Connect with us

La zi

Temu și Shein au intrat în vizorul inspectorilor ANPC. Ce trebuie să facă clienții pentru a nu cădea pradă înșelătoriilor online

Published

on

Urmăriți știrile Călărașipress.ro pe Whatsapp

Marți, 23 aprilie, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a declarat că efectuează verificări la site-urile de cumpărături Temu și Shein, iar comisarii instituției îndeamnă consumatorii să se informeze cu atenție înainte de a achiziționa un produs.

Crescând numărul românilor care achiziționează produse vestimentare și alte articole de uz zilnic de pe platforme precum Temu, Shein sau Amazon, ANPC atrage atenția asupra acestor cumpărături online.

Advertisement

Magazinele online chinezești devin din ce în ce mai populare, cu doi mari jucători în evidență: Shein și Temu. Se estimează că românii plasează peste 10.000 de comenzi zilnic pe aceste două site-uri, achiziționând haine, accesorii, electronice și altele. Deși prețurile sunt mici și varietatea de modele este mare, unele achiziții prezintă riscuri. Calitatea poate fi îndoielnică, iar procesul de retur este adesea costisitor și nu merită efortul. Prin fuziunea cu jucători din SUA, cele două companii chinezești ar putea să detroneze gigantul Amazon.

„Acţiunea se concentrează asupra posibilelor practici comerciale incorecte ale comercianţilor, în relaţia cu consumatorii, susceptibile să deformeze, în mod esenţial, comportamentul economic al acestora, respectiv potenţiale încălcări ale legislaţiei orizontale privind siguranţa produselor şi protecţia consumatorilor (reduceri neautentice) şi practici agresive – interfeţe manipulatoare (dark patterns), vânzare sub presiune (pressure – selling), recompensarea implicării unei persoane cu un produs sau serviciu cu un premiu (gamification), dar şi alte aspecte (de exemplu, legate de siguranţa produselor)”, au transmis comisarii ANPC într-un comunicat de presă.

Având în vedere această situație, ANPC recomandă consumatorilor care fac achiziții online de pe aceste site-uri să fie precauți și să se informeze cu atenție înainte de a cumpăra un produs, examinând caracteristicile acestuia, prețurile afișate, costurile de livrare, informațiile despre comerciant sau opțiunile de plată disponibile.

Înainte de finalizarea achiziției, consumatorii ar trebui să se asigure că site-ul comerciantului oferă informații corecte și complete despre: datele sale de identificare (denumirea, adresă poștală și de e-mail, număr de telefon, număr de înregistrare în registrul societăților comerciale și cod fiscal etc.); caracteristicile esențiale ale produsului; prețul, inclusiv toate taxele; costurile de livrare, dacă sunt aplicabile; metodele de plată și de livrare; termenul de valabilitate al ofertei sau prețului; precum și informațiile privind dreptul de retragere din contract și modul de exercitare a acestuia.

Advertisement

“ANPC recomandă ca, în cazul în care întâmpinaţi o problemă atunci când faceţi cumpărături online, să încercaţi o rezolvare directă cu operatorul economic, pe cale amiabilă. Dacă acest lucru nu funcţionează, vă puteţi adresa Direcţiei de Soluţionare Alternativă a Litigiilor din cadrul ANPC https://anpc.ro/ce-este-sal/, în cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul României. În cazul în care operatorul economic îşi are sediul social într-un alt stat european, vă puteţi adresa Centrului European al Consumatorilor din România https://eccromania.ro/, care vă ajută gratuit când aveţi probleme de protecţia consumatorului cu un produs sau un serviciu achiziţionat dintr-un alt stat european, vă informează gratuit asupra drepturilor pe care le aveţi în timpul unor călătorii în alt stat european si vă oferă sprijin gratuit dacă aveţi o plângere împotriva unei companii europene, în vederea soluţionării problemei. În cazul în care soluţionarea nu este posibilă pe nicio altă cale, puteţi formula o reclamaţie accesând https://sesizari.anpc.ro/, în cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul României”, subliniază comunicatul de la ANPC.