Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 7°C | Anul XI Nr. 530

La zi

Bugetul Societății Drumuri și Poduri Călărași, sub lupa consilierilor județeni

Published

on

În cadrul ședinței ordinare a Consiliului Județean Călărași, ce va avea loc joi, 20 iunie, va fi supus spre vot un proiect de hotărâre important pentru infrastructura județului. Proiectul vizează aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli al Societății Drumuri și Poduri S.A. Călărași pentru anul 2024.

Potrivit documentelor depuse la proictul de Hotărâre, societate Drumuri și Poduri Călăraș, pentru anul 2024, sursele de finanțare a investițiilor, în valoare de 573.000 lei, sunt reprezentate de surse proprii, respectiv încasările curente.

VENITURI TOTALE Veniturile totale au fost estimate la suma de 17376.00 mii lei, astfel:

  1. Veniturile din exploatare (rd. 2 anexa 4) in cuantum de 17374.00 mii lei cuprind: 1.1. venituri din vanzarea produselor – 0 mii lei, reprezentand vanzare de produse finite; 1.2 venituri din servicii prestate-16700 mii lei, reprezentand servicii de reparatii si intretinere a drumurilor; 1.3 venituri din redevente si chirii-100 mii lei, reprezentand venituri obtinute din inchirierea unor utilaje; 1.4 alte venituri – 15 mii lei; 1.5 venituri aferente costului producţiei/ servicii în curs de execuţie- 300 mii lei, reprezentand valoarea lucrarilor aflate in diferite stadii de executie la finele trimestrelor; 1.6 alte venituri din exploatare – 24,00 mii lei, reprezentand valorificarea unor imobilizari corporale neutilizabile si alte venituri;
  2. Veniturile financiare (rd. 22 anexa 4) in cuantum de 2.00 mii lei, reprezentand valoarea dobanzilor si a diferentelor de curs valutar

II. CHELTUIELI TOTALE Cheltuielile totale au fost estimate la suma de 16187.50 mii lei, astfel:

1.Cheltuielile de exploatare (rd. 30 anexa 4) in cuantum de 16088.50 mii lei cuprind: 1.1. Chelt. privind stocurile – 7505 mii lei si includ: cheltuieli cu materiile prime, cheltuieli cu materialele consumabile, cheltuieli privind materialele de natura obiectelor de inventar, cheltuieli privind materialele nestocate, cheltuieli privind energia şi apa, cheltuieli privind activele biologice de natura stocurilor, cheltuieli privind mărfurile, cheltuieli privind ambalajele, reduceri comerciale primite

Advertisement

Fundamentarea cheltuielilor s-a realizat avand in vedere indicii estimati ai inflatiei si/sau evolutia cursurilor de schimb valutar previzionate conform prognozei Comisiei Nationale de Strategie si Prognoza, pentru acele costuri care prin natura lor au o evolutie relativ liniara.

1.2. Cheltuieli privind serviciile executate de terti – 192 mii lei astfel: -cheltuieli cu intretinerea si reparatiile – 25 mii lei, sunt prevazute sumele necesare pentru repararea mijloacelor auto si a utilajelor pe care le detine societatea; -cheltuieli privind chiriile – 39 mii lei, reprezentand chirii butelii acetilena, chirii utilaje si mijloace de transport auto necesare desfasurarii activitatii economice, chirii pubele colectare gunoi; -cheltuieli cu primele de asigurare – 128 mii lei, reprezentand asigurarile obligatorii la mijloacele auto si utilajele detinute de societate; 1.3. Cheltuieli cu alte servicii executate de terti in suma de 1785 mii lei astfel : -cheltuieli privind comisioane si onorarii – 48 mii lei reprezentand cheltuieli consultanta juridica si cheltuieli notariale; -cheltuieli protocol si reclama – 88 mii lei, reprezentand sume previzionate pentru promovarea si publicitatea produselor; -cheltuieli cu transporturi de bunuri – 136 mii lei; -cheltuieli cu deplasarile – 22 mii lei; -cheltuieli postale si taxe de telecomunicatii – 148 mii lei; -chelt. cu serviciile bancare – 14 mii lei, reprezentand comisioanele bancare pentru operatiuni curente; -alte cheltuieli – 810 mii lei constand din cheltuieli cu marcaje drumuri efectuate de terti pe baza de contracte si alte servicii, service calculatoare si xerox, spalatorie auto, auditare situatii financiare, auditare ISO; -Cheltuieli cu impozite si taxe – 250 mii lei, reprezentand taxe si impozite la bugetul local, taxe licente auto, taxe autorizare calitate. Cheltuieli cu personalul in suma de 5359 mii lei dupa cum urmeaza: Aceste cheltuieli au fost calculate astfel: -pentru un numar mediu anual de 75 salariati, cuprinzand salariile de baza, sporurile specifice si alte bonificatii, precum si impozitele aferente drepturilor salariale. -pentru contractele de mandat incheiate cu directorii si administratorii societatii. Alte cheltuieli de exploatare – 997.50 mii lei, reprezentand cheltuieli cu amortizarile imobilizarilor – 935 mii lei, cheltuieli cu penalitati de intarziere la plata.

Cheltuielile financiare(rd. 136 anexa 4) in cuantum de 99 mii lei, reprezentand cheltuieli cu dobanzile platite bancilor la care societatea are conturi deschise.

SURSELE DE FINANTARE A INVESTITIILOR pentru anul 2024, in suma de 573 mii lei, sunt reprezentate de surse proprii, respectiv incasarile curente. In functie de modul de derulare a investitiilor se vor putea realiza realocari intre diversele proiecte de investitii, cu incadrarea in cheltuielile totale de investitii aprobate si respectiv sursele de finantare existente. De asemenea, in cursul anului pot aparea noi necesitati pentru cheltuieli de investitii, neprevazute care vor putea fi finantate in limita surselor de finantare existente. Programul de investitii este detaliat in Anexa 5 a Bugetului de Venituri si Cheltuieli pentru anul 2024, cu detalierea dotarilor intr-o lista distincta. Pentru anul 2024 societatea si-a propus sa realizeze urmatorii indicatori economico-financiari: profit brut – 1188.50 mii lei productivitatea muncii – 234.78 lei/pers. cheltuieli la 1000 lei/venit – 932.00 lei castig mediu lunar/salariat – 5166.66 lei/pers.


I. VENITURI TOTALE Veniturile totale au fost estimate la suma de 17376.00 mii lei , astfel:

Advertisement
  1. Veniturile din exploatare (rd. 2 anexa 4) in cuantum de 17374.00 mii lei cuprind: 1.1. venituri din vanzarea produselor – 0 mii lei, reprezentand vanzare de produse finite; 1.2 venituri din servicii prestate-16700 mii lei, reprezentand servicii de reparatii si intretinere a drumurilor; 1.3 venituri din redevente si chirii-100 mii lei, reprezentand venituri obtinute din inchirierea unor utilaje ; 1.4 alte venituri – 15 mii lei; 1.5 venituri aferente costului producţiei/ servicii în curs de execuţie- 300 mii lei, reprezentand valoarea lucrarilor aflate in diferite stadii de executie la finele trimestrelor; 1.6 alte venituri din exploatare – 24,00 mii lei, reprezentand valorificarea unor imobilizari corporale neutilizabile si alte venituri;
  2. Veniturile financiare (rd. 22 anexa 4) in cuantum de 2.00 mii lei, reprezentand valoarea dobanzilor si a diferentelor de curs valutar

II. CHELTUIELI TOTALE Cheltuielile totale au fost estimate la suma de 16187.50 mii lei, astfel:

1.Cheltuielile de exploatare (rd. 30 anexa 4) in cuantum de 16088.50 mii lei cuprind: 1.1. Chelt. privind stocurile – 7505 mii lei si includ: cheltuieli cu materiile prime, cheltuieli cu materialele consumabile, cheltuieli privind materialele de natura obiectelor de inventar, cheltuieli privind materialele nestocate, cheltuieli privind energia şi apa, cheltuieli privind activele biologice de natura stocurilor, cheltuieli privind mărfurile, cheltuieli privind ambalajele, reduceri comerciale primite

Fundamentarea cheltuielilor s-a realizat avand in vedere indicii estimati ai inflatiei si/sau evolutia cursurilor de schimb valutar previzionate conform prognozei Comisiei Nationale de Strategie si Prognoza, pentru acele costuri care prin natura lor au o evolutie relativ liniara.

1.2. Cheltuieli privind serviciile executate de terti – 192 mii lei astfel: -cheltuieli cu intretinerea si reparatiile – 25 mii lei, sunt prevazute sumele necesare pentru repararea mijloacelor auto si a utilajelor pe care le detine societatea; -cheltuieli privind chiriile – 39 mii lei, reprezentand chirii butelii acetilena, chirii utilaje si mijloace de transport auto necesare desfasurarii activitatii economice, chirii pubele colectare gunoi; -cheltuieli cu primele de asigurare – 128 mii lei, reprezentand asigurarile obligatorii la mijloacele auto si utilajele detinute de societate; 1.3. Cheltuieli cu alte servicii executate de terti in suma de 1785 mii lei astfel : -cheltuieli privind comisioane si onorarii – 48 mii lei reprezentand cheltuieli consultanta juridica si cheltuieli notariale; -cheltuieli protocol si reclama – 88 mii lei, reprezentand sume previzionate pentru promovarea si publicitatea produselor; -cheltuieli cu transporturi de bunuri – 136 mii lei; -cheltuieli cu deplasarile – 22 mii lei; -cheltuieli postale si taxe de telecomunicatii – 148 mii lei; -chelt. cu serviciile bancare – 14 mii lei, reprezentand comisioanele bancare pentru operatiuni curente; -alte cheltuieli – 810 mii lei constand din cheltuieli cu marcaje drumuri efectuate de terti pe baza de contracte si alte servicii, service calculatoare si xerox, spalatorie auto, auditare situatii financiare, auditare ISO; -Cheltuieli cu impozite si taxe – 250 mii lei, reprezentand taxe si impozite la bugetul local, taxe licente auto, taxe autorizare calitate. Cheltuieli cu personalul in suma de 5359 mii lei dupa cum urmeaza: Aceste cheltuieli au fost calculate astfel: -pentru un numar mediu anual de 75 salariati, cuprinzand salariile de baza, sporurile specifice si alte bonificatii, precum si impozitele aferente drepturilor salariale. -pentru contractele de mandat incheiate cu directorii si administratorii societatii. Alte cheltuieli de exploatare – 997.50 mii lei, reprezentand cheltuieli cu amortizarile imobilizarilor – 935 mii lei, cheltuieli cu penalitati de intarziere la plata.

Cheltuielile financiare(rd. 136 anexa 4) in cuantum de 99 mii lei, reprezentand cheltuieli cu dobanzile platite bancilor la care societatea are conturi deschise.

SURSELE DE FINANTARE A INVESTITIILOR pentru anul 2024, in suma de 573 mii lei, sunt reprezentate de surse proprii, respectiv incasarile curente.
In functie de modul de derulare a investitiilor se vor putea realiza realocari intre diversele proiecte de investitii, cu incadrarea in cheltuielile totale de investitii aprobate si respectiv sursele de finantare existente. De asemenea, in cursul anului pot aparea noi necesitati pentru cheltuieli de investitii, neprevazute care vor putea fi finantate in limita surselor de finantare existente.
Programul de investitii este detaliat in Anexa 5 a Bugetului de Venituri si Cheltuieli pentru anul 2024, cu detalierea dotarilor intr-o lista distincta.
Pentru anul 2024 societatea si-a propus sa realizeze urmatorii indicatori economico-financiari:
profit brut – 1188.50 mii lei
productivitatea muncii – 234.78 lei/pers.
cheltuieli la 1000 lei/venit – 932.00 lei
castig mediu lunar/salariat – 5166.66 lei/pers.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

La zi

Focar de boala limbii albastre confirmat la bovine în România. Virusul se extinde alarmant în Europa

Published

on

Un focar de boala limbii albastre (febră catarală ovină) a fost confirmat în România, în județul Gorj, potrivit unui anunț făcut miercuri de Organizaţia Mondială pentru Sănătatea Animalelor (OMSA).

Boala, provocată de serotipul 3 al virusului, a fost depistată la 10 bovine din patru ferme și gospodării, conform datelor transmise de autoritățile române.

🔴 Context european
Virusul afectează rumegătoarele și se răspândește rapid în mai multe țări europene:

  • În iulie, Slovenia a confirmat un focar la o fermă de oi din sud-vestul țării;

  • În august, Bulgaria a raportat un focar la o fermă de ovine din sud;

  • În septembrie, Ungaria a anunțat primul caz din ultimul deceniu.

📌 Ce este boala limbii albastre
Este o boală virală transmisă de insecte hematofage (în special țânțari și muște), care afectează ovinele, bovinele și caprinele. În multe cazuri, evoluează sever, fiind potențial mortală pentru animale, cu impact major asupra fermelor și comerțului cu animale vii.

Advertisement

Autoritățile veterinare monitorizează situația și iau măsuri pentru limitarea răspândirii virusului, însă riscul extinderii rapide în regiune rămâne ridicat.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Explozie de prețuri la energie: facturile au crescut cu până la 63% după eliminarea plafonării

Published

on

Românii resimt din plin efectele liberalizării pieței de energie: odată cu eliminarea plafonării prețurilor, facturile la curent au crescut chiar și cu 63%, punând o presiune uriașă pe bugetele familiilor și pe activitatea firmelor.

📈 De ce au crescut costurile
Până la 1 iulie, consumatorii casnici beneficiau de tarife plafonate. Odată cu renunțarea la acest mecanism de protecție, energia se plătește direct la prețul pieței, influențat de scumpiri pe piețele internaționale, creșterea costurilor de producție și majorarea tarifelor de transport și distribuție.

Astfel, un consumator care plătea o factură de 300 de lei, de exemplu, se poate trezi acum cu o notă de plată de aproape 500 de lei sau chiar mai mult, în funcție de contractul încheiat.

👨‍👩‍👧‍👦 Impact asupra familiilor și firmelor
Pentru o familie obișnuită, factura la curent reprezintă o cheltuială fixă greu de redus. O creștere de 50–60% înseamnă sacrificii în alte zone esențiale: alimente, transport, sănătate sau educație.
În paralel, IMM-urile și micile afaceri sunt serios afectate, multe fiind nevoite să scumpească produsele, să își reducă activitatea sau chiar să își închidă porțile.

Advertisement

🌍 Cum se adaptează românii
Printre soluțiile tot mai des folosite de consumatori se numără:

  • reducerea consumului în orele de vârf,

  • trecerea la electrocasnice eficiente energetic,

  • verificarea și renegocierea contractelor,

  • instalarea de panouri fotovoltaice,

  • solicitarea de sprijin guvernamental pentru familiile vulnerabile.

⚠️ Riscuri și perspective
Specialiștii atrag atenția că, fără măsuri de sprijin, familiile cu venituri mici riscă să rămână fără acces la servicii esențiale, mai ales în sezonul rece. În același timp, companiile se confruntă cu lipsa de predictibilitate și cu o presiune financiară ce poate bloca investițiile.

📌 Ce urmează

  • evoluția pieței energiei va dicta noi ajustări ale facturilor,

  • Guvernul ar putea veni cu scheme compensatorii,

  • companiile trebuie să ofere transparență în calculul tarifelor,

  • soluțiile de eficiență energetică și energia verde devin tot mai importante.

👉 Eliminarea plafonării a fost un punct de cotitură. Dacă pentru unii creșterea facturilor poate fi suportabilă, pentru alții înseamnă un risc real de a nu-și mai putea plăti utilitățile. Adaptarea la noile condiții este vitală, dar și autoritățile au obligația de a proteja consumatorii vulnerabili și de a găsi echilibrul între piața liberă și siguranța cetățenilor.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

CAS Călărași recomandă prescrierea vaccinului gripal trivalent, în lipsa celui tetravalent din farmacii

Published

on

cas cl

Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) Călărași a transmis o recomandare oficială către medicii prescriptori privind vaccinarea antigripală pentru sezonul 2025, în contextul absenței vaccinului tetravalent din farmacii.

Potrivit instituției, lipsa vaccinului antigripal tetravalent este cauzată de neproducerea acestuia de către companiile abilitate. Având în vedere că ne aflăm deja într-o perioadă avansată a anului, conducerea CAS Călărași, în urma consultărilor cu reprezentanții Colegiului Farmaciștilor din județ, recomandă medicilor să prescrie vaccinul antigripal trivalent, disponibil în prezent pe piață.

„Pentru un circuit corect al pacientului, recomandăm prescrierea de vaccin antigripal trivalent, chiar dacă în lista de medicamente mai este menționată poziția de vaccin antigripal tetravalent”, se arată în comunicatul CAS Călărași.

Reprezentanții instituției subliniază importanța adaptării rapide la disponibilitatea reală din farmacii, astfel încât procesul de imunizare a populației împotriva gripei sezoniere să nu fie întârziat.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading