Connect with us

Știri

Județul Călărași, sub lupa demografiei: Îmbătrânire accelerată, natalitate în scădere și o populație în declin. Cum va arăta județul peste 50 de ani?

Călărași Press a obținut în exclusivitate cele mai recente date statistice de la INS Călărași, iar concluziile nu sunt deloc îmbucurătoare: județul se confruntă cu un puternic declin demografic, îmbătrânirea populației se accentuează, iar tinerii continuă să plece.

Conform recensământului din 2022, județul avea 283.458 de locuitori, cu 23.233 mai puțini față de recensământul din 2011, ceea ce înseamnă o scădere de 7,58% într-un deceniu. Dacă această tendință se menține, populația ar putea să scadă considerabil în următorii 50 de ani, punând județul într-o situație demografică și economică dificilă.

De la creștere la declin: cum a evoluat populația județului Călărași?

Privind în trecut, județul Călărași a avut o perioadă de creștere demografică după al Doilea Război Mondial:

  • 1948 – 287.722 locuitori
  • 1956 – 318.573 locuitori (+10,72%)
  • 1977 – 338.807 locuitori (+6,35%)

Însă, începând cu anii ‘90, populația a început să scadă:

  • 1992 – 338.804 locuitori (-0,00%)
  • 2002 – 324.617 locuitori (-4,19%)
  • 2011 – 306.691 locuitori (-5,52%)
  • 2021 – 283.458 locuitori (-7,58%)

Dacă trendul continuă în același ritm, populația județului ar putea scădea sub 250.000 de locuitori în 2040, iar în 2070 numărul locuitorilor ar putea ajunge la aproximativ 200.000.

Îmbătrânirea populației: cine rămâne în județ?

Un alt aspect îngrijorător este structura pe grupe de vârstă a populației. Cel mai numeros segment de vârstă este 40-49 de ani, cu 41.616 persoane, ceea ce înseamnă că peste 14,68% din populație se apropie de vârsta pensionării.

Advertisement

În schimb, numărul tinerilor este în scădere:

  • Copii între 0-9 ani – doar 10,33% din populație (sub media națională de 10,4%).
  • Persoane peste 80 de ani14.061 locuitori (4,96%), ceea ce indică o populație îmbătrânită.

În total, 59,28% din populație are sub 50 de ani, dar această proporție este în scădere. Acest dezechilibru indică un județ cu o forță de muncă îmbătrânită, ceea ce poate afecta economia locală și serviciile publice.

Călărași, un județ mai tânăr decât media națională, dar nu pentru mult timp

În 2024, persoanele de 65 de ani și peste reprezintă 18,1% din populația județului. Indicele de îmbătrânire a crescut la 123,2 persoane vârstnice la 100 de tineri (0-14 ani). Vârsta medie a locuitorilor a ajuns la 42,2 ani, cu o diferență de 3,5 ani în favoarea femeilor.

După 59 de ani, numărul femeilor îl depășește pe cel al bărbaților, iar la grupa 85+ femeile sunt de 2,2 ori mai numeroase.

⚠️ Declinul populației active – o problemă majoră

Populația adultă (15-64 ani) a scăzut cu 8.450 de persoane între 2020 și 2024. Cele mai afectate grupe sunt cele între 30-44 ani, exact vârsta celor mai activi pe piața muncii.

Consecințele directe? O forță de muncă tot mai îmbătrânită și tot mai puțină, presiune tot mai mare pe sistemul de pensii și dezechilibre majore în sectoare cheie precum educația și sănătatea.

Advertisement

💔 Căsătorii în creștere ușoară, dar și mai multe divorțuri

În 2023 au fost înregistrate 1.433 de căsătorii, în creștere cu 23% față de 2020, însă și divorțurile au crescut – 411 în total, față de 340 în 2020. Vârsta medie la prima căsătorie continuă să crească – 32,4 ani la bărbați și 29 de ani la femei.


⚰️ Mortalitatea rămâne ridicată, dar este în scădere

Numărul deceselor a scăzut de la 4.975 în 2020 la 4.190 în 2023, iar rata mortalității generale a ajuns la 14,2‰. Cele mai frecvente cauze: bolile cardiovasculare (peste 50% din decese), tumorile și afecțiunile respiratorii.

Mortalitatea infantilă este în scădere, dar încă problematică – 4,2 decese la 1000 născuți vii în 2023.


Ce ne așteaptă în următorii 50 de ani?

Dacă tendințele actuale continuă, în anul 2075 județul Călărași ar putea avea sub 200.000 de locuitori. Populația va fi formată majoritar din persoane vârstnice, iar comunitățile rurale riscă să se depopuleze complet. Declinul demografic ar putea deveni ireversibil, afectând grav dezvoltarea economică și echilibrul social al întregului județ.

Advertisement

Știri

Incendiu de proporții în Călărași: 30 de hectare de grâu cuprinse de flăcări în zona Modelu

Duminică, 6 iulie 2025, un incendiu de amploare a izbucnit în zona agricolă Modelu, din județul Călărași, unde aproximativ 30 de hectare de grâu au fost cuprinse de flăcări. Incendiul, aflat încă în desfășurare, a mobilizat un important dispozitiv de intervenție: cinci autospeciale de stingere ale Inspectoratului pentru Situații de Urgență acționează pentru limitarea extinderii focului și protejarea zonelor învecinate.

Focul a izbucnit în jurul prânzului, pe un teren agricol aflat în plină campanie de recoltare, ceea ce a favorizat extinderea rapidă a flăcărilor.

Până la această oră, nu au fost raportate victime sau pagube materiale în afara culturii agricole afectate.

Vom reveni cu informații pe măsură ce operațiunea de stingere evoluează.

Advertisement

Continue Reading

Știri

Autogara Obor, controlată de mafia microbuzelor. Călătorii spre Călărași, prinși la mijloc într-un război al transportatorilor

Un adevărat scandal mocnește, zi de zi, în Autogara Obor din Capitală, acolo unde noua rută legală București – Călărași este sabotată de metode care ating zona penalului. Călătorii care vor să urce în microbuzele firmelor călărășene – intrate legal pe piață în urma liberalizării transportului de la 1 iulie – sunt întorși din drum, agresați verbal și îndrumați forțat spre alte mașini, aparținând unei firme deja cunoscute pentru practici neloiale.

„Vin, te scuipă, te înjură, iau oamenii de lângă mașină!”

Șoferii care refuză să cedeze presiunilor vorbesc, cu teamă și resemnare, despre monopolul forțat pe care unii vor să îl păstreze cu orice preț, chiar și cu încălcarea flagrantă a legii:

„Ei au făcut 50 de lei cursa până acum. Acum vin cu 10 lei, doar ca să ne scoată de pe traseu. Dacă rămân iar singuri, o urcă la 100! Se urcă la tine-n mașină și ia călătorii cu japca. ‘Hai cu mine gratis! Hai cu mine 10 lei!’”, povestește un șofer, aproape singur în microbuzul său.

Călătorii sunt zăpăciți, împinși de colo-colo, în timp ce alții, aflați în misiune de „descurajare”, nu ezită să aplice intimidări directe. Un bărbat tatuat, devenit „paznic neoficial” al autogării, le ordonă celor care vor să urce la firmele călărășene:
„Stai la mașină, mă! Ce cauți aici?”

Un sistem cu rădăcini vechi: dosare penale, abuzuri și condamnări

Problema nu este nouă. În spatele haosului din autogară stau ani de practici abuzive tolerate de instituții ale statului.
Potrivit presei, în 2017, Daniela Dobrilă, fost director în cadrul Autorității Rutiere Române – Direcția Licențe, a fost condamnată la 3 ani de închisoare pentru luare de mită, complicitate la spălare de bani și folosirea de informații nepublice.

Advertisement

Mai mult, în același an, a fost trimisă în judecată pentru abuz în serviciu, după ce ar fi suprapus licențe de transport pe ruta Călărași – București, exact traseul care astăzi generează conflictul.

Lucian Carapidis, administratorul SC TUDAN SRL, a reclamat situația la toate instituțiile posibile: Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, Consiliul Concurenței și Ministerul Administrației și Internelor.

Deocamdată, poliția tace, iar haosul din Autogara Obor continuă nestingherit.

„Este un monopol. Concurență neloială în toată regula! Dar nu se întâmplă nimic…”, adaugă un șofer.

Cât mai costă o călătorie? Cât mai valorează legea?

În tot acest scenariu, prețul unei călătorii București – Călărași a ajuns la 10 lei, doar pentru ca unele firme să rămână singure pe piață, așa cum au făcut ani la rând, când tarifele ajungeau și la 50 lei.

Advertisement
Continue Reading

Știri

Meci de vis pentru Spicul Vâlcelele: amical de gală împotriva Rapidului București!

Un moment istoric pentru fotbalul din județul Călărași! Echipa Spicul Vâlcelele a disputat, sâmbătă, un meci amical de prestigiu împotriva uneia dintre cele mai iubite și titrate formații din România – FC Rapid București.

Partida s-a desfășurat pe terenul de la Baza Constructorul Mobexpert din București, iar pentru echipa călărășeană a fost o adevărată onoare să se afle față în față cu o formație de Liga 1, cu o istorie bogată și o galerie legendară.

Pe lângă emoția întâlnirii, meciul a fost și o lecție de profesionalism și angajament, în care Spicul Vâlcelele a reușit să-și testeze potențialul în compania unui adversar de top. Atmosfera de pe teren a fost una de respect reciproc, iar intensitatea jocului a pus la încercare pregătirea fizică și tactică a echipei din Vâlcelele.

Întâlnirea a avut și o încărcătură emoțională aparte: în prezentul lot al Spicului se regăsesc jucători care au scris, la rândul lor, pagini din istoria Rapidului:

Advertisement
  • Marian Vlada, actualul antrenor principal și fost atacant important al giuleștenilor
  • Raul Costin, mijlocaș experimentat care a evoluat pentru Rapid și alte echipe din Liga 1
  • Bogdan Barbu, jucător care a purtat tricoul vișiniu în anii săi de glorie

„A fost un moment cu adevărat special pentru clubul nostru. Ne motivează să muncim și mai mult pentru a ne atinge obiectivele. Mulțumim Rapidului pentru invitație și pentru ospitalitate!”, au transmis reprezentanții Spicului Vâlcelele.

Meciul cu Rapid va rămâne un reper important în istoria clubului și un imbold în plus pentru noul sezon competițional.

Continue Reading