Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 13°C | Anul XI Nr. 535

Știri

Cum învață adolescenții să seteze limite personale „Limite de cadru” – Proiect de educație și dezvoltare prin film pentru liceeni

Published

on

Vineri, 24 noiembrie, la Muzeul Municipal Călărași, începând cu ora 17.00, va avea loc o prezentare, urmatăde o dezbatere despre cum putem aborda subiecterelevante pentru adolescenți (limitele în relațiilepersonale, autocunoașterea sau relaționarea cu ceilalți), prin intermediul unor cunoștințe și experiențe practice din sfera cinematografiei.

Evenimentul face parte din proiectul Limite de cadru, care și-a propus creeze un plan de educație informalăcoerent, sustenabil și replicabil, prin care liceenii se poată cunoaște mai bine și ajungă dezvolte relațiisănătoase cu ceilalți.

Scopul proiectului este cunoaștem atât studenți la film și profesioniști interesați de formate de curs structurate și testate, dar și adolescenți, profesori șiinstituții de învățământ alături de care punembazele unei comunități care împărtășească practici, căutări și resurse pentru a duce proiectul maideparte.

Într-o realitate virtuală sufocată de conținut video la care adolescenții sunt expuși în permanență, și în contextul încare învățământul liceal formal nu oferă ore de înțelegereși analiză a imaginii și a producțiilor video șicinematografice, ne-am dorit explorăm cum putemcontribui la educația liceenilor cu instrumenteextrașcolare. Astfel a apărut ideea atelierelor Limite de cadru, în care ne-am propus structurăm un format de curs prin care tehnicile și cunoștințele audiovizuale pot deveni instrumente de autocunoaștere și relaționare.

Advertisement

Până în prezent, proiectul a parcurs deja o etapă de cercetare prin intermediul a șase sesiuni de atelierededicate adolescenților, organizate în București șiCălărași în perioada mai-noiembrie 2023. În cadrulatelierelor, adolescenții participanți au creat trei exercițiiaudiovizuale, au realizat serii de fotografii, au exersatmetode de formulare a feedback-ului, au avut contact cu noțiuni de analiză a imaginii. Însă, mai presus de toate, au experimentat moduri de a vorbi despre ei înșiși și a delimita spațiul personal în raport cu spațiul de grup.

Feedback-uri ale participanților la ateliere:

● Mie mi s-a părut o experiența foarte tare, un atelier reușit în care mi-am dezvoltat pasiunea pentru creațiilecinematografice și actorie și am aflat multe lucruri noi(de exemplu, faptul un text poate fi introdus în douăgenuri de filme total diferite, ideea schimbându-se radical, sau cum unghiul de filmare contribuie la mesajultransmis privitorului). Sunt foarte bucuroasă am avutocazia de a participa, simt ca acest curs m-a ajutat cu adevărat în a lucra mai bine cu oamenii, am râs și m-am distrat 🙂 (Mi-au plăcut joculețele)

● A fost o experiență unică. Pe lângă faptul m-am distrat, am și aflat mai multe detalii despre film. Mi-a plăcut faptul la fiecare activitate am fost împărțiți înechipe diferite, alese aleatoriu, astfel încât am putut sainteracționez cu majoritatea colegilor.

Trainerii au fost super, au empatizat cu noi, au reușit îi tempereze pe cei ce vorbeau sarcastic și deranjau (mi-ar plăcea ca și toți profesorii noștri facă asta), s-au jucat alături de noi și ne-au zis o mulțime de lucruri fainedespre modul de creare al unui film.

Advertisement

În urma acestor ateliere, am construit șase module de introducere în limbajul audiovizual și de explorare a temei limitelor personale. Structura modulelor a fostîmbunătățită după fiecare atelier, urmând ca variantafinală fie implementată în vacanța de Crăciun alăturide două noi grupe.

Echipa de traineri care au condus etapa de cercetare a fost formată din Simona Constantin (regizoare de film șicuratoare), Catinca Dorobanțu (producatoare de film șiactriță), Andreea Lăcătuș (regizoare și producătoareculturală) , Alex Lungu (regizor și monteur) și de Dalesia Cozorici și Laurențiu Bondarenco, interni ai proiectuluiși studenți la Facultatea de Film. Echipa a fost însoțită șide specialiști, precum Silvia Guță, psihoterapeut, creatoarea proiectului „In a relationship” și Alex Mircioi, dramaturg și critic de film.

Parteneri: Primăria Municipiului Călărași, UNATC „I.L.CaragialeBucurești, T.E.T. ALEXANDRIA, Asociația Culturală Contrasens, COLEGIUL NAȚIONAL „BARBU ȘTIRBEI” CĂLĂRAȘI, LICEUL PEDAGOGIC „ȘTEFAN BĂNULESCU” CĂLĂRAȘI, Liceul Teoretic Internațional de Informatică București, Colegiul Tehnic Media.

 

Proiectul este cofinanțat de Administrația FonduluiCultural Național în cadrul sesiunii de proiectenr.II/2023, aria Educație prin Cultură. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția AdministrațieiFondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilăde conținutul proiectului sau de modul în care rezultateleproiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregimeresponsabilitatea beneficiarului finanțării.

Advertisement

Formular de inscrieri – 

https://forms.gle/ZTEzJmLt6nf3VQrK9

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Știri

Bătaie în plină zi la Independența! O elevă a fost agresată după ce a coborât din microbuzul școlar

Published

on

Scene șocante au avut loc în satul Potcoava, comuna Independența, județul Călărași. O minoră ar fi fost agresată fizic de o femeie, chiar în fața mai multor oameni, imediat după ce a coborât din microbuzul școlar.

Fata, identificată de martori ca fiind V.B., a fost lovită de Mihaela A., femeie din localitate, după un schimb de replici aprinse. Martorii spun că între cele două ar fi izbucnit un conflict verbal, iar în doar câteva secunde s-a ajuns la bătaie. Scena s-a petrecut pe strada Modelu și a fost văzută de mai mulți localnici. O parte dintre ei ar fi surprins momentul pe camerele de telefon, iar imaginile circulă deja pe rețelele de socializare.

Deși până acum nu a fost depusă nicio plângere oficială, oamenii din comună cer intervenția imediată a poliției și a Protecției Copilului. Familia fetei spune că nu va lăsa incidentul nepedepsit.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Peste 80 de locuri de muncă disponibile la AJOFM Călărași în perioada 3 – 9 noiembrie 2025

Published

on

Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Călărași anunță peste 80 de posturi vacante disponibile în această săptămână. Oferta include locuri de muncă pentru persoane cu diverse niveluri de studii, în municipiul Călărași și în localitățile învecinate.

Cele mai multe posturi se regăsesc în domeniul confecțiilor textile, construcțiilor și serviciilor.

Printre angajatorii care recrutează se află:

  • MARTCONF SRL – 3 posturi de calcătoreasă, valabile până la 19 decembrie 2025
  • GENERALI ROMÂNIA – 4 posturi pentru agenți și consultanți în asigurări
  • ROLAV CONSULTING SRL – 7 posturi pentru operatori prelucrare mase plastice și 2 pentru maiștri electromecanici
  • SIGMA HOUSE CONSTRUCT SRL – 6 posturi pentru muncitori necalificați, 4 pentru zidari, 4 pentru zugravi și 2 pentru fierari betoniști, cu salarii între 4600 și 5000 lei
  • CENTRAL FITNESS SRL – 2 posturi de antrenor de fitness și 1 pentru agent servicii clienți
  • ROMPLY MEROPS SA – 2 posturi pentru lăcătuși mecanici și 1 pentru șef de formație schimb
  • YOBI MANUFACTURING – 4 posturi pentru cartonagiști, în Budești
  • AIDA TRADE SRL – 2 posturi pentru șoferi profesioniști
  • SERCAD COM SRL – 2 posturi pentru coafor și 1 pentru antrenor de fitness

Locurile de muncă oferite sunt disponibile în orașele Călărași, Modelu, Dragalina, Budești și Slobozia, cu contracte pe perioadă nedeterminată sau determinată, în funcție de firmă.

Persoanele interesate pot obține detalii suplimentare despre ofertă, mediere și consiliere profesională la sediul AJOFM Călărași, situat pe Strada 13 Decembrie nr. 12, sau la telefonul 0242 318 376.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Recomandare de carte -„Crematoriul înghețat: Mărturie de la Auschwitz” – de Jozsef Debreczeni

Published

on

În peisajul literaturii Holocaustului, dominat de voci monumentale precum Primo Levi sau Elie Wiesel, apare târziu, dar cu o forță devastatoare, mărturia lui József Debreczeni – un jurnalist și poet maghiar care a supraviețuit iadului nazist nu prin minuni, ci prin observație acută și o rezistență interioară de fier. Publicată inițial în 1950 în Iugoslavia comunistă sub titlul Hideg Krematórium, cartea sa a fost redescoperită și tradusă recent în română de Péter Demény (Editura Trei, 2024), după ce a cucerit deja 15 limbi și un loc meritat printre capodoperele genului. „Crematoriul înghețat” nu este doar o relatare a ororilor din lagărele de concentrare; este un rechizitoriu nemilos la adresa nazismului, scris cu precizia unui reporter care refuză să se lase înghițit de haos, ci îl disecă  gradual cu o claritate cinematografică.

Debreczeni, deportat în mai 1944 din Serbia ocupată de Ungaria – unde supraviețuise deja trei ani în batalioane de muncă forțată – ajunge în „Țara Auschwitz”, acel imperiu al morții care cuprindea nu doar lagărul principal, ci o rețea vastă de sublagăre. Norocos să nu fie trimis direct în camerele de gazare, el este aruncat în vagoane de vite, alături de mii de evrei maghiari, într-o călătorie sufocantă unde aerul devine un lux letal. Destinația finală: Dörnhau, un sublagăr al lui Gross-Rosen, supranumit „crematoriul înghețat” – o fabrică abandonată transformată în „spital” unde prizonierii prea slăbiți pentru muncă sclavă erau lăsați să moară de foame, frig și boli, fără a deranja „eficiența” industrială germană. Aici, în acest loc unde „legile gravitației morale” se inversează – răul devine bine, noaptea zi –, Debreczeni lucrează la săpături epuizante pentru companii naziste, luptând zilnic cu foametea, păduchii (vehiculul deliberat al tifosului) și ierarhia brutală a kapo-ilor, acea „aristocrație a lagărului” care trăda propriii semenii pentru o firimitură de putere.

Ce face cartea unică nu este doar groaza descrisă – de la apelurile nominale interminabile, unde cadavrele sunt „raportate” cu un umor macabru involuntar („Raportați dacă sunteți morți!”), la execuții sumare justificate cu un cinism kitsch („Chiar și cel mai bun evreu trebuie să cropească”) –, ci modul în care Debreczeni le fixează în cuvinte. Stilul său, lipsit de sentimentalism lacrimogen, este cel al unui etnograf al infernului: detaliile triumfă asupra abstracțiunii, umanizând ce nazismul voia să dezumanizeze. Văzută prin ochii unui intelectual, suferința devine panoramic: personală (visul de răzbunare, obsesia pentru o țigară furată), comunitară (lupta pentru un polonic de supă diluată) și obiectivă (analiza cum Germania „cultă” a coborât în barbarie). Ca un diamant literar, după cum o numește The Times, cartea meditează subtil asupra limbajului în fața ororii: „Horrorul este întotdeauna kitsch, chiar când e real”, notează autorul după o execuție arbitrară, amintind că descrierea nu e suficientă; doar înțelegerea morală poate salva memoria.

Criticii internaționali au salutat-o unanim ca pe o contribuție esențială: The New York Times o laudă pentru „descrierea panoramică a iadului”, The Telegraph pentru „claritatea cinematografică face detaliile să învingă dezumanizarea în masă”, iar The Guardian pentru echilibrul între crimă epică și minuțiozitatea zilnică a degradării. Pe Goodreads, cititorii o notează cu 4.3/5, subliniind impactul ei șocant, dar și duritatea lecturii – nu din plictiseală, ci din tragicitate pură. Unele recenzii americane (cum ar fi cea din Kirkus Reviews) subliniază tonul intelectual, cu replici ironice la sadismul SS-ist, în timp ce altele (Washington Post) o văd ca pe un document vital care șochează și luminează, amintind că trecutul poate deveni prolog.

Advertisement

„Crematoriul înghețat” nu oferă speranță ieftină sau lecții morale facile; ea te obligă să privești în abis, să recunoști că supraviețuirea lui Debreczeni – eliberat în mai 1945 de Armata Roșie – a fost un act de rezistență prin scriitură. După război, autorul s-a refugiat la Belgrad, unde a continuat să scrie poezie și romane, dar această mărturie rămâne moștenirea sa supremă. Recomandată oricui dorește să înțeleagă nu doar ce s-a întâmplat la Auschwitz, ci cum s-a simțit – o carte de 5 stele, esențială, dar sfâșietoare.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading