Connect with us

La zi

130 de ani de activitate a Inspectoratului pentru Situații de Urgență ”Barbu Știrbei” al județului Călărași în slujba comunităţii

Cel mai important moment din istoria pompierilor călărăşeni, ales și pentru a marca „Ziua Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Barbu Ştirbei” al judeţului Călăraşi” este ziua de 1 aprilie 1895, când în urma demersurilor întreprinse de Primăria Oraşului Călăraşi pe lângă Ministerul de Interne, a luat fiinţă Secţia de Pompieri, în subordinea Ministerului de Război, primul comandant militar fiind Dimitrie RĂDULESCU, care funcţionase ca şef al comenzii civile încă din 1885.
Pentru ca secţia de pompieri cu comandă militară, aşa cum exista şi în alte oraşe ale României, să poată lua fiinţă, prin ordinul nr. 6718/1894, Ministerul de Război punea condiţia ca Primăria oraşului Călăraşi să asigure fondurile financiare şi localul necesar. Dând curs solicitării, prin hotărârea nr. 1 din 03 ianuarie 1894, primăria înscria în bugetul exerciţiului 1894/1895 subvenţia necesară Ministerului de Război pentru o Secţie de Pompieri cu efectivul de oameni şi numărul de instrumente ca şi cea care funcţiona la Buzău.
A doua zi, 4 ianuarie 1894, Primăria oraşului Călăraşi comunica Ministerului de Interne că a înscris în bugetul comunei pe 1894/1895 suma de 3200 lei ca subvenţie pentru Ministerul de Război pentru o Secţie de Pompieri cu efectivul de oameni, cai şi instrumente necesare funcţionării acesteia. Localul solicitat va fi realizat doi ani mai târziu, acesta fiind un alt moment marcant din istoria pompierilor călărăşeni: – 15 noiembrie 1897, ziua când are loc recepţia Cazărmii Pompierilor, local format din parter şi etaj, având şi un turn de observaţie înalt de 18 m.
Chiar dacă secţia avea comandă militară, activitatea pompierilor călărăşeni era totuşi îngreunată de lipsa personalului de specialitate. Încercarea de eliminare a acestei probleme, începând cu anul 1898, prin încadrarea unor persoane care au efectuat serviciul militar la Batalionul de Pompieri Militari Bucureşti, nu a dat rezultatele scontate. Din acest motiv, Primăria oraşului Călăraşi, alături de alte primării din ţară, a făcut numeroase intervenţii pentru înfiinţarea unei unităţi de pompieri militari.

Acest lucru se va întâmpla în anul 1925, când se admite înfiinţarea secţiei de pompieri militari, subordonată Inspectoratului Pompierilor Militari din cadrul Ministerului de Război, cu condiţia ca întreţinerea acestora să cadă în sarcina comunelor urbane.
În şedinţa din 14 martie 1925, Comisia Interimară a oraşului Călăraşi, ia în discuţie „militarizarea serviciului de pompieri comunali”. După ce preşedintele Gheorghe Cristodorescu, explică membrilor Comisiei Interimare că, în urma inspecţiilor făcute, s-a constatat că acest serviciu lasă mult de dorit ca organizare, că oamenii nu au pregătirea necesară şi în caz de incendiu nu sunt de mare folos, supune deliberării adresa Inspectoratului Pompierilor Militari nr. 255/1925, ca răspuns la intervenţia făcută de Primărie, prin care propune înfiinţarea unui post de pompieri miltari, în schimbul sumei de 427.000 lei pe an.

