Connect with us

Știri

1 din 2 elevi, victimă a bullyingului. Peste 80%, martori ai situațiilor de bullying

Published

on

Salvați Copiii România extinde programul anti-bullying în grădinițe și școli: Un elev din doi este victima actelor de amenințare, de umilire sau de violență fizică, iar patru copii din cinci asistă la situații de bullying

București, 28 martie 2024: Un procent covârșitor de elevi – 81% – afirmă că au fost martori ai situațiilor de bullying în școala unde învață, în vreme ce mai mult de un sfert – 28%  – dintre respondenți afirmă că, în unitatea de învățământ pe care o frecventează, au asistat cu  frecvență ridicată (des și foarte des) la astfel de situații, arată datele celei mai recente anchete derulate de Salvați Copiii România (2022). Procentele sunt mai mari decât cele indicate de studiul Salvați Copiii din anul 2016, când 73% dintre elevi au spus că asistaseră la astfel de situații în școală, iar frecvențele ridicate fuseseră indicate de 22,7% dintre respondenți.  În acest context, Salvați Copiii România a extins programul de prevenire a acțiunilor de bullying în grădinițe și școli, considerând că întreaga comunitate poate susține școlile, pentru a facilita funcționarea grupurilor de acțiune antibullying.

Salvați Copiii România a organizat Conferința regională „Dreptul la pauză fără bullying – cooperare și bune practici pentru comunități educaționale sigure” editia a III-a, în colaborare cu Ministerul Educației, în data de 28 martie, la Târgu Mureș, cu participarea reprezentanților din toate instituțiile relevante: primării, prefecturi, inspectorate școlare județene, CJRAE, DGASPC, CCD, DAS, Birou Siguranță Școlară, consiliile județene ale elevilor, reprezentanți ai părinților.

Evenimentul are drept scop crearea contextului pentru o mai bună colaborare a tuturor actorilor responsabili în prevenirea și gestionarea fenomenului de bullying și promovarea modelelor funcționale ale programelor de prevenire a bullyingului, testate de școli și grădinițe cu sprijinul Salvați Copiii.

Advertisement

DATE STATISTICE

Încă din 2016, Salvați Copiii România atrăgea atenția asupra extinderii fenomenului de bullying, dacă nu se iau măsuri complexe pentru reducerea violenței din școli, dând publicității Primul studiu național cu privire la fenomenul de bullying în școlile românești. La finalul anului școlar 2021 – 2022, Salvați Copiii a derulat o consultare online, la care au participat 4449 de elevi, cu vârsta intre 10 și 18 ani, utilizând metoda și scenariul folosite în realizarea studiului cu privire la fenomenul de bullying din 2016.

  • Aproape jumătate dintre respondenți (49%) afirmă că au fost victime ale bullyingului, în timp ce 1 din 10 spune că s-a aflat des sau foarte des în astfel de situații. Îngrijorătoare este evoluția procentului elevilor care spun că au fost victime ale bullyingului (de la 29% în 2016 la 49% în 2022)
  • 81% dintre elevi (peste 4 din 5) afirmă că au fost martori ai situațiilor de bullying în școala unde învață. 28% dintre respondenți afirmă că, în unitatea de învățământ pe care o frecventează, au asistat cu  frecvență ridicată (des și foarte des) la astfel de situații.

Procentele sunt mai mari decât cele indicate de studiul Salvați Copiii din anul 2016, când 73% dintre elevi au spus că asistaseră la astfel de situații în școală, iar frecvențele ridicate fuseseră indicate de 22,7% dintre respondenți.

  • Rețelele de socializare sunt indicate ca mediu în care copiii asistă frecvent la situații de bullying – 79% dintre respondenți afirmând că au asistat la astfel de situații, in timp ce proporția celor care indică frecvențe ridicate ajunge, în cazul rețelelor de socializare, la 45% din eșantion.
  • Peste un sfert dintre elevi (27%) admit că s-au aflat în poziția de autor al actelor de bullying, în schimb proporția celor care admit frecvențe ridicate ale acestui comportament este de doar 2% (rezultate explicabile mai ales prin caracterul dezirabil al întrebării). O creștere față de rezultatele studiului din 2016 se înregistrează și sub acest aspect, dar evoluția nu este nici pe departe la fel de dramatică.
  • 84% dintre elevi afirmă că, în situații de bullying, au intervenit activ în sprijinul victimei, peste jumătate (54%) susținând că au adoptat această atitudine des sau foarte des. Remarcăm o ușoară scădere (cu 2 pp) față de rezultatele studiului din 2016.
  • Peste trei sferturi dintre respondenți (77%) afirmă că, în situații de bullying, adultul care intervine este profesorul diriginte. Cu o frecvență mai redusă (51%) a fost indicat directorul, urmat de alte cadre didactice (42%), unii elevi (35%), profesorul de serviciu (25%), consilierul școlar (18%), în timp ce 2% dintre respondenți susțin că nimeni nu intervine în astfel de situații.

EVALUAREA CLIMATULUI EDUCAȚIONAL:

Salvați Copiii România a susținut în perioada 2022 – 2024 aproximativ 130 de școli în procesul de înființare sau consolidare a grupului de acțiune antibullying. Primul pas în acest proces îl reprezintă evaluarea climatului școlar pentru fiecare școală prin aplicarea unor chestionare adresate elevilor, cadrelor didactice și părinților.

La aceste chestionare au răspuns 15.345 de elevi, 14.828 de părinți, 1.413 profesori din școli gimnaziale și licee din București, Buzău, Harghita, Cluj, Brașov, Ialomița.

Chiar și în contextul în care aceste chestionare au fost adresate în școli în care au loc activități de prevenire a bullyingului, nevoile care trebuie adresate sunt multiple:

Advertisement

* cultivarea respectului și empatiei:

50% dintre copii consideră că există respect și înțelegerea reciprocă între colegi.

60% dintre părinți confirmă nevoia îmbunătățirii respectului dintre copii, în timp ce 50% dintre profesori au aceeași opinie.

* participarea elevilor la stabilirea regulilor din școală:

76,8% dintre elevi susțin că nu au fost consultați în stabilirea regulilor de la nivelul școlii lor.

Advertisement

22,9% dintre părinți spun că au cunoștință de regulile școlii, fără a fi neapărat implicați în stabilirea lor.

39,5% dintre profesori spun că regulile se stabilesc fără ca elevii să fie consultați.

* considerarea opiniei elevilor cu privire la modul în care se desfășoară orele și alte activități din școală:

Când vine vorba despre includerea propunerilor elevilor în organizarea orelor, atât elevii (80%), cât și părinții (76%) au afirmat că nu simt că opiniile lor sunt integrate în organizarea activităților educaționale de la școală. Aceeași realitate este confirmată chiar și de cadrele didactice (60%), care au afirmat că propunerile elevilor sunt în mică măsură incluse în organizarea orelor sau activităților de la școală.

* suport emoțional din partea cadrelor didactice:

Advertisement

Atunci când vine vorba de susținerea emoțională a elevilor aceștia spun, în proporție de 56,5%, că nu simt suport din partea cadrelor didactice. 46,6% dintre părinți spun că elevii nu primesc suport emoțional din partea profesorilor. 24% dintre profesori spun că nu sunt pregătiți să ofere suport emoțional elevilor.

„Cel mai adesea, comportamentele de tip bullying sunt ascunse de ochii adulților și continuă în absența unor măsuri specifice de intervenție. Așadar, bullyingul are consecințe pentru toată lumea – chiar și pentru aceia care, inițial, nu par implicați. De aceea este importantă implicarea întregii comunități, pe mai multe paliere, pentru ca aceste comportamente să fie prevenite. Bullyingul este problema copiilor, afectează concentrarea și performanța școlară, excluziunea socială și umilințele lasă răni emoționale profunde, dar responsabilitatea setării unui cadru bazat pe toleranță, grijă respect și curaj revine adulților – părinți și profesori”, a explicat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.

Note pentru redactori: În 27 mai 2020, prin ordin de ministru, propunerile Salvați Copiii România privind prevenirea și reducerea fenomenului de bullying în școli au fost incluse în Normele metodologice de aplicare a Legii împotriva violenței psihologice bullying (Ordin nr. 4.343/2020).[i] Acestea au preluat mecanismul de intervenție conceput integral de Salvați Copiii și testat în zeci de unități școlare. Obiectivul esențial al acelor dispoziții legale este de a crea un climat sigur și pozitiv în fiecare unitate de învățământ preuniversitar, astfel încât dreptul la educație al elevilor să fie respectat prin asigurarea unei stări de bine tuturor elevilor. Prin ordinul de ministru 6235/06.09.2023, atribuțiile grupului de acțiune antibullying sunt preluate de Comisia pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și a discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității. În actuala formulă, alocarea de resurse pentru prevenire și creșterea gradului de implicare par să cadă în plan secundar.

În școlile în care grupul de acțiune anti-bullying este funcțional, se observă o îmbunătățire a climatului educațional, care se traduce într-o mai bună colaborare a cadrelor didactice cu părinții, astfel elevii primesc același mesaj la școală și acasă. Se simt sprijiniți pentru a deveni mai toleranți și se îndreaptă cu mai mare încredere către adulți atunci când întâmpină situații dificile.

Advertisement
Advertisement

Știri

Marius Dulce nu se simte vinovat despre întârzierile de la Strada București din municipiul Călărași: „De multe ori ceea ce îți dorești nu se poate îndeplini dacă depinde de alții”

Published

on

Marius Dulce nu se simte vinovat despre întârzierile pe care le-a avut proiectul de modernizare al străzii București din municipiul Călărași, însă „e un regret că nu au reușit să termine până la 30 decembrie 2023”, spune primarul într-o conferință de presă a Partidului Social Democrat. Acesta dă vina atât pe pandemie, pe creșterea prețurilor a materialelor de construcții din cauza războiului dintre Rusia și Ucraina, dar mai spune și că „de multe ori ceea ce îți dorești nu se poate îndeplini dacă depinde de alții”. Reabilitarea și modernizarea străzii și prelungirii București nu este nici acum gata. 

„Nu mă simt vinovat, pentru că dumneavoastră ați uitat că de când am început toate discuțiile acestea cu strada București, gândiți-vă că un an de zile a fost pandemie, șapte luni ne-am blocat că a venit războiul și a fost creștere de prețuri. Eu mi-aș fi dorit de foarte mult și e un regret că nu au reușit să termine până la 30 decembrie 2023, dar ideea este că trebuia să închidem proiectul. Trebuia să îl facem, iar de multe ori ceea ce își dorești nu se poate îndeplini dacă depinde de alții”, a declarat Marius Dulce. 

Proiectul în valoare de peste 9 milioane de euro finanțat prin Programul Operațional Regional trebuia să fie gata acum cinci luni. Primarul a vorbit și dacă acei „alții” pe care i-a menționat în conferința de presă vor fi trași la răspundere pentru întârzieri. 

„Păi nu, că este legal, nu era vorba întârziere. De comun acord, era și vina noastră și vina lor, trebuia să găsim o modalitate amiabilă să ducem mai departe această lucrare”, a precizat acesta. 

Advertisement

Pentru că nu a fost terminat la timp, în decembrie 2023, proiectul a fost fazat pentru a nu se pierde finanțarea, potrivit Canal Sud

Continue Reading

Știri

Peste 300 de elevi din toată țara au participat la Concursul de Știință și Tehnică din cadrul unui eveniment al Bibliotecii Județene Călărași

Published

on

Biblioteca Județeană Călărași „Alexandru Odobescu”, în parteneriat cu Fundația G.I.I.F. și cu susținerea Consiliului Județean Călărași, au derulat pe 17 mai 2024 Concursul de Știință și Tehnică, din cadrul evenimentului „Manifestările Științei și Tehnicii Școlare Florin Vasilescu”. Peste 300 de elevi din toată țara au participat cu proiecte anul acesta la cele două secțiuni: Știință și Tehnică, și Fizica în Imagini. 

La solicitarea Consiliului Județean Călărași, concursul „Florin Vasilescu” este cuprins în Calendarul concursurilor naționale școlare fără finanțare din partea Ministerului Educației. 

În acest an concursul se desfășoară pe două secțiuni importante: 

  • Secțiunea Știință și Tehnică, pentru elevii de liceu, cu participare directă, unde au fost acceptate 16 lucrări: București – 2, Tulcea – 1, Cluj – 2, Vâlcea – 2, Sibiu – 1, Constanța – 1, Dâmbovița – 1, Oltenița – 1, Călărași – 4, Veliko Tarnovo – BG – 1.
  • Fizica în Imagini, pentru toate categoriile de vârstă școlară, cu participare indirectă, unde au fost acceptate 154 de lucrări / filme, astfel: secțiunea Novice –   43, secțiunea Ucenic –   73, secțiunea Maestru – 38.

În acest an s-au înscris 21 de județe, 53 de unități școlare și un număr de 332 de elevi participanți cu proiecte.

Din juriul din acest an fac parte: Claudia Maria Simonescu, prof.univ.dr. Facultatea de Chimie Universitatea Politehnică București și Radu Alin Vasilache, prof. asociat dr. Facultatea de fizică a Universității București. 

Advertisement

Invitați speciali ai evenimentului au fost din cadrul Biroului de comunicare al Academiei Române Carmen Dobre, șef birou, și Cătălin Mosoia, prof. dr. expert în comunicarea științei. 

În deschiderea manifestărilor, președintele Consiliului Județean Călărași, Vasile Iliuță, a acordat diplome de onoare prof. univ. dr. Claudia Maria Simonescu și prof. asociat dr. Radu Alin Vasilache, dar și o diplomă de merit elevului Stîrcu Ion Alexandru, pentru cel mai tânăr participant de la Concursul de filme științifice: Fizică în imagini, în vârstă de 7 ani. 

Concursul este organizat de către Biblioteca Județeană Alexandru Odobescu Călărași, Fundația Grupul de Inițiativă pentru Învățământul Fizicii Călărași și Asociația pentru Performanță în Fizică Sibiu, și este finanțat de către Consiliul Județean Călărași.

Advertisement
Continue Reading

Știri

Ecoaqua Călărași: Costuri și tehnici de captare a apei brute din Dunăre. Ce se întâmplă cu apa înainte de a ajunge la stația de tratare

Published

on

By

Ecoaqua S.A. Călărași este responsabilă pentru captarea, tratarea, transportul, înmagazinarea și distribuția apei potabile, precum și pentru colectarea, transportul și epurarea apelor uzate. În rândurile de mai jos vă vom prezenta modul în care furnizorul captează și pretratează apa brută, primii pași dintr-un proces minuțios.

Apa se captează din Dunăre, la aproximativ 200 de metri de stația de pompare. Acest proces se desfășoară prin două metode principale: utilizarea criburilor și a stației plutitoare.

Criburile sunt construcții din lemn sau metal, amplasate în albia râului pentru a proteja sorbul pompei. La stația de pompare a Ecoaqua SA există două criburi situate la aproximativ 25 de metri de mal, în albia fluviului. Apa este colectată din aceste criburi cu ajutorul stației de pompare, care dispune de trei pompe de aspirație, fiecare având un debit de 1500 m³/h.

Stația plutitoare este utilizată atunci când cota Dunării scade sub 100. Această stație este echipată cu două pompe separate, fiecare cu un debit de 1500 m³/h. Pompele sunt controlate prin convertizoare de frecvență, iar sistemul SCADA (Sistem de Control și Achiziții de Date) asigură un nivel constant al bazinului de apă decantată. Din acest bazin, apa este pompată către stația de tratare pentru a fi supusă tratamentului final.

Advertisement

Apa captată prin criburi sau stația plutitoare este transportată prin conducte separate. De la criburi, apa ajunge la stația de pompare prin două cămine de criburi cu vane motorizate. De la stația plutitoare, apa este transportată într-un cămin de subtraversare. În ambele cazuri, apa ajunge în camera de distribuție, unde sunt monitorizate calitatea apei (debit, turbiditate, pH, temperatură, conductivitate) prin sistemul SCADA.

Cum se realizează pretratarea apei din Dunăre

Înainte de intrarea în camera de distribuție, apa este tratată cu clor și PAX prin patru puncte de injecție. În funcție de metoda de captare, fie prin criburi, fie prin stația plutitoare, se adaugă clor și cărbune activ în conducte, iar apa este direcționată printr-o singură conductă în camera de distribuție.

Din camera de distribuție, apa este injectată cu cetta clear și transportată gravitațional către două decantoare. Apa decantată este colectată într-un bazin cu capacitatea de 5000 m³. De aici, patru pompe (trei de 900 m³ și una de 2000 m³) transportă apa prin două conducte pe un traseu de 6 km către stația de tratare, unde va fi supusă tratamentului final.

Ecoaqua S.A. achită către Administrația Națională Apele Române o taxă de 92,70 lei fără TVA pentru fiecare mie de metri cubi de apă brută captată din Dunăre. Pentru localități, costul este de 106,64 lei fără TVA pentru aceeași cantitate. În medie, compania captează 800 m³ de apă brută pe oră pentru Călărași, ceea ce se traduce într-un cost zilnic de 1656 lei fără TVA.

Ecoaqua S.A. Călărași gestionează cu eficiență și responsabilitate procesul de captare și pretratare a apei brute. Prin metode avansate și un sistem de control riguros, compania asigură furnizarea unei ape de calitate superioară, protejând în același timp resursele naturale și respectând normele de mediu.

Advertisement

Continue Reading

Cele mai vizualizate