comitatul Wexford, unde detectivul St. John Strafford, un protestant într-o țară predominant catolică, este chemat să investigheze uciderea brutală a unui preot catolic, părintele Tom Lawless, găsit mort în conacul familiei Osborne. Crima, aparent imposibilă, are loc într-o casă izolată, acoperită de zăpadă, ceea ce creează o atmosferă claustrofobică, reminiscentă a romanelor clasice de tip „whodunit” ale Agathei Christie. Însă Banville transcende formula tradițională a genului, aducând în prim-plan teme precum tensiunile religioase, secretele de familie și ipocrizia socială.

Personajul principal, Strafford, este un detectiv melancolic și introspectiv, care se confruntă nu doar cu enigma crimei, ci și cu propriile dileme existențiale. Spre deosebire de detectivii tipici, el nu este un erou infailibil, ci un om marcat de nesiguranță și de sentimentul de a fi un outsider. Banville construiește cu finețe portretele psihologice ale personajelor, de la membrii disfuncționali ai familiei Osborne până la figurile secundare, fiecare ascunzând propriile umbre.

Proza lui Banville este, ca de obicei, un punct forte. Descrierile peisajului înzăpezit sunt de o frumusețe aproape poetică, creând un contrast tulburător cu violența crimei. Ritmul narativ este lent, dar deliberat, permițând cititorului să se afunde în atmosfera apăsătoare și în detaliile subtile ale intrigii. Dialogurile sunt ascuțite, iar observațiile sociale – în special legate de influența Bisericii Catolice în Irlanda – sunt tăioase, dar niciodată forțate.

Advertisement

Cu toate acestea, cei care caută un roman polițist clasic, cu răsturnări de situație spectaculoase, ar putea găsi ritmul prea contemplativ. Banville prioritizează atmosfera și profunzimea psihologică în detrimentul unei rezolvări rapide a misterului. Totuși, această abordare este ceea ce face „Zăpadă” să iasă în evidență în peisajul literaturii de gen.

În concluzie, „Zăpadă” este o poveste captivantă despre crimă, credință și adevăruri ascunse, scrisă cu eleganța și subtilitatea care definesc opera lui John Banville. Este o lectură ideală pentru cei care apreciază romanele polițiste cu o dimensiune literară profundă, dar și pentru cei fascinați de complexitatea naturii umane. Recomand cartea cu căldură, mai ales pentru serile de iarnă, când zăpada de afară poate amplifica atmosfera creată de Banville.

Continue Reading

Știri

Guvernul vrea ca primăriile să decidă unde pot funcționa jocurile de noroc. Ilie Bolojan: „Sunt invadate toate orașele noastre”

Premierul Ilie Bolojan a anunțat, în cadrul conferinței de presă de vineri, că în cadrul reformei administrației locale, Guvernul va propune o măsură de descentralizare a autorizării jocurilor de noroc. Astfel, autorizațiile nu vor mai fi acordate la nivel central, ci fiecare primărie va putea decide, pe baza unei taxe speciale, dacă și unde vor funcționa aceste afaceri.

„E nevoie ca primăria să stabilească o zonă unde, pe baza unei taxe speciale, să stabilească intensitatea”, a declarat șeful Guvernului.

Ilie Bolojan a explicat că primăriile trebuie să poată delimita clar spațiile în care astfel de activități sunt permise. Zona poate fi întreg orașul, un cartier, o singură stradă sau deloc – exemplificând cu situația din municipiul Constanța sau stațiunea Mamaia. „Vom veni cu o prevedere care va descentraliza autorizarea jocurilor de noroc. Nu e suficient să te autorizezi la nivel de țară”, a subliniat Bolojan.

Acesta a explicat că în prezent orașele nu au niciun control asupra fenomenului și sunt „invadate de aceste puncte de lucru”. Noua măsură ar permite comunităților locale să decidă dacă au sau nu nevoie de jocuri de noroc în zonele lor și câte să accepte – fie unul, fie o sută.

Advertisement

Totodată, premierul a precizat că modificările propuse de Guvern au fost concepute pentru a reduce deficitul, fără a favoriza pe cineva sau a crea blocaje. El a răspuns și unei declarații recente a liderului interimar PSD, Sorin Grindeanu, care a calificat măsurile drept „dubioase”. Bolojan a replicat că schimbările au fost făcute „pur și simplu pentru a nu genera fenomene care ar fi însemnat blocaje în anumite activități”.

Continue Reading

Știri

Scandal într-un microbuz de transport persoane: Un bărbat din Lehliu Sat acuză că a fost bătut de șofer, însă firma are o altă versiune

Un bărbat din Lehliu Sat acuză că a fost bătut de șoferul unui microbuz de transport public: „M-a lovit cu pumnii și picioarele, în fața tuturor”

Un incident violent petrecut recent într-un microbuz de transport persoane a fost semnalat redacției noastre de Justinian Ciorăneanu, un bărbat în vârstă de 46 de ani, din localitatea Lehliu Sat, județul Călărași. Acesta susține că a fost agresat fizic de șoferul autovehiculului aparținând companiei C&I Internațional, imediat după ce a urcat pentru a se întoarce acasă.

Întreaga scenă s-a desfășurat sub privirile celorlalți pasageri, care, potrivit relatării bărbatului, au fost șocați de cele întâmplate, însă nu au intervenit de teamă.

Incidentul s-a derulat în după-amiaza zilei de 7 iulie 2025, în zona Brănești

Conform afirmațiilor lui Justinian Ciorăneanu, totul s-a întâmplat în jurul orei 17:00, la scurt timp după ce a urcat într-un microbuz operat de firma C&I International. Discuția cu șoferul ar fi degenerat rapid într-o altercație fizică.

„I-am spus că merg până în Lehliu. M-a luat direct la întrebări, mi-a cerut bani. Totul s-a întâmplat în câteva secunde. Nu am apucat nici să reacționez”, a declarat bărbatul.

Ulterior, Ciorăneanu a apelat numărul de urgență 112 pentru a reclama agresiunea. Conform declarațiilor sale, apelul a fost preluat inițial de Poliția Călărași, apoi redirecționat către Poliția Fundulea, care ar fi oprit microbuzul în trafic pentru identificarea părților implicate.

Advertisement

„Le-am spus exact ce s-a întâmplat, dar în final eu am fost cel dat jos din mașină. Mi-au spus că șoferul are dreptul să refuze pasageri. Dar nu mi se pare normal ca cineva care oferă servicii publice să se comporte violent, indiferent de situație.”

Scene de groază sub ochii călătorilor

În momentul incidentului, în microbuz se aflau mai mulți pasageri. Nimeni nu a intervenit pentru a aplana conflictul, însă reacțiile au fost de panică.

„Au țipat, s-au panicat, unii au coborât la următoarea stație. Erau multe femei, nu aveau cum să intervină. Șoferul era bine făcut, solid, și agresiv”, mai spune victima.

Deși are urme vizibile ale agresiunii, Justinian Ciorăneanu afirmă că nu a putut merge imediat la medicul legist pentru obținerea unui certificat medico-legal, din cauza serviciului.

„Lucrez într-un depozit de mașini. Patronul e străin și nu înțelege despre ce e vorba, nu am putut lipsi. Dar voi merge să-mi scot actele medicale și voi face plângere penală.”

Sesizări repetate și acuzații la adresa firmei de transport

Bărbatul susține că nu este la prima situație cu șoferii firmei C&I și că a formulat deja sesizări către mai multe instituții, inclusiv Autoritatea Rutieră Română, ANPC și Guvernul României.

„Toate instituțiile au răspuns, mai puțin ANPC. Problema este veche. Curse anulate fără explicații, comportamente abuzive, refuzuri la îmbarcare. Iar în autogări sunt indivizi care intervin și atrag oamenii în microbuze cu promisiuni mincinoase.”

Firma C&I respinge acuzațiile și oferă o altă versiune

Contactat de redacția noastră, Cristian Albu, reprezentant al companiei C&I Internațional, neagă toate acuzațiile formulate de pasager și afirmă că situația este, de fapt, alta.

„Pasagerul în cauză a fost cel recalcitrant. A refuzat categoric să achite contravaloarea biletului și a avut un comportament agresiv față de personalul nostru. Mirosea puternic a alcool, iar atitudinea lui a fost sfidătoare încă din momentul urcării în microbuz”, a declarat Albu.

Potrivit acestuia, conducătorul auto ar fi acționat conform regulamentului intern al firmei, refuzând îmbarcarea unui pasager aflat într-o stare improprie pentru călătorie.

Advertisement

„Nu a existat nicio agresiune fizică din partea șoferului. Mai mult, pasagerul se lăuda în fața celorlalți că ar avea legături cu persoane din medii interlope”, a mai adăugat Cristian Albu.

Reprezentantul firmei susține că soferul a depus plangere la poliție împotriva pasagerului din Lehliu Sat.

În ciuda faptului că pasagerul susține că a sunat la numărul de urgență 112 pe data de 7 iulie, la ora 17:20, nici Inspectoratul de Poliție Județean Călărași, nici Inspectoratul de Poliție Județean Ilfov nu reușesc, până în acest moment, să identifice apelul înregistrat în sistem, pentru a putea oferi un punct de vedere oficial.

Continue Reading