Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 6°C | Anul XI Nr. 537

La zi

Autobuze hibrid pentru Călărași, însă contestate privind gradul de poluare redus

Published

on

Primăria Călărași a achiziționat patru autobuze electrice Mercedes-Benz de ultimă generație. Investiția a fost finanțată din fonduri europene și se ridică la suma de 9,6 milioane de lei. Autobuzele electrice sunt moderne iar producătorul susține că mijloacele de transport sunt prietenoase cu natura.

Autobuze electrice și un nou sistem de transport

Din cei 9.6 milioane de lei, aproximativ 8.7 milioane sunt pentru achiziționarea a patru vehicule de transport public Hybrid, tip Mercedes-Benz Citaro. Acestea vor fi dotate cu sistem de poziționare și comunicații radio cu dispeceratul, sistem de informare călători în vehicule, camere de supraveghere video, computer de bord și multe alte dotări.

Restul fondurilor, adică circa 1 milion de lei, vor fi folosiți pentru modernizarea sistemului de transport. Banii vor fi investiți în dispecerat, centru controlori, autobază, casierie, centru de vânzare și personalizare cartele și aplicații.

„Este un eveniment deosebit, aşteptat de călărăşeni. După mai bine de doi ani de zile am reuşit să finalizăm contractarea autobuzelor hibrid. Ne-am propus să dezvoltăm acest concept. Nu ne oprim aici, şi pe programele viitoare vrem să mai achiziţionăm autobuze şi microbuze ecologice. Avem nevoie în Călăraşi de astfel autobuze. Tot timpul s-a ridicat problema, cetăţenii spunând că autobuzele actuale ale operatorului sunt învechite. Vrem să îmbunătăţim această flotă, iar pe viitor să creştem la 12 numărul microbuzelor şi al autobuzelor pe care le putem achiziţiona prin PNRR. Desigur, avem în vedere să creştem şi numărul rutelor”, a explicat Marius Dulce, primarul Călăraşiului.

EFICIENȚA AUTOBUZELOR , PUSĂ LA ÎNDOIALĂ ÎN CONFERINȚA DE SEMNARE A CONTRACTULUI

La data de 28 martie, la sediul Primăriei Municipiului Călărași, a avut întâlnirea de lucru a primarului Marius Dulce cu reprezentații Mercedes Benz Trucks & Buses Romania pentru a semna contractul de achiziție a noilor mijloace de transport cu tehnologie hibrid. Oficialitățile au invitat și jurnaliștii la evenimentul de lansare pentru a participa 

Jurnalistul călărășean Florin Driga, adept al tehnologiei și deschis către acest domeniu, prezent în conferință, a solicitat reprezentanților companiei producătoare a mijloacelor de transport informații privind țara unde se va fabrica autobuzul, cât și date despre gradul de poluare pe care și-l asumă producătorul.

Advertisement

Reprezentanții Mercedes  spun că există mai multe fabrici care produc Mercedez-Benz CITARO, însă țara unde se va livra pentru România va fi Franța sau Germania, excluzând Turcia, țara unde există o fabrică cu istoric care lasă mult de dorit privind calitatea produselor vândute pe piață. Cât despre gradul de poluare pe care îl are acest model de autobuz, oficialii prezenți la Călărași nu au oferit informații concrete, pasând răspunsul între ei.

Florin Driga a insistat pe acest subiect lăsând un comentariu cu multe specificații prin care subliniază faptul că gradul de popuare nu diferă cu mult comparativ cu mijloacele de transport deja existente în trafic.

Redăm integram comentariul pe care jurnalistul Florin Driga l-a lăsat într-o postare a primarului Marius Dulce:

