Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 9°C | Anul XI Nr. 538

La zi

130 de ani de activitate a Inspectoratului pentru Situații de Urgență ”Barbu Știrbei” al județului Călărași în slujba comunităţii

Published

on

Cel mai important moment din istoria pompierilor călărăşeni, ales și pentru a marca „Ziua Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Barbu Ştirbei” al judeţului Călăraşi” este ziua de 1 aprilie 1895, când în urma demersurilor întreprinse de Primăria Oraşului Călăraşi pe lângă Ministerul de Interne, a luat fiinţă Secţia de Pompieri, în subordinea Ministerului de Război, primul comandant militar fiind Dimitrie RĂDULESCU, care funcţionase ca şef al comenzii civile încă din 1885.
Pentru ca secţia de pompieri cu comandă militară, aşa cum exista şi în alte oraşe ale României, să poată lua fiinţă, prin ordinul nr. 6718/1894, Ministerul de Război punea condiţia ca Primăria oraşului Călăraşi să asigure fondurile financiare şi localul necesar. Dând curs solicitării, prin hotărârea nr. 1 din 03 ianuarie 1894, primăria înscria în bugetul exerciţiului 1894/1895 subvenţia necesară Ministerului de Război pentru o Secţie de Pompieri cu efectivul de oameni şi numărul de instrumente ca şi cea care funcţiona la Buzău.
A doua zi, 4 ianuarie 1894, Primăria oraşului Călăraşi comunica Ministerului de Interne că a înscris în bugetul comunei pe 1894/1895 suma de 3200 lei ca subvenţie pentru Ministerul de Război pentru o Secţie de Pompieri cu efectivul de oameni, cai şi instrumente necesare funcţionării acesteia. Localul solicitat va fi realizat doi ani mai târziu, acesta fiind un alt moment marcant din istoria pompierilor călărăşeni: – 15 noiembrie 1897, ziua când are loc recepţia Cazărmii Pompierilor, local format din parter şi etaj, având şi un turn de observaţie înalt de 18 m.
Chiar dacă secţia avea comandă militară, activitatea pompierilor călărăşeni era totuşi îngreunată de lipsa personalului de specialitate. Încercarea de eliminare a acestei probleme, începând cu anul 1898, prin încadrarea unor persoane care au efectuat serviciul militar la Batalionul de Pompieri Militari Bucureşti, nu a dat rezultatele scontate. Din acest motiv, Primăria oraşului Călăraşi, alături de alte primării din ţară, a făcut numeroase intervenţii pentru înfiinţarea unei unităţi de pompieri militari.

Acest lucru se va întâmpla în anul 1925, când se admite înfiinţarea secţiei de pompieri militari, subordonată Inspectoratului Pompierilor Militari din cadrul Ministerului de Război, cu condiţia ca întreţinerea acestora să cadă în sarcina comunelor urbane.
În şedinţa din 14 martie 1925, Comisia Interimară a oraşului Călăraşi, ia în discuţie „militarizarea serviciului de pompieri comunali”. După ce preşedintele Gheorghe Cristodorescu, explică membrilor Comisiei Interimare că, în urma inspecţiilor făcute, s-a constatat că acest serviciu lasă mult de dorit ca organizare, că oamenii nu au pregătirea necesară şi în caz de incendiu nu sunt de mare folos, supune deliberării adresa Inspectoratului Pompierilor Militari nr. 255/1925, ca răspuns la intervenţia făcută de Primărie, prin care propune înfiinţarea unui post de pompieri miltari, în schimbul sumei de 427.000 lei pe an.

Analizând situaţia, Comisia Interimară „Aprobă înfiinţarea unui post militar de pompieri în locul celui actual, cu un efectiv de un comandant, 1 subofiţer, 3 caporali şi 16 soldaţi cu 10 cai”, cu începere de la 1 iulie 1925.
Astfel începând cu 1 iulie 1925, prin Ordinul Marelui Stat Major nr. 139, la Călăraşi ia fiinţă o Secţie de Pompieri Militari cu un comandant în persoana sublocotenentului Popescu Ioan, adus de la Regimentul 41 Artilerie, un sergent, 2 caporali şi 17 soldaţi, aduşi de la Compania de Pompieri Bucureşti şi Secţia de Pompieri Ploieşti, toate cheltuielile privind solda militarilor, costul efectelor, înteţinerea oamenilor şi a mijloacelor de stingere a încendiilor căzând în sarcina bugetului comunei.
Dată fiind importanţa zilei de 1 APRILIE pentru istoria pompierilor călărăşeni,
această zi a devenit Ziua Aniversară a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Barbu Ştirbei” al jud. Călăraşi.
Instituția pompierilor români s-a dezvoltat de la an la an, de la primele intervenții pentru stingerea incendiilor la actuala gestionare complexă a situațiilor de urgență. Azi inspectoratele pentru situații de urgență s-au dezvoltat și formează un complex mecanism de reacție la urgențe civile, pompierii români desfășoară o laborioasă
activitate, răspunzând solicitărilor cetățenilor și nevoilor comunității. Dacă înainte aceștia interveneau doar la stingerea incendiilor azi li s-au adăugat cele la inundații, alunecări de teren, mișcări seismice, epidemii, epizootii, înzăpeziri, secetă, descarcerare, prim ajutor SMURD, asistență a persoanelor aflate în situații critice, intervenția la accidente tehnologice, radiologice, nucleare, biologice sau la alte calamități naturale sau antropice.
De-a lungul deceniilor, ISU Călăraşi a răspuns prompt și eficient la mii de situații de urgență, fie că a fost vorba de incendii devastatoare, inundații, accidente rutiere sau alte calamități naturale. Cu fiecare intervenție, echipajele noastre și-au demonstrat profesionalismul și capacitatea de a face față celor mai dificile provocări.

Evenimente marcante în activitatea Inspectoratului:
▬ incendiul declanșat în padurea Radu Vodă (1 aprilie 1948) care a cuprins circa 10 hectare;
▬ incendiul declanșat în comuna Ciocănești, unde, din neglijența unor copii au fost cuprinse în flăcări mai multe gospodării, existând pericolul extinderii incendiului în condiții de vânt puternic și secetă prelungită (10 mai 1948);
▬ incendiul declanșat în comuna Mărculești, la Stațiunea Experimentală Agricola (15 februarie 1949).
▬ incendiul declanșat la 16 martie 1957, Secția Călărași a fost unul dintre cele mai grele incendii declanșat în pădurea Vărăști – Dorobanțu. Declanșat tot din neglijența unor copii, focul a cuprins peste 50 de hectare necesitând concentrarea unor forțe în sprijin: circa 200 de militari din garnizoana locală și două mașini de la Secția Oltenița. Pentru modul exemplar în care a acționat, Secția Călărași a fost citată prin Ordinul de Zi al Comandamentului, nr. 01151 din 9 mai 1957 .
▬ incendiul declanșat la 16 noiembrie 1971, la F.N.C. – uscătorul de porumb. Actionând în condiții specifice: fum, temperatură ridicată și lucru la înălțime, soldații pompieri au reușit să localizeze și să lichideze incendiul în timp util.
Evenimente marcante în activitatea Inspectoratului:
▬ aprilie–iunie 2006 Inundațiile fluviului Dunărea în zona Spanțov – Mânăstirea;
▬ iulie 2007 Accident rutier pe A2 km 90-95 cauzat de fumul dens degajat în urma unui incendiu de miriște din apropierea A2;
▬ aprilie 2011 Incendiu municipiul Călărași la supermarketul Minimax;
▬ decembrie 2013 Incendiu/Explozie municipiul Călărași în seara de Crăciun la un apartament bloc locuințe
▬ iulie 2015 Accident rutier pe A2 km 60 – Autocar cu 50 persoane – Aplicarea pentru prima dată pe țară a Planului Roșu;
▬ noiembrie 2016 Accident rutier pe A2 km 67-68 – 40 autovehicule cu 80 persoane dintre care 20 în stare gravă și foarte gravă (4 decedați) – Aplicarea Planului Roșu. Rămâne cel mai mare și grav accident din țară;
▬ aprilie 2019 Accident rutier pe DN21 – cauzat de producerea unei tornade – Autocar cu 40 persoane – Aplicarea Planului Roșu. Și pagube însemnate la gospodării în localitatea Constantin Brâncoveanu com. Dragalina;
▬ februarie 2020 Incendiu municipiul Călărași la complexul hotelier Albatros – Pod 4;
▬ februarie 2023 Incendiu municipiul Călărași la complexul Intim.
Pentru intervenția în astfel de situații de urgență atât personalul Inspectoratului cât și personalul din cadrul instituțiilor sau unităților administrației publice județene sau locale responsabil de gestionarea situațiilor de urgență desfășoară programe de pregătire: – pregătire specifică domeniului; – recunoașteri în teren la obiectivele cu risc din județ; – exerciții de pregătire cu forțe și mijloace.

Advertisement

Toate acestea conducând la:
► pregătirea personalului propriu în aplicarea procedurilor de intervenție
► identificarea de bune prectici sau deficiențe care trebuiesc eliminate
► cunoașterea obiectivelor cu risc de producere a unor situații de urgență cu impact asupra cetățenilor
► pregătirea și verificarea personalului de pe locul de muncă privind modul de intervenție și comportare în cazul producerii unor situații de urgență
► consolidarea Cooperării intre instituțiile cu atribuții în scopul gestionării situațiilor de urgență (ISU, IPJ, IJJ, SAJ, SVSU, Crucea Roșie, Colegiul Psihologilor)
Și în acest an sunt planificate exerciții în locații din Călărași, Oltenița și Lehliu. Primul dintre aceste exerciții având deja loc vineri pe data de 28.03.2025 la liceul tehnologic ”Duiliu Zamfirescu” din comuna Dragalina în care au fost simulate situații de genul: incendiu la laboratorul de chimie, degajarea de substanțe toxice, evacuarea liceului, cautarea si salvarea victimelor.

Un bun prilej de verificare al cunoștințelor și pregătirii personalului va fi și desfășurarea concursului de descarcerare, imediat după sărbătorile de Paște. Concurs organizat la nivel regional de ISU Călărași la care vor participa echipe din județele: Dîmbovița, Giurgiu, Ialomița, Teleorman și Călărași. Concurs unde personalul își va verifica cunoștințele în proceduri de acordarea primului ajutor medical și descarcerare.
Proiecte pe Fonduri Europene Nerambursabile, gestionate de Inspectorat
Instalare sistem de conversie a energiei solare în energie electrică cu panouri fotovoltaice amplasate pe sol la Secția de Pompieri Dragalina, în valoare de 235.300 euro – 1.176.540 lei.

Consolidare, modernizare și eficientizare energetică la Secția de Pompieri Dragalina împreună cu ADR Sud-Muntenia în valoare de 2.056.700 euro – 10.283.543,80 lei
Modernizarea și creșterea eficientizării energetice pentru sediile Secției de Pompieri Lehliu Gară, Detașamentului de Pompieri Oltenița și Gărzile de Intervenție Budești și Chiselet în cadrul Programului „South-Muntenia Energy Efficency for Public Buildings Investment Programme” Schema de finanțare Elena (European Energy Assistance), prin intermediul Agenției de Dezvoltare Regională Sud Muntenia.
Acțiuni transfrontaliere comune pentru integrarea comunității – ROBG00300, în valoare de 404.677 euro. ISU Călăraşi intenţionează să achiziţioneze un simulator pentru antrenament, 5 table inteligente și echipamente de instruire pentru acordarea primului ajutor

Inființare Subunitate de Pompieri la Vlad Țepeș
Prevenire – ASPECTE DE INTERES
În data de 10.03.2025, în Monitorul Oficial al României nr.204 și 204 bis, a fost publicat Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației nr.267 din 28.02.2025, pentru aprobarea reglementării tehnice “Normativ privind securitatea la incendiu a construcțiilor, indicativ P 118/1-2025”.
Reglementarea tehnică va intra în vigoare în termen de 60 de zile de la data publicării, respectiv la data de 08.05.2025 și poate fi consultată pe pagina web a Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, la adresa https://www.mdlpa.ro/pages/reglementare28.

Având în vedere constatarea creșterii numărului de incendii de vegetație uscată din județul Călărași, transmitem faptul că proprietarii și deținătorii de terenuri au obligația de a nu arde și de a preveni arderea.
► proprietarii și deținătorii de terenuri cu titlu sau fără titlu au OBLIGAȚIA de a nu arde și de a preveni arderea miriștilor, turbăriilor, litierelor pădurii, stufului, tufărișurilor sau vegetației ierboase, încălcarea acestei prevederi legale constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 7.500 lei la 15.000 lei, pentru personae fizice, și de la 50.000 lei la 100.000 lei, pentru persoane juridice, așa cum este menționat la art.96 alin.(3) pct.16 din O.U.G. nr.195 din 2005 privind protecția mediului – forma consolidată.
În perioada premergătoare evenimentelor conexe sărbătorilor pascale – slujbe religioase la care se pot crea aglomerări de persoane, vă informăm că în luna aprilie vor fi desfășurate o serie de activități de prevenire la obiective de cult, acțiuni ce au ca scop preîntâmpinarea unor evenimente nedorite

Advertisement

Ceea ce face ISU Călăraşi cu adevărat special este profesionalismul celor care fac parte din această instituție. Fiecare pompier, paramedic și specialist în gestionarea situațiilor de urgență contribuie zi de zi la siguranța comunității. Este vorba despre oameni care aleg să pună binele altora înaintea propriei lor siguranțe, despre eroi care schimbă vieți.

De la înființare, ISU Călăraşi a evoluat constant, adaptându-se noilor cerințe și tehnologii. Dotarea cu echipamente moderne, instruirea continuă a personalului și colaborarea cu alte instituții au fost pilonii care au susținut succesul nostru.
Cu ocazia acestui moment aniversar, dorim să mulțumim tuturor celor care ne-au sprijinit: autoritățile locale, partenerii instituționali, dar mai ales cetățenii județului Călăraşi. Fără sprijinul și încurajarea voastră, misiunea noastră ar fi fost mult mai dificilă.
Privim spre viitor cu determinare, pregătiți să continuăm să servim comunitatea cu același devotament. ISU Călăraşi va rămâne o forță în slujba binelui, pregătită să intervină într-un mod profesionist și eficient.

La mulți ani ISU Călăraşi !

O sută treizeci de ani de excelență în slujba binelui sunt o dovadă a faptului că, împreună putem construi o lume mai sigură. Felicitări și respect pentru toți cei care au făcut posibil acest parcurs remarcabil!

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

La zi

Youth ModeON prinde viteză la Călărași: zeci de tineri devin ambasadori ai schimbării în comunitate

Published

on

La Călărași, energia și implicarea tinerei generații urcă din nou în prim-plan prin programul Youth ModeON, o inițiativă susținută de Consiliul Județean Călărași în parteneriat cu Asociația Act for Tomorrow și Fundația Națională pentru Tineret. Zeci de adolescenți și tineri primesc sprijinul necesar pentru a transforma ideile lor în proiecte cu impact real în județ.

Programul îi pregătește pe participanți să devină lideri ai comunității:
– dezvoltă inițiative cu efect direct în localitățile din județ;
– sunt încurajați să se implice civically și responsabil;
– își pun la lucru creativitatea și capacitatea de leadership;
– învață să lucreze eficient în echipă și să coordoneze proiecte locale.

Reprezentanții CJ Călărași subliniază că tinerii sunt un motor esențial pentru viitorul județului, iar rezultatele pe care aceștia le obțin demonstrează că atunci când sunt susținuți, pot produce schimbări vizibile și durabile.

„Suntem mândri de fiecare pas pe care acești tineri îl fac spre o comunitate mai unită și mai activă”, transmite instituția, mulțumind partenerilor pentru colaborare și pentru sprijinul acordat noii generații.

Advertisement

Youth ModeON continuă să crească la Călărași, dovedind încă o dată că viitorul local începe cu inițiativa tinerilor și cu instituții care știu să le deschidă drumul.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Rețele Electrice România accelerează digitalizarea rețelei de distribuție cu noi soluții informatice pentru managementul integrat al rețelei

Published

on

București – Rețele Electrice România începe implementarea unui nou sistem avansat, automatizat de management al distribuției (AADMS) și a unui sistem de eficiență operațională (WFM), continuând astfel digitalizarea rețelei de distribuție a energiei electrice. Proiectul are o valoare de peste 135 milioane de lei, iar serviciile au fost achiziționate în urma unei licitații desfășurate pe SEAP, platforma de achiziții publice.

Modernizăm în mod constant rețeaua de distribuție a energiei electrice, cu obiectivul de a-i crește reziliența și flexibilitatea, astfel încât serviciul oferit să răspundă cât mai bine nevoilor actuale și viitoare ale clienților noștri. Implementarea unor noi sisteme avansate de monitorizare, control și eficiență operațională va permite o gestionare mai performantă a rețelei și va asigura o distribuție fiabilă și sigură a energiei electrice. Totodată, digitalizarea infrastructurii contribuie la reducerea semnificativă a timpilor de intervenție în cazul întreruperilor în alimentarea cu energie electrică. Prin aceste investiții strategice, urmărim consolidarea calității serviciului de distribuție și facilitarea tranziției către un sistem energetic sustenabil, capabil să integreze tot mai eficient surse regenerabile de energie. Noile sisteme vor fi complet integrate și automatizate și le vor înlocui pe cele existente, facilitând astfel utilizarea algoritmilor de Inteligență Artificială pentru a transforma rețeaua într-una rezilientă și pentru a asigura condiții de muncă sigure pentru colegii și partenerii noștri“, a declarat Mihai Pește, Director General al Rețele Electrice România.

Proiectul va aborda o componentă esențială și complexă a eficientizării distribuției de energie electrică, îmbunătățind considerabil parametrii rețelei și calitatea serviciului. Aceasta va duce la reducerea timpilor de intervenție în caz de întreruperi în alimentarea utilizatorilor, digitalizarea proceselor și creșterea eficienței activităților specifice, precum și îmbunătățirea accesului utilizatorilor la serviciul de distribuție, creșterea calității energiei distribuite și reducerea duratei întreruperilor, atât planificate, cât și neplanificate.

Platforma Integrată AADMS, cu modulele de analiză și modelare rețea electrică (DMS/EMS), se va realiza prin finanțare din fonduri europene prin Programul de Dezvoltare Durabilă, iar componentele SCADA și sistemul pentru managementul întreruperilor (OMS) integrate nativ în platformă, precum și sistemul de eficiență operațională (WFM) se vor realiza prin finanțare din fonduri proprii.

Advertisement

Noua platformă AADMS va conține integrat modulele SCADA, DMS/EMS și OMS și va permite o gestionare centralizată și automatizată a rețelei, facilitând monitorizarea performanței acesteia și gestionarea intervențiilor rapide pentru a asigura o funcționare sigură, la standardele de calitate impuse în distribuția energiei electrice.

În această perioadă am inițiat procesul de implementare care este compus din trei etape importante: 1. definirea designului de detaliu și instalarea sistemelor out-of-the-box (necustomizate); 2. implementarea, integrarea și personalizarea soluțiilor în acord cu nevoile de business și reglementările locale; 3. trecerea în operațional a noilor sisteme. Aceste activități sunt planificate a se desfășura pe parcursul a 2 ani, urmate de perioadele de garanție și post-garanție.

Implementarea platformei integrate AADMS, prin toate modulele sale, înlocuiește actualele sisteme informatice corespondente. Soluțiile informatice sunt complet integrate și vor fi automatizate, astfel încât rețeaua de distribuție a energiei electrice să fie mai rezilientă și pregătită pentru provocările aduse de schimbările climatice și de noile nevoi de consum. În plus, prin sistemul de eficiență operațională (WFM), procesele de operare și întreținere vor fi modernizate.

Compania Rețele Electrice România operează rețele cu o lungime totală de circa 134.000 de kilometri în trei zone importante ale țării: Muntenia Sud (inclusiv București), Banat și Dobrogea, acoperind o treime din piața locală de distribuție, și dezvoltă un program de investiții pentru îmbunătățirea calității serviciilor, siguranța și performanța rețelelor și implementarea locală a standardelor de mediu ale grupului PPC. Rețelele electrice operate de către Rețele Electrice România numără 289 de stații de transformare și peste 25.000 de posturi de transformare.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Amenzi de până la 25.000 lei pentru magazinele care refuză să-ți schimbe produsul defect – intră în vigoare chiar de azi!

Published

on

Începând de azi, 23 noiembrie 2025, comercianții nu mai pot refuza la infinit înlocuirea produselor defecte.

Legea nr. 190/2025, publicată joi în Monitorul Oficial, introduce pentru prima dată amenzi concrete – între 5.000 și 25.000 de lei – pentru magazinele care nu respectă termenul legal de 30 de zile pentru înlocuirea unui produs neconform.

De ce a fost nevoie de această lege?

În 2021, prin OUG 140, românii au primit dreptul clar de a cere înlocuirea imediată a unui produs defect (nu doar reparație sau restituire bani). Problema? Legea nu prevedea nicio amendă dacă vânzătorul ignora obligația. Rezultat: mii de consumatori s-au lovit de refuzuri, tergiversări și scuze de genul „nu avem stoc” sau „trimiteți-l în service 3 luni”.

Autorii legii spun clar: fără sancțiune, obligația a rămas pe hârtie. Acum s-a corectat.

Advertisement

Ce se schimbă concret?

  • Dacă un produs (telefon, frigider, canapea, pantofi etc.) are defect de fabricație sau devine neconform fără vina ta, ai dreptul să ceri înlocuirea lui cu unul nou.
  • Vânzătorul are maximum 30 de zile să rezolve.
  • Dacă refuză sau întârzie nejustificat → amendă de la 5.000 la 25.000 lei aplicată de ANPC.

Cine controlează și cine plătește?

ANPC este instituția care verifică și dă amenzile. Inspectorii pot interveni dacă:

  • ți se refuză înlocuirea fără motiv legal
  • ți se cere să aștepți mai mult de 30 de zile
  • ți se impun soluții ilegale (ex. doar reparație dacă tu vrei produs nou)

Pe scurt: consumatorul câștigă un instrument real de apărare

Începând de duminică, când cumperi electronice, electrocasnice, mobilă, haine sau încălțăminte, știi că legea e în sfârșit de partea ta – cu dinți. Comercianții care până ieri te trimiteau la plimbare vor gândi de două ori înainte să mai încalce termenul de 30 de zile.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading