Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 12°C | Anul XI Nr. 537

La zi

Accident grav la Roma: Prăbușire parțială a turnului medieval Torre dei Conti – Doi români răniți, unul prins sub dărâmături

Published

on

Incidentul tragic a avut loc luni, 3 noiembrie 2025, în centrul Romei, în apropierea Colosseumului și a Forumului Roman. O parte a turnului medieval Torre dei Conti, o structură istorică de 29 de metri înălțime construită în secolul al XIII-lea de Papa Inocențiu al III-lea ca reședință fortificată pentru familia sa, s-a prăbușit în timpul lucrărilor de renovare finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) al Italiei. Turnul, avariat anterior de un cutremur în 1349 și alte prăbușiri în secolul al XVII-lea, a suferit colapsul în două etape: prima în jurul orei 11:15 (ora locală), când s-au observat fisuri și un planșeu s-a surpat, urmată de o a doua prăbușire majoră la ora 12:50, sub ochii echipelor de salvare.

Victime și intervenție

  • Doi cetățeni români identificați ca victime: Conform Ministerului Afacerilor Externe (MAE) al României, unul dintre răniți are 48 de ani, iar celălalt 66 de ani. Unul dintre ei, un muncitor român, a fost rănit grav la cap și transportat de urgență la spital în stare critică, dar stabilă. Cel de-al doilea român rămâne prins sub dărâmături la primul etaj al turnului, fiind conștient și cooperant cu salvatorii în momentul ultimei evaluări.
  • Alte detalii despre incident: Cel puțin 11 muncitori au fost implicați, dintre care trei au fost extrași de pompieri cu ajutorul autoscărilor. Operațiunile de salvare au fost complicate de a doua prăbușire, care a generat un nor dens de praf, dar nu a afectat echipele de intervenție. Pompierii italieni, sprijiniți de unități speciale, continuă eforturile pentru extragerea ultimului muncitor, operațiunea fiind descrisă ca “delicată” de prefectul Romei, Lamberto Giannini.

Martori oculari, inclusiv un român stabilit în Italia pe nume Vasile Dogaru (care lucra la un șantier de metrou în zonă), au descris scene de haos: “Am auzit zgomote puternice, apoi am văzut un muncitor căzând”. Sute de turiști au asistat la intervenție, iar zona a fost izolată pentru securitate.

Reacția autorităților române

MAE s-a autosesizat imediat și a trimis consuli la fața locului (Largo Corrado Ricci, pe Via dei Fori Imperiali) și la spitalul unde este internat unul dintre răniți. Ministrul de Externe, Oana Țoiu, a confirmat: “Avem colegi prezenți pentru asistență consulară și comunicare cu autoritățile italiene. Conducerea ministerului este în contact permanent cu echipa consulară și Ambasada României la Roma.” Consulatului General al României la Roma i se acordă prioritate maximă, fiind pregătit să ofere sprijin familiilor și asistență suplimentară dacă este necesar.

Autoritățile italiene, inclusiv primarul Romei Roberto Gualtieri și ministrul Culturii Alessandro Giuli, s-au deplasat la fața locului. Președintele Comisiei Cultură din Camera Deputaților, Federico Mollicone, a lăudat “munca eroică” a pompierilor.

Context istoric și impact

Torre dei Conti, parte a Forului Imperial, reprezintă un simbol al arhitecturii medievale romane. Prăbușirea ridică întrebări despre starea structurilor istorice aflate în restaurare, mai ales în zone turistice aglomerate. Nu au fost raportate victime în rândul trecătorilor sau turiștilor, dar incidentul subliniază riscurile lucrărilor la monumente vechi.

Advertisement

Situația este în evoluție; MAE și autoritățile italiene promit actualizări. Pentru asistență consulară de urgență, cetățenii români pot contacta Consulatul General de la Roma la +39 06 945 22 11 sau linia de urgență a MAE: +40 21 319 21 60.

 UPDATE: Românul prins sub dărâmături a fost salvat.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

La zi

ȘOC în Justiție și Armată: Pensionarii speciali, evacuați din apartamentele statului cu chirie de 200 lei/lună!

Published

on

Ministerul Justiției, susținut de Guvernul Bolojan, propune un proiect de lege exploziv: sute de pensionari speciali – foști judecători, procurori, militari sau polițiști – ar urma să fie evacuați din locuințele de serviciu ale statului, unde plătesc chirii ridicol de mici, uneori sub 200 de lei/lună. Tarifele sunt înghețate din 2007, iar acum statul vrea să pună capăt acestui privilegiu.

Ce prevede proiectul?

  • Toate contractele de închiriere încetează automat la pensionare sau eliberarea din funcție.
  • Pentru locuințele ocupate deja, evacuarea trebuie făcută în maximum 3 luni.
  • Scopul: eliberarea spațiilor pentru angajații activi, în special judecători și procurori nou-intrati, care nu au unde locui.

Ministerul justifică măsura dură: aceste apartamente sunt un sprijin temporar pentru personalul în funcțiune, nu un beneficiu pe viață. Mulți pensionari au venituri solide din pensii speciale sau militare, deci nu sunt vulnerabili. În schimb, fondul locativ e blocat, lăsând tinerii magistrați pe drumuri.

Situația pe instituții (date oficiale):

  • Ministerul Justiției și instanțe: 211 locuințe (53 ocupate de pensionari, 8 libere).
  • Ministerul Public: 23 de locuințe (7 cu procurori pensionari, 8 libere).
  • Administrația Penitenciarelor: 178 de locuințe (88 ocupate de pensionari).
  • Ministerul Apărării Naționale: 662 de locuințe (45 cu personal pensionat) – aici s-a blocat avizarea, MApN cerând un grup de lucru special.
  • Ministerul Afacerilor Interne: 380 de locuințe (doar 6 cu pensionari, 70 libere).

Proiectul e în avizare, dar împotmolit la Apărare. Rămâne de văzut dacă pensionarii vor ceda ușor sau vor declanșa un val de contestații.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Șoferi începători, interziși la volanul mașinilor puternice: Ce modele mai pot conduce și ce excepții există

Published

on

Șoferii cu permis de conducere categoria B obținut de mai puțin de doi ani vor fi restricționați să conducă doar autoturisme cu un raport putere/masă de maximum 0,075 kW/kg. Măsura, propusă printr-un proiect de lege susținut de Guvern, vizează scăderea numărului de accidente grave implicând tineri fără experiență suficientă.

Inițiativa vine în contextul unor tragedii rutiere recente, precum accidentul provocat în august 2023 de Vlad Pascu, aflat sub influența drogurilor, lângă localitatea 2 Mai. Acesta a fost condamnat la 10 ani de închisoare pentru uciderea a doi tineri și rănirea altor doi.

Ce prevede proiectul de lege:

În primii doi ani de la obținerea permisului, conducătorii auto nu pot folosi vehicule care depășesc limita de 0,075 kW/kg, cu două excepții principale (conform Profit.ro):

Advertisement
  • Prezența în mașină a unui șofer cu permis categoria B de minimum 10 ani (pentru aceeași categorie).
  • Utilizarea vehiculului exclusiv în scop profesional, pe baza unui contract de muncă, doar în programul de lucru, cu dovada clară că mașina este esențială pentru sarcinile de serviciu.

Nerespectarea regulilor devine contravenție, pedepsită cu amendă din clasa a IV-a (9-20 de puncte-amendă) și suspendarea permisului pe 90 de zile.

Modele de mașini conforme cu limita:

Printre autoturismele populare care respectă raportul putere/masă sub 0,075 kW/kg se regăsesc: Dacia Logan și Sandero 1.0 SCe, Renault Clio 1.0 TCe, Volkswagen Polo 1.0 MPI și Golf 1.0 TSI, Ford Fiesta 1.1, Hyundai i20 1.2, Toyota Yaris 1.0 VVT-i, Skoda Fabia 1.0 MPI și Seat Ibiza 1.0 MPI. Acestea sunt considerate sigure pentru începători datorită motoarelor moderate.

Poziția Guvernului:

Executivul acordă aviz favorabil, dar cere modificări pentru aplicare unitară:

  • Explică de ce prezența unui șofer experimentat ar anula riscurile vizate de restricție.
  • Semnalează că excepția profesională exclude categorii precum polițiștii (cu raport de serviciu, nu contract de muncă) sau antreprenorii.
  • Propune dovezi suplimentare pentru necesitatea utilizării mașinii în activități de serviciu.

Proiectul va fi dezbătut în Parlament pentru adoptare finală.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Când dispar punctele de penalizare și cum verifici GRATUIT istoricul rutier în câteva secunde

Published

on

Punctele de penalizare reprezintă o componentă esențială a regulilor de circulație și pot afecta dreptul de a conduce. Deși pot părea complicate, legea stabilește clar durata lor de valabilitate și modalitățile de verificare. Odată cu digitalizarea, șoferii își pot accesa acum istoricul rutier mult mai rapid și mai ușor.

Conform Codului Rutier, punctele de penalizare nu rămân definitiv în evidență, ci se șterg automat după șase luni de la data contravenției. Fiecare abatere are propriul termen, astfel că punctele se radiază separat, în funcție de momentul în care au fost aplicate.

Este important ca, în aceste șase luni, șoferul să nu primească alte sancțiuni, deoarece perioada se resetează odată cu noile puncte. Situația diferă dacă este depusă o plângere împotriva procesului-verbal prin care au fost acordate punctele, conform playtech.ro.

Dacă plângerea ajunge în instanță, ștergerea punctelor se suspendă automat pentru toate punctele care au dus la acumularea celor 15 puncte. Suspendarea rămâne valabilă până când hotărârea instanței devine definitivă.

Advertisement

Dacă un șofer acumulează 15 puncte de penalizare în decurs de șase luni, permisul îi este suspendat pentru 30 de zile.

Cum poți verifica online istoricul punctelor și sancțiunilor rutiere

Istoricul sancțiunilor rutiere poate fi accesat online prin platformele puse la dispoziție de Ministerul Afacerilor Interne. Documentul poate fi descărcat gratuit, în format electronic, de pe site-ul Poliției Române, ghișeul.ro sau hb.mai.gov.ro.

Actul este semnat electronic și are valoare oficială, fiind acceptat în orice procedură. Șoferii cu permise eliberate în România se pot autentifica fie cu un cont existent pe ghișeul.ro, fie printr-un cont creat în HUB-ul MAI. Pentru confirmarea identității, este necesară o singură vizită la un ghișeu al unei structuri MAI care oferă servicii publice.

După ce contul este validat, cererea pentru istoricul rutier este trimisă automat, iar sistemul generează imediat documentul. De asemenea, acesta poate fi consultat direct în platformă, fără a fi necesară descărcarea fișierului.

Advertisement

Cum obții documentul în format fizic, dacă ai nevoie de el

Chiar dacă varianta digitală este cea mai rapidă, unii șoferi pot avea nevoie de documentul tipărit. În acest caz, titularul permisului se poate prezenta la orice serviciu rutier din cadrul inspectoratelor de poliție județene sau la Brigada Rutieră. Autoritățile vor elibera pe loc documentul în format fizic, oferind astfel o opțiune clasică pentru cei care preferă hârtia.

Prin noile proceduri simplificate și accesul online la istoricul rutier, șoferii își pot monitoriza mai ușor punctele de penalizare și își pot gestiona responsabil situația în trafic.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement
Continue Reading