Elevii indisciplinați din România ar putea fi trimiși în săli de detenție înființate direct în școli. Ministerul Educației a lansat în consultare publică proiectul de Statut al Elevului 2024, care propune introducerea acestor săli de detenție pentru elevii care perturbă orele de curs.
Ministerul Educației a lansat miercuri în consultare publică două proiecte: Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) și Statutul elevului, conform edu.ro.
În cadrul Statutului elevului, principalele reglementări și modificări includ menținerea interdicției pentru elevi de a folosi telefoanele mobile sau alte echipamente de comunicații electronice în timpul orelor de curs, cu excepția utilizării acestora în scop educativ și cu acordul cadrului didactic.
Articolul 15 stipulează că nerespectarea acestor prevederi poate duce la confiscarea echipamentului de către personalul unității de învățământ. Echipamentul va fi restituit la finalul orelor de curs din ziua respectivă, în mod obligatoriu, părinților sau tutorilor legali ai elevilor minori, sau elevilor majori, după caz, conform regulamentului intern al unității de învățământ.
Încă o măsură este reprezentată de reținerea elevilor indisciplinați într-o sală special amenajată, sub supravegherea unui profesor, unde vor fi angajați în activități educative precum lectură suplimentară sau completarea de fișe de lucru. Conform proiectului, profesorii vor avea puterea de a trimite elevii indisciplinați în această sală pe durata orei pe care au perturbat-o.
Încă nu s-a clarificat dacă elevii reținuți în aceste săli vor fi considerați absenți la ora respectivă.
În plus, sunt introduse sancțiuni cum ar fi observația individuală, mustrarea scrisă, retragerea temporară sau permanentă a burselor de care beneficiază elevul, mutarea disciplinară într-o clasă paralelă din aceeași unitate de învățământ, suspendarea elevului pe o perioadă limitată conform legislației, notificarea prealabilă privind exmatricularea și exmatricularea efectivă.
În cadrul Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, principalele modificări vizează continuarea procesului de digitalizare și utilizarea extinsă a instrumentelor digitale. Se menține posibilitatea suspendării cursurilor cu prezență fizică în situații excepționale, cu clarificarea introducerii activității în format online sau hibrid.
De asemenea, se permite desfășurarea ședințelor consiliului de administrație/consiliului profesoral în format hibrid sau online.