Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 15°C | Anul XI Nr. 533

Știri

Începe programul „Rabla pentru sobe”. Anunțul făcut de ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor

Published

on

Sursa: expressdebanat.ro

Programul „Rabla pentru sobe” va începe în câteva săptămâni, iar proiectul-pilot va avea un buget de 500 de milioane de lei, a anunțat ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet. Statul va acoperi 70% din costurile pentru instalarea unei sobe eficiente energetic, însă finanțarea nu va depăși 10.000 de lei.

“Pentru că e o perioadă propice pentru astfel de discuţii, e cel legat de un program drag mie, finanţat de Administraţia Fondului pentru Mediu, care se numeşte “Rabla pentru sobe”. În România, din păcate, marea majoritate a locuinţelor care se încălzesc cu lemn de foc sunt slab izolate din punct de vedere energetic, sunt ineficiente, iar despre sobele folosite pentru a încălzi aceste locuinţe nu mai vorbim. Din estimările specialiştilor, randamentul mediu al unei sobe, în mediul rural, în România, este de 20-25% şi din acest motiv – şi nu numai – am pregătit un program pilot în premieră în România, finanţat prin Administraţia Fondului pentru Mediu, respectiv 500 de milioane de lei, să finanţăm localităţile din cele 27 de judeţe ale României din zona montană”, a declarat Mircea Fechet, conform digi24.ro.

Acesta precizează că, în urma discuțiilor cu reprezentanții AFM, finanțarea programului va începe în următoarele săptămâni.

Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor a precizat că programul „Rabla pentru sobe” a parcurs aproape toate etapele necesare, inclusiv transparență decizională și consultare publică, iar ghidul va fi publicat în Monitorul Oficial în următoarele săptămâni. Programul-pilot va începe cu cetățenii din 27 de județe montane, unde nevoia este cea mai mare, urmând ca ulterior să fie extins și în alte zone dacă funcționează corespunzător.

Advertisement

Sobele trebuie să respecte standardul european Eco Design, având un randament de cel puțin 80%. Astfel, beneficiarii vor consuma doar jumătate sau chiar o treime din cantitatea de lemn utilizată în prezent pentru a încălzi aceeași suprafață.

“La Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor ne pregătim pentru iarnă la fel cum ne pregătim pentru fiecare sezon. Nu aş spune că există o pregătire specifică, însă, prin Regia Naţională a Pădurilor – Romsilva, trebuie să ne asigurăm înainte de fiecare sezon rece că cele 3,5 milioane de gospodării din România care se încălzesc cu lemn de foc vor avea acces la această resursă şi vor avea acces la un preţ competitiv. E foarte important şi aş începe prin a menţiona că nici acum, nici în viitor, nu se pune problema să renunţăm la această sursă de încălzire, lemnul de foc, acolo unde este accesibil, mai ales că se foloseşte dintotdeauna şi nu avem niciun motiv să obligăm pe cineva sau să solicităm cuiva să schimbe modul în care îşi încălzeşte propria locuinţă, cu atât mai mult cu cât lemnul de foc e o resursă regenerabilă”, a transmis Fechet, potrivit aceleiași surse.

Oficialul a declarat că Romsilva a vândut aproape 1,5 milioane de metri cubi de lemn de foc anul acesta, la un preț mediu de 282 lei pe metru cub, fără TVA, similar cu cel de anul trecut. Statul administrează, prin Romsilva, aproximativ jumătate din suprafața fondului forestier din România, în timp ce alte 3 milioane de hectare sunt gestionate de ocoale silvice, fie în proprietatea statului prin unități administrativ-teritoriale, fie de către proprietari privați.

Ministrul a declarat că există un stoc de 500.000 mc de lemn, o cantitate semnificativă, probabil influențată de iernile mai blânde din ultimii ani, care au redus cererea de lemn de foc în rândul românilor. Prețul mediu de vânzare în acest an a fost de 282 lei pe metru cub, fără TVA, similar cu cel de anul trecut.

Ministrul Mediului a anunțat, de asemenea, că fondul forestier național din domeniul public al statului român va fi extins cu încă 4.000 de hectare. Acestea reprezintă o pădure din județul Neamț pe care statul o achiziționează de la un proprietar privat.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Știri

Incendiu la o locuință din Modelu. Intervenție rapidă a pompierilor și echipajului SMURD

Published

on

Sâmbătă seara, 18 octombrie, în jurul orei 20:15, un incendiu a izbucnit la o locuință de pe strada Movilița din comuna Modelu. Flăcările au fost observate de vecini, care au alertat imediat autoritățile prin 112.

La fața locului au intervenit rapid o autospecială de stingere din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență Călărași, un echipaj SMURD și un echipaj de poliție. Pompierii au acționat cu apă și spumă, reușind să lichideze incendiul în câteva minute, înainte ca flăcările să se extindă la restul locuinței.

Polițiștii efectuează verificări pentru a stabili cauza exactă a izbucnirii incendiului. Pagubele materiale sunt în curs de evaluare.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Ministrul Transporturilor din Bulgaria: Este nevoie urgentă de un pod peste Dunăre la Silistra, pentru a lega sudul Europei de Moldova și Ucraina

Published

on

Traversarea Dunării între Călărași și Silistra se face în continuare doar cu bacul, deși autoritățile bulgare susțin că regiunea are nevoie de un pod nou care să lege cele două maluri. Declarația a fost făcută de viceprim-ministrul și ministrul bulgar al Transporturilor și Comunicațiilor, Grozdan Karadjov, în cadrul unei vizite la Silistra, potrivit agenției bulgare BTA.

„Podul de la Silistra este o necesitate pentru coridorul sud-nord, care leagă Bulgaria de România, Moldova și Ucraina. Acest coridor este o prioritate pentru Uniunea Europeană”, a afirmat ministrul.

Karadjov a explicat că Bulgaria este pregătită să asigure atât finanțarea, cât și partea tehnică a proiectului, însă lipsește dorința politică din partea României. „Nu este vorba despre bani. Este vorba despre voință. Lipsa implicării României blochează dezvoltarea regiunilor dunărene”, a spus oficialul bulgar.

Ministrul a anunțat că va discuta problema la nivelul Comisiei Europene, pentru a găsi soluții care să permită României construirea, împreună cu Bulgaria, a două noi poduri peste Dunăre.

Advertisement

Planuri pentru un al treilea pod între Ruse și Giurgiu

În paralel, România și Bulgaria au reluat discuțiile despre al doilea pod de la Ruse – Giurgiu, menit să reducă aglomerația din punctul actual de trecere. Premierii celor două state au convenit în această vară formarea unui grup comun de lucru pentru coordonarea proiectelor transfrontaliere.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a primit 11 oferte pentru realizarea studiului de fezabilitate al noului pod. Contractul are o valoare de peste 60 de milioane de lei, finanțat prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei – componenta Mobilitate militară.

Potrivit secretarului de stat Ionel Scrioșteanu, studiul va analiza amplasamentul optim, tipul de pod (rutier sau mixt rutier-feroviar) și soluțiile de conectivitate la autostrăzile și căile ferate existente.

„Noul pod va crește potențialul de dezvoltare economică a regiunilor dunărene și va consolida legăturile comerciale între România și Bulgaria”, a transmis Cristian Pistol, șeful CNAIR.

Lucrările ar putea începe în 2026

Guvernatorul regiunii Ruse, Dragomir Draganov, a anunțat că finanțarea pentru construcția podului este deja asigurată din fonduri europene, în valoare de 2,5 miliarde de euro, iar lucrările ar putea începe în 2026, după finalizarea proiectării.

Advertisement

Draganov a explicat că, în paralel, autoritățile bulgare așteaptă ca Ministerul Transporturilor din România să reabiliteze drumul de legătură către feribotul Ruse-Giurgiu, pentru a facilita traficul până la finalizarea noului pod.

Importanță strategică pentru coridorul militar sud-nord

Noul pod va face parte și din coridorul militar rapid Grecia–România, susținut de Uniunea Europeană și NATO.
Ministrul interimar al Apărării din Bulgaria, Atanas Zapryanov, a precizat că infrastructura dunăreană va avea un rol strategic în mobilitatea forțelor aliate în Europa de Est.

În prezent, România și Bulgaria sunt legate prin doar două poduri peste Dunăre: Giurgiu–Ruse și Calafat–Vidin.

Podul Călărași–Silistra, o șansă de dezvoltare pentru ambele maluri

Proiectul unui pod între Călărași și Silistra este considerat de experți una dintre cele mai viabile opțiuni pentru fluidizarea transportului între Balcani și nordul Europei.
O astfel de investiție ar reduce semnificativ timpul de traversare, ar stimula schimburile comerciale și ar aduce beneficii directe economiei locale din județul Călărași și regiunea Silistra.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Trafic modern la Călărași: 17 intersecții semaforizate și sistem inteligent de monitorizare

Published

on

Primăria Municipiului Călărași implementează un sistem integrat de management al traficului, care va transforma modul în care se circulă în oraș. Proiectul include 17 intersecții semaforizate, camere video performante și o platformă de control digital, menită să reducă aglomerația și să crească siguranța rutieră.
Primarul Marius Dulce a explicat la Radio Voces Campi că investiția face parte dintr-un pachet mai amplu de modernizare urbană.

Administrația locală a început lucrările pentru implementarea sistemului de management al traficului, un proiect finanțat prin Programul Regional Sud-Muntenia 2021–2027, care va conecta în timp real principalele artere din municipiu.

„Avem un proiect complementar cu Poliția Locală, unde vom duce toate serverele și terminalele. Vor fi 17 intersecții semaforizate și peste 40 de camere video noi, care ne vor permite să vedem traficul în timp real și să intervenim mai rapid”, a declarat primarul Marius Dulce.

Sistemul este gândit pentru a înlocui sensurile giratorii cu semafoare sincronizate, capabile să regleze fluxul de mașini în funcție de intensitatea traficului.

„Nu vom mai avea giratorii clasice, ci sisteme inteligente de semaforizare, care vor fluidiza traficul și vor reduce timpii de așteptare. E un pas important către un oraș mai sigur și mai ordonat”, a adăugat edilul.

Centrul de comandă al sistemului va fi amplasat în noul sediu al Poliției Locale Călărași, unde se amenajează o sală de control cu video wall, terminale și servere de ultimă generație.

Advertisement

„Vom avea un dispecerat modern, care va monitoriza orașul non-stop. În perspectivă, ne dorim și achiziționarea a două drone de survol, pentru a ajunge înaintea echipajelor acolo unde apar incidente”, a mai precizat primarul.

Componentă Descriere / Intervenție Observații
Intersecții semaforizate 17 coordonate digital prin sistem sincronizat
Camere video noi peste 40 conectate la servere și video wall
Centru de control Sediul Poliției Locale include dispecerat și sală de monitorizare
Finanțare Program Regional Sud-Muntenia 2021–2027 fonduri europene nerambursabile
Termen estimat finalizare ianuarie–februarie 2026 lucrări în curs

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading