Connect with us

Cultură

VIDEO. Holocaustul. Lagărul de la Călărași. Unde au fost duși evreii cu primul tren plecat de la Iași

Ziua Internațională de Comemorare a Victimelor Holocaustului este ziua de 27 ianuarie din fiecare an. Această comemorare a fost decisă prin Rezoluția Adunării Generale a Națiunilor Unite numărul 60/7 din 1 noiembrie 2005. La 24 ianuarie 2005, în cadrul unei ședințe speciale, Adunarea Generală a Națiunilor Unite a marcat a 60-a aniversare a eliberării lagărelor de concentrare naziste și sfârșitul Holocaustului care a avut ca rezultat uciderea a 6 milioane de evrei europeni și a milioane de persoane de alte naționalități de către regimul nazist german.

Într-un interviu acordat CanalSUD.ro, Bogdan Bogatu, profesor de istorie al Școlii Gimnaziale Carol I din Călărași a detaliat perioada evenimentului care a marcat întreaga omenire. Urmăriți interviul aici!

Călărașiul a avut un lagăr pentru evrei

Stația finală pentru primul „tren al morții” care a plecat din Iași după pogromul din 29 iunie 1941 a fost Călărași. Așa cum se știe, în pogromul de la Iași, au fost uciși câteva mii de evrei, împușcați pe străzile orașului și în curtea Chesturii de Poliție sau sufocați în cele două „trenuri ale morții”.

Mai puțin cunoscută este povestea celor o mie și ceva de evrei care au supraviețuit și au fost ținuți captivi două luni în Călărași. Dacă locurile din Moldova legate de pogrom – clădirea fostei Chesturi din Iași, gările și gropile comune din Iași, Târgu Frumos, Podu Iloaiei, Roman – au intrat pe harta memoriei, Călărașiul a rămas un reper vag, cu multe necunoscute.

Advertisement
Fotografie din 6 iulie 1940, din momentul sosirii trenului morții la Călărași. Fototeca CSIER

Fotografie din 6 iulie 1940, din momentul sosirii trenului morții la Călărași. Fototeca CSIER

Ce însemna, de fapt, „lagărul de la Călărași”? Era un lagăr clasic? Care era regimul de detenție? Câți evrei au murit și din ce cauze? Știm numele victimelor? Unde au fost îngropate? Care a fost atitudinea autorităților locale? Supraviețuitorii au fost folosiți sau nu la muncă forțată? Acestea și multe alte întrebări au răspunsuri parțiale în istoriografie. Mai multe informații ies la iveală din documente de arhivă puse recent la dispoziția cercetătorilor, la Arhivele Naționale ale României sau la Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității, și din cercetarea de teren.

Clădirile lagărului

Locul principal de detenție pentru evreii deportați din Iași din ordinul lui Ion Antonescu a fost într-o clădire din cadrul cazărmii Regimentul 23 Infanterie din Călărași. Din ziua de 6 iulie 1941, când primul „tren al morții”, cu 1111 supraviețuitori dintr-un transport de 2500 de evrei, s-a oprit la Călărași, ni s-a păstrat o fotografie, aflată în arhiva Centrului pentru Studiul Istoriei Evreilor din România, cu oamenii abia coborâți, aflați în stare jalnică (60% dintre ei, conform unei evaluări, erau complet dezbrăcați). Pe baza fotografiei se poate face identificarea clădirii. Locul a fost vizitat în 2015 de regizorul francez Romulus Balazs, regizorul unui film documentar despre pogromul de la Iași. Clădirile Regimentului 23 Infanterie se găsesc acum reabilitată parțial. A fost preluată de Societatea Drumuri și Poduri Călărași.

Clădirea în care au fost închiși evreii de către armata antonesciană este imensă și are forma unei cruci – mai precis, a crucii Sfântului Gheorghe, cu aripile, de mici dimensiuni, pe zona mediană. Acoperișul este prăbușit într-o bună măsură. Cimentul pe care au dormit evreii înfometați și dezbrăcați este acoperit acum cu lemn măcinat, zidărie și multă mizerie. Din acoperiș sunt gata să cadă noi bucăți de lemn și metal. Pe scurt, locul este neprimitor și periculos.

La sosirea în gara Călărași, în „trenul morții” se găseau și 69 de evrei mai mult morți decât vii. „Muribunzii”, după cum erau numiți în documentele vremii, au fost plasați de autoritățile locale într-o altă clădire – în școala din Măgureni, atunci un sat, astăzi cartier al Călărașiului. 40 dintre aceștia au murit la scurt timp, într-un ritm de 5-6 pe zi. Alți evrei aflați în stare precară, în jur de 35, au fost internați în spitalul din localitate. Și aici au fost câteva decese.

Școala Magureni. Prin amabilitatea dlui Nicolae Tiripan

Școala Magureni. Prin amabilitatea dlui Nicolae Tiripan

Victimele

“La operația debarcării au asistat domnul prefect Mihail Ștefănescu, domnul colonel Romano Victor din partea Garnizoanei Călărași, domnul maior Nicolescu Gheorghe, comandantul P.S. Regimentul 23 Infanterie, maior Ionescu Marin, comandantul Legiunii de Jandarmi Ialomița, domnul medic primar al județului Ialomița (Aurel Mihăilescu – n.ns. N.Ț.) și domnul șef al Poliției, Movilescu”. Evreii în viață și cei muribunzi au fost predați ofițerului de zi pe corp al Regimentului 23 Infanterie.

De menționat ar fi faptul că față de aceste cifre, pe care le considerăm oficiale, toate celelalte surse de care avem cunoștință, dau alte cifre decât cele consemnate în procesul-verbal mai sus menționat. Astfel, într-o declarație, dată în fața acuzatorului public D. Săracu, Ianu Naftule menționa că au fost debarcați „un număr de 25 morti și 38 grav bolnavi, iar vii au fost 1058”. Adam Simantov, martor ocular, din Călărași, nota că la deschiderea vagoanelor erau de față toți șefii instituțiilor locale ale regimului antonescian, în frunte cu prefectul, colonelul Nica, iar grupa de ostași a descărcat în total 1021 de „iudeo-comuniști” ieșeni, dintre care 21 cadavre și 69 muribunzi, iar Silviu Dragomir scria într-un articol în „”Cotidianul” că: „La destinație (gara Călărași) au ajuns 776 evrei din cei 1900”.

Diferența de la 1729, câți au plecat din Tg. Frumos, au murit, fiind debarcați pe traseu: 654 cadavre la Tg. Frumos; 327 cadavre în gara Mircești; 300 cadavre la Săbăoani; 47 cadavre la Roman; 10 cadavre la Mărășești și 40 cadavre la Inotești. Și referitor la comportamentul autorităților locale părerile sunt diferite, cele date la cald, la scurta vreme de la evenimente, fiind mult mai acide decât ale celor care și-au spus punctul de vedere peste ani de la producerea evenimentelor. Astfel, Ilie Ghenovici declara că Nicolae Pascu, președinte al Tribunalului Ialomița „a salvat de la moarte, în iulie 1941, sute de evrei din trenul morții, ajunși la Călărași, prin intervenția personală și făcând uz de autoritatea sa de președinte al Tribunalului”. (Dosar MAI nr. 39258).” – precizează Nicolae Țiripan, istoric al Călărașiului, într-un material publicat pe istoriaregasita.blogspot.com

Advertisement

Autoritățile din Călărași au întocmit mai multe situații ale victimelor, supraviețuitori și morți. Astfel, dintr-o împărțire pe vârste a deportaților aflăm că 688 aveau între 21 și 50 de ani. 163 erau minori, iar 110 aveau peste 50 de ani. În august 1941, când a fost făcută această statistică, din 1006 evrei, 45 erau grav bolnavi, de diferite vârste. Conform împărțirii pe profesii, cei mai mulți erau funcționari comerciali (242), comercianți (177), croitori (119), muncitori (106). 33 erau elevi, 12 studenți, 11 industriași, 4 rabini, 2 profesori, 1 fotograf. În lagăr mai erau: medici, farmaciști, dentiști, ingineri, brutari, tâmplari, cizmari, zidari, birjari, lăcătuși, mecanici, tinichigii, ceaprazari, frizeri etc.

Știm cu precizie cauza morții doar pentru 25 de victime. Sunt cei descărcați deja morți din vagoane la sosirea trenului la Călărași și care au fost examinați de un medic legist. La motivul decesului morții, cel mai frecvent apar: septicemia, ca urmare a unor leziuni prin violență care s-au infectat în condițiile mizerabile din vagoanele sigilate de jandarmii antonescieni; blocaje ale rinichilor și plămânilor – în condițiile în care deportații au fost deprivați de apă și aer; stop cardiac și hemoragie cerebrală – după un drum care a durat șapte zile. Până pe 28 iulie 1941, muriseră 80 de deportați, iar până la 23 august, totalul a urcat la 98 de morți, conform cifrelor oficiale. O parte dintre decese au fost raportate târziu, spre toamnă, când evreii fuseseră trimiși înpoi la Iași. În arhive s-a mai păstrat o listă de 153 de morți. Unii supraviețuitori au vorbit de 200 de morți la Călărași. În cazul câtorva zeci de evrei care au murit din cauza regimului de detenție de la Călărași, dizenteria a fost principalul motiv.

https://youtu.be/v8g2UVNQxHk

 

Advertisement

Cultură

Tinerele artiste de la CJCC Călărași, premiate la Festivalul „Lumini Sonore” din Hârșova

Fetele talentate din cadrul programului Flores Campi – organizat de Centrul Județean de Cultură și Creație Călărași – au obținut rezultate remarcabile la Festivalul „Lumini Sonore by Ozana Barabancea” – Ediția Estivală, desfășurat la Hârșova.

Sub îndrumarea profesoarei de canto Alexandrina Doicin, elevele din Călărași au impresionat juriul și publicul, câștigând premii importante la secțiunea pop românesc:

  • 🎤 Bianca MaximPremiul I și Premiul special care asigură participarea directă în finala Festivalului „Vocea Mării”;

  • 🏆 Veronica NeaguTrofeul secțiunii pop românesc;

  • 🎶 Evelina StanPremiul I;

  • 🎤 Irina TănasePremiul II;

  • 🌟 Miruna LicăPremiul I.

Aceste performanțe confirmă calitatea pregătirii muzicale oferite în cadrul CJCC Călărași, dar și potențialul artistic al tinerilor din județ.

„Felicitări, dragi artiste, pentru munca, pasiunea și strălucirea voastră! Suntem mândri că talentul cultivat la Călărași cucerește scenele din întreaga țară!”, au transmis reprezentanții Centrului de Cultură și Creație.

Advertisement

Continue Reading

Cultură

Recomandare de carte – „Și munții au ecou” – Khaled Hosseini

„Și munții au ecou”, cel de-al treilea roman al lui Khaled Hosseini, este o operă literară de o profunzime rară, care țese cu măiestrie firele destinelor a numeroase personaje, traversând generații, continente și decenii. Povestea începe în anul 1952, în satul afgan Shadbagh, unde frații Abdullah și Pari, uniți de o legătură frățească de o intensitate sfâșietoare, sunt despărțiți de o decizie dureroasă luată de tatăl lor, Saboor. Această despărțire devine punctul de plecare al unui mozaic narativ complex, care explorează impactul alegerilor asupra vieților individuale și colective, de la peisajele aspre ale Afganistanului rural până la străzile aglomerate din Paris, San Francisco și insula grecească Tinos.

Spre deosebire de romanele sale anterioare, „Vânătorii de zmeie” și „Splendida cetate a celor o mie de sori”, care se concentrează pe prietenii sau relații materne, „Și munții au ecou” pune în prim-plan legătura dintre frați, dar și ramificațiile mai largi ale familiei și comunității. Hosseini construiește romanul ca pe o serie de povești interconectate, fiecare capitol aducând în scenă noi personaje și perspective, de la rude îndepărtate la străini care devin, în mod neașteptat, parte a tapiseriei narative. Această structură, deși mai puțin liniară decât în lucrările sale precedente, permite o explorare profundă a temelor precum sacrificiul, vina, iubirea necondiționată și căutarea identității.

Personajele sunt inima romanului, fiecare dintre ele fiind conturat cu o atenție minuțioasă la detalii și cu o umanitate care le face memorabile. Abdullah, fratele mai mare, poartă povara pierderii surorii sale ca pe o rană nerostită, în timp ce Pari, crescută într-o altă lume, simte un gol pe care nu și-l poate explica. Alături de ei, personaje precum Parwana, mama vitregă măcinată de propriile regrete, sau Nabi, unchiul care joacă un rol crucial în despărțirea fraților, adaugă straturi de complexitate emoțională. Hosseini nu idealizează pe nimeni; fiecare personaj este imperfect, cu motivații și slăbiciuni care reflectă lupta universală de a găsi sens într-o lume adesea nedreaptă.

Stilul narativ al lui Hosseini este, ca întotdeauna, o combinație de simplitate și profunzime. Proza sa curge natural, dar fiecare frază ascunde o greutate emoțională care rezonează cu cititorul. Scenele din Afganistan, în special, sunt impregnate de o autenticitate care reflectă nu doar peisajul fizic, ci și greutățile vieții într-o societate marcată de sărăcie, război și schimbări culturale. În același timp, poveștile din diaspora – în Paris sau San Francisco – surprind provocările adaptării, dar și dorul de rădăcini. Hosseini are darul de a transforma experiențe individuale în meditații universale, făcând ca „Și munții au ecou” să fie nu doar o poveste despre o familie, ci despre umanitate în ansamblu.

Advertisement

Unul dintre punctele forte ale romanului este felul în care explorează ecourile deciziilor. Fiecare alegere, fie că e un act de altruism sau o greșeală regretabilă, lasă urme care reverberază peste generații. Hosseini nu oferă răspunsuri simple sau rezolvări facile; în schimb, invită cititorul să reflecteze asupra naturii sacrificiului și a costurilor emoționale ale acestuia. Deși ritmul narativ poate părea, pe alocuri, mai lent, această abordare permite o imersiune profundă în viețile personajelor, oferind momente de introspecție care sunt la fel de captivante ca și momentele dramatice.

„Și munții au ecou” este, în esență, un roman despre legături – cele care ne definesc, cele care ne rup și cele care ne vindecă. Este o poveste despre durerea pierderii, dar și despre speranța regăsirii, despre cum timpul și distanța pot estompa, dar nu șterge, iubirea. Hosseini confirmă, încă o dată, că este un maestru al povestirii, capabil să creeze personaje și lumi care rămân cu cititorul mult timp după ce cartea este închisă. Recomandat celor care caută o lectură care să le frângă inima, dar să le și dea speranță, acest roman este o dovadă a puterii literaturii de a ne conecta la esența a ceea ce înseamnă să fii om.

Continue Reading

Cultură

Recomandare de carte – „Gulagul. O istorie.” de Anne Applebaum

Anne Applebaum, în lucrarea sa monumentală Gulagul. O istorie, publicată în 2003, oferă o analiză detaliată și profund umană a sistemului de lagăre de muncă forțată din Uniunea Sovietică, un mecanism represiv care a marcat viețile a milioane de oameni. Cartea, bazată pe o cercetare exhaustivă, combină documente de arhivă, mărturii ale supraviețuitorilor și o narațiune clară pentru a dezvălui amploarea și cruzimea acestui sistem.

Applebaum structurează lucrarea cronologic, urmărind geneza, dezvoltarea și declinul Gulagului, de la primele lagăre din anii 1920 până la dizolvarea lor treptată după moartea lui Stalin. Cartea explorează nu doar organizarea administrativă și condițiile inumane din lagăre, ci și impactul asupra prizonierilor, gardienilor și societății sovietice în ansamblu. Capitolele dedicate vieții cotidiene – foamea, munca extenuantă, brutalitatea gardienilor și solidaritatea fragilă dintre deținuți – sunt deosebit de emoționante.

Autoarea nu se limitează la o descriere istorică, ci analizează și contextul politic și ideologic care a permis existența Gulagului. Ea evidențiază cum regimul stalinist a folosit lagărele nu doar pentru represiune, ci și ca instrument economic, exploatând munca forțată pentru proiecte de infrastructură colosale, precum Canalul Marea Albă-Baltica.

Unul dintre marile merite ale cărții este accesibilitatea sa. Applebaum evită jargonul academic, oferind o poveste captivantă, dar riguroasă, care echilibrează detaliile istorice cu poveștile personale ale victimelor. Mărturiile supraviețuitorilor, extrase din interviuri și memorii, dau o dimensiune umană analizei, transformând statistici copleșitoare în drame individuale sfâșietoare. De asemenea, autoarea abordează miturile și distorsiunile istorice, clarificând, de exemplu, că Gulagul nu a fost doar un produs al stalinismului, ci o continuare a practicilor represive din perioada țaristă, amplificate de ideologia bolșevică.

Advertisement

Unii cititori ar putea considera că accentul pus pe detalii administrative și economice încetinește ritmul în anumite secțiuni. De asemenea, deși Applebaum acoperă o gamă largă de perspective, vocile femeilor și ale minorităților etnice din lagăre primesc uneori mai puțină atenție decât ar merita, dată fiind diversitatea prizonierilor din Gulag.

Gulagul. O istorie este o lucrare esențială pentru înțelegerea uneia dintre cele mai întunecate pagini ale secolului XX. Anne Applebaum reușește să combine rigoarea istorică cu empatia, oferind o cronică nu doar a unui sistem represiv, ci și a rezilienței umane în fața opresiunii. Cartea este un avertisment asupra consecințelor totalitarismului și o aducere aminte a costului uman al utopiei ideologice. Recomandată atât pasionaților de istorie, cât și celor care doresc să înțeleagă mai bine natura puterii și a supraviețuirii.

Continue Reading