Connect with us

Știri

O ploaie de meteori va fi vizibilă pe cer în această noapte. Fenomenul astronomic Orionidele 2024 poate fi observat și în România

on

În noaptea de 21 spre 22 octombrie 2024, Orionidele vor oferi un spectacol ceresc, cu până la 30 de meteori pe oră. Acest fenomen poate fi admirat pe tot parcursul nopții cu ochiul liber, fără a fi necesar un echipament special.Orionidele poartă această denumire deoarece provin din constelația Orion.
Orionidele pot fi observate după miezul nopții până aproape de răsăritul Soarelui. Acest eveniment astronomic este vizibil din majoritatea regiunilor țării, însă cel mai bine se vede din zonele rurale sau departe de sursele intense de lumină artificială.
de meteori Orionide are loc anual între octombrie și noiembrie, când Pământul trece printr-o zonă bogată în particule de praf cosmic. Aceste particule provin de la asteroizi și comete, iar în cazul Orionidelor, ele sunt resturi lăsate de celebra cometă Halley, care orbitează Soarele o dată la 76 de ani. Pământul traversează această regiune de două ori pe an.
Deși par să provină din aceeași direcție, meteorii pot apărea în orice parte a cerului, fără o direcție preferențială, explică specialiștii.
„Pe lângă calitatea de a fi spectaculoase, stelele căzătoare mai au un plus: se văd (numai) cu ochiul liber! Nu aveți nevoie de instrumente astronomice pentru a-i observa.Vă trebuie totuși puțină răbdare, îmbrăcăminte groasă şi cer senin. În serile când se produc maximele curenților de meteori, ieșiți afara la ora indicată, așezați-vă confortabil pe un șezlong sau pătură și așteptați, privind pe cer. Așteptați 15 minute pentru ca ochiul să se acomodeze cu întunericul şi……nu vor trece nici 5-10 minute și veți vedea stelele căzătoare, în funcție de intensitatea maximului! Astfel sunteți exact unde trebuie pentru a observa stelele căzătoare”, explică Observatorul Astronomic „Amiral Vasile Urseanu”, conform adevarul.ro.
Curenți de meteori ușor observabili
În fiecare an avem parte de câțiva curenți de meteori semnificativi, ale căror denumiri provin de la constelația în care se află radiantul. Cele mai bune momente pentru a observa un număr mare de meteori sunt în preajma maximului curentului.

Anul debutează cu Quadrantidele, un curent de meteori al cărui radiant se află în constelația Bootes, lângă Carul Mare. Maximul acestui curent are loc pe 3 sau 4 ianuarie, și este unul dintre cei mai puternici curenți de meteori, cu un ritm de 100 până la 140 de meteori pe oră. Meteorii din acest curent sunt deosebit de strălucitori și foarte rapizi.

Lunile februarie și martie nu sunt favorabile pentru observarea meteorilor, deoarece nu există curenți bogați în această perioadă.

Odată cu venirea primăverii, meteoriții revin în prim-plan, începând din aprilie. Curentul de meteori Lyride atinge maximul între 20 și 22 aprilie, când pot fi văzuți aproximativ 20 de meteori pe oră din constelația Lyra, lângă steaua strălucitoare Vega. Ocazional, Lyridele oferă surprize, cu erupții de până la 100 de meteori pe oră.

Urmează curentul de meteori eta-Aquaride, cu maximul pe 5 sau 6 mai, care poate fi observat în condiții favorabile, deoarece nopțile sunt mai calde. În această perioadă, se pot vedea între 40 și 85 de meteori pe oră, aceștia fiind deosebit de interesanți deoarece provin din faimoasa cometă Halley.

În luna iunie, șansele de a vedea mulți meteori sunt reduse, însă situația se schimbă începând cu mijlocul lunii iulie.

A doua jumătate a lunii iulie este foarte bogată în meteori, cu mai mulți curenți activi, având radianți apropiați în constelațiile Aquarius și Capricornus. În fiecare seară, pot fi observați între 15 și 30 de meteori pe oră.

În luna august, pe 11, 12 sau 13, are loc maximul curentului de meteori Perseide, cel mai cunoscut dintre toate. Acest curent produce între 50 și 80 de meteori pe oră, deși în unii ani activitatea poate fi chiar mai intensă.

Luna septembrie este una liniștită în privința meteorilor, însă în octombrie devine activ un curent important: Orionidele.

Între 21 și 22 octombrie, Orionidele pot produce până la 30 de meteori pe oră, toate provenind din fragmentele lăsate de cometa Halley.

Leonidele ating maximul între 16 și 18 noiembrie, cu o activitate de 10-15 meteori pe oră. Între 1998 și 2002, acest curent a fost deosebit de activ, datorită trecerii cometei Tempel-Tuttle la periheliu.

În decembrie, apare Geminidele, poate cel mai spectaculos curent de meteori, cu un maxim de 60-80 de meteori pe oră, mulți dintre ei fiind extrem de strălucitori (bolizi). Maximul se înregistrează în jurul datei de 13 decembrie.

Ultimul curent meteoric al anului este Ursidele, cu un maxim pe 22 sau 23 decembrie, când se pot vedea 5-10 meteori pe oră. Ocazional, acest curent oferă surprize, cu erupții de până la 100 de meteori pe oră.

Ajutor financiar de 700 de lei pe lună pentru femei. Guvernul a făcut anunțul

on

În România, mamele minore care decid să își continue studiile beneficiază de un sprijin financiar considerabil din partea statului. Acestea primesc o bursă lunară de 700 de lei, destinată să prevină abandonul școlar și să le ofere șansa de a finaliza liceul. Această măsură, introdusă în anul școlar precedent, susține tinerele care devin mame la o vârstă fragedă, dar care doresc să își completeze educația pentru a avea mai multe oportunități în viitor.

În județul Prahova, anul trecut, 20 de adolescente, majoritatea din mediul urban, au beneficiat de această bursă, ajutându-le să rămână în școală și să își continue studiile. Bursa este oferită până când eleva finalizează clasa a XII-a, chiar dacă între timp împlinește 18 ani. Principala condiție pentru a beneficia de acest ajutor este participarea constantă la cursuri, cu un maximum de 60 de absențe nemotivate pe an.

Condițiile pentru a beneficia de bursă

Pentru a beneficia de cei 700 de lei pe lună, mamele minore trebuie să îndeplinească anumite criterii esențiale. Cel mai important este să fie înscrise la școală și să participe activ la cursuri, fără a depăși limita de 60 de absențe nemotivate. Dacă elevele nu respectă această regulă, riscă să piardă bursa. Școlile au responsabilitatea de a raporta situația acestor burse către Inspectoratul Școlar Județean Prahova, iar listele bursierilor sunt actualizate lunar.

Această bursă joacă un rol esențial în viața tinerelor mame, oferindu-le un sprijin financiar care le permite să își continue studiile și să nu abandoneze educația din cauza dificultăților financiare. Este un pas semnificativ în lupta împotriva abandonului școlar, în special pentru fetele provenite din medii vulnerabile.

Prin intermediul bursei pentru mamele minore, statul român avansează în sprijinirea educației și integrării sociale a acestor adolescente, însă provocările rămân considerabile. Este crucial ca aceste tinere să beneficieze de acces la educație și asistență, pentru a depăși obstacolele întâmpinate și a-și construi un viitor mai bun.

Știri

RoPay, un nou sistem de plăți operațional în România. Cum sunt afectați clienții Libra Bank, CEC și BRD

Sursa: connect.ro

Un nou sistem de plăți, numit RoPay, a devenit operațional în România, aducând o schimbare semnificativă în modul în care clienții băncilor efectuează plăți și transferuri. Dezvoltat de Transfond și susținut de Asociația Română a Băncilor, precum și de comunitatea bancară, RoPay le permite utilizatorilor să efectueze plăți instantanee cu telefonul mobil, facilitând transferurile directe între conturi bancare.

Primele bănci care au implementat acest serviciu sunt CEC Bank și Libra Internet Bank, iar alte instituții financiare, precum BRD, ING și Banca Transilvania, se vor alătura pe parcursul anului 2025.

RoPay este un sistem modern de plăți instantanee care permite utilizatorilor să transfere bani direct între conturi bancare (sistem A2A – account-to-account) utilizând tehnologii avansate, cum ar fi codurile QR, NFC (plăți contactless), deep link-uri sau chiar numărul de telefon în locul codului IBAN. Acest sistem este conceput pentru a oferi rapiditate și flexibilitate, facilitând plăți rapide între persoane fără a necesita informații complexe despre cont.

Pentru a utiliza RoPay, atât plătitorul, cât și beneficiarul trebuie să aibă instalate aplicațiile de mobile banking ale băncilor respective și ca acestea să ofere serviciul RoPay. Odată configurate, plățile se pot efectua instantaneu prin simpla scanare a unui cod QR sau prin contact NFC, oferind o experiență ușor de folosit și sigură.

Ce impact are RoPay asupra clienților băncilor

Clienții CEC Bank și Libra Internet Bank, primele instituții financiare care au implementat sistemul, pot deja beneficia de avantajele plăților instant prin RoPay. În perioada următoare, BRD, ING Bank și Banca Transilvania vor introduce acest serviciu, ceea ce va oferi acces la sistem unui număr semnificativ de utilizatori de servicii bancare din România până la sfârșitul anului 2025.

RoPay va simplifica procesul de plată, eliminând necesitatea de a introduce manual detalii bancare și oferind un nivel sporit de siguranță prin utilizarea tehnologiilor moderne de autentificare. Această schimbare va aduce clienților mai multă flexibilitate în gestionarea banilor și le va permite să efectueze plăți rapide, fie că este vorba de tranzacții între persoane sau de plăți la comercianți.

Știri

Când se dă drumul la căldură în România. Ce prevede legea

on

Temperatura la care se pornește căldura în România este reglementată prin lege și variază în funcție de condițiile climatice locale, precum și de specificațiile stabilite de autoritățile locale.

În fiecare an, furnizorii de energie termică încep să furnizeze căldură atunci când temperaturile scad semnificativ, pentru a se asigura că locuințele și instituțiile publice rămân încălzite pe parcursul sezonului rece.

Conform legislației din România, furnizarea agentului termic către populație trebuie să înceapă atunci când temperatura exterioară scade sub 10 grade Celsius timp de trei nopți consecutive. Această măsură are rolul de a proteja populația de temperaturile scăzute și de a asigura un nivel adecvat de confort termic în locuințe.

Regula celor trei nopți consecutive este implementată pentru a preveni situațiile în care temperatura scade temporar, dar apoi crește rapid, ceea ce ar face inutilă activarea sistemului de încălzire.

Este important de menționat că fiecare localitate poate adopta reglementări specifice privind termenele și condițiile în care se pornește căldura, însă regula generală rămâne valabilă la nivel național.

De asemenea, în cazul instituțiilor publice, cum ar fi școlile și spitalele, furnizarea căldurii poate începe mai devreme, în funcție de necesitățile specifice și de sensibilitatea persoanelor la temperaturi scăzute.

Cine stabilește momentul optim pentru pornirea căldurii

Autoritățile locale, împreună cu furnizorii de energie termică, au responsabilitatea de a monitoriza temperaturile și de a stabili momentul optim pentru activarea căldurii. Aceasta implică o colaborare strânsă cu specialiștii în meteorologie pentru a urmări evoluția temperaturilor și a decide când este necesară intervenția.

În marile orașe, cum ar fi București, Cluj-Napoca sau Timișoara, aceste decizii se bazează pe monitorizarea constantă a condițiilor meteorologice și pe solicitările primite de la cetățeni.

În general, după cele trei nopți consecutive cu temperaturi sub 10 grade Celsius, decizia de a activa căldura este luată rapid, dar există și excepții în funcție de starea tehnică a sistemului de încălzire și de alți factori logistici.

În anumite situații, autoritățile pot decide să prelungească perioada de așteptare pentru pornirea căldurii dacă prognozele meteo prezic o încălzire bruscă a vremii. În alte cazuri, eventualele probleme tehnice ale sistemului de încălzire pot întârzia acest proces.

Cele mai vizualizate