Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 27°C | Anul XI Nr. 524

La zi

Românii pot călători în Thailanda doar cu buletinul. Legea va intra în vigoare pe 1 iunie

Published

on

În scopul de a stimula industria turismului, de care depinde într-o mare măsură, guvernul Thailandei a decis să elimine necesitatea vizei pentru cetățenii români. Potrivit publicației Bangkok Post, această măsură va fi implementată începând cu 1 iunie 2024.

Cabinetul a aprobat marți o serie de noi reglementări privind vizele, menite să atragă mai mulți turiști. Acestea includ programe de exonerare de viză, vize la sosire, șederi prelungite pentru studenți și reducerea nivelului obligatoriu de asigurare de sănătate pentru pensionari.

Purtătorul de cuvânt al guvernului, Chai Wacharonke, a anunțat că numărul țărilor eligibile pentru intrarea fără viză va crește de la 57 la 93. Printre cele 36 de țări noi se numără: Albania, Cambodgia, China, India, Jamaica, Kazahstan, Laos, Mexic, Maroc, Panama, România, Sri Lanka și Uzbekistan.

Totodată, purtătorul de cuvânt al guvernului a declarat că Ministerul de Externe a propus aceste măsuri pentru a atrage mai mulți vizitatori, având în vedere că economia națională depinde în mare măsură de turism, conform bangkokpost.com.

Advertisement

Chai Wacharonke a anunțat că durata sejururilor vizitatorilor în cadrul acestei scheme a fost extinsă la 60 de zile. De asemenea, cabinetul a aprobat viza la sosire pentru 31 de țări, față de 19 țări anterior.

Vizitatorii care doresc să lucreze și să exploreze destinații turistice vor putea obține vize de cinci ani, valabile pentru sejururi de până la 180 de zile, cu posibilitatea de prelungire pentru încă 180 de zile. În trecut, aceștia aveau dreptul doar la două sejururi de 30 de zile fiecare. „Această măsură vizează nomazii digitali, lucrătorii la distanţă şi liber profesioniştii… precum şi pe cei care doresc să înveţe Muay Thai şi bucătăria thailandeză. Ei pot învăţa şi pot vizita locuri”, a declarat Chai Wacharonke, potrivit sursei menționate anterior.

Studenții străini absolvenți de învățământ superior pot rămâne acum în țară timp de un an după absolvire, în loc să fie obligați să plece imediat după încheierea cursurilor. Purtătorul de cuvânt a menționat că această perioadă prelungită le oferă posibilitatea să-și găsească locuri de muncă, în special în sectoarele unde există nevoie de forță de muncă.

Pentru vizitatorii cu vârsta de 50 de ani sau mai mult care doresc vize de lungă ședere, este necesar să dețină o asigurare de sănătate.

De asemenea, Cabinetul a aprobat extinderea serviciilor de solicitare a vizelor electronice la consulatele și ambasadele thailandeze de la 47 la 94 de locații, începând din septembrie.

Advertisement

Măsurile aprobate vor fi implementate începând de sâmbătă, 1 iunie 2024.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Fapt Divers

„Delfinul” – Spaima sovieticilor din Marea Neagră: Secretele primului submarin militar al României

Published

on

În inima apelor tulburi ale Mării Negre, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, un nume a devenit sinonim cu curajul și eficiența: NMS Delfinul, primul submarin militar al României. Construit cu ambiție și marcat de controverse, acest submersibil a scris pagini de istorie prin misiunile sale îndrăznețe împotriva flotei sovietice. Povestea sa este una despre perseverență, eroism și provocări tehnice, dar și despre moștenirea unui vas care a pus România pe harta puterilor maritime.

Planurile pentru construirea primului submarin românesc au fost conturate încă de la începutul secolului XX, însă Primul Război Mondial a amânat realizarea acestui vis. Abia în 1926, România a comandat construcția NMS Delfinul (Nava Majestății Sale Delfinul) la șantierul naval „Quarnero” din Fiume, pe atunci o bază navală italiană (azi Rijeka, Croația). Cu o lungime de 68 de metri, dotat cu șase torpile Whitehead de 533 mm și un tun naval Bofors de 101,6 mm, submarinul promitea să fie o armă redutabilă. Costul său, de peste 135 de milioane de lei, era o investiție uriașă pentru România interbelică, reflectând ambiția de a-și consolida prezența navală în Marea Neagră.

Cu toate acestea, construcția nu a fost lipsită de probleme. La primele probe din 1931, submarinul a dezvăluit defecte majore: prova a cedat, acumulatorul a explodat, iar vinciul s-a rupt. Autoritățile române au acuzat constructorii italieni de folosirea unor materiale de calitate inferioară, ceea ce a dus la rezilierea contractului și la un proces care a durat trei ani. În cele din urmă, după noi negocieri, submarinul a fost finalizat și livrat României în 1936, fiind inaugurat oficial pe 15 august, de Ziua Marinei.

„Delfinul” în al doilea Război Mondial: O forță de temut

Odată intrat în serviciul Marinei Române, NMS Delfinul a devenit un instrument esențial în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. Între 1941 și 1942, sub comanda unor ofițeri precum Constantin Costăchescu și Corneliu Lungu, submarinul a efectuat nouă misiuni în Marea Neagră, provocând pagube semnificative flotei sovietice. Echipajul, format din 40 de oameni, inclusiv șase ofițeri, a operat în condiții extrem de dificile, confruntându-se cu atacuri intense din partea navelor și aviației inamice.

Advertisement

Una dintre celebrele acțiuni ale „Delfinului” a avut loc pe 5 noiembrie 1941, în largul Crimeei, lângă Yalta. Comandantul Costăchescu a observat un convoi sovietic escortat și a ales să atace o navă de transport de 12.000 de tone, suspectată a fi încărcată cu muniții. O torpilă lansată de la o distanță de 800 de metri a lovit ținta, provocând o explozie devastatoare care a rupt vasul în două. Convoiul sovietic s-a împrăștiat, iar navele de escortă au vânat „Delfinul” timp de opt ore, lansând aproximativ 80 de grenade antisubmarin. Submarinul a scăpat nevătămat, ajungând la o adâncime record de 80 de metri, demonstrând îndemânarea echipajului și rezistența vasului.

„Delfinul” a contribuit și la alte succese, inclusiv scufundarea distrugătorului sovietic Moscova și avarierea crucișătoarelor Harkov și Voroșilov, care atacau Constanța. Prezența sa în Marea Neagră a forțat flota sovietică, care dispunea de 47 de submarine, să aloce resurse considerabile pentru apărarea antisubmarin, limitându-i astfel capacitatea ofensivă.

Echipajul: Eroism și sacrificiu

Succesele „Delfinului” s-au datorat curajului și profesionalismului echipajului, condus de căpitanul Constantin Costăchescu, decorat în 1943 cu Ordinul Mihai Viteazul clasa a III-a pentru „eroismul și sângele rece” demonstrate în misiuni. Echipajul a înfruntat condiții meteo extreme, atacuri constante și stresul operațiunilor subacvatice, fără a înregistra pierderi umane, deși submarinul a fost ținta a sute de bombe și grenade.

Declinul și moștenirea „Delfinului”

După 1942, „Delfinul” a suferit avarii serioase și a intrat în reparații până în august 1944, când România a trecut de partea Aliaților. Submarinul a fost confiscat de sovietici, care l-au folosit ca sursă de piese de schimb, returnându-l României în 1957 în stare de epavă. Deși Marina Română a încercat să-l refacă pentru uz civil, în anii ’70 a fost scos definitiv din uz. Unele componente, precum motorul diesel Krupp și manometrul de adâncime, sunt astăzi expuse la Muzeul Marinei din Constanța și la Muzeul Militar Național „Regele Ferdinand I” din București.

În 1985, România a primit un nou submarin, tot numit „Delfinul”, construit în URSS, parte a clasei Kilo. Acesta, însă, este nefuncțional din 1996 din cauza lipsei fondurilor pentru întreținere, marcând un contrast dureros cu gloria primului „Delfinul”.

Advertisement

Moștenirea unui simbol naval

NMS Delfinul rămâne un simbol al ambiției și curajului Marinei Române. Deși depășit tehnologic la intrarea în război, a demonstrat că strategia, curajul și devotamentul pot compensa limitările tehnice. Povestea sa, marcată de triumfuri și provocări, continuă să inspire, amintind de rolul crucial al României în teatrul naval al Mării Negre.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Fapt Divers

Cinteza gouldiană: Curcubeul zburător al Australiei

Published

on

Cinteza gouldiană (Chloebia gouldiae), cunoscută și sub numele de cinteza curcubeu sau cinteza lui Gould, este una dintre cele mai colorate și fascinante păsări din lume. Endemică Australiei, această specie mică impresionează prin penajul său vibrant, care combină culori strălucitoare precum roșu, galben, verde și albastru, făcând-o să pară o adevărată operă de artă a naturii.

Caracteristici fizice

Cinteza gouldiană este renumită pentru coloritul său spectacular. Masculii și femelele prezintă o varietate de culori, dar masculii sunt, în general, mai viu colorați. Capul poate fi roșu, negru sau galben (polimorfism cromatic), pieptul este adesea violet, spatele verde strălucitor, iar abdomenul galben intens. Coada este albastră, cu pene lungi și subțiri. Pasărea are o lungime de aproximativ 13-15 cm și cântărește între 14 și 16 grame, fiind mică, dar extrem de atrăgătoare.

Femelele au culori mai puțin intense, ceea ce le ajută să se camufleze în timpul clocitului. Puii sunt de un cenușiu-oliv palid, cu ciocuri decorate cu perle sidefate, care dispar pe măsură ce cresc.

Habitat și distribuție

Cinteza gouldiană este nativă regiunilor nordice ale Australiei, în special în Kimberley, Teritoriul de Nord și Queensland. Preferă savanele deschise, pajiștile cu eucalipt și zonele din apropierea surselor de apă, unde se hrănește și se reproduce. Populațiile sălbatice au scăzut dramatic din cauza pierderii habitatului, a incendiilor și a capturării pentru comerțul cu păsări exotice, fiind acum considerate vulnerabile.

Advertisement

Comportament și reproducere

Cintezele gouldiene sunt păsări sociale, trăind în stoluri mari, mai ales în afara sezonului de reproducere. Sezonul de împerechere are loc în timpul sezonului ploios (decembrie-aprilie), când resursele de hrană sunt abundente. Acestea cuibăresc în scorburi de copaci, în special eucalipți, unde femelele depun 4-8 ouă. Ambii părinți participă la clocirea ouălor și hrănirea puilor, care devin independenți după aproximativ 40 de zile.

Masculii atrag femelele prin cântece melodioase și mișcări de dans, etalându-și culorile vibrante. Interesant, puii au marcaje fosforescente pe cioc, care ajută părinții să-i localizeze în cuiburile întunecate.

Dieta

Cinteza gouldiană este granivoră, hrănindu-se în principal cu semințe de ierburi, în special din genul Sorghum. În timpul sezonului ploios, poate consuma și insecte mici pentru a suplimenta aportul de proteine, mai ALEs pentru pui.

Conservare

Conform Listei Roșii IUCN, cinteza gouldiană este clasificată ca aproape amenințată (Near Threatened). Populațiile sălbatice au scăzut semnificativ, estimându-se că mai există doar câteva mii de indivizi. Principalele amenințări includ distrugerea habitatului, incendiile frecvente și concurența cu alte specii. Programele de conservare, cum ar fi protejarea savanelor și reintroducerea în zone sigure, sunt esențiale pentru supraviețuirea speciei. În captivitate, cinteza gouldiană este populară în avicultură datorită frumuseții sale, dar reproducerea controlată ajută la reducerea presiunii asupra populațiilor sălbatice.

Curiozități

  • Polimorfismul cromatic al capului (roșu, negru sau galben) este determinat genetic și poate influența preferințele de împerechere.

  • Cinteza gouldiană a fost numită după Elizabeth Gould, soția ornitologului britanic John Gould, care a descris specia în 1844.

  • În captivitate, aceste păsări pot trăi până la 8-10 ani dacă sunt bine îngrijite.

Cinteza gouldiană este o adevărată minune a naturii, o pasăre care aduce culoare și viață în savanele australiene și care merită eforturi susținute pentru a fi protejată.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Rețele Electrice România lansează o licitație de până la 465 milioane lei pentru lucrări în rețelele de distribuție din zona Dobrogea

Published

on

București – Rețele Electrice România a lansat pe platforma electronică de achiziții publice SEAP o licitație publică cu o valoare maximă de până la 465 milioane lei (fără TVA), pentru execuția de lucrări de modernizare și întreținere în instalațiile de medie și joasă tensiune din zona operațională Dobrogea, respectiv în județele Constanța, Călărași, Ialomița și Tulcea.

Prin aceste lucrări de investiții și mentenanță, continuăm modernizarea și digitalizarea rețelei electrice, pentru a crea o infrastructură energetică rezilientă și robustă, având în vedere provocările aduse atât de tranziția energetică, cât și de schimbările climatice. Scopul este de a asigura clienților un serviciu de distribuție de calitate, atât pentru confortul casnic, cât și pentru susținerea și dezvoltarea activităților economice”, a declarat Mihai Pește, Director General al Rețele Electrice România.

Licitația are ca scop achiziția de lucrări la instalațiile de medie și joasă tensiune din zona Dobrogea, atât din categoria de mentenanță, cât și de modernizare a rețelelor și consolidare a infrastructurii electrice. Lucrările de mentenanță urmăresc realizarea reviziilor tehnice și remedierea potențialelor probleme cât mai rapid posibil.

Pentru lucrările de execuție și modernizare, se vor realiza: extinderi de rețele în instalațiile Rețele Electrice România, execuția de linii aeriene și subterane de medie și joasă tensiune, branșamente și posturi de transformare aeriene, precum și lucrări pe barele de medie tensiune ale stațiilor de transformare.

Advertisement

De asemenea, sunt prevăzute lucrări de modernizare a instalațiilor existente, securizare a grupurilor de măsură, îmbunătățirea nivelului de tensiune în rețelele existente, lucrări de întărire rețea.

Durata contractului este de 60 de luni, începând cu data semnării acordului cadru de către ambele părți.

Rețele Electrice România își asumă responsabilitatea față de protecția mediului prin aplicarea unui sistem de management certificat, care are ca obiectiv reducerea impactului activităților asupra mediului. Compania gestionează în mod responsabil deșeurile rezultate din activitatea de distribuție a energiei electrice, respectând legislația în vigoare și propriul sistem integrat, asigurând reutilizarea, valorificarea sau eliminarea acestora prin operatori economici autorizați.

Pe parcursul tuturor etapelor de execuție a lucrărilor atribuite în urma licitației, vor fi respectate cu strictețe cerințele legale și de reglementare aplicabile în domeniul protecției mediului, precum și standardele relevante în vigoare.

Compania Rețele Electrice România operează rețele cu o lungime totală de circa 134.000 de kilometri în trei zone importante ale țării: Muntenia Sud (inclusiv București), Banat și Dobrogea, acoperind o treime din piața locală de distribuție, și dezvoltă un program de investiții pentru îmbunătățirea calității serviciilor, siguranța și performanța rețelelor și implementarea locală a standardelor de mediu ale grupului PPC. Rețelele electrice operate de către Rețele Electrice România numără 289 de stații de transformare și peste 25.000 de posturi de transformare.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading