În timp ce pasajul de la Drajna se ridică, Podul 4 din Călărași se degradează pe zi ce trece din cauza lucrărilor de mântuială. Reabilitat în 1999 – 2001, podul din Călărași a devenit un adevărat pericol pentru șoferii care încă mai au curajul să-l folosească. Ultimele lucrări de reparații la podul de pe drumul național DN 3B, km 0+480, Călărași au avut loc în iulie 2019.
Situația deplorabilă a podului a stârnit multe reacții în spațiul public. Mai multe imagini apărute pe Facebook în care se arată aspectul lucrărilor efectuate de CNAIR. Rosturile de dilatație dintre plăcile care alcătuiesc podul s-au distanțat mult, unele dintre acestea au cedat. Șoferii sunt nevoiți să circule cu foarte mare atenție.
În imaginea de mai jos se observă un rost, adică un spațiu de dilatație care a cedat. Scopul acestui element fiind de a prelua șocurile de mișcările componentelor din pod. Rosturile de dilatație permit structurii sa preia toate eforturile exterioare si sa le transforme in deplasări pe reazeme (culei = reazeme de capăt, pile = reazeme intermediare = pilonii podului).
Așadar, podurile au deplasări multe si complexe care provin dintr-o serie de eforturi:
– dilatarea diurna (zi-noapte) a elementelor de rezistenta: grinzi+placa (indiferent ca sunt grinzi din beton sau metal, tot apar dilatări-contracții) date de diferențele de temperaturi.
– dilatarea sezoniera (iarna-vara)
– vibrații din trafic
– seism
– vant.
foto: Info Trafic & Radare Călărași
În anul 2019 jurnalișții Observator de Călărași au solicitat Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere o situație privind siguranţa traficului rutier pe podul ce se localizează pe Drumul Naţional 3B la kilometrul 0+480. Răspunsul este unul ieșit din tipare și total evaziv:
CNAIR în 2019: “Structura de rezistenţă a podului de la Călăraşi nu este afectată.”
foto: Podul 4 din Călărași / detalii cu unul dintre stâlpii podului
Călărași PRESS a solicitat un punct de vedere reprezentanților CNAIR.
02 Aprilie 2022: “Deteriorarea este pe Calea 1, banda 1. Se restricționează banda in cauza (in sensul in care nu se mai circula pe ea). Se va institui si restricție de tonaj. Pe pod este instituita deja restricție de viteza de 30 km/h. Deteriorările au fost cauzate de autovehiculele care circula frecvent cu supratonaj pe pod si folosesc cu predilecție banda 1. Podul este oricum prins in programul de reabilitări.”
– transmit reprezentanții CNAIR
04 Aprilie 2022: /
Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt CNAIR: “Deteriorarea este pe Calea 1, banda 2. Se restricționează banda în cauză (în sensul în care nu se mai circula pe ea). Se va institui și restricție de tonaj. Pe pod este instituită deja restricție de viteză de 30 km/h. Deteriorările au fost cauzate de autovehiculele care circulă frecvent cu supratonaj pe pod si folosesc cu predilecție banda 1. Podul este oricum prins în programul de reabilitări.”
Reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere spun că Podul 4 din Călărași, construcție realizată în anul 1985, va intra într-un program de reabilitare prin fonduri europene. Lucrările propriu-zise vor începe peste aproximativ un an, timp în care se va realiza documentația necesară pentru obținerea fondurilor necesare reabilitării. Până atunci, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere anunță că starea podului va fi supravegheată iar drumarii vor realiza lucrări de intervenție rapidă