Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 5°C | Anul XI Nr. 538

La zi

Pesta Micilor Rumegătoare, noua boală care poate distruge sectorul zootehnic românesc. Sunt cerute măsuri urgente pentru evitarea unei catastrofe

Published

on

România se confruntă cu o criză în expansiune în sectorul zootehnic, cauzată de răspândirea pestei micilor rumegătoare și de controversele legate de exportul de animale vii. O asociație pentru protecția animalelor a trimis o scrisoare premierului Marcel Ciolacu, solicitând măsuri urgente pentru prevenirea unei posibile catastrofe. În contextul acestei situații, o organizație europeană a cerut demiterea directorului ANSVSA și măsuri imediate pentru a evita o criză majoră, scrie ziare.com.

În scrisoarea deschisă trimisă astăzi, 26 august, Gabriel Păun, biolog și director UE al organizației Animals International , a subliniat gravitatea situației și a cerut măsuri urgente pentru a preveni agravarea crizei.

Păun subliniază că problema exportului de animale vii nu este una nouă pentru România. De fapt, această chestiune a fost discutată cu fiecare premier începând din 2012. Soluția propusă pentru securizarea comerțului cu țările terțe și protejarea reputației României a fost “transformarea treptată a comerțului cu animale vii în comerț cu carne”.

Această abordare a devenit și mai urgentă după tragedia de la Midia, când un vapor supraîncărcat s-a răsturnat, provocând moartea a peste 14.000 de oi. Acest incident a evidențiat riscurile semnificative asociate cu exportul de animale vii și a subliniat necesitatea de a schimba urgent modul în care România gestionează acest sector.

Advertisement

Pesta Micilor Rumegătoare, răspândită rapid în România

Într-o fermă din județul Timiș a fost confirmat virusul Pestei Micilor Rumegătoare. Centrul Local de Combatere al Bolilor Timiș a aprobat sacrificarea sub control oficial și neutralizarea prin îngropare a ovinelor din ferma afectată, care numără aproximativ 600 de animale.

Deși Pesta Micilor Rumegătoare nu prezintă niciun risc pentru sănătatea umană, acest virus are un impact economic semnificativ la nivel social.

Conform datelor ANSVSA, la data de 19 august, în România erau active 60 de focare de Pesta Micilor Rumegătoare (PRM), incluzând 8 exploatații comerciale, 14 exploatații comerciale de tip A, 37 de exploatații non-profesionale și o stână. În total, în Baza Națională de Date a Sistemului de Identificare și Înregistrare a Animalelor erau înregistrate 232.927 de animale. În județul Tulcea, erau 49 de focare în 10 localități, incluzând 7 exploatații comerciale, 14 de tip A și 28 non-profesionale, cu un total de 212.973 de animale. În județul Constanța erau 9 focare în 6 localități, toate în exploatații non-profesionale, însumând 6.865 de animale. În județul Timiș exista un singur focar într-o exploatație comercială cu 12.500 de animale, iar în județul Ialomița, un focar într-o stână cu 589 de animale.

Organizația Animals International acuză că reacția autorităților române, în special a Autorității Naționale Sanitar Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA), a fost întârziată și ineficientă. Deși ANSVSA a recunoscut oficial că România se confruntă cu Pesta Micilor Rumegătoare după ce situația a scăpat de sub control, măsurile luate au fost insuficiente și au venit prea târziu.

Advertisement

Acțiunile inadecvate ale ANSVSA nu numai că au facilitat răspândirea bolii, dar au afectat grav și reputația internațională a României. Drept urmare, mai multe țări, printre care Grecia, Albania, Rusia și Arabia Saudită, au suspendat importurile de animale vii din România, provocând un impact devastator asupra industriei zootehnice și exportatorilor români.

Propuneri de soluții și solicitări către premier

Organizația Animals International solicită măsuri urgente pentru a gestiona criza provocată de Pesta Micilor Rumegătoare și exportul de animale vii din România. Gabriel Păun, președintele organizației, propune ca primul pas să fie înlocuirea președintelui ANSVSA “cu un tehnocrat de bună-credință” care să abordeze situația cu competență și integritate. De asemenea, el consideră necesară o anchetă a corpului de control al prim-ministrului în cadrul ANSVSA pentru a identifica și corecta sursele de incompetență și neglijență care au contribuit la răspândirea bolii.

Păun consideră că suspendarea temporară a comerțului intracomunitar și a exportului de animale vii până la eradicarea tuturor focarelor este o măsură esențială pentru a preveni agravarea crizei. El subliniază, de asemenea, necesitatea carantinării fermelor afectate pentru a controla și preveni răspândirea ulterioară a Pestei Micilor Rumegătoare.

În plus, Păun sugerează că salvarea comerțului cu țările terțe ar putea fi realizată prin tranziția rapidă de la exportul de animale vii la exportul de carne, care să fie garantată sanitar-veterinar și să respecte atât legislația europeană, cât și cerințele religioase ale țărilor de destinație.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

La zi

Youth ModeON prinde viteză la Călărași: zeci de tineri devin ambasadori ai schimbării în comunitate

Published

on

La Călărași, energia și implicarea tinerei generații urcă din nou în prim-plan prin programul Youth ModeON, o inițiativă susținută de Consiliul Județean Călărași în parteneriat cu Asociația Act for Tomorrow și Fundația Națională pentru Tineret. Zeci de adolescenți și tineri primesc sprijinul necesar pentru a transforma ideile lor în proiecte cu impact real în județ.

Programul îi pregătește pe participanți să devină lideri ai comunității:
– dezvoltă inițiative cu efect direct în localitățile din județ;
– sunt încurajați să se implice civically și responsabil;
– își pun la lucru creativitatea și capacitatea de leadership;
– învață să lucreze eficient în echipă și să coordoneze proiecte locale.

Reprezentanții CJ Călărași subliniază că tinerii sunt un motor esențial pentru viitorul județului, iar rezultatele pe care aceștia le obțin demonstrează că atunci când sunt susținuți, pot produce schimbări vizibile și durabile.

„Suntem mândri de fiecare pas pe care acești tineri îl fac spre o comunitate mai unită și mai activă”, transmite instituția, mulțumind partenerilor pentru colaborare și pentru sprijinul acordat noii generații.

Advertisement

Youth ModeON continuă să crească la Călărași, dovedind încă o dată că viitorul local începe cu inițiativa tinerilor și cu instituții care știu să le deschidă drumul.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Rețele Electrice România accelerează digitalizarea rețelei de distribuție cu noi soluții informatice pentru managementul integrat al rețelei

Published

on

București – Rețele Electrice România începe implementarea unui nou sistem avansat, automatizat de management al distribuției (AADMS) și a unui sistem de eficiență operațională (WFM), continuând astfel digitalizarea rețelei de distribuție a energiei electrice. Proiectul are o valoare de peste 135 milioane de lei, iar serviciile au fost achiziționate în urma unei licitații desfășurate pe SEAP, platforma de achiziții publice.

Modernizăm în mod constant rețeaua de distribuție a energiei electrice, cu obiectivul de a-i crește reziliența și flexibilitatea, astfel încât serviciul oferit să răspundă cât mai bine nevoilor actuale și viitoare ale clienților noștri. Implementarea unor noi sisteme avansate de monitorizare, control și eficiență operațională va permite o gestionare mai performantă a rețelei și va asigura o distribuție fiabilă și sigură a energiei electrice. Totodată, digitalizarea infrastructurii contribuie la reducerea semnificativă a timpilor de intervenție în cazul întreruperilor în alimentarea cu energie electrică. Prin aceste investiții strategice, urmărim consolidarea calității serviciului de distribuție și facilitarea tranziției către un sistem energetic sustenabil, capabil să integreze tot mai eficient surse regenerabile de energie. Noile sisteme vor fi complet integrate și automatizate și le vor înlocui pe cele existente, facilitând astfel utilizarea algoritmilor de Inteligență Artificială pentru a transforma rețeaua într-una rezilientă și pentru a asigura condiții de muncă sigure pentru colegii și partenerii noștri“, a declarat Mihai Pește, Director General al Rețele Electrice România.

Proiectul va aborda o componentă esențială și complexă a eficientizării distribuției de energie electrică, îmbunătățind considerabil parametrii rețelei și calitatea serviciului. Aceasta va duce la reducerea timpilor de intervenție în caz de întreruperi în alimentarea utilizatorilor, digitalizarea proceselor și creșterea eficienței activităților specifice, precum și îmbunătățirea accesului utilizatorilor la serviciul de distribuție, creșterea calității energiei distribuite și reducerea duratei întreruperilor, atât planificate, cât și neplanificate.

