Orașul nostru este împânzit de taximetriști. Îi putem găsi la Orizont, 5 Călărași, langa spital și in alte multe locuri. Nimic rău în asta. Până acum! Dar avem o mare problemă când vorbim despre ceea ce fac aceștia. La zonele unde aceștia ar fi trebuit să staționeze și prețurile pe care aceștia le practică. O problemă de mulți ani. De când s-a deschis Kaufland-ul, zeci de taximetriști își fac veacul în parcarea supermarketului. Ocupă locurile de parcare ale posibililor clienți, locuri de parcare pentru PERSOANE CU DIZABILITĂȚI.Să nu mai vorbim de faptul că, aceștia, ar fi trebuit să staționeze doar în zonele special amenajate pentru taximetriști. De dimineață și până seara, îi găsești în parcare la Kaufland. Stau pe locurile special amenajate pentru PERSOANE CU DIZABILITĂȚI și nu numai.
Să nu mai vorbim de prețul pe care aceștia au curajul să-l ceară. Pe o distanță medie de aprox. 2 Km, aceștia cer 10 lei! Pe bune? De ce? Nici măcar n-a pornit taximetrul…
În mod normal, costul pe un KM este de cca, 1.80 LEI, așa cum este scris și pe plăcuţa de pe portieră.
Oare câți dintre acești taximetriști au autorizații de funcţionare din partea primăriei?
Trebuie menționat faptul că, nu toți taximetriștii procedează astfel. Sunt şi oameni care știu să-și facă meseria, așa cum trebuie. Stau în locuri special amenajate, respectă clientul, pornesc taximetrul s.a.m.d.
Comportamentul neadecvat al şoferilor de taxi poate fi sancţionat de lege, dar este dificil de dovedit în lipsa unei înregistrări, spun poliţiştii de la Rutieră şi agenţii de la Protecţia Consumatorului. Manelele ascultate cu sonorul dat la maxim, fumatul şi limbajul nepoliticos le pot fi interzise angajaţilor doar de firma de taximetrie, prin regulament.
Taxiul este una dintre alternativele transportului rapid pentru cei care nu dețin un automobil propriu. Uneori îl alegem pentru că așa putem ajunge într-un timp scurt la destinație. Alteori motivul constă în comoditatea fiecăruia dintre noi. Sau îl alegem pentru că la ora respectivă nu mai circulă alt mijloc de transport în comun. Oricare ar fi argumentele pentru care ajungem să călătorim cu taxiul este bine să știm câteva lucruri înainte să ne urcăm într-un taxi. Pentru că tuturor ni s-a întâmplat sau dacă nu încă, atunci ni se poate întâmpla să uităm un laptop sau un telefon în taxi și apoi să nu mai reușim să luăm legătura cu taximetristul. Sau, cea mai des întâlnită situație, cea în care șoferul ne cere mai mult decât face cursa
Așadar, ce ar trebui să știm atunci când ne urcăm într-un taxi?
1.Dacă alegi un taxi de pe stradă, ai grijă ca pe mașină să fie trecută firma de care aparține. În caz contrar, poate fi un șofer neautorizat care îți poate oferi multe „surprize”. Și ar fi bine dacă ai putea reține numărul taxiului. De obicei are 3 cifre. Sunt ușor de reținut dacă le asociezi cu o zi și o lună din an sau cu o dată familiară.2.Apoi, este recomandat să verifici tariful practicat de șofer/firma de taximetrie înainte de a te urca în taxi. Nu toate taxiurile au tariful de 1,80 lei/km, așa că, dacă nu vrei ca la finalul călătoriei să ți se spună că ai dat 3 lei/km (în condițiile în care tu nu îți doreai acest lucru), atunci este mai bine să vezi care este tariful afișat pe mașină.
3.Ai găsit un taxi pe care apare atât firma de taximetrie, cât și tariful pe care îl vrei. Perfect până acum! Ce faci în continuare? Nu, nu te urci în taxi, ci te mai uiți puțin pe mașină, pentru că trebuie să fie afișată perioada pentru care autovehicului are autorizația de transport persoane în regim de taxi. O să vezi un dreptunghi roșu pe care trebuie să apară luna și anul expirării autorizației.
Bun, acum știi că șoferul tău aparține unei firme de taximetrie, știi și numărul taxiului, te-ai asigurat că tariful este cel pe care îl vrei tu și știi că șoferul are autorizația de taximetrist. Așadar, poți considera că ești în siguranța dacă te urci în acel taxi.
4. Acum ai urcat în taxi, ai spus destinația. Următorul lucru pe care șoferul ar trebui să îl facă este să pornească aparatul de taxat. Dacă el nu face acest lucru, atunci poți să îi ceri tu să îl facă. Pentru că altfel, la finalul cursei poți avea surpriza ca șoferul să îți ceară un tarif mai mare. Desigur, legea prevede că dacă el nu pornește aparatul de taxat, atunci tu nu ești obligat să plătești cursa respectivă. Un alt dezavantaj în care aparatul de taxat nu este pornit este acela că în cazul în care dorești să decontezi bonul (pentru că mergi cu taxiul în interesul serviciului), atunci nu vei avea un astfel de bon la final. Așadar, aparatul de taxat trebuie să fie pornit. În plus, este o ilegalitate dacă șoferul nu pornește aparatul de taxat.
5. Când urci în taxi trebuie să te mai uiți la anumite lucruri: legitimația șoferului trebuie să fie afișată. Aceasta are și poza șoferului, așa că persoana din fotografie și șoferul ar trebui să coincidă. În caz contrar, ar fi bine să cobori din taxi! Un alt document care ar trebui să fie afișat în interiorul mașinii este autorizația primită de șofer de la compania de taxi.
6. În timpul călătoriei nu au apărut probleme. Ai ajuns la finalul cursei și trebuie să îi plătești șoferului contravaloarea acesteia. Dar nu uita că trebuie să primești bonul fiscal. Dacă șoferul nu îți oferă acest bon, atunci i-l poți cere tu. De asemenea, acesta trebuie să aibă o ștampilă la el pe care o poate aplica pe bon în cazul decontării călătoriei de către angajatorul dumnevoastră. Ești obligat să plătești contravaloarea cursei. Dacă ești mulțumit de călătorie, de șofer și comportamentul acestuia, atunci poți lăsa între 5-10% în plus. Sau cât consideri tu de cuviință că merită șoferul respectiv.
În plus, ar trebui să știi că anumite fapte ale șoferului constituie abateri grave de la conduita profesională a taximetriştilor: încălcarea repetată a obligaţiei de a pretinde de la client contravaloarea serviciului, fără ca acesta să fie înregistrată de aparatul de taxat precum şi a obligaţiei de a emite şi elibera bonul client; refuzul repetat nejustificat al executării cursei la cererea expresă a clientului; încălcarea repetată a obligaţiei de a nu scoate din funcţiune aparatul de taxat în timpul executării unei curse; utilizarea în timpul prestării serviciului a altui aparat de taxat decât cel fiscalizat pe autoturismul respectiv. Aceste abateri sunt sancționate de firma de taximetrie sau de organele competente ale statului, iar sancțiunile pot ajunge până la ridicarea autorizației de a practica taximetria.
Sursa: Legea nr 38/2003, privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere