Connect with us

Știri

1 din 2 elevi, victimă a bullyingului. Peste 80%, martori ai situațiilor de bullying

Published

on

Salvați Copiii România extinde programul anti-bullying în grădinițe și școli: Un elev din doi este victima actelor de amenințare, de umilire sau de violență fizică, iar patru copii din cinci asistă la situații de bullying

București, 28 martie 2024: Un procent covârșitor de elevi – 81% – afirmă că au fost martori ai situațiilor de bullying în școala unde învață, în vreme ce mai mult de un sfert – 28%  – dintre respondenți afirmă că, în unitatea de învățământ pe care o frecventează, au asistat cu  frecvență ridicată (des și foarte des) la astfel de situații, arată datele celei mai recente anchete derulate de Salvați Copiii România (2022). Procentele sunt mai mari decât cele indicate de studiul Salvați Copiii din anul 2016, când 73% dintre elevi au spus că asistaseră la astfel de situații în școală, iar frecvențele ridicate fuseseră indicate de 22,7% dintre respondenți.  În acest context, Salvați Copiii România a extins programul de prevenire a acțiunilor de bullying în grădinițe și școli, considerând că întreaga comunitate poate susține școlile, pentru a facilita funcționarea grupurilor de acțiune antibullying.

Salvați Copiii România a organizat Conferința regională „Dreptul la pauză fără bullying – cooperare și bune practici pentru comunități educaționale sigure” editia a III-a, în colaborare cu Ministerul Educației, în data de 28 martie, la Târgu Mureș, cu participarea reprezentanților din toate instituțiile relevante: primării, prefecturi, inspectorate școlare județene, CJRAE, DGASPC, CCD, DAS, Birou Siguranță Școlară, consiliile județene ale elevilor, reprezentanți ai părinților.

Evenimentul are drept scop crearea contextului pentru o mai bună colaborare a tuturor actorilor responsabili în prevenirea și gestionarea fenomenului de bullying și promovarea modelelor funcționale ale programelor de prevenire a bullyingului, testate de școli și grădinițe cu sprijinul Salvați Copiii.

Advertisement

DATE STATISTICE

Încă din 2016, Salvați Copiii România atrăgea atenția asupra extinderii fenomenului de bullying, dacă nu se iau măsuri complexe pentru reducerea violenței din școli, dând publicității Primul studiu național cu privire la fenomenul de bullying în școlile românești. La finalul anului școlar 2021 – 2022, Salvați Copiii a derulat o consultare online, la care au participat 4449 de elevi, cu vârsta intre 10 și 18 ani, utilizând metoda și scenariul folosite în realizarea studiului cu privire la fenomenul de bullying din 2016.

  • Aproape jumătate dintre respondenți (49%) afirmă că au fost victime ale bullyingului, în timp ce 1 din 10 spune că s-a aflat des sau foarte des în astfel de situații. Îngrijorătoare este evoluția procentului elevilor care spun că au fost victime ale bullyingului (de la 29% în 2016 la 49% în 2022)
  • 81% dintre elevi (peste 4 din 5) afirmă că au fost martori ai situațiilor de bullying în școala unde învață. 28% dintre respondenți afirmă că, în unitatea de învățământ pe care o frecventează, au asistat cu  frecvență ridicată (des și foarte des) la astfel de situații.

Procentele sunt mai mari decât cele indicate de studiul Salvați Copiii din anul 2016, când 73% dintre elevi au spus că asistaseră la astfel de situații în școală, iar frecvențele ridicate fuseseră indicate de 22,7% dintre respondenți.

  • Rețelele de socializare sunt indicate ca mediu în care copiii asistă frecvent la situații de bullying – 79% dintre respondenți afirmând că au asistat la astfel de situații, in timp ce proporția celor care indică frecvențe ridicate ajunge, în cazul rețelelor de socializare, la 45% din eșantion.
  • Peste un sfert dintre elevi (27%) admit că s-au aflat în poziția de autor al actelor de bullying, în schimb proporția celor care admit frecvențe ridicate ale acestui comportament este de doar 2% (rezultate explicabile mai ales prin caracterul dezirabil al întrebării). O creștere față de rezultatele studiului din 2016 se înregistrează și sub acest aspect, dar evoluția nu este nici pe departe la fel de dramatică.
  • 84% dintre elevi afirmă că, în situații de bullying, au intervenit activ în sprijinul victimei, peste jumătate (54%) susținând că au adoptat această atitudine des sau foarte des. Remarcăm o ușoară scădere (cu 2 pp) față de rezultatele studiului din 2016.
  • Peste trei sferturi dintre respondenți (77%) afirmă că, în situații de bullying, adultul care intervine este profesorul diriginte. Cu o frecvență mai redusă (51%) a fost indicat directorul, urmat de alte cadre didactice (42%), unii elevi (35%), profesorul de serviciu (25%), consilierul școlar (18%), în timp ce 2% dintre respondenți susțin că nimeni nu intervine în astfel de situații.

EVALUAREA CLIMATULUI EDUCAȚIONAL:

Salvați Copiii România a susținut în perioada 2022 – 2024 aproximativ 130 de școli în procesul de înființare sau consolidare a grupului de acțiune antibullying. Primul pas în acest proces îl reprezintă evaluarea climatului școlar pentru fiecare școală prin aplicarea unor chestionare adresate elevilor, cadrelor didactice și părinților.

La aceste chestionare au răspuns 15.345 de elevi, 14.828 de părinți, 1.413 profesori din școli gimnaziale și licee din București, Buzău, Harghita, Cluj, Brașov, Ialomița.

Chiar și în contextul în care aceste chestionare au fost adresate în școli în care au loc activități de prevenire a bullyingului, nevoile care trebuie adresate sunt multiple:

Advertisement

* cultivarea respectului și empatiei:

50% dintre copii consideră că există respect și înțelegerea reciprocă între colegi.

60% dintre părinți confirmă nevoia îmbunătățirii respectului dintre copii, în timp ce 50% dintre profesori au aceeași opinie.

* participarea elevilor la stabilirea regulilor din școală:

76,8% dintre elevi susțin că nu au fost consultați în stabilirea regulilor de la nivelul școlii lor.

Advertisement

22,9% dintre părinți spun că au cunoștință de regulile școlii, fără a fi neapărat implicați în stabilirea lor.

39,5% dintre profesori spun că regulile se stabilesc fără ca elevii să fie consultați.

* considerarea opiniei elevilor cu privire la modul în care se desfășoară orele și alte activități din școală:

Când vine vorba despre includerea propunerilor elevilor în organizarea orelor, atât elevii (80%), cât și părinții (76%) au afirmat că nu simt că opiniile lor sunt integrate în organizarea activităților educaționale de la școală. Aceeași realitate este confirmată chiar și de cadrele didactice (60%), care au afirmat că propunerile elevilor sunt în mică măsură incluse în organizarea orelor sau activităților de la școală.

* suport emoțional din partea cadrelor didactice:

Advertisement

Atunci când vine vorba de susținerea emoțională a elevilor aceștia spun, în proporție de 56,5%, că nu simt suport din partea cadrelor didactice. 46,6% dintre părinți spun că elevii nu primesc suport emoțional din partea profesorilor. 24% dintre profesori spun că nu sunt pregătiți să ofere suport emoțional elevilor.

„Cel mai adesea, comportamentele de tip bullying sunt ascunse de ochii adulților și continuă în absența unor măsuri specifice de intervenție. Așadar, bullyingul are consecințe pentru toată lumea – chiar și pentru aceia care, inițial, nu par implicați. De aceea este importantă implicarea întregii comunități, pe mai multe paliere, pentru ca aceste comportamente să fie prevenite. Bullyingul este problema copiilor, afectează concentrarea și performanța școlară, excluziunea socială și umilințele lasă răni emoționale profunde, dar responsabilitatea setării unui cadru bazat pe toleranță, grijă respect și curaj revine adulților – părinți și profesori”, a explicat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.

Note pentru redactori: În 27 mai 2020, prin ordin de ministru, propunerile Salvați Copiii România privind prevenirea și reducerea fenomenului de bullying în școli au fost incluse în Normele metodologice de aplicare a Legii împotriva violenței psihologice bullying (Ordin nr. 4.343/2020).[i] Acestea au preluat mecanismul de intervenție conceput integral de Salvați Copiii și testat în zeci de unități școlare. Obiectivul esențial al acelor dispoziții legale este de a crea un climat sigur și pozitiv în fiecare unitate de învățământ preuniversitar, astfel încât dreptul la educație al elevilor să fie respectat prin asigurarea unei stări de bine tuturor elevilor. Prin ordinul de ministru 6235/06.09.2023, atribuțiile grupului de acțiune antibullying sunt preluate de Comisia pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și a discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității. În actuala formulă, alocarea de resurse pentru prevenire și creșterea gradului de implicare par să cadă în plan secundar.

În școlile în care grupul de acțiune anti-bullying este funcțional, se observă o îmbunătățire a climatului educațional, care se traduce într-o mai bună colaborare a cadrelor didactice cu părinții, astfel elevii primesc același mesaj la școală și acasă. Se simt sprijiniți pentru a deveni mai toleranți și se îndreaptă cu mai mare încredere către adulți atunci când întâmpină situații dificile.

Advertisement
Advertisement

Știri

Pedepsele aspre care îi așteaptă pe șoferii băuți sau drogați la volan. Serviciul Rutier și Centrul Antidrog Călărași au ieșit pe șosele într-o acțiune de tip blitz

Published

on

Serviciul Rutier Călărași s-a aflat astăzi pe teren, alături de Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog (CPECA) Călărași, într-o acțiune de tip blitz pentru informarea șoferilor cu privire la noile modificări legislative în domeniul rutier și combaterea conducerii autovehiculelor sub influența consumului de substanțe psihoactive și alcool. În total, patru echipaje au fost prezente pe străzile municipiului Călărași, astăzi – 26 iulie 2024. 

CPECA Călărași a completat această acțiune prin informarea specifică a conducătorilor auto despre prevederile legislației rutiere ce privesc drogurile și alcoolul. A oferit totodată materiale promoționale ale Campaniei ”Drive Clean” derulată de Agenția Națională Antidrog  la nivelul întregii țări.

Au fost implicate 4 echipaje de la Serviciul Rutier, Biroul Rutier, Ordine Publică a municipiului Călărași și Secția 6.

Pe 10 iulie 2023 a intrat în vigoare Legea Anastasia, potrivit căreia săvârșirea omorului din culpă de către un șofer care a condus fără permis, sub influența alcoolului sau a substanțelor psihoactive se pedepsește cu închisoarea, fără posibilitatea ca instanța să dispună suspendarea executării pedepsei sub supraveghere. 

Advertisement

Ulterior, Parlamentul României a mai adoptat o lege care îi lasă fără carnet pentru 10 ani pe șoferii prinși băuți sau drogați la volan. Potrivit legii, pentru acești șoferi instanțele nu vor mai putea dispune amânarea executării pedepsei. 

Ambele legi menționate vin ca urmare a unor accidente rutiere în care mai multe persoane și-au pierdut viața din cauza unor șoferi care se aflau la volan sub influența alcoolului sau a drogurilor. 

Continue Reading

Știri

SETACO PREVENT SRL ANGAJEAZĂ

Published

on

SETACO PREVENT SRL ANGAJEAZA
· Electricieni
· Electronisti
· Tehnicieni sisteme de securitate
Cerințe:
Sunt necesare cunostinte de electricitate/ electronica/ cablare structurata, voce-date
Permis cat.B
ANRE , liceu sau scoala profesionala in domeniul electric constituie avantaj
Responsabilități:
Cablari instalații electrice și de curenți slabi Instalare servisare și mentenanța sisteme de supraveghere video, sisteme de alarma la efracție, rețele voce date
Salariul prima lună ( probă ) 3500 lei net.
CV-urile se pot trimite la adresa de e-mail: [email protected] pe WhatsApp la numărul 0242.314.232 sau personal la sediul firmei din Călărași intersecția străzii București cu str. Libertății.

Continue Reading

Știri

Cum plănuiește Ligia Deca, ministrul Educației, să aducă mai mulți profesori în școlile rurale? „Dacă nu recunoaștem profesorii buni din rural, nu o să-i avem niciodată acolo”

Published

on

Sursă imagine: Ligia Deca/Facebook

Ligia Deca, ministrul Educației, a vorbit într-un interviu pentru Școala 9, citat de Edupedu, despre cum pot fi motivați profesorii să vină să predea în școlile din mediul rural. Printre soluțiile propuse de aceasta se numără oferirea unui sprijin financiar mai ales celor aflați la începutul carierei de profesor (primă de instalare, de exemplu) și motivarea celor din comunitatea rurală să se întoarcă ulterior pentru a preda la sat. Un alt factor evidențiat de Ligia Deca în interviu a fost „efectul recunoașterii”, adică niște instrumente de recompensare ale performanței. 

Școala 9: „Ce facem cu profesorii? Este o criză globală de profesori. O resimțim și în România. Vedem și că ei se aglomerează în școlile din urban. Mă refer aici la profesorii care sunt titularizați, au grade didactice, au experiență. Ei merg acolo unde au toate resursele la îndemână. Cum îi ducem pe profesorii valoroși în școlile cu multe provocări?”

Ligia Deca: „Cred că o primă variantă, în acest sens, este să-i ajutăm în partea de debut în carieră. Deci, la începutul carierei, ei au nevoie de niște resurse financiare, pe lângă bursa egală cu salariul mediu pe economie pe care o vor avea toți cei care merg pe formarea inițială, în noua formulă, vorbim și despre o primă de instalare pe care o să o introducem pentru cei care aleg să meargă să se titularizeze în zona rurală.

Avem nevoie și să-i stimulăm pe cei care provin din acea comunitate și merg pe formarea didactică, după aceea să se întoarcă în comunitățile lor. Iar aici este o colaborare excepțională pe care o avem cu autoritățile publice locale. Am vizitat școli din comunități locale unde primăria oferea facilități elevilor buni din comunitate, care merg pe ruta didactică și se întorc în comunitate. Că este vorba despre teren, că este vorba despre casă, că este vorba despre alte facilități, lucrurile acestea încurajează tinerii să meargă în comunitățile rurale”. 

Advertisement

Ministrul Educației a mai subliniat un pas foarte important – „efectul recunoașterii”, așa cum l-a denumit. Ligia Deca e de părere că profesorii au nevoie ca meritelele lor să fie recunoscute, mai ales când lucrează într-un mediu care nu le oferă toate resursele de care au nevoie pentru a realiza actul educațional. Aceasta a dat drept exemplu asociația Teach for Romania, care organizează gala profesorului din rural. 

„Și cred că avem nevoie inclusiv prin instrumentele noastre de recompensare ale performanței, că vorbim de gradație de medic, vom vorbi despre alte feluri de plată suplimentară, bazată pe performanță, să recunoaștem meritele celor care fac diferența în comunitățile lor. Nu e simplu din punct de vedere metodologic, dar dacă nu recunoaștem profesorii buni din rural, indiferent că, cel puțin în primii ani, au sau nu rezultate de tip, nu știu, olimpiade, concursuri, ș.a.m.d,. nu o să-i avem niciodată acolo”, a mai precizat aceasta în interviul pentru Școala 9, citat de Edupedu. 

Din anul școlar 2025-2026, profesorii care se titularizează în zone defavorizate sau izolate beneficiază de o primă de instalare neimpozabilă egală cu cinci salarii minime brute pe țară, potrivit Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Condiția pe care profesorii trebuie să o îndeplinească este să rămână titulari în școala respectivă pentru o perioadă de cinci ani, mai arată Edupedu în articol. 

Advertisement
Continue Reading

Cele mai vizualizate