Analizând situaţia, Comisia Interimară „Aprobă înfiinţarea unui post militar de pompieri în locul celui actual, cu un efectiv de un comandant, 1 subofiţer, 3 caporali şi 16 soldaţi cu 10 cai”, cu începere de la 1 iulie 1925.
Astfel începând cu 1 iulie 1925, prin Ordinul Marelui Stat Major nr. 139, la Călăraşi ia fiinţă o Secţie de Pompieri Militari cu un comandant în persoana sublocotenentului Popescu Ioan, adus de la Regimentul 41 Artilerie, un sergent, 2 caporali şi 17 soldaţi, aduşi de la Compania de Pompieri Bucureşti şi Secţia de Pompieri Ploieşti, toate cheltuielile privind solda militarilor, costul efectelor, înteţinerea oamenilor şi a mijloacelor de stingere a încendiilor căzând în sarcina bugetului comunei.
Dată fiind importanţa zilei de 1 APRILIE pentru istoria pompierilor călărăşeni,
această zi a devenit Ziua Aniversară a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Barbu Ştirbei” al jud. Călăraşi.
Instituția pompierilor români s-a dezvoltat de la an la an, de la primele intervenții pentru stingerea incendiilor la actuala gestionare complexă a situațiilor de urgență. Azi inspectoratele pentru situații de urgență s-au dezvoltat și formează un complex mecanism de reacție la urgențe civile, pompierii români desfășoară o laborioasă
activitate, răspunzând solicitărilor cetățenilor și nevoilor comunității. Dacă înainte aceștia interveneau doar la stingerea incendiilor azi li s-au adăugat cele la inundații, alunecări de teren, mișcări seismice, epidemii, epizootii, înzăpeziri, secetă, descarcerare, prim ajutor SMURD, asistență a persoanelor aflate în situații critice, intervenția la accidente tehnologice, radiologice, nucleare, biologice sau la alte calamități naturale sau antropice.
De-a lungul deceniilor, ISU Călăraşi a răspuns prompt și eficient la mii de situații de urgență, fie că a fost vorba de incendii devastatoare, inundații, accidente rutiere sau alte calamități naturale. Cu fiecare intervenție, echipajele noastre și-au demonstrat profesionalismul și capacitatea de a face față celor mai dificile provocări.

Evenimente marcante în activitatea Inspectoratului:
▬ incendiul declanșat în padurea Radu Vodă (1 aprilie 1948) care a cuprins circa 10 hectare;
▬ incendiul declanșat în comuna Ciocănești, unde, din neglijența unor copii au fost cuprinse în flăcări mai multe gospodării, existând pericolul extinderii incendiului în condiții de vânt puternic și secetă prelungită (10 mai 1948);
▬ incendiul declanșat în comuna Mărculești, la Stațiunea Experimentală Agricola (15 februarie 1949).
▬ incendiul declanșat la 16 martie 1957, Secția Călărași a fost unul dintre cele mai grele incendii declanșat în pădurea Vărăști – Dorobanțu. Declanșat tot din neglijența unor copii, focul a cuprins peste 50 de hectare necesitând concentrarea unor forțe în sprijin: circa 200 de militari din garnizoana locală și două mașini de la Secția Oltenița. Pentru modul exemplar în care a acționat, Secția Călărași a fost citată prin Ordinul de Zi al Comandamentului, nr. 01151 din 9 mai 1957 .
▬ incendiul declanșat la 16 noiembrie 1971, la F.N.C. – uscătorul de porumb. Actionând în condiții specifice: fum, temperatură ridicată și lucru la înălțime, soldații pompieri au reușit să localizeze și să lichideze incendiul în timp util.
Evenimente marcante în activitatea Inspectoratului:
▬ aprilie–iunie 2006 Inundațiile fluviului Dunărea în zona Spanțov – Mânăstirea;
▬ iulie 2007 Accident rutier pe A2 km 90-95 cauzat de fumul dens degajat în urma unui incendiu de miriște din apropierea A2;
▬ aprilie 2011 Incendiu municipiul Călărași la supermarketul Minimax;
▬ decembrie 2013 Incendiu/Explozie municipiul Călărași în seara de Crăciun la un apartament bloc locuințe
▬ iulie 2015 Accident rutier pe A2 km 60 – Autocar cu 50 persoane – Aplicarea pentru prima dată pe țară a Planului Roșu;
▬ noiembrie 2016 Accident rutier pe A2 km 67-68 – 40 autovehicule cu 80 persoane dintre care 20 în stare gravă și foarte gravă (4 decedați) – Aplicarea Planului Roșu. Rămâne cel mai mare și grav accident din țară;
▬ aprilie 2019 Accident rutier pe DN21 – cauzat de producerea unei tornade – Autocar cu 40 persoane – Aplicarea Planului Roșu. Și pagube însemnate la gospodării în localitatea Constantin Brâncoveanu com. Dragalina;
▬ februarie 2020 Incendiu municipiul Călărași la complexul hotelier Albatros – Pod 4;
▬ februarie 2023 Incendiu municipiul Călărași la complexul Intim.
Pentru intervenția în astfel de situații de urgență atât personalul Inspectoratului cât și personalul din cadrul instituțiilor sau unităților administrației publice județene sau locale responsabil de gestionarea situațiilor de urgență desfășoară programe de pregătire: – pregătire specifică domeniului; – recunoașteri în teren la obiectivele cu risc din județ; – exerciții de pregătire cu forțe și mijloace.

Advertisement

Toate acestea conducând la:
► pregătirea personalului propriu în aplicarea procedurilor de intervenție
► identificarea de bune prectici sau deficiențe care trebuiesc eliminate
► cunoașterea obiectivelor cu risc de producere a unor situații de urgență cu impact asupra cetățenilor
► pregătirea și verificarea personalului de pe locul de muncă privind modul de intervenție și comportare în cazul producerii unor situații de urgență
► consolidarea Cooperării intre instituțiile cu atribuții în scopul gestionării situațiilor de urgență (ISU, IPJ, IJJ, SAJ, SVSU, Crucea Roșie, Colegiul Psihologilor)
Și în acest an sunt planificate exerciții în locații din Călărași, Oltenița și Lehliu. Primul dintre aceste exerciții având deja loc vineri pe data de 28.03.2025 la liceul tehnologic ”Duiliu Zamfirescu” din comuna Dragalina în care au fost simulate situații de genul: incendiu la laboratorul de chimie, degajarea de substanțe toxice, evacuarea liceului, cautarea si salvarea victimelor.

Un bun prilej de verificare al cunoștințelor și pregătirii personalului va fi și desfășurarea concursului de descarcerare, imediat după sărbătorile de Paște. Concurs organizat la nivel regional de ISU Călărași la care vor participa echipe din județele: Dîmbovița, Giurgiu, Ialomița, Teleorman și Călărași. Concurs unde personalul își va verifica cunoștințele în proceduri de acordarea primului ajutor medical și descarcerare.
Proiecte pe Fonduri Europene Nerambursabile, gestionate de Inspectorat
Instalare sistem de conversie a energiei solare în energie electrică cu panouri fotovoltaice amplasate pe sol la Secția de Pompieri Dragalina, în valoare de 235.300 euro – 1.176.540 lei.

Consolidare, modernizare și eficientizare energetică la Secția de Pompieri Dragalina împreună cu ADR Sud-Muntenia în valoare de 2.056.700 euro – 10.283.543,80 lei
Modernizarea și creșterea eficientizării energetice pentru sediile Secției de Pompieri Lehliu Gară, Detașamentului de Pompieri Oltenița și Gărzile de Intervenție Budești și Chiselet în cadrul Programului „South-Muntenia Energy Efficency for Public Buildings Investment Programme” Schema de finanțare Elena (European Energy Assistance), prin intermediul Agenției de Dezvoltare Regională Sud Muntenia.
Acțiuni transfrontaliere comune pentru integrarea comunității – ROBG00300, în valoare de 404.677 euro. ISU Călăraşi intenţionează să achiziţioneze un simulator pentru antrenament, 5 table inteligente și echipamente de instruire pentru acordarea primului ajutor

Inființare Subunitate de Pompieri la Vlad Țepeș
Prevenire – ASPECTE DE INTERES
În data de 10.03.2025, în Monitorul Oficial al României nr.204 și 204 bis, a fost publicat Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației nr.267 din 28.02.2025, pentru aprobarea reglementării tehnice “Normativ privind securitatea la incendiu a construcțiilor, indicativ P 118/1-2025”.
Reglementarea tehnică va intra în vigoare în termen de 60 de zile de la data publicării, respectiv la data de 08.05.2025 și poate fi consultată pe pagina web a Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, la adresa https://www.mdlpa.ro/pages/reglementare28.

Având în vedere constatarea creșterii numărului de incendii de vegetație uscată din județul Călărași, transmitem faptul că proprietarii și deținătorii de terenuri au obligația de a nu arde și de a preveni arderea.
► proprietarii și deținătorii de terenuri cu titlu sau fără titlu au OBLIGAȚIA de a nu arde și de a preveni arderea miriștilor, turbăriilor, litierelor pădurii, stufului, tufărișurilor sau vegetației ierboase, încălcarea acestei prevederi legale constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 7.500 lei la 15.000 lei, pentru personae fizice, și de la 50.000 lei la 100.000 lei, pentru persoane juridice, așa cum este menționat la art.96 alin.(3) pct.16 din O.U.G. nr.195 din 2005 privind protecția mediului – forma consolidată.
În perioada premergătoare evenimentelor conexe sărbătorilor pascale – slujbe religioase la care se pot crea aglomerări de persoane, vă informăm că în luna aprilie vor fi desfășurate o serie de activități de prevenire la obiective de cult, acțiuni ce au ca scop preîntâmpinarea unor evenimente nedorite

Advertisement

Ceea ce face ISU Călăraşi cu adevărat special este profesionalismul celor care fac parte din această instituție. Fiecare pompier, paramedic și specialist în gestionarea situațiilor de urgență contribuie zi de zi la siguranța comunității. Este vorba despre oameni care aleg să pună binele altora înaintea propriei lor siguranțe, despre eroi care schimbă vieți.

De la înființare, ISU Călăraşi a evoluat constant, adaptându-se noilor cerințe și tehnologii. Dotarea cu echipamente moderne, instruirea continuă a personalului și colaborarea cu alte instituții au fost pilonii care au susținut succesul nostru.
Cu ocazia acestui moment aniversar, dorim să mulțumim tuturor celor care ne-au sprijinit: autoritățile locale, partenerii instituționali, dar mai ales cetățenii județului Călăraşi. Fără sprijinul și încurajarea voastră, misiunea noastră ar fi fost mult mai dificilă.
Privim spre viitor cu determinare, pregătiți să continuăm să servim comunitatea cu același devotament. ISU Călăraşi va rămâne o forță în slujba binelui, pregătită să intervină într-un mod profesionist și eficient.

La mulți ani ISU Călăraşi !

O sută treizeci de ani de excelență în slujba binelui sunt o dovadă a faptului că, împreună putem construi o lume mai sigură. Felicitări și respect pentru toți cei care au făcut posibil acest parcurs remarcabil!

Advertisement
Advertisement

La zi

ANI dă de pământ cu corupția: aleși locali prinși cu contracte de milioane în familie!

Agenția Națională de Integritate (ANI) a utilizat un sistem informatic avansat pentru a analiza peste 300 de declarații de avere și interese depuse în ultimii trei ani de consilieri locali și județeni. În urma procesului de pre-evaluare, ANI a identificat 57 de persoane cu factori de risc, dintre care trei au fost confirmate în stare de incompatibilitate. Aceștia au fost implicați în contracte comerciale între firmele lor sau ale rudelor apropiate și administrațiile locale unde activează.

Cazuri de incompatibilitate

  1. Zsigmond Ambrus, consilier local în Brâncovenești, județul Mureș: Firmele la care este asociat și administrator au încheiat 20 de contracte cu Primăria Brâncovenești, în valoare totală de 861.617 lei. Acesta nu a oferit un punct de vedere în cadrul procedurii de evaluare, deși avea dreptul.

  2. Costel Negruț, fost consilier local în Corod, județul Galați: Firma fiului său, unde acesta este asociat unic și administrator, a semnat trei contracte cu autoritatea locală, în valoare de 184.717 lei.

  3. Szafta Andras, consilier local în Băile Tușnad, județul Harghita: Soția sa, asociat unic și administrator al unei firme, a încheiat un contract de 12.742 lei cu primăria locală.

În toate cazurile, ANI a constatat încălcarea articolelor 90, alin. (1) și (2) din Legea 161/2003, care interzic aleșilor locali și rudelor de gradul I să deruleze contracte comerciale cu instituțiile publice din zona lor de influență.

Un nou instrument digital

Acțiunea face parte dintr-un proiect mai amplu al ANI de monitorizare automată a integrității, bazat pe o soluție informatică ce analizează riscurile din declarațiile de avere și interese. Sistemul, dezvoltat în urma unei recomandări GRECO, sporește capacitatea ANI de a detecta proactiv neregulile, marcând un pas important spre digitalizarea proceselor de control.

Consecințe legale

Faptele constatate sunt considerate abateri disciplinare și pot duce la interzicerea ocupării unei funcții publice timp de trei ani. Pentru funcțiile alese, persoanele sancționate nu pot candida pentru același post pe durata sancțiunii.

Advertisement

O nouă abordare în combaterea corupției

Prin această inițiativă, ANI promovează o schimbare de paradigmă, axată pe utilizarea tehnologiei pentru prevenirea și detectarea timpurie a conflictelor de interese. Instituția subliniază angajamentul său față de legalitate, imparțialitate și independență operațională, vizând eliminarea rețelelor de interese din administrațiile locale.

Așteptăm ca această acțiune să aducă transparență și curățenie în toate primăriile din țară, ajungând în fiecare colț al României.

Continue Reading

La zi

AFC Dunărea Călărași organizează selecții pentru viitorii campioni ai fotbalului județean

Academia de Fotbal Dunărea Călărași dă startul selecțiilor județene pentru Centrul de Copii și Juniori, oferind tinerilor pasionați de fotbal oportunitatea de a se alătura uneia dintre cele mai puternice structuri sportive din județ. Evenimentul se va desfășura la Baza sportivă Prefab Modelu, în mai multe etape, în funcție de categoriile de vârstă.

📅 Calendarul selecțiilor:

  • 5 iulie, ora 09:30 – pentru categoriile U19/U17 (copii născuți în 2007, 2008, 2009)
  • 12 iulie, ora 11:00 – pentru categoriile U16/U15 (copii născuți în 2010, 2011)
  • 16 iulie, ora 09:30 – pentru categoriile U14/U13 (copii născuți în 2012, 2013)

Participanții sunt rugați să se prezinte cu echipament sportiv complet și pregătiți să dea tot ce au mai bun în cadrul antrenamentelor de probă.

Selecția va fi supervizată de cinci antrenori licențiați, cu experiență în formarea și dezvoltarea tinerelor talente:

📞 Contacte pentru informații suplimentare:

Advertisement
  • Petrescu Valeriu – Șef Centru CCJ & Antrenor U17: 0724 765 873
  • Păun Marius – Antrenor U19: 0724 625 791
  • Dan Andronache – Antrenor U16/U15: 0724 529 633
  • Cornel Țicu – Antrenor U14/U13: 0727 473 874

💛💙 „Vino să îți testezi potențialul și să faci parte din familia Dunărea Călărași!” – este mesajul transmis de organizatori tuturor tinerilor care visează să facă performanță în fotbal.

Continue Reading

La zi

Ultima zi cu preț compensat! Cum să-ți asiguri facturi corecte pentru energia electrică

Astăzi, 30 iunie 2025, este ultima zi în care energia electrică este facturată la preț compensat, conform reglementărilor în vigoare. Începând de mâine, 1 iulie 2025, vor intra în aplicare noile condiții de tarifare. Pentru a preveni eventualele erori la regularizarea consumului și pentru a evita facturile incorecte, îți recomandăm să urmezi câțiva pași simpli, dar esențiali, chiar astăzi:

  1. Fă o fotografie clară a indexului contorului electric – asigură-te că afișajul contorului este perfect lizibil, cu toate cifrele vizibile, inclusiv zecimalele, dacă există. Această fotografie va servi ca dovadă a consumului înregistrat la data tranziției tarifare și te poate ajuta în cazul unor neclarități.
  2. Notează cu exactitate valoarea afișată pe contor – înregistrează indexul exact (exprimat în kWh) așa cum apare pe contor, fără rotunjiri. Este important să fii cât mai precis pentru a facilita o regularizare corectă.
  3. Transmite indexul către furnizorul tău de energie – verifică pe site-ul oficial al furnizorului, în aplicația mobilă sau în contractul tău modalitatea preferată de transmitere a indexului (de exemplu, prin platforma online, e-mail, telefon sau direct la ghișeu). Asigură-te că respecți termenul limită indicat de furnizor pentru raportarea indexului.

Acești pași te vor ajuta să asiguri o facturare corectă și să eviți surprizele neplăcute odată cu aplicarea noilor tarife. Dacă dorești să afli mai multe detalii despre noile condiții de tarifare sau despre procedura specifică a furnizorului tău, îți recomandăm să accesezi site-ul acestuia sau să contactezi direct serviciul de relații cu clienții. Este un moment bun să fii proactiv pentru a-ți gestiona eficient consumul de energie!

Continue Reading