Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 11°C | Anul XI Nr. 537

La zi

România nu îndeplinește condițiile pentru adoptarea monedei euro. Concluziile Comisiei Europene

Published

on

Miercuri, 26 iunie, Comisia Europeană a publicat raportul de convergență, evaluând progresele realizate de Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia, România și Suedia în direcția aderării la zona euro. Documentul evidențiază rezultate mixte și constată că niciunul dintre aceste state membre nu îndeplinește în prezent toate criteriile necesare pentru a adera la zona euro.

Comisia utilizează raportul de convergență pentru a formula o recomandare către Consiliul UE privind adoptarea monedei euro de către un stat membru. Acest raport este distinct de raportul de convergență al Băncii Centrale Europene, dar este publicat împreună cu acesta.

Conform unui sondaj Eurobarometru privind percepția monedei euro, publicat miercuri, majoritatea cetățenilor (59%) din statele membre non-euro consideră că moneda comună a avut un impact pozitiv asupra statelor care au adoptat-o. De asemenea, majoritatea (53%) sunt de părere că introducerea monedei euro ar avea consecințe pozitive pentru țara lor și pentru ei înșiși (56%),iar 57% dintre respondenți sunt favorabili introducerii monedei euro în țara lor.

Comisia Europeană consideră că România nu îndeplinește condițiile pentru adoptarea monedei euro, având în vedere evaluarea sa privind compatibilitatea juridică și îndeplinirea criteriilor de convergență, precum și factorii suplimentari relevanți pentru integrarea și convergența economică.

Advertisement

Mai concret:

  • Legislația din România nu este complet în concordanță cu obligația de conformitate prevăzută la articolul 131 din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene (TFUE);
  • România nu îndeplinește criteriul referitor la stabilitatea prețurilor;
  • România nu îndeplinește criteriul privind finanțele publice;
  • România nu îndeplinește criteriul cursului de schimb;
  • România nu îndeplinește criteriul privind convergența ratelor dobânzilor pe termen lung.

Bulgaria este singura țară care îndeplinește toate criteriile pentru aderarea la zona euro, cu excepția unuia, și a cărei legislație națională este considerată compatibilă cu normele uniunii economice și monetare.

Conform concluziilor raportului, Suedia îndeplinește criteriul stabilității prețurilor. Bulgaria și Suedia respectă criteriul privind finanțele publice, iar pe baza raportului Comisiei din 19 iunie, se estimează că și Cehia va îndeplini acest criteriu în viitorul apropiat.

De asemenea, Bulgaria, Cehia și Suedia îndeplinesc criteriul privind ratele dobânzilor pe termen lung, iar Bulgaria respectă criteriul privind cursul de schimb.

Niciuna dintre celelalte state membre nu este membră a Mecanismului Cursului de Schimb (MCS II), fiind necesară o participare de minimum doi ani la acest mecanism, fără tensiuni monetare semnificative, înainte de aderarea la zona euro.

Advertisement

Concluzia raportului este că statele membre vizate prezintă rezultate variate în ceea ce privește convergența nominală. În prezent, niciunul dintre aceste state nu îndeplinește toate criteriile necesare pentru a adera la zona euro.

 

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

La zi

ȘOC în Justiție și Armată: Pensionarii speciali, evacuați din apartamentele statului cu chirie de 200 lei/lună!

Published

on

Ministerul Justiției, susținut de Guvernul Bolojan, propune un proiect de lege exploziv: sute de pensionari speciali – foști judecători, procurori, militari sau polițiști – ar urma să fie evacuați din locuințele de serviciu ale statului, unde plătesc chirii ridicol de mici, uneori sub 200 de lei/lună. Tarifele sunt înghețate din 2007, iar acum statul vrea să pună capăt acestui privilegiu.

Ce prevede proiectul?

  • Toate contractele de închiriere încetează automat la pensionare sau eliberarea din funcție.
  • Pentru locuințele ocupate deja, evacuarea trebuie făcută în maximum 3 luni.
  • Scopul: eliberarea spațiilor pentru angajații activi, în special judecători și procurori nou-intrati, care nu au unde locui.

Ministerul justifică măsura dură: aceste apartamente sunt un sprijin temporar pentru personalul în funcțiune, nu un beneficiu pe viață. Mulți pensionari au venituri solide din pensii speciale sau militare, deci nu sunt vulnerabili. În schimb, fondul locativ e blocat, lăsând tinerii magistrați pe drumuri.

Situația pe instituții (date oficiale):

  • Ministerul Justiției și instanțe: 211 locuințe (53 ocupate de pensionari, 8 libere).
  • Ministerul Public: 23 de locuințe (7 cu procurori pensionari, 8 libere).
  • Administrația Penitenciarelor: 178 de locuințe (88 ocupate de pensionari).
  • Ministerul Apărării Naționale: 662 de locuințe (45 cu personal pensionat) – aici s-a blocat avizarea, MApN cerând un grup de lucru special.
  • Ministerul Afacerilor Interne: 380 de locuințe (doar 6 cu pensionari, 70 libere).

Proiectul e în avizare, dar împotmolit la Apărare. Rămâne de văzut dacă pensionarii vor ceda ușor sau vor declanșa un val de contestații.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Șoferi începători, interziși la volanul mașinilor puternice: Ce modele mai pot conduce și ce excepții există

Published

on

Șoferii cu permis de conducere categoria B obținut de mai puțin de doi ani vor fi restricționați să conducă doar autoturisme cu un raport putere/masă de maximum 0,075 kW/kg. Măsura, propusă printr-un proiect de lege susținut de Guvern, vizează scăderea numărului de accidente grave implicând tineri fără experiență suficientă.

Inițiativa vine în contextul unor tragedii rutiere recente, precum accidentul provocat în august 2023 de Vlad Pascu, aflat sub influența drogurilor, lângă localitatea 2 Mai. Acesta a fost condamnat la 10 ani de închisoare pentru uciderea a doi tineri și rănirea altor doi.

Ce prevede proiectul de lege:

În primii doi ani de la obținerea permisului, conducătorii auto nu pot folosi vehicule care depășesc limita de 0,075 kW/kg, cu două excepții principale (conform Profit.ro):

Advertisement
  • Prezența în mașină a unui șofer cu permis categoria B de minimum 10 ani (pentru aceeași categorie).
  • Utilizarea vehiculului exclusiv în scop profesional, pe baza unui contract de muncă, doar în programul de lucru, cu dovada clară că mașina este esențială pentru sarcinile de serviciu.

Nerespectarea regulilor devine contravenție, pedepsită cu amendă din clasa a IV-a (9-20 de puncte-amendă) și suspendarea permisului pe 90 de zile.

Modele de mașini conforme cu limita:

Printre autoturismele populare care respectă raportul putere/masă sub 0,075 kW/kg se regăsesc: Dacia Logan și Sandero 1.0 SCe, Renault Clio 1.0 TCe, Volkswagen Polo 1.0 MPI și Golf 1.0 TSI, Ford Fiesta 1.1, Hyundai i20 1.2, Toyota Yaris 1.0 VVT-i, Skoda Fabia 1.0 MPI și Seat Ibiza 1.0 MPI. Acestea sunt considerate sigure pentru începători datorită motoarelor moderate.

Poziția Guvernului:

Executivul acordă aviz favorabil, dar cere modificări pentru aplicare unitară:

  • Explică de ce prezența unui șofer experimentat ar anula riscurile vizate de restricție.
  • Semnalează că excepția profesională exclude categorii precum polițiștii (cu raport de serviciu, nu contract de muncă) sau antreprenorii.
  • Propune dovezi suplimentare pentru necesitatea utilizării mașinii în activități de serviciu.

Proiectul va fi dezbătut în Parlament pentru adoptare finală.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Când dispar punctele de penalizare și cum verifici GRATUIT istoricul rutier în câteva secunde

Published

on

Punctele de penalizare reprezintă o componentă esențială a regulilor de circulație și pot afecta dreptul de a conduce. Deși pot părea complicate, legea stabilește clar durata lor de valabilitate și modalitățile de verificare. Odată cu digitalizarea, șoferii își pot accesa acum istoricul rutier mult mai rapid și mai ușor.

Conform Codului Rutier, punctele de penalizare nu rămân definitiv în evidență, ci se șterg automat după șase luni de la data contravenției. Fiecare abatere are propriul termen, astfel că punctele se radiază separat, în funcție de momentul în care au fost aplicate.

Este important ca, în aceste șase luni, șoferul să nu primească alte sancțiuni, deoarece perioada se resetează odată cu noile puncte. Situația diferă dacă este depusă o plângere împotriva procesului-verbal prin care au fost acordate punctele, conform playtech.ro.

Dacă plângerea ajunge în instanță, ștergerea punctelor se suspendă automat pentru toate punctele care au dus la acumularea celor 15 puncte. Suspendarea rămâne valabilă până când hotărârea instanței devine definitivă.

Advertisement

Dacă un șofer acumulează 15 puncte de penalizare în decurs de șase luni, permisul îi este suspendat pentru 30 de zile.

Cum poți verifica online istoricul punctelor și sancțiunilor rutiere

Istoricul sancțiunilor rutiere poate fi accesat online prin platformele puse la dispoziție de Ministerul Afacerilor Interne. Documentul poate fi descărcat gratuit, în format electronic, de pe site-ul Poliției Române, ghișeul.ro sau hb.mai.gov.ro.

Actul este semnat electronic și are valoare oficială, fiind acceptat în orice procedură. Șoferii cu permise eliberate în România se pot autentifica fie cu un cont existent pe ghișeul.ro, fie printr-un cont creat în HUB-ul MAI. Pentru confirmarea identității, este necesară o singură vizită la un ghișeu al unei structuri MAI care oferă servicii publice.

După ce contul este validat, cererea pentru istoricul rutier este trimisă automat, iar sistemul generează imediat documentul. De asemenea, acesta poate fi consultat direct în platformă, fără a fi necesară descărcarea fișierului.

Advertisement

Cum obții documentul în format fizic, dacă ai nevoie de el

Chiar dacă varianta digitală este cea mai rapidă, unii șoferi pot avea nevoie de documentul tipărit. În acest caz, titularul permisului se poate prezenta la orice serviciu rutier din cadrul inspectoratelor de poliție județene sau la Brigada Rutieră. Autoritățile vor elibera pe loc documentul în format fizic, oferind astfel o opțiune clasică pentru cei care preferă hârtia.

Prin noile proceduri simplificate și accesul online la istoricul rutier, șoferii își pot monitoriza mai ușor punctele de penalizare și își pot gestiona responsabil situația în trafic.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement
Continue Reading