Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 18°C | Anul XI Nr. 524

La zi

Autobuze hibrid pentru Călărași, însă contestate privind gradul de poluare redus

Published

on

Primăria Călărași a achiziționat patru autobuze electrice Mercedes-Benz de ultimă generație. Investiția a fost finanțată din fonduri europene și se ridică la suma de 9,6 milioane de lei. Autobuzele electrice sunt moderne iar producătorul susține că mijloacele de transport sunt prietenoase cu natura.

Autobuze electrice și un nou sistem de transport

Din cei 9.6 milioane de lei, aproximativ 8.7 milioane sunt pentru achiziționarea a patru vehicule de transport public Hybrid, tip Mercedes-Benz Citaro. Acestea vor fi dotate cu sistem de poziționare și comunicații radio cu dispeceratul, sistem de informare călători în vehicule, camere de supraveghere video, computer de bord și multe alte dotări.

Restul fondurilor, adică circa 1 milion de lei, vor fi folosiți pentru modernizarea sistemului de transport. Banii vor fi investiți în dispecerat, centru controlori, autobază, casierie, centru de vânzare și personalizare cartele și aplicații.

„Este un eveniment deosebit, aşteptat de călărăşeni. După mai bine de doi ani de zile am reuşit să finalizăm contractarea autobuzelor hibrid. Ne-am propus să dezvoltăm acest concept. Nu ne oprim aici, şi pe programele viitoare vrem să mai achiziţionăm autobuze şi microbuze ecologice. Avem nevoie în Călăraşi de astfel autobuze. Tot timpul s-a ridicat problema, cetăţenii spunând că autobuzele actuale ale operatorului sunt învechite. Vrem să îmbunătăţim această flotă, iar pe viitor să creştem la 12 numărul microbuzelor şi al autobuzelor pe care le putem achiziţiona prin PNRR. Desigur, avem în vedere să creştem şi numărul rutelor”, a explicat Marius Dulce, primarul Călăraşiului.

EFICIENȚA AUTOBUZELOR , PUSĂ LA ÎNDOIALĂ ÎN CONFERINȚA DE SEMNARE A CONTRACTULUI

La data de 28 martie, la sediul Primăriei Municipiului Călărași, a avut întâlnirea de lucru a primarului Marius Dulce cu reprezentații Mercedes Benz Trucks & Buses Romania pentru a semna contractul de achiziție a noilor mijloace de transport cu tehnologie hibrid. Oficialitățile au invitat și jurnaliștii la evenimentul de lansare pentru a participa 

Jurnalistul călărășean Florin Driga, adept al tehnologiei și deschis către acest domeniu, prezent în conferință, a solicitat reprezentanților companiei producătoare a mijloacelor de transport informații privind țara unde se va fabrica autobuzul, cât și date despre gradul de poluare pe care și-l asumă producătorul.

Advertisement

Reprezentanții Mercedes  spun că există mai multe fabrici care produc Mercedez-Benz CITARO, însă țara unde se va livra pentru România va fi Franța sau Germania, excluzând Turcia, țara unde există o fabrică cu istoric care lasă mult de dorit privind calitatea produselor vândute pe piață. Cât despre gradul de poluare pe care îl are acest model de autobuz, oficialii prezenți la Călărași nu au oferit informații concrete, pasând răspunsul între ei.

Florin Driga a insistat pe acest subiect lăsând un comentariu cu multe specificații prin care subliniază faptul că gradul de popuare nu diferă cu mult comparativ cu mijloacele de transport deja existente în trafic.

Redăm integram comentariul pe care jurnalistul Florin Driga l-a lăsat într-o postare a primarului Marius Dulce:

Azi, am adresat 2 intrebări reprezentanților Mercedes care au pasat răspunsul de la unul la altul. Am acceptat răspunsul lor din respect și am realizat că veți fi buni de plată în următorii ani. Câteva date care nu au fost spuse dar solicitate: Date tehnice – Autobuz Mercedes Citaro C2 (O530) Hybrid
Locuri pe scaune:
Locuri în picioare:
Total: 108
Dimensiuni
Lungime [mm]: 12.135
Lățime [mm]: 2.550
Înălțime [mm]: 3.150
Ampatament [mm] 5.900
Dimensiune anvelope: 275/70 R 22,5
Consolă față [mm]: 2.805
Consolă spate [mm]: 3.430
Cerc de bracaj [mm]: 21.214
Unghi de gardă față [°] 7
Unghi de gardă spate [°] 7
Motor termic
Motor termic: Mercedes-Benz OM 936h
Normă de poluare UE: Euro VI
Sistem BlueEfficiency Power, tehnologie diesel SCR BlueTec®, sistem de injecție combustibil – Common Rail
Putere max. [kW]: 220 la 2.200 rpm (299 c.p.)
Cilindree [cm3]: 7.698
Nr. cilindri / dispunere: 6 / în linie
Cuplu maxim [Nm] la turația 1.200 Nm la 1.200 rpm
Transmisie, tip: Transmisie automată Voith, Voith DIWA 854.6, 4 trepte
Masa transmisiei [kg]: 334
Motor electric
Puterea nominală [kW]: 14
Cuplu maxim [Nm]: 220
Tensiunea nominală [V]: 48
Alimentare: supercapacitori montaţi pe acoperiş
Tren de rulare
Sistem de direcție: Servodirecție ZF
Punte față, tip ZF, suspensie independentă
Punte motoare, tip ZF punte portal
Frâne
Frână de serviciu: Sistem electronic de frânare cu frâne cu disc
Frână de încetinire: Retarder integrat
Sistem de frânare electropneumatic (EBS)
Sistem anti-blocare (ABS)
Program electronic de stabilitate (ESP®)
Cameră video pentru marșarier
Sistemul de control al presiunii din anvelope
Mase
Capacitate rezervor combustibi/aditiv AdBlue [l] 210 / 27
Masă totală admisă [kg] 19.000
Punte față [kg]: până la max. 7.500
Punte motoare [kg]: 13.000
Climatizare
Putere sistem de răcire spațiu pasageri [kW]: treapta de bază: 32 kW / treapta de confort: 39 kW
Putere sistem de încălzire spațiu pasageri [kW] 38
Putere sistem de răcire spațiu șofer [kW]: 8 (4 electric)
Agent răcire: R-134a
Putere sistem de încălzire spațiu șofer [kW]: 22
Uși
Nr. uşi: 3
Înălțime urcare ușă [mm] 320
Lățime ușă [mm]: 1.250
Înălțime podea culoar central față de carosabil [mm]: 370
Motorul electric ar fi de tip Integrated Starter-Alternator (ISG), alimentat la 48 V. Asta înseamnă că autobuzul nu mai are alternator pe 27V, motorul servind ca generator şi ca demaror. Prin urmare, înseamnă că întregul sistem electric al autobuzului e pe 48V, deci ar trebui să aibă 4 baterii de 12V în loc de 2. Mai mult, cum ISG-ul nu încarcă la demaraj (spre deosebire de alternatorul care e conectat cu curea/lanţ la motor şi poate alimenta auxiliarele atât timp cât motorul e pornit), pentru că funcţionează ca motor, bateriile şi supercapacitorii de pe acoperiş trebuie să fie mereu în stare perfectă de funcţionare, că altfel rămâi fără tensiune. Dispare pornirea cu bateriile de rezervă, autobuzului fiindu-i practic imposibil să circule fără baterii… asta o să fie o mare problemă la STB, mai ales că bateriile sunt consumabile, deci nu sunt acoperite de garanţia completă.
Părerea unui prieten avizat:
”Rămân la părerea că s-au complicat prea tare cu astfel de autobuze extrem de pretenţioase la mentenanţă. Nu mai vorbesc de faptul că nu sunt deloc ecologice cum se laudă, fiind la fel de poluante şi energofage ca autobuzele non-hibride din aceeaşi gamă. Motorul electric reduce emisiile poluante cu 7 – 12 g pe km pe perioada funcţionării. Cum el funcţionează doar la demaraj, deci pe vreo 50m maxim, înseamnă că economisim 0,6g Co2 la fiecare demaraj, mare economie… Nici la consumul de motorină nu e cine ştie ce, producătorul se laudă cu o reducere a consumului cu 8,5%, dar asta în condiţii de test, nu în trafic. Deci, din nou, fix pix… e drept, ar trebui să dea bine la electorat, numai că electoratul nu e format doar din ingineri care ştiu să facă diferenţa între Mercedes Citaro C2 Hybrid şi Mercedes-Turk Conecto” QED” – scrie Florin Driga pe  (Facebook

 

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Fapt Divers

Misterul dispariției de la Stonehenge: Noaptea Fulgerelor

Published

on

În august 1971, celebrul ansamblu arhitectonic Stonehenge, situat pe câmpia Salisbury din Anglia, a fost scena unui eveniment misterios și inexplicabil. La acea vreme, situl nu era încă protejat de activitățile turiștilor, ceea ce permitea accesul liber.

Într-o noapte liniștită, un grup de tineri hippy a decis să-și instaleze corturile chiar în centrul cercului de pietre, transformând locul într-un loc de petrecere neconvențională. Au aprins un foc, au consumat droguri și alcool, și au început să cânte sub cerul liber. Distracția lor a fost întreruptă brusc în jurul orei 2 dimineața, când o serie de tunete puternice au răsunat peste câmpie, urmate de o liniște neobișnuit de profundă.

Doi martori, un fermier local și un polițist aflat în patrulare, au raportat că au văzut fulgere care au lovit direct incinta Stonehenge, aprinzând chiar un copac din apropiere. Alarmați de strigătele tinerilor, cei doi s-au grăbit spre sit pentru a oferi ajutor. Ajunși acolo, au fost șocați să descopere că nu mai era nimeni: corturile rămăseseră intacte, focul mocnea încă, dar toți petrecăreții dispăruseră fără urmă. Anchetele ulterioare, inclusiv căutări amănunțite ale poliției și arii extinse din jur, nu au găsit nicio pistă privind soarta grupului. Cazul rămâne unul dintre cele mai stranii mistere asociate cu Stonehenge.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Fapt Divers

Prigoria cu creastă de aur: Pasărea tropicală care vrăjește cu frumusețea și misterul său

Published

on

Prigoria cu creastă de aur, cunoscută științific sub denumirea de Momotus momota, este o pasăre fascinantă din familia Momotidae, renumită pentru coloritul său vibrant și comportamentul unic. Această specie, numită și motmot cu creastă aurie, se remarcă prin penajul său spectaculos, care combină nuanțe de verde smarald, albastru turcoaz și accente aurii, în special în zona capului, unde o creastă distinctivă îi încadrează aspectul regal. Coada sa lungă, cu pene în formă de rachetă, este o altă trăsătură emblematică, pe care pasărea o mișcă ritmic, ca un pendul, pentru a comunica sau a atrage atenția.

Habitat și răspândire

Prigoria cu creastă de aur este nativă în pădurile tropicale și subtropicale din America Centrală și de Sud, fiind întâlnită din Mexic până în nordul Argentinei. Preferă zonele umede, cu vegetație densă, dar poate fi observată și în păduri secundare sau la marginea plantațiilor. Cuibărește în galerii săpate în malurile râurilor sau în sol, unde femela depune între 3 și 5 ouă.

Comportament și hrană

Aceste păsări sunt cunoscute pentru natura lor solitară sau de cuplu, fiind mai degrabă discrete. Se hrănesc cu insecte, fructe mici și, ocazional, vertebrate mici, precum șopârle. Prigoria cu creastă de aur este un vânător abil, care își pândește prada de pe o creangă, lansându-se rapid pentru a o captura cu ciocul său ascuțit.

Un aspect interesant este ritualul de curățare a penelor cozii: prigoria își taie singură porțiuni din penele cozii pentru a crea forma caracteristică de rachetă, un comportament care rămâne un mister pentru ornitologi, dar care este asociat cu atragerea partenerilor sau marcarea teritoriului.

Advertisement

Conservare

Deși nu este considerată o specie pe cale de dispariție, prigoria cu creastă de aur se confruntă cu amenințări din cauza defrișărilor și pierderii habitatului. Eforturile de conservare a pădurilor tropicale sunt esențiale pentru protejarea acestei specii și a altor viețuitoare din ecosistemele sale.

Curiozități

  • Numele „motmot” provine din sunetul distinct pe care îl produce, asemănător unui „mot-mot”.
  • În unele culturi indigene, prigoria este considerată un simbol al frumuseții și al armoniei cu natura.
  • Are un zbor rapid, dar preferă să stea nemișcată timp îndelungat, observând mediul înconjurător.

Prigoria cu creastă de aur rămâne una dintre cele mai captivante păsări ale tropicelor, combinând eleganța estetică cu comportamente fascinante, care continuă să inspire atât iubitorii de natură, cât și cercetătorii.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Ce simptome prezintă o persoană în urma unui atac cerebral și ce trebuie să știm

Published

on

   Din păcate tot mai mulți oameni suferă aceste atacuri cerebrale. Ce trebuie să știm dacă observăm ceva ciudat la o persoană care a suferit un atac cerebral.

Un neurolog a spus că, dacă ajutorul vine în decurs de 3 ore, el ar putea anula efectele unui accident vascular cerebral.

Pentru a diagnostica şi trata pacientul în decurs de 3 ore, este foarte ușor, trebuie doar să citiți cu atenție mai jos ce urmează…

Recunoaște un accident vascular cerebral… există 4 etape, pe care ar trebui să le cunoașteți pentru a-l detecta:

Advertisement

1. Cereți persoanei să zâmbească – nu va reuși.

2. Cereți persoanei să spună o frază foarte simplă (de exemplu: “Astăzi este foarte frumos.”,   (va vorbi stâlcit și incoerent)

3. Cereți persoanei să ridice ambele brațe (Persoana nu va putea să le ridice, poate doar parțial).

4. Cereți persoanei să scoată limba (În cazul în care limba este curbată și strâmbă dintr-o parte în alta, este de asemenea un semn de accident vascular cerebral)

În cazul în care persoana are probleme cu oricare dintre aceste etape, chemați o ambulanță de urgentă și descrieți simptomele persoanei la telefon. 

Advertisement

Un cardiolog a spus că dacă spuneți la toți prietenii și la toate cunoștințele aceste informații, vor fi salvați mulți oameni și nu trebuie să uităm, poate vei fi chiar tu pus în situația de a salva pe cineva.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading