Connect with us

Știri

Călărași: Agenția de Protecție a Mediului a oprit panoul de la Orizont. Calitatea aerului rămâne un mister

După publicarea articolului “Calitatea aerului din Călărași, scăpată de sub controlul autorităților. Panoul de la Orizont prezintă date care nu există?”, Agenția de Protecție a Mediului Călărași a deconectat de la curent ecranul colorat, montat la Orizont, unde se prezentau informații aberante despre calitatea aerului din municipiul Călărași, monitorizat prin trei stații de analiză, două dintre ele fiind defecte din prima partea a acestui an.

O altă variantă care ar justifica deconectarea panoul de la rețeaua electrică, ar fi o defecțiune provocată de un lucrător care ar fi efectuat lucrări la fostul sediu “Banc Post” din zonă, moment în care au fost afectate și semafoarele din intersecția de la Orizont.

Aspectele privind defecțiunile sistemului responsabil de analiza aerului sunt confirmate chiar de către documentele emise de APM în cursul anului 2022.

Lunar, Agenția pentru Protecția Mediului Calarasi emite un raport privind starea factorilor de mediu în județul Călărași. Un raport oarecum complex, în care sunt prezentate, la început, date generale despre județul Călărași, urmate de informații despre calitatea aerului ambiental.

Advertisement

Am solicitat conducerii APM Călărași o reacție pentru toată această situație, însă directorul executiv, Sandu Gheorghe, s-a scuzat inițiat motivând că are un volum mare de muncă, iar deficitul de personal este mare.

“Nu știu când am putea, suntem într-un deficit mare de personal.” –  spune Sandu Gheorghe, director executiv APM Călărași

În timp ce călărășenii sunt sătui de mirosurile urâte și praful ce se ridică, în aer, în fiecare zi, Agenția pentru Protecție a Mediului Călărași spune că muncește mult și nu are timp de explicații. Întrebat despre stațiile care nu comunică datele pentru centralizarea informațiilor în sistemul național, directorul confirmă situația.

Sunt momente în care nu funcționează. Au fost momente în care nu au funcționat. O să vorbesc cu colegii mei de la monitoring  să stabilim o dată. Suntem foarte prinși. Avem un număr foarte mic de personal. Mai reveniți cu un telefon zilele următoare și stabilim.” a fost reacția directorului Sandu Gheorghe.

La câteva ore distanță de la primul apel, Sandu Gheorghe revine cu un apel și se răzgândește, propunând să stabilim o întâlnire pentru ziua de marți, 15 noiembrie, întâlnire care nu a mai avut loc.

Advertisement

Poluanţii monitorizaţi sunt cei prevăzuţi în legislaţia română transpusă din cea europeană, valorile limită impuse prin Legea 104/2011, actualizată, având scopul de a evita, preveni şi reduce efectele nocive asupra sănătăţii umane şi a mediului în întregul său. Rețeaua are următoarea structură:

Staţia CL-1 amplasată în zona Orizont, este staţie de trafic şi monitorizează influenţa traficului asupra calităţii aerului. Poluanţii monitorizaţi: SO2, NO2, NO, NOx, CO, PM10 (automat şi gravimetric), benzen: C6H6, toluen: C6H5-CH3, etilbenzen: C6H5-C2H5, o-, m-, p – xilen (automat).

Staţia CL-2 amplasată în zona Stadionului Municipal este staţie de fond urban şi monitorizează influența aşezării urbane asupra calitătii aerului. Poluanţii monitorizaţi sunt : SO2, NO2, NO, NOx, CO, O3, PM10 (automat şi gravimetric),

Statia CL-3 amplasată în comuna Modelu, județul Călărași este stație de fond rural și monitorizează nivelul de fond al poluării în zona rurală. Poluanţii monitorizaţi sunt: SO2, NO2, NO, NOx, NH3, CO, O3, PM10 (automat şi gravimetric), PM2.5 automat.

Interpretarea datelor de calitatea a aerului furnizate de staţiile automate de monitorizare în vederea facilitării informării publicului se face zilnic utilizând indicele general de calitate a aerului conform ,,Ordinului MMAP 1818/2020 privind aprobarea indicilor de calitate a aerului, care reprezintă un sistem de codificare utilizat pentru informarea publicului privind calitatea aerului”.

Advertisement

La stabilirea indicelui general în cazul stațiilor de tip trafic (CL-1) se utilizează indicii specifici pentru indicatorii PM10 și NO2.
La stabilirea indicelui general în cazul statiilor de fond se utilizează indicii specifici pentru indicatorii PM10, PM 2,5, NO2, SO2 și O3.
Indicele de calitate a aerului reprezintă un număr de la 1 (bun) la 6 ( extrem de rău), care arată calitatea aerului în aria de reprezentativitate a stațiilor automate în cadrul RNMCA.
Sistemul calificativelor și codul culorilor asociate celor șase valori ale indicelor generali și ale indicilor specifici sunt:

Bun – indice general/specific 1
Acceptabil – indice general/specific 2
Moderat – indice general/specific 3
Rău – indice general/specific 4
Foarte rău – indice general/specific 5
Extrem de rău – indice general/specific 6

Luam ca exemplu ultimul raport publicat de APM Călărași în sistemul de informare publică, care arată astfel:

Diferențele dintre buletine publicate în septembrie și restul documentelor emise până la începutul acestui an nu sunt mari.

 

Advertisement

Advertisement

Știri

Autogara Obor, controlată de mafia microbuzelor. Călătorii spre Călărași, prinși la mijloc într-un război al transportatorilor

Un adevărat scandal mocnește, zi de zi, în Autogara Obor din Capitală, acolo unde noua rută legală București – Călărași este sabotată de metode care ating zona penalului. Călătorii care vor să urce în microbuzele firmelor călărășene – intrate legal pe piață în urma liberalizării transportului de la 1 iulie – sunt întorși din drum, agresați verbal și îndrumați forțat spre alte mașini, aparținând unei firme deja cunoscute pentru practici neloiale.

„Vin, te scuipă, te înjură, iau oamenii de lângă mașină!”

Șoferii care refuză să cedeze presiunilor vorbesc, cu teamă și resemnare, despre monopolul forțat pe care unii vor să îl păstreze cu orice preț, chiar și cu încălcarea flagrantă a legii:

„Ei au făcut 50 de lei cursa până acum. Acum vin cu 10 lei, doar ca să ne scoată de pe traseu. Dacă rămân iar singuri, o urcă la 100! Se urcă la tine-n mașină și ia călătorii cu japca. ‘Hai cu mine gratis! Hai cu mine 10 lei!’”, povestește un șofer, aproape singur în microbuzul său.

Călătorii sunt zăpăciți, împinși de colo-colo, în timp ce alții, aflați în misiune de „descurajare”, nu ezită să aplice intimidări directe. Un bărbat tatuat, devenit „paznic neoficial” al autogării, le ordonă celor care vor să urce la firmele călărășene:
„Stai la mașină, mă! Ce cauți aici?”

Un sistem cu rădăcini vechi: dosare penale, abuzuri și condamnări

Problema nu este nouă. În spatele haosului din autogară stau ani de practici abuzive tolerate de instituții ale statului.
Potrivit presei, în 2017, Daniela Dobrilă, fost director în cadrul Autorității Rutiere Române – Direcția Licențe, a fost condamnată la 3 ani de închisoare pentru luare de mită, complicitate la spălare de bani și folosirea de informații nepublice.

Advertisement

Mai mult, în același an, a fost trimisă în judecată pentru abuz în serviciu, după ce ar fi suprapus licențe de transport pe ruta Călărași – București, exact traseul care astăzi generează conflictul.

Lucian Carapidis, administratorul SC TUDAN SRL, a reclamat situația la toate instituțiile posibile: Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, Consiliul Concurenței și Ministerul Administrației și Internelor.

Deocamdată, poliția tace, iar haosul din Autogara Obor continuă nestingherit.

„Este un monopol. Concurență neloială în toată regula! Dar nu se întâmplă nimic…”, adaugă un șofer.

Cât mai costă o călătorie? Cât mai valorează legea?

În tot acest scenariu, prețul unei călătorii București – Călărași a ajuns la 10 lei, doar pentru ca unele firme să rămână singure pe piață, așa cum au făcut ani la rând, când tarifele ajungeau și la 50 lei.

Advertisement
Continue Reading

Știri

Meci de vis pentru Spicul Vâlcelele: amical de gală împotriva Rapidului București!

Un moment istoric pentru fotbalul din județul Călărași! Echipa Spicul Vâlcelele a disputat, sâmbătă, un meci amical de prestigiu împotriva uneia dintre cele mai iubite și titrate formații din România – FC Rapid București.

Partida s-a desfășurat pe terenul de la Baza Constructorul Mobexpert din București, iar pentru echipa călărășeană a fost o adevărată onoare să se afle față în față cu o formație de Liga 1, cu o istorie bogată și o galerie legendară.

Pe lângă emoția întâlnirii, meciul a fost și o lecție de profesionalism și angajament, în care Spicul Vâlcelele a reușit să-și testeze potențialul în compania unui adversar de top. Atmosfera de pe teren a fost una de respect reciproc, iar intensitatea jocului a pus la încercare pregătirea fizică și tactică a echipei din Vâlcelele.

Întâlnirea a avut și o încărcătură emoțională aparte: în prezentul lot al Spicului se regăsesc jucători care au scris, la rândul lor, pagini din istoria Rapidului:

Advertisement
  • Marian Vlada, actualul antrenor principal și fost atacant important al giuleștenilor
  • Raul Costin, mijlocaș experimentat care a evoluat pentru Rapid și alte echipe din Liga 1
  • Bogdan Barbu, jucător care a purtat tricoul vișiniu în anii săi de glorie

„A fost un moment cu adevărat special pentru clubul nostru. Ne motivează să muncim și mai mult pentru a ne atinge obiectivele. Mulțumim Rapidului pentru invitație și pentru ospitalitate!”, au transmis reprezentanții Spicului Vâlcelele.

Meciul cu Rapid va rămâne un reper important în istoria clubului și un imbold în plus pentru noul sezon competițional.

Continue Reading

Știri

Avarie majoră pe conducta de gaze din comuna Modelu – evacuări și mobilizare de urgență

În dimineața zilei de 5 iulie 2025, o avariere a unei conducte de gaze naturale din comuna Modelu, în apropierea localității Tonea, a declanșat o intervenție de urgență din partea autorităților locale și județene. Strada afectată a fost complet blocată și izolată, iar mai multe persoane au fost evacuate din zonele cu risc, inclusiv dintr-o biserică situată în imediata apropiere.

Echipe formate din pompieri de la ISU Călărași, inclusiv o brigadă CBRN specializată și o autospecială de stingere, au intervenit rapid la fața locului. Au fost mobilizate de asemenea forțe de la SMURD, poliție, jandarmerie și reprezentanți ai operatorului de distribuție Distrigaz .

Pentru evitarea oricărui pericol major, autoritățile au dispus evacuarea locuitorilor din mai multe case și din biserica din zonă, situată în aria de risc.

Advertisement
Continue Reading