Știri
Campania „Profesori Inovatori, Comunități Inovatoare”, prezentă în Lehliu-Gară. Cum au fost implicați profesorii și peste 200 de elevi în activități legate de combaterea violenței și promovarea educației digitale
Published
24 de minute agoon
By
D.G
Pe 19 noiembrie 2024, două evenimente importante din cadrul proiectului „Profesori Inovatori, Comunități Inovatoare” s-au desfășurat în localitatea Lehliu-Gară, județul Călărași. Acest proiect, dezvoltat de Asociația All Grow și finanțat prin programul „Susține un ONG!” al Fundației Orange, are scopul de a sprijini profesorii din comunități rurale să devină promotori ai educației inovative, implicând peste 200 de elevi și 10 voluntari. Proiectul se desfășoară în 10 școli din România, iar dintre acestea două au fost selectate în județul Călărași.
Ce activități s-au derulat în cadrul proiectului „Profesori Inovatori, Comunități Inovatoare”
Prima activitate s-a desfășurat la Școala Gimnazială Nr. 1 din Lehliu-Gară, unde elevii și cadrele didactice au prezentat proiectul „DELETE CYBERBULLYING!”. Acțiunea face parte din campania de 19 zile de activism împotriva violenței asupra copiilor. Elevii au realizat materiale precum postere, pliante și reviste, expuse în holul școlii, pentru a sublinia importanța combaterii agresiunii online. Această activitate nu doar că a dezvoltat competențe precum creativitatea și empatia, dar a implicat întreaga comunitate școlară.
A doua activitate a avut loc la Liceul „Alexandru Odobescu”, din aceeași localitate, unde elevilor din clasa a X-a li s-a prezentat proiectul „Ștafeta generațiilor”. Activitățile au inclus expunerea rezultatelor obținute de elevii din clasele a V-a și a VI-a ai Școlii Gimnaziale nr. 1 Nicolae Bălcescu, care au participat la sesiuni de feedback, ateliere și aplicații practice. De asemenea, o altă activitate desfășurată de elevii de clasa a X-a a constat în elaborarea unui ghid de ecologizare.
Mădălina Bouroș, voluntar al Asociației All Grow, a fost prezentă la ambele locații pentru a supraveghea desfășurarea activităților. În plus, profesorii implicați au fost sprijiniți de voluntari Orange, care au contribuit cu cunoștințe despre design thinking și metode educative inovatoare.
Care sunt perspectivele profesorilor și ale elevilor, vizavi de proiect
Proiectul urmărește să transforme procesul educațional prin utilizarea metodelor de predare inovative și prin crearea unor punți între profesori, elevi și comunitate.
Elevii sunt principalii beneficiari ai proiectului „Profesori Inovatori, Comunități Inovatoare”, iar experiențele și opiniile lor reflectă impactul direct al activităților derulate. Prin transferul de cunoștințe digitale și metodele inovatoare utilizate de profesori, elevii au avut ocazia să-și dezvolte competențe precum rezolvarea de probleme, creativitatea, empatia și gândirea critică. Pentru că am vrut să aflăm părerea elevilor despre respectivul proiect, doi dintre aceștia ne-au răspuns următoarelor întrebări:
Alexandra Letea – elevă clasa a X-a Științe ale Naturii, membru în proiect
1. Cum ai participat în activitățile proiectului? Care a fost cea mai interesantă parte pentru tine?
“Am participat în acest proiect făcând parte din echipa celor care se ocupă cu materialele de prezentare, și prezentând ghidul la școala Preasna. Cea mai interesantă parte pentru mine a fost prezentarea ghidului.”
2. Ce competențe sau abilități ai simțit că ai dezvoltat prin acest proiect? Poți da un exemplu concret?
“Față de anul trecut consider ca mi am dezvoltat abilitățile de a lucra în echipă și modul de organizare al timpului.”
3. Cum crezi că ceea ce ai învățat în acest proiect te va ajuta în viitor, la școală sau în afara acesteia?
“Da, consider ca mă va ajuta deoarece în orice situație trebuie să fii dispus să lucrezi în prezența mai multor oameni și să știi să îți organizezi timpul.” Eleva care a răspuns este Alexandra Letea.
Delia Nae- elevă clasa a X-a Științe ale Naturii, membru în proiect
1. Cum ai participat în activitățile proiectului? Care a fost cea mai interesantă parte pentru tine?
“Am realizat prezentări ,am prezentat copiilor de la Preasna ceea ce am făcut noi în anul trecut școlar,le-am dat sfaturi copiilor cum să realizeze desenele de la unul dintre jocuri.Cel mai mult mi-a plăcut când le-am prezentat copiilor concursul pe care l am realizat noi.”
2. Ce competențe sau abilități ai simțit că ai dezvoltat prin acest proiect? Poți da un exemplu concret?
“Am învățat să fiu mai comunicativă,cum este să lucrezi intr o echipă,ce înseamnă să organizezi un concursul.”
3. Cum crezi că ceea ce ai învățat în acest proiect te va ajuta în viitor, la școală sau în afara acesteia?
“Mă va ajuta să nu mai am așa multe emoții când în ies în fața clasei să spun o lecție și la ce urmează să profesez.”
În interviurile realizate de Călărași PRESS, profesorii au fost întrebați cum proiectul le-a influențat metodele de predare, ce rezultate au observat la elevi și cum intenționează să utilizeze aceste cunoștințe pe viitor. Primul profesor intervievat este Cacerovschi Cornelia, profesor în cadrul Liceului Tehnologic „Al. Odobescu” Lehliu Gară.
Proiectului, care s-a desfășurat în cadrul Liceului „Alexandru Odobescu” din Lehliu Gară, alături de elevii clasei a X-a, ne-a vorbit profesorul responsabil, Cacerovschi Cornelia. Aceasta a răspuns unui set de întrebări:
1. Ce v-a atras la acest proiect și cum s-a integrat în metodele dumneavoastră de predare?
“Proiectul mi-a oferit oportunitatea de a implementa și adapta la clasă metode de predare inovative, bazate pe metoda design thinking, menite a crește motivația elevilor, a spori gradul de implicare al acestora în propria formare și a forma, la elevi, diverse competențe: de comunicare, de colaborare, de gestionare a resurselor etc. Colaborarea cu mentorul Orange, doamna Andreea Manciu, cu o deosebită expertiză în aplicarea metodei design thinking la nivel economic, a adus o oportunitate suplimentară, atât pentru mine cât și pentru elevi.”
2. Care au fost cele mai importante rezultate pe care le-ați observat la elevi în urma activităților?
“Elevii au lucrat foarte bine în echipă, au respectat termenele, au propus și au selectat activități atât relevante pentru tema proiectului, cât și atractive pentru colegii lor mai mici, elevii de clasa a V-a, respectiv a VI-a, de la Școala Gimnazială nr. 1 Nicolae Bălcescu( Preasna), prima școală gazdă la care elevii au prezentat Ghidul de ecologizare realizat in cadrul proiectului (urmează a lansa ghidul, prin activități similare, la Liceul Tehnologic nr. 1 Fundulea și la Școala Gimnazială nr. 1 Frăsinet). Validarea și aprecierea muncii lor a contribuit la creșterea încrederii în sine a elevilor și la sporirea motivației de învățare, prin metode inovative.”
3. Cum intenționați să folosiți cunoștințele dobândite pentru a continua să sprijiniți comunitatea școlară?
“Îmi propun a utiliza metoda design nu doar în proiecte, ci și în activitatea la clasă. Cele 5 etape specifice metodei: Empatizează, Imaginează, Acționează, Reflectează și Comunică, din perspectiva mea, se pot aplica în abordarea textului literar la clasă, facilitând apropierea elevilor de universul ficțional.”
DESPRE GHIDUL DE ECOLOGIZARE
“Ghidul de ecologizare în școli realizat de elevii clasei a X-a Științe ale Naturii de la Liceul Alexandru Odobescu Lehliu-Gară, județul Călărași, adresat elevilor de clasa a V-a, respectiv a VI-a, pentru realizarea de activități în Săptămâna Verde, valorifică experiența dobândită de echipa de proiect în anul anterior( în proiectul Change Architects Nivel 1) și își propune să transmită de la o generație la alta – de aceea, denumirea proiectului este Ștafeta generațiilor – necesitatea de a promova comportamente responsabile față de mediu și de a crește conștientizarea și implicarea comunitară.” ne-a explicat Cacerovschi Cornelia.
Cel de-al doilea profesor intervievat este Ioana Rucăreanu, de la clasa a 6-a B din cadrul Școlii Gimnaziale Nr.1 Lehliu Gară.
1. Ce v-a atras la acest proiect și cum s-a integrat în metodele dumneavoastră de predare?
“Este un proiect care pune în centrul procesului de învățare – elevul – și contribuie la Obiectivele de Dezvoltare Durabilă. Un proiect care se bazează pe creativitatea lor. Metodele didactice pe care le folosesc în predare, vor fi adaptate, astfel încât, să dezvolt la elevi competențele de: gândire critică, empatie, lucrul în echipă, încrederea în sine….adică, DESIGN THINKING.”
2. Care au fost cele mai importante rezultate pe care le-ați observat la elevi în urma activităților?
“Am descoperit puterea de schimbare a elevilor mei. Implicarea lor în rezolvarea problemei identificate – Cyberbullyingul. Colaborarea cu mentorul, care i-a ghidat în desfășurarea activităților. Responsabilizarea lor.”
3. Cum intenționați să folosiți cunoștințele dobândite pentru a continua să sprijiniți comunitatea școlară?
“Intenționez să mai realizez cu elevii mei, proiecte bazate pe Metoda Design Thinking, în cadrul căreia elevii au rol determinant, se implică activ în rezolvarea problemelor, iar noi, profesorii, doar facilităm acest proces. De altfel, în acest an școlar, predau la o altă clasă de gimnaziu, un Opțional cu titlul – “Design Thinking – Eu fac schimbarea.”
De la această clasă au reușit să discutăm cu alți doi elevi implicați în acest proiect. Aceștia au răspuns la același set de înrebări pe care le-au primit și ceilalți elevi intervievați.
1. Cum ai participat în activitățile proiectului? Care a fost cea mai interesantă parte pentru tine?
“Am participat cu mult entuziasm la activitățile proiectului, atât prin propuneri de teme, cât și lucrând în echipă cu colegii mei.
Mi-a plăcut foarte mult activitatea în care am lansat provocări colegilor de la celelalte clase, cu ocazia Săptămânii Bunătății și, în mod deosebit, participarea la Rețeaua Prieteniei, activitate în care am trimis scrisori unor copii de la Școala Mihai Viteazul, din Pucioasa. De asemenea, am participat la Consiliul Părinților pe școală, unde am prezentat, împreună cu o colegă, fenomenul de cyberbulling și activitățile proiectului nostru pentru limitarea acestui fenomen. Am avut și un mentor, care ne-a ajutat în derularea proiectului.”
2. Ce competențe sau abilități ai simțit că ai dezvoltat prin acest proiect? Poți da un exemplu concret?
“Participând la acest proiect, am descoperit multe lucruri noi despre mine și despre colegii mei, am învățat să fiu mai empatică și să comunic mai ușor cu cei din jurul meu. Astfel, mi-am dezvoltat abilități de a comunica, de a relaționa atât cu colegii, cât și cu adulții.”
3. Cum crezi că ceea ce ai învățat în acest proiect te va ajuta în viitor, la școală sau în afara acesteia?
” Cu siguranță, ceea ce am învățat în acest proiect mă va ajuta în viitor, nu doar la școală, ci și în viață. Cred că cea mai valoroasă lecție pe care am învățat-o a fost că fiecare problemă are o rezolvare și că este foarte ușor să fii bun.” Elevul intervievat – Cotu Eric Mihai Vicențiu.
1. Cum ai participat în activitățile proiectului? Care a fost cea mai interesantă parte pentru tine?
“Am distribuit materiale informative (fleyere, pliante), iar împreună cu colegii mei din Grupa Statisticienilor, am elaborat și distribuit chestionare (cyberbullying) pentru elevi și părinți și apoi le-am interpretat. Interesant pentru mine a fost faptul că am realizat prima dată grafice. Totuși, cea mai importantă activitate mi s-a părut “Săptămâna Bunătății” la care au participat toate clasele de gimnaziu. Am combătut Cyberbullying-ul cu fapte bune! Este a doua ediție organizată de către clasa noastră în școală.”
2. Ce competențe sau abilități ai simțit că ai dezvoltat prin acest proiect? Poți da un exemplu concret?
“Am reușit să vorbesc într-un mod mai eficient în fața oamenilor și am devenit mai organizat. Un exemplu concret poate fi atunci când colegi mei m-au ascultat cu atenție în timp ce le-am vorbit despre fenomenul de cyberbullying.”
3. Cum crezi că ceea ce ai învățat în acest proiect te va ajuta în viitor, la școală sau în afara acesteia?
“Cred că ceea ce am învățat în acest proiect mă va ajuta la depistarea unor eventuale cazuri de cyberbullying atât în mediul școlar cât și în viață de zi cu zi.”
Elevul chestionat este Țolea Ștefan Ionuț.
La finalul activităților am discutat și cu Madalina Bouros – Co-founder and President – AllGrow care ne-a răspuns următoarelor întrebări:
- Ce impact sperați să aibă acest proiect asupra comunității, pe termen lung?
Așa cum spune și numele proiectului este nevoie de profesori dedicați și inovatori pentru a produce schimbare pe termen lung în comunitățile în care aceștia predau. Prin activitatea lor didactică și implicarea elevilor în proiecte de inovare socială, elevii sunt ghidați să intervină în rezolvarea problemelor observate de ei în comunitate. În cadrul proiectelor elevii își dezvoltă comptenețe și abilități cheie printre care mentionăm colaborarea, comunicarea, lucrul în echipă, gândirea critică și creativă. Aceste competențe vor fi utile copiilor și tinerilor pe toată durata vieții și îi vor ajuta să aceadă la un loc de muncă mai bun sau chiar să-și construiască propriile organizații și afaceri. AllGrow crede foarte mult în puterea oamenilor să construiască schimbare atunci când colaborează. Este foarte important pentru noi să cream context, să oferim susținere, instrumente și inspirație pentru ca tinerii și copiii să se implice active în comunitățile lor, să producă schimbarea și să contribuie la construirea prezentului și viitorului comunităților lor.
- Cum vedeți rolul parteneriatului cu Orange în succesul proiectului? Ați identificat oportunități pentru colaborări viitoare?
Orange are un rol cheie în acest proiect prin susținerea sa financiară a acestei intervenții dar și prin implicare propriilor angajați în aceste proiecte. Mai exact voluntari de la Orange se implică în calitate de mentori ce ghidează elevii în realizarea proiectelor. Acești se întâlnesc online cu elevii și cadrele didactice pentru a le pune întrebări ce stimulează gândirea critică și îi ajută pe elevi să-și structureze intervențiile pentru a crește impactul proiectelor.
You may like
-
Vacanța de toamnă 2024. Când se întorc elevii la cursuri
-
ISU Călărași: Exercițiu de evacuare și demonstrații de prim ajutor la Școala „Nicolae Titulescu”: 700 de elevi implicați
-
Adopțiile, încurajate prin artă: „Culoare în Adăpost” revitalizează adăpostul de câini din Călărași cu ajutorul liceenilor de la Colegiul Național „Barbu Știrbei”
-
Polițiștii și jandarmii din Călărași, mobilizați pentru siguranța elevilor la începutul anului școlar 2024-2025
-
Bogdan Mihai, mesaj emoționant la începutul noului an școlar! Administratorul public le-a dat un sfat înțelept elevilor
-
Burse școlare 2024-2025. Ce tipuri de burse pot solicita elevii