Azi, am adresat 2 intrebări reprezentanților Mercedes care au pasat răspunsul de la unul la altul. Am acceptat răspunsul lor din respect și am realizat că veți fi buni de plată în următorii ani. Câteva date care nu au fost spuse dar solicitate: Date tehnice – Autobuz Mercedes Citaro C2 (O530) Hybrid
Locuri pe scaune:
Locuri în picioare:
Total: 108
Dimensiuni
Lungime [mm]: 12.135
Lățime [mm]: 2.550
Înălțime [mm]: 3.150
Ampatament [mm] 5.900
Dimensiune anvelope: 275/70 R 22,5
Consolă față [mm]: 2.805
Consolă spate [mm]: 3.430
Cerc de bracaj [mm]: 21.214
Unghi de gardă față [°] 7
Unghi de gardă spate [°] 7
Motor termic
Motor termic: Mercedes-Benz OM 936h
Normă de poluare UE: Euro VI
Sistem BlueEfficiency Power, tehnologie diesel SCR BlueTec®, sistem de injecție combustibil – Common Rail
Putere max. [kW]: 220 la 2.200 rpm (299 c.p.)
Cilindree [cm3]: 7.698
Nr. cilindri / dispunere: 6 / în linie
Cuplu maxim [Nm] la turația 1.200 Nm la 1.200 rpm
Transmisie, tip: Transmisie automată Voith, Voith DIWA 854.6, 4 trepte
Masa transmisiei [kg]: 334
Motor electric
Puterea nominală [kW]: 14
Cuplu maxim [Nm]: 220
Tensiunea nominală [V]: 48
Alimentare: supercapacitori montaţi pe acoperiş
Tren de rulare
Sistem de direcție: Servodirecție ZF
Punte față, tip ZF, suspensie independentă
Punte motoare, tip ZF punte portal
Frâne
Frână de serviciu: Sistem electronic de frânare cu frâne cu disc
Frână de încetinire: Retarder integrat
Sistem de frânare electropneumatic (EBS)
Sistem anti-blocare (ABS)
Program electronic de stabilitate (ESP®)
Cameră video pentru marșarier
Sistemul de control al presiunii din anvelope
Mase
Capacitate rezervor combustibi/aditiv AdBlue [l] 210 / 27
Masă totală admisă [kg] 19.000
Punte față [kg]: până la max. 7.500
Punte motoare [kg]: 13.000
Climatizare
Putere sistem de răcire spațiu pasageri [kW]: treapta de bază: 32 kW / treapta de confort: 39 kW
Putere sistem de încălzire spațiu pasageri [kW] 38
Putere sistem de răcire spațiu șofer [kW]: 8 (4 electric)
Agent răcire: R-134a
Putere sistem de încălzire spațiu șofer [kW]: 22
Uși
Nr. uşi: 3
Înălțime urcare ușă [mm] 320
Lățime ușă [mm]: 1.250
Înălțime podea culoar central față de carosabil [mm]: 370
Motorul electric ar fi de tip Integrated Starter-Alternator (ISG), alimentat la 48 V. Asta înseamnă că autobuzul nu mai are alternator pe 27V, motorul servind ca generator şi ca demaror. Prin urmare, înseamnă că întregul sistem electric al autobuzului e pe 48V, deci ar trebui să aibă 4 baterii de 12V în loc de 2. Mai mult, cum ISG-ul nu încarcă la demaraj (spre deosebire de alternatorul care e conectat cu curea/lanţ la motor şi poate alimenta auxiliarele atât timp cât motorul e pornit), pentru că funcţionează ca motor, bateriile şi supercapacitorii de pe acoperiş trebuie să fie mereu în stare perfectă de funcţionare, că altfel rămâi fără tensiune. Dispare pornirea cu bateriile de rezervă, autobuzului fiindu-i practic imposibil să circule fără baterii… asta o să fie o mare problemă la STB, mai ales că bateriile sunt consumabile, deci nu sunt acoperite de garanţia completă.
Părerea unui prieten avizat:
”Rămân la părerea că s-au complicat prea tare cu astfel de autobuze extrem de pretenţioase la mentenanţă. Nu mai vorbesc de faptul că nu sunt deloc ecologice cum se laudă, fiind la fel de poluante şi energofage ca autobuzele non-hibride din aceeaşi gamă. Motorul electric reduce emisiile poluante cu 7 – 12 g pe km pe perioada funcţionării. Cum el funcţionează doar la demaraj, deci pe vreo 50m maxim, înseamnă că economisim 0,6g Co2 la fiecare demaraj, mare economie… Nici la consumul de motorină nu e cine ştie ce, producătorul se laudă cu o reducere a consumului cu 8,5%, dar asta în condiţii de test, nu în trafic. Deci, din nou, fix pix… e drept, ar trebui să dea bine la electorat, numai că electoratul nu e format doar din ingineri care ştiu să facă diferenţa între Mercedes Citaro C2 Hybrid şi Mercedes-Turk Conecto” QED” – scrie Florin Driga pe  (Facebook

 

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

La zi

Atenție, călători! Biletele de tren se scumpesc cu aproape 10% de la mijlocul lui decembrie

Published

on

Călătoriile cu trenul vor costa mai mult începând din a doua jumătate a lunii decembrie 2025. Odată cu intrarea în vigoare a noului mers al trenurilor pentru anul 2025-2026, tarifele biletelor vor fi majorate cu 9,88%. Această creștere reprezintă o indexare obligatorie cu rata inflației, aplicată conform legii atât la operatorul național, cât și la cei privați.

Directorul general al societății de transport feroviar a explicat că ajustarea este prevăzută de legislație și se face automat la schimbarea mersului trenurilor, fără alte majorări suplimentare. Procentul exact de 9,88% vine din datele oficiale privind evoluția prețurilor de consum din ultimele 12 luni.

Aceasta este a treia scumpire a biletelor în ultimul an, după cele din vara trecută cauzate de creșterea cotei de taxă pe valoarea adăugată și cea de anul anterior. De exemplu, un bilet care costă acum 100 de lei va ajunge la aproximativ 110 lei după aplicarea majorării. Călătorii care plănuiesc deplasări în perioada sărbătorilor de iarnă sau la începutul anului viitor ar trebui să cumpere biletele cât mai curând, pentru a beneficia încă de tarifele actuale.

Societatea feroviară recomandă achiziționarea biletelor online sau din timp, pentru a evita aglomerația și pentru a profita de eventualele reduceri rămase valabile. Deși prețurile cresc, numărul trenurilor zilnice rămâne la un nivel ridicat, asigurând conexiuni bune pe principalele rute din țară.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Bolojan prelungește „moartea lentă” a pensiilor de magistrat: de la 10 la 15 ani tranziție, dar CSM acuză presiuni pentru aviz rapid

Published

on

Premierul Ilie Bolojan a anunțat că proiectul de lege pentru reforma pensiilor magistraților este finalizat și se află pe circuitul de avizare. Principala modificare față de varianta inițială: vârsta de pensionare va crește treptat la 65 de ani în 15 ani (nu în 10), la cererea magistraților. Plafonarea pensiilor la maxim 70% din ultimul salariu net rămâne neschimbată.

Guvernul cere CSM aviz rapid (sub 30 de zile), pentru a putea angaja răspunderea în primele zile din decembrie și a respecta jalonul PNRR până la 28 noiembrie. În caz contrar, România riscă să piardă fonduri europene importante.

CSM reacționează dur: vicepreședintele instituției acuză Guvernul de presiune inadmisibilă și cere respectarea termenului legal de 30 de zile. „Ni se cere aviz în câteva zile. Vi se pare o chestie serioasă?”, a declarat acesta.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Revolta profesorilor: Protest masiv în fața Ministerului Educației împotriva tăierilor de salarii și interzicerii cumulului pensie-salariu!

Published

on

19 noiembrie 2025 – Cele trei mari federații sindicale din învățământ – FSLI, „Spiru Haret” și „Alma Mater” – au organizat astăzi un protest energic în fața Ministerului Educației, acuzând Guvernul că pregătește noi reduceri drastice ale veniturilor cadrelor didactice și ale altor bugetari.

Sindicaliștii denunță decizii luate „în spatele ușilor închise”, fără consultări reale cu reprezentanții sistemului educațional. Principalele nemulțumiri vizează intențiile de tăiere a cheltuielilor de personal, care ar agrava criza acută de cadre didactice din școli, deja confruntate cu un deficit masiv de profesori calificați. În plus, proiectul de interzicere a cumulului pensiei cu salariul lovește direct în profesorii pensionari care aleg să rămână la catedră pentru a acoperi golurile din sistem – aceștia vor fi forțați să aleagă între pensie și continuarea activității, riscând să piardă până la 85% din pensie.

Liderii sindicali cer renegocierea urgentă a măsurilor și un dialog transparent cu autoritățile, avertizând că astfel de politici vor adânci haosul din educație și vor afecta direct dreptul copiilor la o învățătură de calitate. „Nu învățământul este vinovat pentru eșecurile guvernelor anterioare! Nu sacrificați viitorul elevilor pentru acoperirea găurilor bugetare!”, au transmis reprezentanții sindicatelor.

Protestul are loc într-un context tensionat, marcat de aplicarea controversatei Legi 141/2025 și de lipsa resurselor, profesorii sperând că vocea lor va forța Guvernul să renunțe la aceste măsuri distructive.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading