Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 19°C | Anul XI Nr. 535

Știri

Gaze naturale pentru o localitate din Lehliu Gară. Primăria va moderniza peste 26 de km de drumuri

Published

on

  • Peste 26 de km de drumuri de interes vor fi asfaltate în Lehliu Gară și satele aparținătoare;
  • O baza sportivă de Tip I va fi ridică prin Compania Națională de Investiții;
  • Atragerea investitorilor, o  prioritate pentru primarul Iulian Iacomi;
  • Primăria Lehliu Gară va realiza prin Programul Național de Redresare și Reziliență o creșă în oraș;

Județul Călărași se dezvoltă! Unitățile Administrativ Teritoriale sunt angrenate în cele mai importante proiecte menite să dezvolte comunele și orașele județului. Astfel, la Lehliu Gară, 26 de km drumuri vor intra în reabilitare anul acesta. Viceprimarul Orașului Lehliu Gară, Filon Petre, a oferit un interviu pentru Călărași PRESS în care au fost abordate  mai multe subiecte de interes.

26 DE KILOMETRI DE  ASFALT ÎN LEHLIU GARĂ

Necesitatea şi oportunitatea promovării investiţiei publice din categorla prevăzută la art. 4 alin. (1) Iit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 95/2021.  Lehliu Gară este un oraş situat în judeţuI Călăraşi, format din localitatea componentă Lehliu Gară (reşedinta), si din satele Răzvani şi Buzoeni. Oraşul se află în Cămpia Bărăganului şi este traversat de autostrada A2 Bucureşti – Constanţa, pe care este deservit de o iesire, precum şi de şoseaua natională DN3, care leagă Călăraşul de Bucureşti. La Lehliu Gară, din acest drum se ramifică şoseaua naţionată DN3A, care duce la Fetești.

În memoriul justificativ depus pentru proiectul “MODERNIZARE STRĂZI ÎN ORAŞUL LEHLIU GARĂ, SAT RĂZVANI ŞI SAT BUZOENI,
JUDETUL CĂLĂRAŞI “,

Străzile ce fac obiectul investiţiei se află situate în intravilanul:

Oraşului Lehliu Gară: APUSULUI, LUMINISULUI, PĂDURII, MĂTĂSII, INTRAREA DIN TCIF, INTRAREA RITMULUI, INTRAREA INDUSTRIEI, SEREI, MIHAI VITEAZU, CHESCA ION, MIRCEA CEL BATRAN, ELEFTERIE PAPADISIA, FERMIERULUI, SCRIITOR NICOLAE VELEA III, SPICULUI, SCRIITOR NICOLAE VELEA II, SCRIITOR NICOLAE VELEA l, MIHAIL SADOVEANU, DR.RAMETA ION, VALAHIA, PROF ZAFIU MARIN, PROF.IONITA DUMITRU, BELSUGULUI, GEORGE COSBUC, BARBU STIRBEI, VALEA SEACA, PARCULUI, VLASTARULUI;
Sat Razvani: LALELELOR, TOAMNEI, LUCIAN BLAGA, NARCISELOR TR.I, ZORILOR, VASILE ALECSANDRI, I.L.CARAGIALE, CRIZANTEMELOR TR.I, SF,CONSTANTIN TR.I, TRANDAFIRILOR TR.I, NUFARULUI TR.I, VERII, NARCISELOR TR.II CRIZANTEMELOR TR.II, STR.SF.CONSTANTIN TR.II, TRANDAFIRILOR TR.II, NUFARULUI TR.II, IDECEMBRIE, VESELIEI, BUJORILOR, TINERETULUI, CETATUIEI, NICOLAE BALCESCU
Sat Buzoeni: MARIN PREDA, TEIULUI, LUCEAFARULUI, STEJARULUI, CULTURII, SF.NICOLAE, SPERANTEI, ROZELOR, ION CREANGA, MAGNOLIEI, PRIMAVERII, ALEEA CIMITIRULUI.

