Connect with us

La zi

Starea de alertă se prelungește cu 30 de zile

Arafat: Starea de alertă se prelungește cu 30 de zile. Rămân în vigoare aceleași restricții, inclusiv carantina de noapte / Petrecerile de Anul Nou în stradă, interzise. “Ne putem bucura de Anul Nou respectând regulile”

Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă a decis, în şedinţa de joi, să propună prelungirea stării de alertă pe teritoriul României cu încă 30 de zile, începând din 14 decembrie.

Hotărârea de prelungire a stării de alertă va fi luată de Guvern, în ședința de vineri, de la ora 10.00.

Advertisement

Șeful DSU, Raed Arafat, a declarat joi seara că s-a hotărât să se mențină măsurile de până acum cu o singură excepție: reglementări speciale pentru transportul pe cablu, pe pârtiile de schi

Printre noile restricții în vigoare acum se numără și carantina de noapte – circulația este permisă între orele 23:00 și 5:00 doar din motive bine întemeiate și cu o declarație pe proprie răspundere.

Declarații Raed Arafat:

A fost prezentată analiza situației, cu toate aspectele semnalate de INSP

Propunerea e de prelungire a stării de alertă cu încă 30 de zile

Advertisement

Păstrăm măsurile în vigoare până acum, cu o singură excepție: operatorii de transport pe cablu care deservesc pârtiile de schi se va desfășura cu o reglementare care va fi stabilită prin ordin comun al miniștrilor Sănătății și Economiei

Dacă cabina are capacitate de 20 de persoane, probabil se va permite accesul doar pentru 10 persoane; teleschiurile, telescaunele vor funcționa în condiții de normalitate; restul reglementărilor se vor aplica la toate entitățile, inclusiv în stațiuni (restaurante, alte zone cu activități comune ale persoanelor)

Cu excepția piețelor, care sunt redeschise prin hotărâre separată, restul măsurilor rămân valabile; cele reglementate la incidență până la 1,5 și între 1,5 și 3 și cele peste 3

Ne vom axa pe măsuri zonale și locale unde se impune, inclusiv carantinarea unei localități/zone, la propunerea DSP

Ce urmează în perioada sărbătorilor. E foarte important ce va face fiecare persoană și în familie. Gândiți-vă că nu e în descreștere consistentă numărul de cazuri

Advertisement

În București ama avut aproape 2.000 de cazuri, 2 zile

Fiecare dintre noi să respecte măsurile: portul măștii, igiena, distanțarea, telemuncă

De sărbători încercați să limitați numărul celor cu care vă întâlniți. Asta ne va permite să trecem mai ușor peste ce va urma

HG cu aceste măsuri va fi adoptată vineri de guvern (ora 10.00)

Rămâne totul limitat: petreceri de sute de oameni, e clar nu

Advertisement

Pârtiile sunt deschise, dar cu reguli în jurul lor – la restaurante, hoteluri

Întrebări:

Ne putem face rezervări pentru vacanța la munte? Da, cu respectarea regulilor

Putem merge la colindat? Evitați, chiar dacă este o tradiție. Mersul din casă în casă înseamnă risc de infecție

Se menține carantina de noapte? Da, se menține carantina de noapte

Advertisement

De Revelion românii trebuie să stea în casă? Da, în casă sau în apropierea casei, nu vor fi permise petrecerile în stradă

Se poate ieși în fața blocului? Se pot pune multe ipoteze. Regulile sunt clare. Cei care intră în contact cu multe persoane se pun în pericol pe ei și pe ceilalți

Ne putem bucura de Anul Nou respectând regulile

În Capitală se vor intensifica verificările

Cât de mult este afectată activitatea CNSU de faptul că avem un guvern interimar? Nu este afectată. Lucrăm la nivel de decizie CNSU și HG. Nu avem nevoie acum de ordonanțe de urgență. Tate aceste măsuri pentru pandemie se reglementează prin hotărâri de guvern, care pot fi date

Advertisement

Despre medicamentele pentru COVID contrafăcute, confiscate la Vama Giurgiu: Oamenii să nu procure medicamente de pe internet sau din circuite neoficiale. E o problemă veche, a avertizat și OMS

E posibil să avem noi măsuri de sărbători, după ce vom avea un guvern cu puteri depline? Legislația ne permite acum să luăm măsurile prin HG, iar guvernul actual poate emite HG.

În 12 noiembrie, Guvernul a prelungit starea de alertă cu 30 de zile, începând din 14 noiembrie.

Din 9 noiembrie în România sunt în vigoare noi restricții, precum obligativitatea purtării măștii de protecție și carantina de noapte – circulația pe timp de noapte este permisă între orele 23:00 și 5:00 doar din motive bine întemeiate și cu o declarație pe proprie răspundere.

HOTĂRÂREA CNSU nr. 58 din 10.12.2020 privind propunerea prelungirii stării de alertă și a măsurilor necesar a fi aplicate pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19

Advertisement

Art.1 – Se propune prelungirea stării de alertă pe întreg teritoriul național, pentru o perioadă de 30 de zile, începând cu data de 14.12.2020.

Art.2 – Măsurile de prevenire și control a infecțiilor generate de virusul SARS-CoV-2, necesar a fi adoptate începând cu data de 14.12.2020, în contextul epidemiologic actual, sunt prevăzute în anexa nr. 1.

Art.3 – Se aprobă lista țărilor/zonelor/teritoriilor de risc epidemiologic ridicat pentru care se instituie măsura carantinei asupra persoanelor care sosesc în România din acestea, prevăzută în anexa nr. 2.

Art.4 – Prezenta hotărâre se comunică tuturor componentelor Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență, pentru punere în aplicare prin ordine și acte administrative ale conducătorilor acestora. Art.5 – Anexele 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

PREŞEDINTELE COMITETULUI NAŢIONAL PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ PRIM-MINISTRU INTERIMAR NICOLAE-IONEL CIUCĂ

Advertisement

Anexa nr. 1 la HCNSU nr. 58

MĂSURI DE PREVENIRE ȘI CONTROL A INFECȚIILOR PROPUSE A SE APLICA PE DURATA STĂRII DE ALERTĂ

1. Se menține coordonarea operațională a serviciilor de ambulanță și a serviciilor voluntare pentru situații de urgență de către inspectoratele județene/București-Ilfov pentru situații de urgență, precum și a poliției locale de către Direcția generală de poliție a Municipiului București/inspectoratele județene de poliție.

2. Se menține obligativitatea asigurării continuității activității centrelor rezidențiale de îngrijire și asistență a persoanelor vârstnice, centrelor rezidențiale pentru copii și adulți, cu și fără dizabilități, precum și pentru alte categorii vulnerabile și stabilirii programului de lucru al angajaților cu avizul direcțiilor de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București.

3. Se menține obligația furnizorilor de servicii sociale de tip rezidențial de a-și organiza programul în funcție de contextul epidemiologic existent la nivel local și cu respectarea normelor în vigoare privind legislația în domeniul muncii. Activitatea la nivelul acestor servicii va fi organizată și desfășurată cu respectarea normelor de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 instituite de autoritățile competente.

Advertisement

4. Se menține obligația desfășurării în regim permanent a activității tuturor centrelor operative pentru situații de urgență cu activitate temporară, precum și a Centrului Național de Coordonare și Conducere a Intervenției și a centrelor județene/al municipiului București de coordonare și conducere a intervenției.

5. Se consideră necesară menținerea obligativității purtării măștii de protecție în spațiile publice, la locul de muncă, în spațiile comerciale, precum și în mijloacele de transport în comun, pentru toate persoanele care au împlinit vârsta de 5 ani, în condițiile stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății și al ministrului afacerilor interne.

6. Se menține posibilitatea izolării și carantinării în condițiile art. 7, 8 şi 11 din Legea nr. 136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătății publice în situaţii de risc epidemiologic şi biologic.

7. Se propune menținerea testării săptămânale, prin grija direcțiilor de sănătate publică, a personalului de îngrijire şi asistență, a personalului de specialitate şi auxiliar care îşi desfăşoară activitatea în centrele rezidenţiale de îngrijire şi asistenţă a persoanelor vârstnice, centrelor rezidenţiale pentru copii şi adulţi, cu şi fără dizabilităţi, precum şi pentru alte categorii vulnerabile.

8. Se consideră necesară menținerea interdicțiilor privind organizarea și desfășurarea de mitinguri, demonstrații, procesiuni, concerte sau a altor tipuri de întruniri în spații deschise, precum și a întrunirilor de natura activităților culturale, științifice, artistice, sportive sau de divertisment în spații închise, cu excepția celor organizate și desfășurate potrivit punctelor 09-25.

Advertisement

9. Se propune menținerea interdicției desfășurării de reuniuni cu prilejul unor sărbători, aniversări, petreceri în spații închise şi/sau deschise, publice şi/sau private.

10. Activitățile de pregătire fizică în cadrul structurilor și bazelor sportive, constând în cantonamente, antrenamente și competiții sportive organizate pe teritoriul României pot fi desfășurate numai în condițiile stabilite prin ordinul comun al ministrului tineretului și sportului și ministrului sănătății.

11. Competițiile sportive se pot desfășura pe teritoriul României fără spectatori, numai în condițiile stabilite prin ordinul comun al ministrului tineretului și sportului și al ministrului sănătății.

12. În condițiile pct. 10, se permite desfășurarea de către sportivii profesioniști, legitimați și/sau de performanță a activităților de pregătire fizică în bazine acoperite sau aflate în aer liber, iar activitățile de pregătire fizică în spații închise sunt permise numai cu respectarea regulilor de distanțare între participanți, astfel încât să se asigure minimum 7 mp/persoană.

13. Activitățile instituțiilor muzeale, a bibliotecilor, librăriilor, cinematografelor, studiourilor de producție de film și audiovizual, a instituțiilor de spectacole şi/sau concerte, școlilor populare, de artă şi de meserii, precum și evenimentele culturale în aer liber se desfășoară numai în condițiile stabilite prin ordinul comun al ministrului culturii și al ministrului sănătății.

Advertisement

14. În condițiile pct. 13 organizarea și desfășurarea activității cinematografelor, instituțiilor de spectacole și/sau concerte este permisă, cu participarea publicului până la 50% din capacitatea maximă a spațiului, dacă incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din județe/localități este mai mică sau egală cu 1,5/1.000 de locuitori, cu participarea publicului până la 30% din capacitatea maximă a spațiului, dacă incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din județ/localitate este mai mare de 1,5 și mai mică sau egală cu 3/1.000 de locuitori și este interzisă la depășirea incidenței de 3/1.000 de locuitori.

15. În condițiile pct. 13 organizarea și desfășurarea spectacolelor de tipul drive-in sunt permise la nivelul județelor/localităților unde incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor este mai mică sau egală cu 1,5/1.000 de locuitori, numai dacă ocupanții unui autovehicul sunt membrii aceleiași familii sau reprezintă grupuri de până la 3 persoane, iar organizarea şi desfășurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice şi private sau a altor evenimente culturale sunt permise numai cu participarea a cel mult 300 de spectatori cu locuri pe scaune, aflate la distanță de minimum 2 metri unul față de celălalt, precum şi cu purtarea măștii de protecție. Activitățile sunt interzise la nivelul județelor/localităților unde incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor este mai mare de 1,5/1.000 de locuitori.

16. Activitatea cultelor religioase, inclusiv a slujbelor și rugăciunilor colective, se desfășoară în interiorul și/sau în afara lăcașurilor de cult cu respectarea regulilor de protecție sanitară, stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății și al ministrului afacerilor interne.

17. În condițiile pct. 16, pentru prevenirea răspândirii infecțiilor cu SARS-CoV-2, organizarea de procesiuni și/sau pelerinaje religioase este permisă numai cu participarea persoanelor care au domiciliul sau reședința în localitatea unde se 5 desfășoară respectiva activitate, fiind interzisă participarea persoanelor care nu au domiciliul sau reședința în localitățile în care se desfășoară aceste activități.

18. Se propune menținerea interdicției activităților recreative și sportive desfășurate în aer liber, cu excepția celor care se desfășoară cu participarea a cel mult 10 persoane care nu locuiesc împreună, stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății, după caz, cu ministrul tineretului și sportului, ministrul mediului, apelor și pădurilor sau ministrul agriculturii și dezvoltării rurale.

Advertisement

19. Este permisă desfășurarea activităților de prevenire și combatere a pestei porcine africane prin vânători colective la care pot participa cel mult 20 de persoane.

20. Se propune menținerea interdicției organizării de evenimente private (nunţi, botezuri, mese festive etc.) în spaţii închise cum ar fi, fără a se limita la acestea, saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente.

21. Se propune menținerea interdicției organizării de evenimente private (nunţi, botezuri, mese festive etc.) în spaţii deschise cum ar fi, fără a se limita la acestea, saloane, cămine culturale, restaurante, terase, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente.

22. Se propune menținerea organizării de cursuri de instruire și workshop-uri pentru adulți, inclusiv cele pentru implementarea proiectelor finanțate din fonduri europene, cu participarea unui număr de maximum 25 de persoane în interior și de maximum 50 de persoane în exterior și cu respectarea normelor de sănătate publică stabilite prin ordinul ministrului sănătății.

23. Se propune menținerea organizării activităților specifice instituțiilor cu atribuții în domeniul apărării naționale, ordinii și siguranței publice, în aer liber, doar sub supravegherea unui medic epidemiolog.

Advertisement

24. Se propune menținerea organizării și desfășurării activităților specifice din domeniul diplomatic, inclusiv la sediile misiunilor diplomatice și oficiilor consulare acreditate în România, în aer liber, astfel încât să fie asigurată o suprafață de minimum 4 mp pentru fiecare persoană participantă și respectarea regulilor de protecție sanitară.

25. Organizarea de mitinguri şi demonstraţii cu un număr de participanţi de maximum 100 de persoane şi cu respectarea următoarelor măsuri:

a) purtarea măștii de protecție, astfel încât să acopere nasul și gura, de către toți participanții;

b) dezinfectarea obligatorie a mâinilor, pentru toate persoanele care sosesc în spațiul în care se desfășoară mitingul;

c) menținerea distanței fizice de minimum 1 metru între participanți și asigurarea unei suprafețe de minimum 4 mp/persoană acolo unde este posibil;

Advertisement

d) dezinfectarea mâinilor persoanelor care distribuie eventuale materialele pe perioada desfășurării mitingului sau a demonstraţiei;

e) aplicarea regulilor de igienă colectivă și individuală pentru prevenirea contaminării și limitarea răspândirii virusului SARS-CoV-2; 26. Se propune menținerea interdicției de circulație în interiorul localităților pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri.

27. Se propune menținerea interdicției de circulație în toate localitățile, pentru toate persoanele, în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 2300-0500, cu următoarele excepții motivate de:

a) deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie şi locul/locurile de desfășurare a activității profesionale şi înapoi;

b) deplasarea pentru asistenţă medicală care nu poate fi amânată şi nici realizată de la distanţă, precum şi pentru achiziţionarea de medicamente;

Advertisement

c) deplasări în afara localităţilor ale persoanelor care sunt în tranzit sau efectuează călătorii al căror interval orar se suprapune cu perioada interdicţiei, cum ar fi cele efectuate cu avionul, trenul, autocare sau alte mijloace de transport de persoane şi care poate fi dovedit prin bilet sau orice altă modalitate de achitare a călătoriei;

d) deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/ însoţirea copilului, asistenţa persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilităţi ori deces al unui membru de familie.

28. La verificarea motivului deplasării în interes profesional, prevăzut la pct. 27 lit. a), persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea personalului autorităţilor abilitate, legitimaţia de serviciu sau adeverinţa eliberată de angajator ori o declaraţie pe propria răspundere.

29. La verificarea motivului deplasării în interes personal, prevăzut la pct. 27 lit. b)- d), persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea personalului autorităţilor abilitate, o declaraţie pe propria răspundere, completată în prealabil.

30. Declaraţia pe propria răspundere, prevăzută la pct. 28 și 29, trebuie să cuprindă numele şi prenumele, data naşterii, adresa locuinţei/gospodăriei/locului activităţii profesionale, motivul deplasării, data completării şi semnătura.

Advertisement

31. Se propune menținerea interdicției intrării pe teritoriul României, prin punctele de trecere a frontierei de stat, a cetățenilor străini și apatrizilor, cu următoarele excepții:

a) membri de familie ai cetăţenilor români;

b) membri de familie ai cetăţenilor altor state membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European ori ai Confederaţiei Elveţiene, cu rezidenţă în România;

c) persoane care posedă o viză de lungă şedere, un permis de şedere sau un document echivalent permisului de şedere eliberat de autorităţi ori un document echivalent acestora emis de autorităţile altor state, potrivit legislaţiei Uniunii Europene;

d) persoane care se deplasează în interes profesional, dovedit prin viză, permis de şedere sau un alt document echivalent, respectiv cadre medicale, cercetători în domeniul medical, cadre medicale pentru îngrijire geriatrică, transportatorii şi alte categorii de personal implicat în transportul de bunuri care asigură astfel de transporturi necesare;

Advertisement

e) personalul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi al organizaţiilor internaţionale, precum şi membrii familiilor acestora care îi însoţesc în misiuni permanente pe teritoriul României, personalul militar sau personalul care poate asigura ajutor umanitar;

f) persoane în tranzit, inclusiv cei repatriaţi ca urmare a acordării protecţiei consulare;

g) pasageri care călătoresc din motive imperative;

h) persoane care au nevoie de protecţie internaţională sau din alte motive umanitare, persoane care fac obiectul prevederilor Regulamentului (UE) nr. 604/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 de stabilire a criteriilor şi mecanismelor de determinare a statului membru responsabil de examinarea unei cereri de protecţie internaţională prezentate într-unul dintre statele membre de către un resortisant al unei ţări terţe sau de către un apatrid, precum şi persoane returnate în baza acordurilor de readmisie;

i) străinii şi apatrizii care călătoresc în scop de studii;

Advertisement

j) străinii şi apatrizii, lucrători înalt calificaţi, dacă angajarea acestora este necesară din punct de vedere economic, iar activitatea nu poate fi amânată sau desfăşurată în străinătate;

k) străinii şi apatrizii, lucrători transfrontalieri, lucrători sezonieri, personal navigant maritim şi fluvial;

l) membrii delegaţiilor sportive internaţionale care participă la competiţii sportive organizate pe teritoriul României, în condiţiile legii;

m) membrii echipelor de filmare a producţiilor cinematografice sau audiovizual, personalul tehnic şi artistic care participă la evenimentele culturale care se derulează pe teritoriul României, în baza unor relaţii contractuale dovedite sau a unor documente justificative.

32. În absența unor reglementări contrare la nivel național, măsura stabilită la pct. 31 nu se mai aplică cetățenilor străini și apatrizilor originari din sau rezidenți în state terțe dinspre care, la nivel european, este stabilită ridicarea restricțiilor temporare asupra călătoriilor neesențiale către Uniunea Europeană.

Advertisement

33. Se poate institui carantina zonală în condițiile art. 7 şi 12 din Legea nr. 136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătății publice în situaţii de risc epidemiologic şi biologic.

34. Se propune menținerea competenței de adoptare a măsurii suspendării zborurilor efectuate de operatorii economici din aviație spre și dinspre țări care nu fac obiectul excepției de la carantinare/izolare stabilite de Institutul Național de Sănătate Publică și aprobate de Comitetul Național pentru Situații de Urgență, prin hotărâre a Comitetului Național pentru Situații de Urgență.

35. Sunt exceptate de la prevederile pct. 34 următoarele categorii de zboruri: a) efectuate cu aeronave de stat; b) de transport marfă și/sau corespondență; c) umanitare sau care asigură servicii medicale de urgență; d) pentru căutare-salvare sau de intervenție în situații de urgență, la solicitarea unei autorități publice din România; e) având drept scop transportul echipelor de intervenție tehnică, la solicitarea operatorilor economici stabiliți în România; f) aterizări tehnice necomerciale; g) de poziționare a aeronavelor, fără încărcătură comercială tip ferry; h) tehnice în scopul efectuării unor lucrări la aeronave; i) efectuate de transportatori aerieni deținători de licență de operare în conformitate cu reglementările Uniunii Europene, prin curse neregulate (charter), pentru transportul lucrătorilor sezonieri sau pentru repatrierea unor cetățeni străini, din România către alte state, cu avizul Autorității Aeronautice Civile Române și al autorității competente din statul de destinație; j) efectuate de transportatori aerieni deținători de licență de operare în conformitate cu reglementările Uniunii Europene, prin curse neregulate (charter), din alte state către România pentru repatrierea cetățenilor români, cu avizul Autorității Aeronautice Civile Române, în baza acordului Ministerului Afacerilor Interne și al Ministerului Afacerilor Externe; k) efectuate de transportatori aerieni deținători de licență de operare în conformitate cu reglementările Uniunii Europene, prin curse neregulate (charter), pentru transportul lucrătorilor din sectorul transporturilor prevăzuți în anexa nr. 3 la Comunicarea privind implementarea Culoarelor Verzi („Green Lanes“) în temeiul Orientărilor privind măsurile de gestionare a frontierelor în vederea protejării sănătății și a asigurării disponibilității mărfurilor și serviciilor esențiale – C(2020) 1897, din 23.03.2020, din România către alte state și din alte state către România, cu avizul Autorității Aeronautice Civile Române și al autorității competente din statul de destinație.

36. Se propune menținerea interdicției efectuării transportului rutier de persoane prin servicii ocazionale, precum și suplimentarea unor curse regulate, potrivit reglementărilor în vigoare, în scopul participării la procesiunile și/sau pelerinajele religioase către locurile unde se desfășoară aceste activități.

37. Se propune menținerea închiderii temporare, totale sau parțiale, a următoarelor puncte de trecere a frontierei de stat:

Advertisement

– la frontiera româno-ungară: Carei, județul Satu Mare.

– la frontiera româno-bulgară: a) Lipnița, județul Constanța; b) Dobromir, județul Constanța; c) Bechet, județul Dolj (cu excepția traficului de marfă).

– la frontiera româno-ucraineană: Isaccea, județul Tulcea (cu excepția traficului de marfă).

– la frontiera României cu Republica Moldova: Rădăuți-Prut, județul Botoșani;

– la frontiera româno-sârbă: a) Moldova Nouă, județul Caraș-Severin; b) Vălcani, județul Timiș; c) Stamora-Moravița, județul Timiș – feroviar (cu excepția traficului de marfă); d) Lunga, județul Timiș; e) Foeni, județul Timiș.

Advertisement

Advertisement

Fapt Divers

Teorii ale conspirației privind scufundarea RMS Lusitania

Scufundarea RMS Lusitania, la 7 mai 1915, de către submarinul german U-20, a fost un eveniment-cheie al Primului Război Mondial, care a contribuit la intrarea SUA în conflict. Torpila a provocat o explozie, urmată de o a doua explozie internă, scufundând nava în 18 minute. Din 1.959 de pasageri și membri ai echipajului, 1.198 au murit, inclusiv 128 de americani. Deși oficial a fost un atac german, teoriile conspirației sugerează alte cauze.

Teorii principale

1. Orchestrare britanică

Se speculează că Amiralitatea Britanică, sub Winston Churchill, a permis scufundarea pentru a atrage SUA în război. Lusitania nu a primit escortă, deși britanicii știau de U-20.

Argumente pro:

  • Avertismentele generale și retragerea crucișătorului „Juno” ridică suspiciuni.
  • Munițiile de la bord, negate inițial, făceau nava o țintă legitimă.

Argumente contra:

  • Nu există dovezi directe ale unei conspirații.
  • Căpitanul a ignorat recomandările de navigație.

2. Operațiune sub steag fals

Teoria sugerează că scufundarea a fost orchestrată pentru a manipula opinia publică americană.

Argumente pro:

Advertisement
  • Avertismentele germane au fost suprimate de SUA.
  • Propaganda britanică a exploatat medalia germană datată eronat.

Argumente contra:

  • A doua explozie, atribuită munițiilor sau aburului, nu implică sabotaj.
  • SUA a intrat în război abia în 1917.

3. Explozie internă deliberată

Unii cred că a doua explozie a fost provocată intenționat, posibil prin sabotaj al munițiilor.

Argumente pro:

  • Lusitania transporta 4.200 de lăzi de cartușe și explozibili.
  • Depozitarea acestora ar fi putut fi vulnerabilă.

Argumente contra:

  • Explozia e explicată prin cauze tehnice, nu sabotaj.
  • Nu există dovezi de manipulare intenționată.

Aceste teorii, deși intrigante, nu sunt susținute de dovezi concludente, iar scufundarea rămâne atribuită oficial politicii germane de război submarin.

Continue Reading

Fapt Divers

Lăcusta frunză: secretul insectei gigant ascunse în natură

Lăcusta frunză, cunoscută și sub denumirea de insectă frunză, este una dintre cele mai fascinante creaturi ale naturii, datorită capacității sale extraordinare de a se camufla perfect în mediul înconjurător. Face parte din ordinul Phasmatodea, alături de insectele-băț, și este renumită pentru aspectul său care imită frunzele, ceea ce o ajută să scape de prădători. În unele cazuri, dimensiunile și aspectul său impresionant o pot face să pară o adevărată „insectă gigant” în ochii observatorilor.

Lăcustele frunză sunt originare din regiuni tropicale și subtropicale, cum ar fi Asia de Sud-Est, Australia, America de Sud și părți ale Africii. Ele variază în dimensiune, de la câțiva centimetri până la peste 30 de centimetri în cazul unor specii gigantice, cum ar fi Carausius morosus sau Megaphasma denticrus. Corpul lor este plat, cu aripi modificate care seamănă cu frunzele, inclusiv detalii precum „nervuri” ce imită structura unei frunze reale. Culoare lor poate fi verde, maro sau chiar pestriță, în funcție de mediul în care trăiesc.

Principala armă a lăcustei frunză este mimetismul. Aceasta nu doar că arată ca o frunză, dar își poate și ajusta poziția corpului pentru a imita mișcarea frunzelor în bătaia vântului. Unele specii au chiar margini „deteriorate” pe aripile lor, care par a fi frunze uscate sau afectate de insecte, sporind realismul. În fața pericolului, ele pot rămâne complet nemișcate sau se pot balansa ușor pentru a părea inofensive. Unele specii au mecanisme suplimentare de apărare, cum ar fi emisia unui miros neplăcut sau țepușe pe corp.

Lăcustele frunză sunt în principal nocturne și erbivore, hrănindu-se cu frunze de plante, în special din familii precum eucalipt, mure sau stejar. Ele sunt solitare, interacționând cu alte exemplare doar în perioada de împerechere. Interesant, multe specii de lăcuste frunză sunt capabile de partenogeneză, adică femelele pot produce ouă viabile fără a fi fertilizate de masculi, ceea ce le permite să se reproducă rapid în medii favorabile.

Advertisement

Termenul „insectă gigant” se referă adesea la speciile mai mari din acest grup, care pot atinge dimensiuni impresionante. De exemplu, specia Titanacris albipes din America de Sud poate avea anvergura aripilor de până la 25 de centimetri, iar corpul său seamănă cu o frunză uriașă, intimidantă. Aceste insecte gigant sunt inofensive pentru oameni, dar dimensiunile lor le fac să pară impunătoare. În captivitate, ele sunt uneori crescute ca animale de companie exotice datorită aspectului lor unic și comportamentului liniștit.

Lăcustele frunză joacă un rol important în ecosistemele lor, contribuind la descompunerea materiei vegetale și servind drept hrană pentru păsări, reptile și alte insecte. Capacitatea lor de camuflaj le face un exemplu fascinant al evoluției și adaptării în natură.

Curiozități

  • Unele specii de lăcuste frunză pot „arunca” membre pentru a scăpa de prădători, un proces numit autotomie, iar membrele pot crește la loc în timp.
  • În cultura populară, aceste insecte sunt adesea asociate cu misterul naturii și apar în documentare sau ca inspirație pentru filme SF datorită aspectului lor extraterestru.
  • În ciuda numelui, lăcusta frunză nu este înrudită cu lăcustele adevărate (din ordinul Orthoptera), ci este mai apropiată de insectele-băț.

Lăcusta frunză, fie că este o insectă obișnuită sau una „gigant”, reprezintă un exemplu remarcabil al ingeniozității naturii. Capacitatea sa de a se ascunde în văzul tuturor, combinată cu adaptările sale unice, o face nu doar o supraviețuitoare, ci și o sursă de fascinație pentru iubitorii de natură și cercetători. Dacă te plimbi printr-o pădure tropicală și vezi o frunză care pare să „privească” înapoi, s-ar putea să fie, de fapt, o lăcustă frunză care își joacă perfect rolul în marea scenă a naturii.

Continue Reading

La zi

Ceaiuri cu efecte puternice antiîmbătrânire

Cu toții am auzit expresia „ceaiul de la ora 5”. În jurul acestei tradiții s-au creat cluburi în care se servea ceaiul și se purtau discuții, iar în astfel de cluburi a apărut și faimosul personaj al lui Jules Verne, Phileas Fogg, din romanul Ocolul Pământului în 80 de zile. Acest obicei englezesc nu este doar un moft, ci contribuie la prevenirea procesului de îmbătrânire a organismului, deoarece un ceai potrivit menține metabolismul activ. Specialiștii au constatat că ora ideală pentru a savura ceaiul este 17:00, moment în care organismul are nevoie de un tonic pe care îl putem obține din ceai.

Dintre cele mai recomandate ceaiuri, deși este destul de exotic, ceaiul de Rooibos, cunoscut și sub denumirea de ceai roșu, se remarcă. Culoarea sa distinctivă este dată de fermentarea ușoară a frunzelor și de conținutul ridicat de fenoli, care au un efect antioxidant puternic. Acest ceai roșu oferă un plus de energie, echivalent cu consumul a 20 de legume și fructe. Pentru preparare, folosim o linguriță de plantă la o cană de apă.

Ceaiul verde este, de asemenea, un excelent energizant, conținând cofeină și având proprietăți antioxidante. Combinat cu iasomie, valoarea sa terapeutică crește semnificativ. Pentru preparare, este important să nu folosim apă clocotită (temperatura nu trebuie să depășească 70 de grade Celsius) și să limităm infuzarea la maximum 2 minute.

Ceaiul de hibiscus este recomandat pentru reducerea colesterolului, fiind bogat în vitamina C. Acesta ajută la prevenirea creșterii nivelului de colesterol rău din sânge, contribuind astfel la menținerea unei tensiuni arteriale sănătoase. Pentru preparare, folosim 2 linguri de plantă la 750 ml de apă clocotită și lăsăm la infuzat timp de aproximativ 10 minute. Acest ceai nu este recomandat femeilor însărcinate sau celor care alăptează.

Advertisement

Pentru detoxifiere, ceaiul de păpădie este o alegere excelentă. Îl preparăm din 2 linguri de plantă la 300 ml de apă clocotită, lăsând la infuzat timp de 10-15 minute. Se recomandă consumul a 2 căni zilnic, cu 30 de minute înainte de masă, pe o perioadă de 25-30 de zile.

Continue Reading