Connect with us

Știri

Documentele necesare pentru eliberarea pașaportului în 2025

Sursa: digi24.ro

Pentru a călători în anumite țări, un pașaport valabil este esențial. În prezent, cetățenii români pot alege între două tipuri principale: Pașaportul Simplu Electronic și Pașaportul Simplu Temporar. Fiecare variantă are propriile avantaje, cerințe specifice și costuri, adaptate diferitelor nevoi de călătorie.

Pașaportul Simplu Electronic reprezintă documentul de călătorie standard pentru cetățenii români, fiind echipat cu un cip electronic ce conține date biometrice, precum fotografia și amprentele. Acesta oferă un nivel ridicat de securitate și facilitează trecerea frontierei în majoritatea țărilor.

Acte necesare pentru eliberare

1. Cartea de identitate în original

Advertisement

2. Dovada achitării taxei pentru pașaport (chitanță sau document de plată)

3. Pașaportul anterior, dacă există

Pentru minorii sub 14 ani:

– Certificat de naștere în original

– Actele de identitate ale părinților (sau ale reprezentantului legal), în original

Advertisement

– Dovada achitării taxei pentru pașaport, pe numele minorului

– Pașaportul anterior al minorului, dacă există

– Declarația de acord a ambilor părinți sau a reprezentantului legal (unde este cazul).

Pentru minori între 14 și 18 ani:

– Cartea de identitate sau cartea de identitate provizorie a minorului, în original

Advertisement

– Certificatul de naștere, în original

– Declarația de acord a ambilor părinți sau a reprezentantului legal

– Dovada achitării taxei pentru pașaport

– Pașaportul anterior al minorului, dacă există.

Valabilitatea pașaportului 

Advertisement

– Peste 18 ani: 10 ani

– Între 12 și 18 ani: 5 ani

– Sub 12 ani: 3 ani.

Termen de eliberare

– În România: De regulă, până la 5 zile lucrătoare de la data depunerii cererii

Advertisement

– În străinătate (UE): Până la 45 de zile lucrătoare

– În străinătate (non-UE): Până la 60 de zile lucrătoare.

Sursa: alba24.ro

Sursa: alba24.ro

Ce este pașaportul simplu temporar

Pașaportul Simplu Temporar este destinat situațiilor de urgență sau cazurilor în care nu există suficient timp pentru emiterea unui pașaport simplu electronic. Acesta are o valabilitate redusă și nu include un cip electronic cu date biometrice.

Acte necesare pentru eliberare

– Cartea de identitate în original

Advertisement

– Dovada achitării taxei pentru pașaport

– Pașaportul anterior, dacă există.

Pentru minori (sub 18 ani), actele necesare rămân, în esență, aceleași ca la pașaportul simplu electronic (certificat de naștere, documente de identitate ale părinților, dovada plății etc.).

Valabilitate

– 12 luni (1 an)

Advertisement

– Până la 15 zile lucrătoare

Pașaportul Simplu Temporar se obține, de obicei, în situații justificate (urgențe medicale, deplasări oficiale etc.) și nu se emite pentru scopuri exclusiv turistice, potrivit Pașapoarte.mai.gov.

Taxa de pașaport

Pașaport Simplu Electronic

– Peste 12 ani: 258 lei

Advertisement

– Sub 12 ani: 234 lei.

Pașaport Simplu Temporar

– Indiferent de vârstă: 96 lei

Cererile pentru pașaport pot fi depuse la serviciile publice comunitare de pașapoarte, indiferent de domiciliul solicitantului. Pentru a evita cozile și a reduce timpul de așteptare, se recomandă programarea online prin platforma oficială e-pașapoarte.

Pentru cei aflați în afara României, cererile se pot depune la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din țara de reședință. Programările și informațiile suplimentare sunt disponibile pe platforma e-consulat.ro.

Advertisement

Știri

Lucrările de dragare pe brațul Borcea au fost sistate din cauza scăderii nivelului Dunării

Lucrările de dragare pe brațul Borcea au fost sistate temporar, din cauza scăderii accentuate a nivelului apelor Dunării, informează Consiliul Judeţean Călăraşi.

Conform declarației lui Alexandru Drăgulin, șeful Agenției Căi Navigabile Călărași, „nivelul apei a coborât sub limita necesară pentru ca navele să poată lucra în condiții normale. Datorită pescajului mic, nava nu se poate încărca cu nisip și nu îl poate transporta. Lucrările vor putea fi reluate doar când Dunărea va ajunge la cota de +100 cm, ceea ce, din păcate, nu se va întâmpla prea curând.”

Intervenția planificată prevede utilizarea a două nave: dragă „Comana”, care va perfora fundul brațului acolo unde este depus un strat gros de nisip, și nava „Cernavodă”, care va aspira și transporta nisipul dislocat. Scopul este refacerea adâncimilor necesare pentru circulația sigură a navelor, în conformitate cu standardele Comisiei Dunării.

Lucrările au început la sfârșitul lunii mai, după sosirea navei „Cernavodă” în portul Călărași, și au fost desfășurate în zona kilometrilor fluviali 90 – 100, conform Avizului către Navigatori emis de Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați.

Advertisement

Consiliul Județean Călărași reafirmă angajamentul său de a susține toate demersurile menite să asigure navigabilitatea Dunării, să protejeze infrastructura portuară și să valorifice potențialul economic al transportului fluvial în județ.

Continue Reading

Știri

Călărași: Pista de biciclete din Parcul Jirlău s-a surpat la câteva luni după inaugurare. Primăria anunță reparații pe garanție

Pista de biciclete din Parcul Jirlău, una dintre investițiile recente ale Primăriei Călărași, a cedat la doar câteva luni de la finalizare. Crăpăturile întinse pe toată lungimea traseului au dus la decizia autorităților de a interveni de urgență, iar în prezent, pista este în mare parte decopertată, urmând să fie reasfaltată.

Deși lucrarea a fost finalizată relativ recent, calitatea slabă a execuției a devenit evidentă în scurt timp. Problemele de structură și surparea în anumite porțiuni au ridicat semne de întrebare cu privire la modul în care a fost proiectată și realizată această investiție, în special având în vedere proximitatea malului lacului.

Primarul municipiului Călărași, Marius Dulce, a transmis că reparațiile nu vor fi suportate din bugetul local, întrucât pista este încă în perioada de garanție.

„Pista de biciclete este în garanție și din acest motiv am cerut reparația pe segmentele care prezintă neconformități. S-a realizat încă o expertiză tehnică a zonei, fiind și malul lacului, iar de săptămâna viitoare începe turnarea asfaltului special”, a precizat edilul.

Acesta a dat asigurări că niciun obiectiv nu va fi refăcut pe cheltuiala primăriei:

Advertisement

„Vreau să înțeleagă toți cetățenii că nimic nu vom reface pe banii noștri, fiecare obiectiv va fi finalizat conform proiectului.”

Lucrările de reparație vor continua în perioada următoare, iar pista de biciclete va rămâne închisă temporar. Municipalitatea nu a anunțat, deocamdată, un termen clar pentru finalizarea reparațiilor.

Această situație ridică din nou întrebări despre calitatea lucrărilor publice și despre modul în care sunt supervizate și recepționate proiectele de infrastructură urbană în Călărași.

Continue Reading

Știri

„Nu punem nici un popic!” Primăria Călărași blocată de… garanție!

De ce arată orașul ca un șantier cu dale sparte și mobilier urban degradat?

Ai trecut prin centrul Călărașiului și ai văzut dale sparte, popici (acele stâlpișori de protecție) dărâmați sau mobilier urban lăsat de izbeliște? Ți-ai zis, probabil: „Ce face primăria? Nu vede nimeni?” Ei bine, surpriză: vede, dar nu poate face nimic.

Primarul Dulce: „Dacă intervenim, pierdem garanția”

Într-o discuție aprinsă din ședința Consiliului Local din 26 iunie 2026, primarul Marius Dulce a explicat de ce nu se repară nimic în unele zone: totul e „în garanție”.

Totul a pornit de la nemulțumirea mai multor consilieri locali, dar și din reclamațiile primite de la cetățeni: „Centrul arată jalnic!” — au spus mai mulți aleși în ședința Consiliului Local Călărași din 26 iunie 2026.

Băncile sunt rupte, dalele de granit crăpate, iar popicii care ar trebui să protejeze trotuarele sunt căzuți sau lipsesc. Cei prezenți au cerut explicații clare: Cine repară? Când? De ce nu se face nimic?

Advertisement

Răspunsul a fost unul care i-a lăsat mască pe mulți: „Nu putem repara nimic. Totul e în garanție!” — a declarat primarul Marius Dulce. Această justificare a declanșat un val de reacții și discuții aprinse despre cât timp trebuie să mai stea orașul „în așteptare”, doar pentru că lucrările sunt „protejate” de garanții contractuale.

Așadar, orice reparație ar însemna pierderea banilor asigurați prin contractele de execuție. În plus, nici în carosabil nu pot face nimic fără aprobări în lanț.

Cetățenii sparg, primăria „notează”

Consilierii au cerut intervenții rapide. Se mătură cioburi, se dărâmă stâlpișori, dar primăria „doar notează”. De ce? Pentru că toate aceste lucrări sunt sub supravegherea firmelor de construcții până la expirarea garanției. Orice reparație făcută de primărie ar însemna că firma nu mai e responsabilă.

„Dacă intru să schimb un popic azi, mâine vine constructorul și zice că l-am stricat eu, nu el,” a explicat primarul.

Și popicii-s cu scandal!

Pe strada București, de exemplu, stâlpii montați sunt considerați prost aleși. Proiectantul „n-a vrut să renunțe la model”. Dulce spune că acum nu mai găsește același tip de popic, iar oamenii se întreabă: „De ce nu puneți alții?”. Răspunsul e același: garanția!

Advertisement

„Bani avem, dar suntem legați de mâini”

E clar că primăria nu duce lipsă de intenții bune sau de bani europeni, dar e blocată într-o capcană birocratică în care „garantia e sfântă”.

Continue Reading