Platforma Integrată AADMS, cu modulele de analiză și modelare rețea electrică (DMS/EMS), se va realiza prin finanțare din fonduri europene prin Programul de Dezvoltare Durabilă, iar componentele SCADA și sistemul pentru managementul întreruperilor (OMS) integrate nativ în platformă, precum și sistemul de eficiență operațională (WFM) se vor realiza prin finanțare din fonduri proprii.

Advertisement

Noua platformă AADMS va conține integrat modulele SCADA, DMS/EMS și OMS și va permite o gestionare centralizată și automatizată a rețelei, facilitând monitorizarea performanței acesteia și gestionarea intervențiilor rapide pentru a asigura o funcționare sigură, la standardele de calitate impuse în distribuția energiei electrice.

În această perioadă am inițiat procesul de implementare care este compus din trei etape importante: 1. definirea designului de detaliu și instalarea sistemelor out-of-the-box (necustomizate); 2. implementarea, integrarea și personalizarea soluțiilor în acord cu nevoile de business și reglementările locale; 3. trecerea în operațional a noilor sisteme. Aceste activități sunt planificate a se desfășura pe parcursul a 2 ani, urmate de perioadele de garanție și post-garanție.

Implementarea platformei integrate AADMS, prin toate modulele sale, înlocuiește actualele sisteme informatice corespondente. Soluțiile informatice sunt complet integrate și vor fi automatizate, astfel încât rețeaua de distribuție a energiei electrice să fie mai rezilientă și pregătită pentru provocările aduse de schimbările climatice și de noile nevoi de consum. În plus, prin sistemul de eficiență operațională (WFM), procesele de operare și întreținere vor fi modernizate.

Compania Rețele Electrice România operează rețele cu o lungime totală de circa 134.000 de kilometri în trei zone importante ale țării: Muntenia Sud (inclusiv București), Banat și Dobrogea, acoperind o treime din piața locală de distribuție, și dezvoltă un program de investiții pentru îmbunătățirea calității serviciilor, siguranța și performanța rețelelor și implementarea locală a standardelor de mediu ale grupului PPC. Rețelele electrice operate de către Rețele Electrice România numără 289 de stații de transformare și peste 25.000 de posturi de transformare.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Amenzi de până la 25.000 lei pentru magazinele care refuză să-ți schimbe produsul defect – intră în vigoare chiar de azi!

Published

on

Începând de azi, 23 noiembrie 2025, comercianții nu mai pot refuza la infinit înlocuirea produselor defecte.

Legea nr. 190/2025, publicată joi în Monitorul Oficial, introduce pentru prima dată amenzi concrete – între 5.000 și 25.000 de lei – pentru magazinele care nu respectă termenul legal de 30 de zile pentru înlocuirea unui produs neconform.

De ce a fost nevoie de această lege?

În 2021, prin OUG 140, românii au primit dreptul clar de a cere înlocuirea imediată a unui produs defect (nu doar reparație sau restituire bani). Problema? Legea nu prevedea nicio amendă dacă vânzătorul ignora obligația. Rezultat: mii de consumatori s-au lovit de refuzuri, tergiversări și scuze de genul „nu avem stoc” sau „trimiteți-l în service 3 luni”.

Autorii legii spun clar: fără sancțiune, obligația a rămas pe hârtie. Acum s-a corectat.

Advertisement

Ce se schimbă concret?

  • Dacă un produs (telefon, frigider, canapea, pantofi etc.) are defect de fabricație sau devine neconform fără vina ta, ai dreptul să ceri înlocuirea lui cu unul nou.
  • Vânzătorul are maximum 30 de zile să rezolve.
  • Dacă refuză sau întârzie nejustificat → amendă de la 5.000 la 25.000 lei aplicată de ANPC.

Cine controlează și cine plătește?

ANPC este instituția care verifică și dă amenzile. Inspectorii pot interveni dacă:

  • ți se refuză înlocuirea fără motiv legal
  • ți se cere să aștepți mai mult de 30 de zile
  • ți se impun soluții ilegale (ex. doar reparație dacă tu vrei produs nou)

Pe scurt: consumatorul câștigă un instrument real de apărare

Începând de duminică, când cumperi electronice, electrocasnice, mobilă, haine sau încălțăminte, știi că legea e în sfârșit de partea ta – cu dinți. Comercianții care până ieri te trimiteau la plimbare vor gândi de două ori înainte să mai încalce termenul de 30 de zile.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading