Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 7°C | Anul XI Nr. 541

Știri

Elevii călărășeni solicită consiliilor locale alocarea de fonduri pentru bursele școlare

Published

on

  • Elevii călărășeni solicită consiliilor locale alocarea de fonduri pentru bursele școlare

  • În data de 27.02.2016, Consiliul Județean al Elevilor Călărași, unica structură reprezentativă a elevilor călărășeni, a trimis o adresă către consiliile locale din județul Călărași, prin care solicită aleșilor locali acordarea de burse școlare din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, în conformitate cu legislația în vigoare, prezentându-și public nemulțumirea față de lipsa asumării educației drept o prioritate la nivel local și județean.

  • Din punct de vedere legal, în conformitate cu Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5576/2011, bursele școlare sunt  de patru tipuri,  după cum urmează: burse de performanță, burse de merit, burse de studiu și burse de ajutor social. Metodologia de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar de stat prevede faptul că orice elev care a obținut media generală peste 8,50 și media la purtare 10 poate beneficia de bursă de merit, al cărei cuantum este stabilit prin hotărâre a consiliului local. Analizând situația la nivel local și județean, reprezentanții elevilor au ajuns la concluzia că acordarea de sume de bani defalcate din buget pentru burse școlare este inexistentă și, mai mult decât atât, în foarte puțini ani o astfel de inițiativă a fost abordată. Aceștia opinează că o astfel de atitudine reprezintă un afront la adresa beneficiarilor primari ai educației, aleșii locali având datoria să se implice activ în procesul de susținere a elevilor din medii defavorizate și cu nevoi speciale, dar și de recunoaștere a meritocrației elevilor cu rezultate bune la învățătură, în vederea creșterii calității actului educațional.

  • În final, aceștia consideră că un astfel de demers ar putea genera un impact pozitiv și asupra rezultatelor la examenul de Bacalaureat, unde gradul de promovabilitate este destul de scăzut, plasând județul Călărași la finalul clasamentului național, astfel încât Consiliul Județean al Elevilor Călărași solicită conștientizarea importanței articolului 82 din Legea 1/2011, prioritizarea și urgentarea procesului de acordare a burselor școlare și transparentizarea acestui proces prin organizarea unor dezbateri publice la care să participe și membrii organizațiilor reprezentative ale elevilor la nivel județean.

  • ”Sunt dezamăgită de faptul că aleșii locali nu își asumă educația drept o prioritate, în contextul în care rezultatele obținute la examenul de Bacalaureat ne plasează în finalul clasamentului la nivel național în ceea ce privește promovabilitatea, iar rata abandonului școlar este alarmantă. În timp ce ne mândrim cu investiții masive în sport, învățământul călărășean rămâne marcat de dezinteres și confort decizional, astfel încât în foarte puțini ani au fost acordate burse școlare, iar sumele nu au fost semnificative, neconstituind un ajutor relevant. Avem foarte mulți elevi care trăiesc în medii dezavantajate, foarte mulți elevi cu nevoi speciale, dar și elevi cu rezultate școlare foarte bune, ce trebuie stimulați să continue la același nivel, dacă ne dorim să sporim calitatea actului educațional la nivel județean. Consider că este absolut necesar să conștientizăm importanța unui astfel de demers, astfel încât el să se concretizeze și să fie relevant și sper ca răspunsul aleșilor locali la această adresă să fie unul favorabil, care să poziționeze învățământul acolo unde îi este locul : în topul priorităților oricărei comunități locale.”

  • SCRISOARE CĂTRE CONSILIUL LOCAL 
  • Către,

  • Consiliile Locale din județul Călărași
  • În atenția domnilor președinți
  •  
  • Consiliul Judetean al Elevilor Călărași, structura reprezentativă a elevilor din județul Călărași, constituită și organizată în baza Ordinului ministrului educației naționale și cercetării științifice nr.3838/ 23.05.2016 pentru aprobarea Regulamentului de Organizare si Funcționare a Consiliului Național al Elevilor , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 429 din 08.06.2016, reprezentat de Biroul Executiv,
  • În temeiul art. 11, alin. 1, lit. e) din Statutul Elevului, aprobat prin Ordinul ministrului educației naționale și cercetării științifice nr. 4742/ 10.08.2016, coroborat cu art. 82 din Legea educației naționale,
  • Formulează următoarea
  • Adresă
  • Prin care solicită acordarea de burse școlare din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, în conformitate cu legislația în vigoare, prezentându-și public nemulțumirea față de lipsa asumării educației drept o prioritate la nivel local și județean.
  • Având în vedere nevoia identificată în comunitatea noastră, cât și existența unei baze legale care să vină în sprijinul propunerii noastre, Consiliul Județean al Elevilor Călărași dorește să atragă atenția asupra situației acordării burselor școlare prevăzute în Legea 1/2011 din unitățile de învățământ din județul Călărași, județ în care astfel de inițiative nu au fost adoptate constant.
  • Pornind de la premisa că educația și implicit beneficiarul direct al acesteia ar trebui să constituie o prioritate pentru conducătorii instituțiilor administrativ-teritoriale, solicităm ca finanțarea complementară a învățământului să fie tratată ca atare.
  • Referindu-ne strict la situația burselor școlare, adică la cuantumul de bani alocat acestora, putem considera atitudinea dumneavoastră un afront față de elevii din localitățile a căror conducere o reprezentați, întrucât se poate observa o relație de cauzalitate directă intre sumele acordate pentru burse si situația abandonului școlar, rata de promovabilitate a examenelor și performanța școlară a elevilor în general.
  • Din punct de vedere legal, în conformitate cu Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5576/2011, bursele școlare sunt  de patru tipuri,  după cum urmează: burse de performanță, burse de merit, burse de studiu și burse de ajutor social. Metodologia de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar de stat prevede faptul că orice elev care a obținut media generală peste 8,50 și media la purtare 10 poate beneficia de bursă de merit, al cărei cuantum este stabilit prin hotărâre a consiliului local.
  • Analizând situația la nivel local și județean, am constat că acordarea de sume de bani defalcate din buget pentru burse școlare este inexistentă și, mergând mai departe, am ajuns la concluzia că în foarte puțini ani astfel de inițiative au fost abodate. Deși suntem conștienți de faptul că un motiv ar putea fi constituit de activitatea bine orientată a Tenaris Silcotub în sfera educațională locală, precizăm că acest partener acordă burse școlare doar pentru elita municipiului Călărași, astfel încât impactul nu poate fi considerat de proporții.
  • Mai mult decât atât, putem face o comparație între rata promovabilității în cadrul examenului de Bacalaureat în anul 2016 din județul nostru, care este de 64,3%, una dintre cele mai reduse la nivel național,  și județele situate in topul acestui clasament,  precum : Cluj-Napoca, cu rata de promovabilitate de 83,32% și o valoare a bursei de merit de 90 lei/lună, Bacău, cu 78,4% și o valoare a bursei de 100 de lei/lună sau Municipiul București, sectorul 4 cu o promovabilitate de 76% și burse de merit în cuantum de 350 lei/lună. Suntem de părere că acordarea acestor burse , dar și o creștere a cuantumului vor atrage o creștere a performanței școlare în rândul elevilor datorită stimulentelor financiare.
  • În același sens, chiar dacă alocația unui copil s-a dublat în anul 2015, nu putem spune că acest fapt a afectat pozitiv rata abandonului școlar din România întrucât, conform INS, aceasta a continuat să crească în 2015 până la 19,1%  în condițiile în care media europeană este 11%. Considerăm ca acordarea acestor burse pentru elevii care frecventează orele de curs din cadrul învățământului preuniversitar de stat ar putea reprezenta o soluție în acest context.
  • În consecință, având în vedere datoria reprezentanților aleși ai comunității de a se implica activ atât în sprijinirea elevilor defavorizați și a celor cu nevoi speciale, cât și în recunoașterea meritocrației elevilor cu rezultate bune la învățătură, fapt ce ar contribui considerabil la dezvoltarea calității procesului educațional și ar veni în soluționarea problemelor anunțate anterior, solicităm conștientizarea importanței articolului 82 din Legea 1/2011, prioritizarea și urgentarea procesului de acordare a burselor școlare și transparentizarea acestui proces prin organizarea unor dezbateri publice la care să participe și membrii organizațiilor reprezentative ale elevilor la nivel județean.
  •  
  • Mulțumindu-vă pentru colaborare, vă asigurăm de distinsa noastră considerație,
  • Consiliul Județean al Elevilor Călărași
  • Președinte,
  • Alexandra-Ioana TUȚĂ
[pdf-embedder url=”https://calarasipress.ro/wp-content/uploads/2017/02/ADRESA.pdf”]

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement

Știri

Primării cu zero proiecte: cine a ratat banii europeni în Sud-Muntenia și de ce. ADR Sud-Muntenia: „Nu putem depune proiecte în locul autorităților locale”

Published

on

În timp ce unele județe și localități au depus zeci de proiecte și au atras sute de milioane de lei din fonduri europene, alte primării lipsesc complet din clasamente. Subiectul a fost atins direct în cadrul conferinței de presă organizate marți, 16 decembrie, de Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud-Muntenia și scoate la iveală o realitate incomodă: nu toată lumea a intrat în cursa pentru finanțări europene.

Listele vorbesc: cine nu apare, nu a cerut

Reprezentanții ADR Sud-Muntenia au confirmat că există unități administrativ-teritoriale care nu figurează cu niciun proiect depus, nici pe componentele mari de infrastructură, nici pe digitalizare, nici pe dezvoltare urbană sau rurală.

În timp ce județe precum Ialomița conduc detașat la număr și valoare de proiecte, alte localități – atât orașe, cât și comune – nu apar deloc în evidențe. Practic, pentru aceste administrații, bilanțul este simplu: zero proiecte, zero bani europeni.

ADR: „Nu putem depune proiecte în locul lor”

Mesajul transmis de conducerea agenției a fost ferm și fără echivoc. ADR Sud-Muntenia a organizat întâlniri, sesiuni de informare, a oferit clarificări și sprijin tehnic, însă decizia de a accesa fonduri aparține exclusiv autorităților locale.

Advertisement

Cu alte cuvinte, lipsa proiectelor nu poate fi pusă pe seama lipsei de informații, ci mai degrabă pe:

  • incapacitate administrativă,
  • lipsă de personal specializat,
  • dezinteres sau amânări repetate.

Diferențe uriașe între localități vecine

Situația devine și mai evidentă atunci când sunt comparate localități apropiate geografic, dar aflate la ani-lumină distanță ca dezvoltare. În timp ce unele comune au depus 4–5 proiecte și au atras zeci de milioane de lei, altele nu au depus nimic, deși au avut acces la aceleași ghiduri de finanțare și aceleași oportunități.

Oficialii ADR au subliniat că mărimea localității nu este un obstacol, dovadă fiind comunele care au reușit să se claseze peste orașe întregi la capitolul fonduri atrase.

Ce pierd localitățile care au stat pe margine

Lipsa proiectelor europene nu este doar o statistică. Se traduce direct în:

  • drumuri nemodernizate,
  • școli și clădiri publice nereabilitate,
  • servicii publice rămase în urmă,
  • oportunități economice ratate.

În timp ce alte comunități se dezvoltă cu bani europeni, localitățile inactive rămân blocate în promisiuni și bugete locale insuficiente.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement
Continue Reading

Agricultură și Industrie

10.000 de fermieri au făcut prăpăd la Bruxelles. Aproximativ 1.000 de utilaje agricole au împânzit centrul capitalei

Published

on

Joi, 18 decembrie a.c., capitala belgiană a fost scena unor proteste puternice, când mii de fermieri din întreaga Uniune Europeană au ieșit în stradă cu sute de tractoare pentru a-și exprima furia față de politicile agricole ale UE și, în mod special, față de controversatul acord de liber-schimb dintre Uniunea Europeană și blocul Mercosur (Brazilia, Argentina, Uruguay și Paraguay). Demonstrațiile au coincis cu summitul liderilor țărilor membre UE, reunite la Bruxelles pentru discuții asupra agendei comerciale și agricole.

De la primele ore ale după-amiezii, aproximativ 10.000 de fermieri au blocat principalele artere ale orașului, aducând trafic aproape la paralizie și forțând autoritățile să închidă tuneluri și rute importante în zona instituțiilor europene. Numeroase utilaje agricole au fost parcate în jurul clădirilor Parlamentului European, iar protestatarii au folosit tractoare pentru a monta baricade improvizate.

Pe alocuri, furia protestatarilor s-a transformat în violență: fermierii au aruncat cu cartofi, ouă, și alte obiecte spre forțele de ordine, iar unele grupuri au detonat artificii și au dat foc la garduri de protecție. Autoritățile au desemnat puncte de acces și au cerut calmul protestatarilor, însă, pe măsură ce tensiunile au crescut, forțele de ordine au intervenit mai ferm.

Pentru a controla mulțimea, poliția belgiană a făcut uz de tunuri cu apă și gaze lacrimogene în apropierea Parlamentului European și în alte puncte fierbinți ale manifestației. După ce unii protestatari au început să forțeze cordoanele poliției și să avanseze cu tractoarele, forțele de ordine au intervenit pentru a restabili ordinea și pentru a proteja clădirile instituțiilor UE.

Advertisement

Sursa oficială a poliției menționează că inițial protestului i s-a aprobat participarea a până la 50 de tractoare, dar până după-amiaza zilei numărul acestora a crescut la aproximativ 500–1.000, majoritatea purtând însemne autohtone belgiene și europene. Estimările sugerează că între 7.000 și 10.000 de persoane au participat la acțiune.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Administrație Locală

Consiliul Local al Municipiului Călărași se va reuni în ședință ordinară. Care sunt proiectele de pe ordinea de zi

Published

on

Luni, 22 decembrie a.c., Consiliul Local al municipiului Călărași se va întruni în cadrul unei ședințe ordinare la sediul primăriei, aleșii locali fiind prezenți pentru a discuta și vota o serie de proiecte importante pentru încheierea anului administrativ.

Această reuniune este una dintre ultimele programate înainte de vacanța de iarnă și are loc într-un context în care administrația locală se pregătește pentru finalizarea obiectivelor bugetare și operaționale ale anului 2025.

Proiectele de pe ordinea de zi:

1. Proiect de hotărâre privind aprobarea rețelei școlare din Municipiul Călărași în anul școlar 2026-2027;

Advertisement

2. Proiect de hotărâre privind inițierea procedurii de vânzare a imobilului-teren în suprafață de 300 mp, situat pe strada Corneliu Pantilie, nr. 8, identificat prin cartea funciara nr. 33219, aflat in domeniul privat al U.A.T. Calarasi, atribuit in folosință gratuite conform Legii 15/2003, pe care se afla edificata o constructie, regim P+1E și împrejmuire, aflat în proprietatea doamnei Călin Loredana-Marcela;

3. Proiect de hotărâre privind inițierea procedurii de vânzarea a imobilului – teren în suprafaţă de 477 mp, situat în municipiul Călărași, str. Petre V. Hanes, nr. 12, județul Călăraşi, teren având număr cadastral 23439, înscris în cartea funciară nr. 23439, aparținând domeniului privat al municipiul Călăraşi, pe care sunt edificate
construcțiile 23439-C1, 23439- C2, 23439-C3, proprietatea Salubris Waste Management SRL.

4. Proiect de hotărâre privind aprobarea dezlipirii în două loturi a imobilului teren arabil situat în extravilanul municipiului Călăraşi, județul Călăraşi, Tarlaua 23, având Numărul Cadastral/Carte Funciară 37239/UAT Călărași, în suprafaţă de 24.400 mp.

5. Proiect de hotărâre privind aprobarea dezlipirii în trei loturi a imobilului teren arabil situat în extravilanul municipiului Călărași, județul Călărași , Tarlaua 26, având Numărul Cadastral/Carte Funciară 37504/UAT Călărasi,
5G 75 în suprafață de 41700 mp;

6.Proiect de hotărâre privind aprobarea dezlipirii în două loturi a imobilului teren având Numărul Cadastral 35368, înscris în Cartea Funciară 35368/UAT Călărași, în suprafaţă de 4969 mp, situat în municipiul Călărași, strada Barbu Ştefănescu Delavrancea, numărul 1, județul Călăraşi;

Advertisement

7. Proiect de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Consiliului Local nr. 68 din 30.04.2025 privind aprobarea modelului contractului de
custodie și a încheierii acestuia în cadrul proiectului: “Dotarea cu mobilier, materiale didactice şi echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar și a unităților conexe din Călărași”, finanțat prin Programul Național de Redresare şi Reziliență (PNRR), Componenta C15: Educație.

8. Proiect de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Consiliului Local nr. 48/05.03.2024 privind participarea UAT Municipiul Călăraşi la “Programul-cheie 1: Surse regenerabile de energie și stocarea energiei – Sprijinirea investițiilor în noi capacități de producere a energiei electrice produsă din surse regenerabile pentru autoconsum pentru entități publice”, derulat de către Ministerul Energiei si aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai proiectului “Noi capacități de producere a energiei electrice produse din surse regenerabile pentru autoconsum la nivelul U.A.T. Călărași;

9. Diverse

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement
Continue Reading