Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 26°C | Anul XI Nr. 524

Știri

Elevii călărășeni solicită consiliilor locale alocarea de fonduri pentru bursele școlare

Published

on

  • Elevii călărășeni solicită consiliilor locale alocarea de fonduri pentru bursele școlare

  • În data de 27.02.2016, Consiliul Județean al Elevilor Călărași, unica structură reprezentativă a elevilor călărășeni, a trimis o adresă către consiliile locale din județul Călărași, prin care solicită aleșilor locali acordarea de burse școlare din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, în conformitate cu legislația în vigoare, prezentându-și public nemulțumirea față de lipsa asumării educației drept o prioritate la nivel local și județean.

  • Din punct de vedere legal, în conformitate cu Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5576/2011, bursele școlare sunt  de patru tipuri,  după cum urmează: burse de performanță, burse de merit, burse de studiu și burse de ajutor social. Metodologia de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar de stat prevede faptul că orice elev care a obținut media generală peste 8,50 și media la purtare 10 poate beneficia de bursă de merit, al cărei cuantum este stabilit prin hotărâre a consiliului local. Analizând situația la nivel local și județean, reprezentanții elevilor au ajuns la concluzia că acordarea de sume de bani defalcate din buget pentru burse școlare este inexistentă și, mai mult decât atât, în foarte puțini ani o astfel de inițiativă a fost abordată. Aceștia opinează că o astfel de atitudine reprezintă un afront la adresa beneficiarilor primari ai educației, aleșii locali având datoria să se implice activ în procesul de susținere a elevilor din medii defavorizate și cu nevoi speciale, dar și de recunoaștere a meritocrației elevilor cu rezultate bune la învățătură, în vederea creșterii calității actului educațional.

  • În final, aceștia consideră că un astfel de demers ar putea genera un impact pozitiv și asupra rezultatelor la examenul de Bacalaureat, unde gradul de promovabilitate este destul de scăzut, plasând județul Călărași la finalul clasamentului național, astfel încât Consiliul Județean al Elevilor Călărași solicită conștientizarea importanței articolului 82 din Legea 1/2011, prioritizarea și urgentarea procesului de acordare a burselor școlare și transparentizarea acestui proces prin organizarea unor dezbateri publice la care să participe și membrii organizațiilor reprezentative ale elevilor la nivel județean.

  • ”Sunt dezamăgită de faptul că aleșii locali nu își asumă educația drept o prioritate, în contextul în care rezultatele obținute la examenul de Bacalaureat ne plasează în finalul clasamentului la nivel național în ceea ce privește promovabilitatea, iar rata abandonului școlar este alarmantă. În timp ce ne mândrim cu investiții masive în sport, învățământul călărășean rămâne marcat de dezinteres și confort decizional, astfel încât în foarte puțini ani au fost acordate burse școlare, iar sumele nu au fost semnificative, neconstituind un ajutor relevant. Avem foarte mulți elevi care trăiesc în medii dezavantajate, foarte mulți elevi cu nevoi speciale, dar și elevi cu rezultate școlare foarte bune, ce trebuie stimulați să continue la același nivel, dacă ne dorim să sporim calitatea actului educațional la nivel județean. Consider că este absolut necesar să conștientizăm importanța unui astfel de demers, astfel încât el să se concretizeze și să fie relevant și sper ca răspunsul aleșilor locali la această adresă să fie unul favorabil, care să poziționeze învățământul acolo unde îi este locul : în topul priorităților oricărei comunități locale.”

  • SCRISOARE CĂTRE CONSILIUL LOCAL 
  • Către,

  • Consiliile Locale din județul Călărași
  • În atenția domnilor președinți
  •  
  • Consiliul Judetean al Elevilor Călărași, structura reprezentativă a elevilor din județul Călărași, constituită și organizată în baza Ordinului ministrului educației naționale și cercetării științifice nr.3838/ 23.05.2016 pentru aprobarea Regulamentului de Organizare si Funcționare a Consiliului Național al Elevilor , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 429 din 08.06.2016, reprezentat de Biroul Executiv,
  • În temeiul art. 11, alin. 1, lit. e) din Statutul Elevului, aprobat prin Ordinul ministrului educației naționale și cercetării științifice nr. 4742/ 10.08.2016, coroborat cu art. 82 din Legea educației naționale,
  • Formulează următoarea
  • Adresă
  • Prin care solicită acordarea de burse școlare din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, în conformitate cu legislația în vigoare, prezentându-și public nemulțumirea față de lipsa asumării educației drept o prioritate la nivel local și județean.
  • Având în vedere nevoia identificată în comunitatea noastră, cât și existența unei baze legale care să vină în sprijinul propunerii noastre, Consiliul Județean al Elevilor Călărași dorește să atragă atenția asupra situației acordării burselor școlare prevăzute în Legea 1/2011 din unitățile de învățământ din județul Călărași, județ în care astfel de inițiative nu au fost adoptate constant.
  • Pornind de la premisa că educația și implicit beneficiarul direct al acesteia ar trebui să constituie o prioritate pentru conducătorii instituțiilor administrativ-teritoriale, solicităm ca finanțarea complementară a învățământului să fie tratată ca atare.
  • Referindu-ne strict la situația burselor școlare, adică la cuantumul de bani alocat acestora, putem considera atitudinea dumneavoastră un afront față de elevii din localitățile a căror conducere o reprezentați, întrucât se poate observa o relație de cauzalitate directă intre sumele acordate pentru burse si situația abandonului școlar, rata de promovabilitate a examenelor și performanța școlară a elevilor în general.
  • Din punct de vedere legal, în conformitate cu Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5576/2011, bursele școlare sunt  de patru tipuri,  după cum urmează: burse de performanță, burse de merit, burse de studiu și burse de ajutor social. Metodologia de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar de stat prevede faptul că orice elev care a obținut media generală peste 8,50 și media la purtare 10 poate beneficia de bursă de merit, al cărei cuantum este stabilit prin hotărâre a consiliului local.
  • Analizând situația la nivel local și județean, am constat că acordarea de sume de bani defalcate din buget pentru burse școlare este inexistentă și, mergând mai departe, am ajuns la concluzia că în foarte puțini ani astfel de inițiative au fost abodate. Deși suntem conștienți de faptul că un motiv ar putea fi constituit de activitatea bine orientată a Tenaris Silcotub în sfera educațională locală, precizăm că acest partener acordă burse școlare doar pentru elita municipiului Călărași, astfel încât impactul nu poate fi considerat de proporții.
  • Mai mult decât atât, putem face o comparație între rata promovabilității în cadrul examenului de Bacalaureat în anul 2016 din județul nostru, care este de 64,3%, una dintre cele mai reduse la nivel național,  și județele situate in topul acestui clasament,  precum : Cluj-Napoca, cu rata de promovabilitate de 83,32% și o valoare a bursei de merit de 90 lei/lună, Bacău, cu 78,4% și o valoare a bursei de 100 de lei/lună sau Municipiul București, sectorul 4 cu o promovabilitate de 76% și burse de merit în cuantum de 350 lei/lună. Suntem de părere că acordarea acestor burse , dar și o creștere a cuantumului vor atrage o creștere a performanței școlare în rândul elevilor datorită stimulentelor financiare.
  • În același sens, chiar dacă alocația unui copil s-a dublat în anul 2015, nu putem spune că acest fapt a afectat pozitiv rata abandonului școlar din România întrucât, conform INS, aceasta a continuat să crească în 2015 până la 19,1%  în condițiile în care media europeană este 11%. Considerăm ca acordarea acestor burse pentru elevii care frecventează orele de curs din cadrul învățământului preuniversitar de stat ar putea reprezenta o soluție în acest context.
  • În consecință, având în vedere datoria reprezentanților aleși ai comunității de a se implica activ atât în sprijinirea elevilor defavorizați și a celor cu nevoi speciale, cât și în recunoașterea meritocrației elevilor cu rezultate bune la învățătură, fapt ce ar contribui considerabil la dezvoltarea calității procesului educațional și ar veni în soluționarea problemelor anunțate anterior, solicităm conștientizarea importanței articolului 82 din Legea 1/2011, prioritizarea și urgentarea procesului de acordare a burselor școlare și transparentizarea acestui proces prin organizarea unor dezbateri publice la care să participe și membrii organizațiilor reprezentative ale elevilor la nivel județean.
  •  
  • Mulțumindu-vă pentru colaborare, vă asigurăm de distinsa noastră considerație,
  • Consiliul Județean al Elevilor Călărași
  • Președinte,
  • Alexandra-Ioana TUȚĂ
[pdf-embedder url=”https://calarasipress.ro/wp-content/uploads/2017/02/ADRESA.pdf”]

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Știri

Vlad Pascu a fost condamnat definitiv la 10 ani de închisoare în dosarul 2 Mai

Published

on

Vlad Pascu a fost condamnat definitiv la zece ani de închisoare, după ce Curtea de Apel Constanța a menținut decizia primei instanțe. Pe 19 august s-au împlinit doi ani de la accidentul prin care a omorât doi tineri și a rănit alți trei. 

„Dosarul 2 Mai a ajuns la final. Totul a ramas cum știți. 10 ani de închisoare pentru Vlad Pascu. O poveste tristă,tristă”, a transmis avocatul, printr-o postare pe Facebook. Continuarea, aici.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Jandarmii din Călărași, în acțiune pe Canalul Siderurgic pentru prevenirea braconajului piscicol

Published

on

Inspectoratul de Jandarmi Județean (IJJ) Călărași a desfășurat miercuri, 20 august, o acțiune de prevenire și combatere a pescuitului ilegal pe Canalul Siderurgic.

Pe parcursul activității, jandarmii au verificat zonele frecventate de pescari și au purtat discuții cu aceștia pentru a le reaminti prevederile legale care reglementează pescuitul sportiv și comercial.

🔹 În cadrul acțiunii:

  • au fost legitimate 10 persoane;
  • au fost controlate uneltele de pescuit utilizate;
  • nu au fost constatate fapte de natură penală și nu s-au aplicat sancțiuni contravenționale conform O.U.G. 23/2008 privind pescuitul și acvacultura.

Reprezentanții Jandarmeriei Călărași transmit că astfel de controale vor continua, atât independent, cât și în colaborare cu alte instituții, pentru protejarea resurselor acvatice și prevenirea activităților ilegale din zonă.

Cetățenii sunt încurajați să semnaleze orice situație de braconaj piscicol la numărul unic de urgență 112.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Președintele Colegiului Farmaciștilor Călărași: „Serviciul farmaceutic de noapte este un serviciu public și ar trebui susținut de autorități”

Published

on

În urma publicării materialului despre lipsa farmaciilor de gardă din municipiul Călărași, redacția Călărași Press a primit un punct de vedere din partea farmacistului Postelnicu Doru, președintele Colegiului Farmaciștilor Călărași.

Reamintim că, în discuția avută cu redacția noastră, președintele Colegiului Farmaciștilor Călărași a subliniat faptul că farmaciile nu își permit să asigure program non-stop doar din resurse proprii, iar gărzile de noapte ar trebui tratate drept un serviciu public, sprijinit financiar de autoritățile locale și de Ministerul Sănătății.

Exemplul Bulgariei: cum sprijină statul farmaciile

Pentru a identifica soluții concrete, președintele Colegiului Farmaciștilor Călărași a solicitat informații oficiale de la Uniunea Farmaceutică din Bulgaria. Într-un document transmis de președintele acesteia, Dimitar Marinov, sunt prezentate măsuri aplicate peste Dunăre pentru a susține continuitatea serviciilor farmaceutice.

Advertisement

Printre acestea:

  • Sprijin financiar direct pentru farmaciile deschise 24/7 sau pentru cele aflate în zone izolate.
  • Plăți suplimentare pentru serviciile de eliberare a medicamentelor compensate, de până la 15% din valoarea produsului (nu mai mult de 12,50 euro).
  • Reguli clare de adaos comercial, diferențiate în funcție de prețul medicamentului, pentru a asigura un echilibru între sustenabilitate și accesibilitate.
  • Control digitalizat al medicamentelor, care a redus fraudele și concurența neloială.

„În Bulgaria, farmacistul care face gardă de noapte nu mai este lăsat singur să suporte costurile. Statul intervine și compensează financiar acest serviciu public. Este un model pe care și România ar trebui să îl ia în calcul”, a subliniat farmacistul Postelnicu Doru.

În timp ce la Călărași oamenii rămân fără acces la medicamente după ora 23:00, vecinii bulgari au găsit soluții concrete prin care să mențină farmacii deschise non-stop sau să sprijine unitățile aflate în zone greu accesibile.

Întrebarea care rămâne este: cine își va asuma în România rolul de a transforma serviciul farmaceutic de noapte într-un adevărat serviciu public, așa cum se întâmplă deja peste graniță?

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement
Continue Reading