Advertisement

Străzile mai sus menţionate sunt străzi principale şi secundare în localităţi urbane şi rurale, ce asigură Iegătura cu drumul naţional DN 3 şi implicit cu autostrada A2 şi au lungimi cuprinse intre 71.29 ml şi 1046,82 ml, însumând o lungime de 26.958,77m (distanţa măsurată inter-ax), respectiv 26.652,17m, lungime real modernizată.

Neceşitatea acestui proiect a apărut deoarece străzile nu corespund traficului actual şi de perspectivă, au o capacitate de circulaţie redusă şi nu se Incadrează în standardele şi normativele în vigoare. Traficul rutier, şi mai ales traficul greu, au cunoscut o creştere importantă în ultimil ani, fiind necesare măsuri de sporire a capacitălii de circulaţie, a fluenţei şi a siguranţei rutiere. Circulaţia pe aceste. străzi întâmpină dificultăţi majore şi riscuri de accidente din cauza degradărilor, a lipsei elementeior geometrice, a lipsei îmbrăcăminţilor moderne etc. Străzile au o importanţă deosebită pentru dezvoltarea oraşului Lehliu Gară, deoarece reprezintă o rută alternativă a DN 3 şi totodată legături ale locuinţelor, spaţiilor publice. Scopul realizării acestui proiect este de a îmbunătăţi infrastructura de transport în zonă, ceea ce va conduce la o rată crescută a mobilităţil şi accesibilităţii a persoanelor şi a bunurilor în zona respectivă şi reducerea timpului de transport.

În urma consultărilor la nivel local, dintre administraţie şi cetăţeni, cu privire la necesităţile aceştia din urmă şi-au exprimat opinia că modernizarea infrastructurii rutiere este prioritar pentru dezvoltarea durabiiă şi creşterea calităţii vieţii. Oportunitatea promovării investiţiel a apărut în contextul în care Beneficiarul doreşte să asigure condiţii de trafic civilizat, la standarde de Inaltă calitate, atât locuitorilor oraşului Lehliu Gară şi a satelor componente, cât şi persoanelor care tranzitează zona.

Acest prolect este relevant pentru Imbunătăţirea infrastructurii de transport locale, judeţene şi regionale al cărui obiectiv îl reprezintă îmbunălăţirea accesibilităţii regiunii şi mobilitătii populaţiei, bunurilor şi serviciilor în vederea stimulării dezvoltării economice durabile.

BAZĂ DE SPORT TIP I | GAZE NATURALE 

Cel mai avansat proiect din orașul Lehliu Gară la această dată este construirea unei Baze Sportive Tip I. S-a semnat procesul verbal de predare-primire pentru acest obiectiv. În continuare extindem rețeaua de gaze din satul Răzvani și un cartier din zona de Nord a orașului Lehliu Gară, Cartierul Primăverii. Am depus documentația pentru extinderea rețelei de energie electrică din același cartier. Am reabilitat rețeaua de apă și canal din orașul Lehliu Gară, urmează să reabilităm și trotuarele, respectiv străzile din oraș.

Advertisement

CREȘĂ NOUĂ ÎN CARTIERUL PRIMĂVERII DIN LEHLIU, REALIZATĂ PRIN PNRR

Viceprimarul Filon a descris un alt proiect important demarat de administrația lehliană. O creșă modernă, realizată prin PNRR.

“Intenționăm să edificăm tot prin Programul Național de Redresare și Reziliență o creșă în oraș. Am identificat, de ceva timp,  în acest cartier unde intenționăm să realizăm această creșă, este un număr mare de copii, este un cartier separat din oraș. Ca să nu mai traverseze calea ferată venim în sprijinul cetățenilor și să fie cât mai aproape de copii.”

Reporter: Ce ne puteți spune despre proiectul KETANES?
Acest proiect se finalizează la sfârșitul lunii iunie, anul acesta. A fost, din punctul meu de vedere, un proiect cu foarte mult impact asupra cetățenilor. Au fost școlarizați cetățenii, copii au fost trimiși în excursii, câțiva cetățeni au depus proiecte pentru investitori și 5 proiecte de câte 25.000 de euro au fost aplicate. S-a realizat o farmacie umana, s-au realizat o spălătorie și una sau două service-uri auto. Nu se face niciun fel de diferență între cetățeni, venim să ajutăm toți cetățenii. S-a pus accent pe minorități, proiectul s-a realizat cu cetățeni ce fac parte preponderent din minorități.
Intenționăm să reabilităm și blocurile – școala, liceul, internatul. Reabilităm din punct de vedere energetic, tot prin PNRR.

Reporter: Ce alte proiecte mai aveți în viziune?
Repararea instituțiilor școlare, respectiv racordarea acestora la gaze și alimentarea lor cu gaze, înlocuirea centralelor termice pe sistemul solid, venim și în sprijinul mediului. Intenționăm să plantăm și niște pomi, tot în sprijinul mediului cu un agent economic din cadrul localității și dacă mai apăr alte oportunități pe alte axe care se vor deschide, vom fi deschiși să le abordăm.
Vorbeați despre o societate, un investitor care s-a arătat interesat să deschidă un punct de lucru pentru locuitorii din Lehliu, fiind vorba de o firmă specializată în realizarea panourilor fotovoltaice.
Acest agent economic a făcut toate demersurile pentru obținerea autorizației de construire. A obținut din partea Consiliului Local avizul pentru întocmirea PUZ-ului și urmează să realizeze investiția.

Reporter: Câte locuri de muncă vor fi asigurate?
Din câte știu eu, undeva la 100 de locuri de muncă.
Mai avem încă un investitor care are în domeniul de activitate producerea de mase plastice. La fel, întocmește și acesta un PUZ. Va realiza chiar un complex industrial în orașul Lehliu Gară, așa cum este proiectul – cu locuințe pentru specialiști, o investiție destul de mare pentru oraș, care va aduce destul de multe taxe în creșterea bugetului. Orașul Lehliu Gară este un loc prielnic pentru orice investitor cu intenții bune și cu planuri de afaceri destul de bine argumentate.

Advertisement

Reporter: Care este cel mai mare obiectiv pe care Primăria Lehliu Gară urmărește să îl realizeze până la finalul acestui mandat de primar?

Toate cele trei proiecte: asfaltarea în orașul Lehliu Gară, finalizarea racordării la energie termică, respectiv extinderea de gaze…
Care este stadiul celui de-al doilea proiect, despre gaze?
În satul Răzvani deja s-a construit rețeaua. Urmează să se realizeze racordările, în funcție de solicitările cetățenilor. nO mare parte din oameni sunt încântați, pentru că se reduce nivelul de poluare al mediului, lemne nu prea mai sunt.

Reporter: Suntem spre finalul lunii martie, cât la sută din populație și-a plătit impozitele către primărie?
Încă suntem în termenul de plată, până la 31 martie, dată până la care toți cetățenii beneficiază de reducerea de 10%. Din estimările mele, undeva la 20-25% din totalul populației și-a achitat impozitele, dar am certitudinea că se va mări acest procent. Cred că se va ajunge undeva la 40-45% plată a impozitelor locale.
O mare parte din cetățeni, cei care sunt cu venituri, pentru că avem și cetățeni cu venituri mai mici, vin și își plătesc impozitele. Mai mult, deja cetățenii pot achita impozitele și taxele pe Ghiseul.ro, online. Se face plata cu cardul la casieria instituției. Venim în sprijinul cetățeanului cu toată tehnologia de la această oră.

Reporter: Beneficiarii Legii 416?
Suntem în grafic cu plata ajutoarelor. Cei care sunt apți de muncă, sunt zone unde ei merg la colectarea materialului reciclabil, la curățenia pe străzi, igienizarea orașului Lehliu Gară. Deocamdată a fost iarna, lunar aceștia depun acțiuni în oraș. Vom mări activitatea lor, având în vedere că începe primăvara și trebuie să facem curățenie.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Știri

Recomandare de carte -„Crematoriul înghețat: Mărturie de la Auschwitz” – de Jozsef Debreczeni

Published

on

În peisajul literaturii Holocaustului, dominat de voci monumentale precum Primo Levi sau Elie Wiesel, apare târziu, dar cu o forță devastatoare, mărturia lui József Debreczeni – un jurnalist și poet maghiar care a supraviețuit iadului nazist nu prin minuni, ci prin observație acută și o rezistență interioară de fier. Publicată inițial în 1950 în Iugoslavia comunistă sub titlul Hideg Krematórium, cartea sa a fost redescoperită și tradusă recent în română de Péter Demény (Editura Trei, 2024), după ce a cucerit deja 15 limbi și un loc meritat printre capodoperele genului. „Crematoriul înghețat” nu este doar o relatare a ororilor din lagărele de concentrare; este un rechizitoriu nemilos la adresa nazismului, scris cu precizia unui reporter care refuză să se lase înghițit de haos, ci îl disecă  gradual cu o claritate cinematografică.

Debreczeni, deportat în mai 1944 din Serbia ocupată de Ungaria – unde supraviețuise deja trei ani în batalioane de muncă forțată – ajunge în „Țara Auschwitz”, acel imperiu al morții care cuprindea nu doar lagărul principal, ci o rețea vastă de sublagăre. Norocos să nu fie trimis direct în camerele de gazare, el este aruncat în vagoane de vite, alături de mii de evrei maghiari, într-o călătorie sufocantă unde aerul devine un lux letal. Destinația finală: Dörnhau, un sublagăr al lui Gross-Rosen, supranumit „crematoriul înghețat” – o fabrică abandonată transformată în „spital” unde prizonierii prea slăbiți pentru muncă sclavă erau lăsați să moară de foame, frig și boli, fără a deranja „eficiența” industrială germană. Aici, în acest loc unde „legile gravitației morale” se inversează – răul devine bine, noaptea zi –, Debreczeni lucrează la săpături epuizante pentru companii naziste, luptând zilnic cu foametea, păduchii (vehiculul deliberat al tifosului) și ierarhia brutală a kapo-ilor, acea „aristocrație a lagărului” care trăda propriii semenii pentru o firimitură de putere.

Ce face cartea unică nu este doar groaza descrisă – de la apelurile nominale interminabile, unde cadavrele sunt „raportate” cu un umor macabru involuntar („Raportați dacă sunteți morți!”), la execuții sumare justificate cu un cinism kitsch („Chiar și cel mai bun evreu trebuie să cropească”) –, ci modul în care Debreczeni le fixează în cuvinte. Stilul său, lipsit de sentimentalism lacrimogen, este cel al unui etnograf al infernului: detaliile triumfă asupra abstracțiunii, umanizând ce nazismul voia să dezumanizeze. Văzută prin ochii unui intelectual, suferința devine panoramic: personală (visul de răzbunare, obsesia pentru o țigară furată), comunitară (lupta pentru un polonic de supă diluată) și obiectivă (analiza cum Germania „cultă” a coborât în barbarie). Ca un diamant literar, după cum o numește The Times, cartea meditează subtil asupra limbajului în fața ororii: „Horrorul este întotdeauna kitsch, chiar când e real”, notează autorul după o execuție arbitrară, amintind că descrierea nu e suficientă; doar înțelegerea morală poate salva memoria.

Criticii internaționali au salutat-o unanim ca pe o contribuție esențială: The New York Times o laudă pentru „descrierea panoramică a iadului”, The Telegraph pentru „claritatea cinematografică face detaliile să învingă dezumanizarea în masă”, iar The Guardian pentru echilibrul între crimă epică și minuțiozitatea zilnică a degradării. Pe Goodreads, cititorii o notează cu 4.3/5, subliniind impactul ei șocant, dar și duritatea lecturii – nu din plictiseală, ci din tragicitate pură. Unele recenzii americane (cum ar fi cea din Kirkus Reviews) subliniază tonul intelectual, cu replici ironice la sadismul SS-ist, în timp ce altele (Washington Post) o văd ca pe un document vital care șochează și luminează, amintind că trecutul poate deveni prolog.

Advertisement

„Crematoriul înghețat” nu oferă speranță ieftină sau lecții morale facile; ea te obligă să privești în abis, să recunoști că supraviețuirea lui Debreczeni – eliberat în mai 1945 de Armata Roșie – a fost un act de rezistență prin scriitură. După război, autorul s-a refugiat la Belgrad, unde a continuat să scrie poezie și romane, dar această mărturie rămâne moștenirea sa supremă. Recomandată oricui dorește să înțeleagă nu doar ce s-a întâmplat la Auschwitz, ci cum s-a simțit – o carte de 5 stele, esențială, dar sfâșietoare.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Bonnie și Clyde: Povestea lor adevărată

Published

on

Bonnie și Clyde: Povestea lor adevărată

Bonnie Parker și Clyde Barrow sunt unul dintre cele mai infame cupluri de criminali din istoria americană, simboluri ale rebeliunii și romantismului tragic în epoca Marii Depresiuni. Deși filmul din 1967 cu Warren Beatty și Faye Dunaway i-a transformat în eroi romantici, realitatea lor a fost mult mai brutală: o serie de jafuri mici, crime violente și o fugă disperată, marcată de sărăcie și disperare. Iată povestea lor adevărată, bazată pe surse istorice și biografii detaliate.

Începuturile: O copilărie marcată de sărăcie

Bonnie Parker s-a născut pe 1 octombrie 1910, în Rowena, Texas, într-o familie săracă. A fost o elevă talentată, pasionată de scris poezii, dar a renunțat la școală la 16 ani pentru a se căsători cu Roy Thornton, un coleg de clasă. Căsătoria a eșuat rapid, iar Thornton a ajuns în închisoare pentru jaf în 1929. Bonnie a lucrat ca ospătară în Dallas, simțindu-se prinsă într-o viață monotonă.

Clyde Barrow s-a născut pe 24 martie 1909, în Telico, Texas, în sărăcie extremă. Familia sa s-a mutat în Dallas, unde trăiau în corturi și colibe. De mic, Clyde a furat mașini și a spart seifuri, influențat de fratele său mai mare, Buck. A fost arestat prima dată în 1926 pentru neîntoarcerea unei mașini închiriate și a încercat să se înroleze în Marina SUA, dar a fost respins din motive medicale (posibil malarie sau febră galbenă).

Cei doi s-au întâlnit pe 5 ianuarie 1930, la o petrecere în casa unui prieten comun din West Dallas. Bonnie, în vârstă de 19 de ani, pregătea ciocolată fierbinte când Clyde, de 20 de ani, a apărut. Chimia a fost instantanee – “dragoste la prima vedere”, după cum au descris-o apropiații. Au început să-și scrie scrisori pasionale, numindu-se “dragă” și “soție mică”, deși Bonnie era căsătorită legal cu Thornton (și a purtat inelul lui până la moarte).

Advertisement

Drumul spre crimă: De la furtișaguri la violență

Clyde era deja un hoț mic, iar Bonnie l-a urmat în lumea infracțională, atrasă de aventura pe care i-o oferea. În curând după întâlnire, Clyde a fost arestat pentru furt și închis. Bonnie i-a strecurat un pistol în închisoare, ajutându-l să evadeze – dar a fost recapturat rapid și condamnat la 14 ani. În închisoare, pentru a scăpa de munca forțată, Clyde și-a tăiat doi degete de la picior cu un topor (ceea ce l-a lăsat șchiop pe viață).

Eliberat condiționat în februarie 1932 (după intervenția mamei sale), Clyde s-a reîntâlnit cu Bonnie. Au format “Barrow Gang”-ul împreună cu fratele lui Clyde, Buck Barrow, soția lui Blanche, și alți complici precum Ray Hamilton și W.D. Jones. Au jefuit magazine mici, benzinării și bănci rurale – niciodată sume mari (maximum 1.500 de dolari) – în state precum Texas, Oklahoma, Missouri și New Mexico. Nu erau “Robin Hood”-i; jefuiau oameni săraci, nu bănci mari, contrar mitului.

Violența a escaladat rapid: au ucis cel puțin 9 polițiști și 3 civili. Printre crime: uciderea a doi ofițeri în Atoka, Oklahoma (iunie 1932), un proprietar de magazin în Sherman, Texas, și un cetățean în Temple. În aprilie 1932, Clyde l-a împușcat pe comerciantul J.W. Butcher în Hillsboro. Bonnie a fost arestată singură în martie 1932 pentru un jaf eșuat, dar eliberată ulterior.

Au devenit celebrități involuntare în 1933, după un schimb de focuri în Joplin, Missouri, unde poliția a găsit poze scandaloase: Bonnie cu un trabuc și o armă, pozând ca o gangsteriță glamour. Aceste imagini, plus poeziile ei (cum ar fi “The Story of Suicide Sal” sau “The Ballad of Bonnie and Clyde”), au fost publicate în ziare, transformându-i în eroi populari ai Depresiunii – simboluri ale răzbunării împotriva băncilor.

Viața lor era departe de glamour: dormeau în mașini furate, se spălau în pâraie și mâncau fasole conservată. Un accident de mașină în 1933, cauzat de condusul imprudent al lui Clyde, i-a ars picioarele Bonniei cu acid din baterie, lăsând-o șchiopă și dependentă de el.

Advertisement

Sfârșitul: Ambuscada fatală

După doi ani de fugă (1932-1934), autoritățile i-au vânat fără milă. Frank Hamer, un ranger texan celebru, a fost angajat să-i prindă. Pe 23 mai 1934, în timp ce conduceau un Ford V8 furat pe o șosea din Bienville Parish, Louisiana, au fost prinși într-o ambuscadă de un grup de șase polițiști. Au fost mitraliați cu peste 130 de gloanțe (nu 187, cum se spune uneori) – Clyde a murit instant, Bonnie agonizând câteva minute. Au fost îngropați separat, la dorința familiilor, deși fanii au cerut un mormânt comun. Mulțimea a invadat scena, furând suveniruri morbide precum bucăți de haine sau tuburi de cartușe.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Doi bărbați reținuți pentru agresiune în comuna Independența

Published

on

Doi bărbați, în vârstă de 26 și 41 de ani, au fost reținuți de polițiștii din cadrul Secției 6 Poliție Rurală Grădiștea după ce au agresat fizic un bărbat de 43 de ani din comuna Independența, județul Călărași. Incidentul s-a produs pe 26 octombrie, în jurul orei 15:40, în urma unui conflict spontan.

Victima se deplasa prin comună când a fost atacată de cei doi agresori. În urma sesizării la numărul unic de urgență 112, polițiștii au intervenit și au stabilit că între cei trei a izbucnit o discuție contradictorie, urmată de violențe fizice.

Persoanei vătămate i s-au adus la cunoștință prevederile legale privind emiterea unui ordin de protecție provizoriu, însă aceasta a refuzat măsura.

Polițiștii au întocmit dosar penal pentru infracțiunea de „lovire sau alte violențe”, iar cei doi bărbați au fost reținuți pentru 24 de ore și introduși în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă Călărași.

Advertisement

Cercetările continuă sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Călărași.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading