Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 4°C | Anul XI Nr. 540

Știri

Federația COLUMNA-SCOR declanșează greva generală în administrația publică locală!

Published

on

Federația COLUMNA-SCOR declanșează greva generală în administrația publică locală!

Ordonanța trenuleț a limitat creșterea indemnizației primarilor și viceprimarilor la 5%, în timp ce indemnizația parlamentarilor, miniștrilor și prefecților înregistrează o creștere de 58%, cu până la 14.000 lei.
Salariul personalului din comunele cu sub 3000 de locuitori poate avea o creștere cu 5%, maxim 202 lei net, în spatele viceprimarului.

Ordonanța trenuleț NU a mai prelungit înghețarea indemnizațiilor pentru ceilalți demnitari din Președinție, Parlament, Guvern, prefecți, agenții, astfel încât de la 1 ianuarie 2024 aceștia vor fi salarizați potrivit anexei IX la Legea 153/2017, adică de la 2080 lei la 3.300 lei baza de calcul.


FEDERAȚIA COLUMNA – SCOR
Afiliată la
Împreună pentru o C.N.S.L.R. – FRĂȚIA și SERVICIILE PUBLICE INTERNAȚIONALE
Administrație modernă www.federatiacolumna.ro
___________________________________________________________________________________
Sediu: Municipiul București, Str. Vespasian nr. 39, Sector 1
CIF: 17644537; Cont IBAN: RO73 BRDE 410S V538 1880 4100 deschis la BRD – Sucursala Academiei
Tel/Fax: 021.315.09.50; TMobil: 0733.300.627 / 0733.300.628; E-mail: [email protected]
Nr. 485 / 20.12.2023

Advertisement

C ă t r e:
SINDICATELE din ADMINISTRAȚIA PUBLICĂ LOCALĂ
afiliate Federației COLUMNA-SCOR
în atenţia Preşedintelui Organizației
În conformitate cu dispozițiile statutului Federației, la solicitarea Sindicatului Național
SCOR, Biroului Executiv al Federației COLUMNA-SCOR a decis declanșarea procedurilor
pentru declararea grevei împotriva politicilor economice și sociale a guvernului, în
sectorul de activitate administrație publică locală, în temeiul art. 155 din Legea
dialogului social nr. 367/2022.
Actul normativ împotriva căruia se declanșează greva este Ordonanța de urgență a
Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor
publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și
completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene – așa-zisa
„ordonanță trenuleț”.
Motivele protestului sunt legate de discriminarea la care este supusă familia
ocupațională a salariaților din administrația publică locală, în special la nivelul comunelor
și orașelor, față de toate celelalte familii ocupaționale din sistemul bugetar.
În condițiile în care salariile personalului din administrația locală sunt limitate la
nivelul maxim al indemnizației viceprimarului, la momentul de față întreaga administrație
publică locală este limitată la nivelul prevăzut în Legea-cadru a salarizării nr. 153/2017
pentru anul 2021, respectiv la baza de calcul 2300 lei (salariul minim din 2021), în timp
ce toate celelalte familii ocupaționale bugetare au fost actualizate la nivelul anului 2022 din
legea-cadru, respectiv la baza de calcul 2500 lei.
În mod selectiv, anumite familii ocupaționale au fost deja salarizate în avans, prin
diverse intervenții legislative, chiar și peste nivelul aferent anului 2022.
Este o discriminare inacceptabilă, neconstituțională și fără temei legal.
La data de 11 decembrie 2023, Sindicatul Național SCOR a adus această situație la
cunoștința Prim-ministrului Ion-Marcel CIOLACU, ministrului finanțelor Marcel-Ioan
BOLOȘ și ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației Adrian-Ioan VEȘTEA,
prin scrisoarea atașată, intitulată „POVESTEA PORCULUI”.
Cifrele dramatice prezentate în scrisoare (inflație de 47,36% și creștere salarială de
doar 10,57%) pentru ultimii cinci ani ar fi trebuit să stârnească empatia și solidaritatea
decidenților guvernamentali, în căutarea unei soluții, pe care am și propus-o în scrisoare.
În schimb, peste doar 4 zile, clamând la televizor „austeritatea pentru demnitari” și
o minoră creștere a salariilor cu 5% pentru salariații bugetari, Guvernul a adoptat „ordonanța
trenuleț” prin care au asigurat o creștere cu 58,65%a indemnizațiilor senatorilor,
deputaților, miniștrilor, secretarilor de stat, prefecților și subprefecților, limitând însă,
indemnizația viceprimarilor la doar 5% față de nivelul anului 2021.
Pagina 2 din 3
Când ne referim la indemnizația viceprimarului, ne referim în fapt la cei 60.000 de
salariați ai primăriilor comunelor, spre exemplu, care sunt limitați în acest fel la salarii mai
mici decât ale muncitorului necalificat din construcții.
Ca urmare a „ordonanței trenuleț”, care persecută dintre demnitari doar pe cei din
administrația locală, (cu scopul limitării drepturilor legale ale personalului salariat în spatele
viceprimarului) creșterile indemnizațiilor demnitarilor, prin raportare de la baza de calcul
de 2.080 lei la 3.300 lei, conform art. 13(1) din Legea-cadru a salarizării, vor fi următoarele:


Declanșarea grevei împotriva politicilor economice și sociale ale Guvernului, în
sectorul de activitate Administrație Publică are următoarele revendicări:
 Stabilirea indemnizațiilor, a salariilor de bază și a sporurilor astfel cum sunt prevăzute de
Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice;
 Eliminarea discriminării personalului din administrația publică locală, în raport cu
celelalte familii ocupaționale, în aplicarea legii-cadru a salarizării.
Calendarul acțiunii de protest va fi stabilit de către Biroul Executiv.
Pagina 3 din 3
Pentru îndeplinirea procedurilor cerute de legea dialogului social, începând cu data
de 20 decembrie 2023, la nivelul fiecărui sindicat din administrația publică locală, membru
al Federației Columna-SCOR, respectiv la nivelul fiecăreia dintre cele 1.119 grupe sindicale ale
Sindicatului Național SCOR din primăriile comunelor și orașelor, se desfășoară colectarea
semnăturilor membrilor pentru participarea la greva împotriva politicilor economice
și sociale a guvernului.
Declanșarea propriu-zisă a procedurilor legale aferente grevei (notificarea Guvernului,
a angajatorilor și a Inspectoratelor Teritoriale pentru Muncă), data grevei de avertisment și
data declanșării grevei generale vor fi stabilite de către Biroul Executiv al Federației ColumnaSCOR în prima decadă a lunii ianuarie, în funcție de ponderea numărului de membri și de
organizații sindicale care vor subscrie participarea la acțiunea de protest.
Preşedinte, Vicepreședinte
administrație publică locală
Lucian-Ciprian PUIU Dan CÂRLAN

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Știri

Dunărea Călărași, făcută praf de FCSB II! 6–1 și încă o palmă dureroasă pentru echipa finanțată cu milioane din bani publici

Published

on

AFC Dunărea Călărași mai bifează o înfrângere usturătoare în Liga 3, Seria 3. De această dată, echipa călărășeană a fost spulberată de FCSB II, care s-a impus cu 6–1, într-un meci fără istoric și fără replică din partea Dunării.

În timp ce adversarii au defilat pe teren, Dunărea arăta din nou ca nu poate evolua — deși beneficiază de unele dintre cele mai consistente finanțări publice din România la nivelul Ligii a III-a.

Finanțări de milioane, rezultate rușinoase

În ultimii doi ani, Consiliul Județean Călărași a turnat în club aproximativ 8 milioane lei:

  • 4,4 milioane lei în 2024
  • 3,375 milioane lei pentru 2025

Cu aceste sume, Dunărea ar trebui să fie o forță în Liga 3, poate chiar o candidată serioasă la promovare.

În teren însă, realitatea este rușinoasă:

Advertisement

șase goluri primite de la o echipă de copii.

O întrebare simplă: Unde se duc banii?

Clubul postează sec: „Victorie categorică pentru gazde”. Da, categorică…

Mesajul oficial postat de AFC Dunărea Călărași pe Facebook este un model de minimalism și evitare a responsabilității:

„Victorie categorică pentru gazde în etapa de astăzi. Scor final: FCSB II – Dunărea Călărași (6–1).”

Advertisement

Atât. Nicio explicație. Nicio analiză. Nicio asumare.

În schimb, suporterii au reacționat: nemulțumiți, frustrați, ironic resemnați.

Reacții din mediul public: „Să te bată copiii de la FCSB… cine răspunde?”

Dezastru sportiv, lux financiar

Dunărea Călărași este, probabil, singura echipă de Liga 3 care:

Advertisement
  • primește milioane de lei anual
  • are salarii, mese, cazări, utilități și transport plătite din bani publici
  • afișează o Academie cu echipamente premium, sponsori noi și imagine lustruită
  • dar în teren… se prăbușește etapă de etapă

Înfrângerea cu 6–1 nu este un accident.

Este încă un episod într-un sezon care confirmă prăbușirea unei echipe cândva respectate.

Dunărea Călărași marchează încă o înfrângere — pe teren și în fața contribuabililor.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Interviuri și Opinii

Legea privind drepturile persoanelor cu handicap ar putea fi modificată: acces extins la muncă pentru persoanele cu invaliditate de grad I și II. Printre inițiatori — deputatul călărășean Mihai Gheorghe

Published

on

O inițiativă legislativă cu impact major asupra integrării profesionale a persoanelor cu dizabilități a fost depusă în Parlament, vizând modificarea articolului 77 alin. (2) din Legea nr. 448/2006. Proiectul propune recunoașterea oficială a capacității de muncă și pentru persoanele încadrate în gradul I și II de invaliditate, atunci când acest lucru este certificat prin documente legale. Printre semnatari se află și deputatul călărășean Mihai Gheorghe.

Proiectul, înregistrat la Senat sub numărul B597/2025, urmărește actualizarea legislației în raport cu noile prevederi din Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, care recunoaște faptul că toate gradele de invaliditate pot permite desfășurarea de activități profesionale, în funcție de starea de sănătate și recomandările medicale.

Ce aduce nou propunerea?

În prezent, legislația consideră încadrate în muncă doar persoanele cu invaliditate grad III. Inițiatorii, între care se numără și deputatul Mihai Gheorghe, arată că această formulare este restrictivă și nu reflectă realitățile sociale și medicale actuale. Propunerea extinde recunoașterea și către persoanele cu grad I și II, atunci când capacitatea de muncă este atestată legal.

Advertisement

Această modificare ar elimina diferențele de tratament juridic între persoane aflate în situații medicale similare și ar oferi angajatorilor o clarificare necesară cu privire la integrarea profesională a persoanelor cu dizabilități.

Argumentele inițiatorilor

În expunerea de motive, parlamentarii subliniază că legea actuală limitează accesul la locuri de muncă pentru un număr semnificativ de persoane și produce interpretări administrative contradictorii. Noua formulare ar crea un cadru modern, predictibil și echitabil, în acord cu practica europeană privind dreptul la muncă al persoanelor cu dizabilități.

În plus, inițiatorii atrag atenția că modificarea nu generează costuri suplimentare pentru stat, ci, dimpotrivă, poate avea efecte economice pozitive prin creșterea veniturilor la buget.

Aviz favorabil de la CES

Advertisement

Consiliul Economic și Social a analizat documentele și a emis aviz favorabil, constatând că propunerea este fundamentată și nu implică impact bugetar negativ.

Următorii pași

Proiectul se află în procedură parlamentară, Senatul fiind prima Cameră sesizată. Dacă actul normativ va trece de votul legislativului, România ar putea corecta una dintre cele mai discutate neclarități din legislația privind protecția persoanelor cu handicap, deschizând calea pentru o integrare profesională reală și nediscriminatorie.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement
Continue Reading

Știri

SCANDALUL ALOCAȚIILOR ÎNTÂRZIATE LA CĂLĂRAȘI! MII DE COPII AU AȘTEPTAT DEGEABA BANI DE MOȘ NICOLAE. AJPIS DĂ VINA PE „CALENDAR”, PĂRINȚII PE NEGLIJENȚĂ

Published

on

Mai mulți părinți din județul Călărași au semnalat, în ultimele zile, întârzieri în virarea alocațiilor pentru copii, exact în perioada în care multe familii se pregătesc de Moș Nicolae. O parte dintre sesizări indică faptul că banii nu au ajuns în conturi nici pe 7 decembrie, deși fondurile ar fi fost transferate instituției începând cu această dată. Situația vine după o altă problemă apărută luna trecută, când o serie de alocații au fost virate în conturi bancare vechi, în urma migrării clienților First Bank către Intesa.

Părinte: „Banii au intrat la AJPIS pe 5, dar nu au fost virați mai departe. Familiile vulnerabile au rămas fără sprijin de Moș Nicolae”

Potrivit declarațiilor obținute de redacția noastră, mai mulți beneficiari au constatat că alocațiile copiilor nu au intrat în conturi la începutul lunii decembrie, așa cum se întâmpla de obicei. O mamă a povestit că, pe 5 decembrie, a întrebat la bancă dacă au fost procesați banii și a aflat că fondurile de la bugetul de stat ar fi ajuns deja la AJPIS Călărași.

„Am sunat la bancă și mi-au confirmat că banii de la stat au venit în contul AJPIS pe 5. După ora 12, nu a mai răspuns nimeni la instituție. Alocațiile nu au fost virate mai departe. E vorba de probabil mii de copii, poate zeci de mii în județ. Sunt familii care trăiesc din acești bani”, spune femeia.

Aceasta susține că situația este cu atât mai complicată cu cât, în luna precedentă, instituția ar fi comis o altă eroare: alocațiile unor beneficiari au ajuns în conturi închise sau neactualizate, în urma tranziției de la First Bank la Intesa.

Advertisement

„Informaticianul nu a actualizat conturile noi. Banii au fost trimiși în conturile vechi, iar multe familii au rămas fără alocație zile întregi”, afirmă părintele, care cere anonimat.

Directorul AJPIS Călărași: „Plățile se fac conform calendarului național. Termenul este 8 ale lunii.”

Contactat telefonic, Dorin Ivan Emanuel, directorul executiv al AJPIS Călărași, admite că au existat dificultăți luna trecută, însă susține că responsabilitatea a aparținut băncii, care ar fi transmis un număr incomplet de conturi valide.

Au fost în jur de 5–6 cazuri, maximum 10. First Bank a transmis mai puțini beneficiari decât trebuia, au fost și persoane cu buletine expirate, dar situația s-a corectat”, a declarat acesta.

În ceea ce privește întârzierile din luna decembrie, directorul afirmă că instituția a urmat calendarul național stabilit pentru plata prestațiilor sociale.

Calendarul de plăți prevede ca alocațiile să fie virate pe data de 8, la nivelul întregii țări. Noi suntem ordonator terțiar de credite și ne supunem ordonatorilor superiori. Chiar dacă banii au intrat vineri, ordinele de plată se operează cu o zi înainte, iar fiind weekend, sumele au intrat luni”, explică Ivan.

Advertisement

Întrebat dacă, având banii în cont pe 5, instituția putea alege să proceseze mai devreme plățile, pentru a veni în sprijinul familiilor vulnerabile, directorul a reiterat că AJPIS nu poate devia de la calendarul național.

Discuții privind programul de lucru din instituție

În spațiul public au apărut acuzații potrivit cărora angajații AJPIS ar fi părăsit instituția mai devreme, în ziua de 5 decembrie. Directorul respinge această informație: „Nu cred. Eu am avut patru persoane care au rămas peste program. Eu personal am plecat în jur de 13:30 pentru a participa la o activitate a Crucii Roșii. Putem verifica în condica de prezență”, a spus acesta.

În timp ce părinții critică lipsa de comunicare și întârzierea repetată a plăților, conducerea AJPIS insistă că situația s-a desfășurat „conform procedurii” și că nu există nicio abatere administrativă.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement
Continue Reading