Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 8°C | Anul XI Nr. 539

Știri

Reabilitarea Palatului Administrativ, o luptă între instituții. Prefectul Barbu susține că CJ nu are drept de administrare iar situația juridică a clădirii este incertă

Published

on

Trecerea timpului și-a lăsat amprenta asupra clădirii în care își desfășoară activitatea Instituției Prefectului Județului Călărași, fapt pentru care încă din anul 2008 se tot fac demersuri pentru reabilitarea și consolidarea acestei clădiri cu un istoric important. 

https://youtu.be/H6bkfUvqSYM

Președintele Consiliului Județean Vasile Iliuță și senatorul Nicușor Cionoiu au criticat, într-o conferință de presă desfășurată astăzi, 17.06.2021, adresa prefectului Valentin Barbu către Compania Națională de Investiții (CNI) în ceea ce privește proiectul „Centru Socio-Cultural Călărași (fost Palat Administrativ)”. Membrii PSD consideră că intenția prefectului este de a sabota dezvoltarea județului Călărași. 

Adresa face referire la dreptul de administrare al clădirii și la situația juridică incertă în care aceasta se află. Conform documentului semnat de domnul prefect, proiectul ar trebui să fie preluat de CNI doar în momentul în care toate aspectele neclare sunt înlăturate.

Advertisement

Răspunsul președintelui Consiliului Județean: „Un punct destul de neplăcut pe care vreau să vi-l prezint în această conferință de presă este adresa pe care prefectul județului Călărași, domnul Barbu, o trimite Companiei Naționale de Investiții pentru investiția pe care Consiliul Județean (CJ) a depus-o și pentru care solicită finanțare. Din cauza bugetului foarte mic aprobat, cu 50% mai mic față de anii trecuți, noi încercăm să găsim resurse pentru a finanța Prefectura, deoarece am ajuns într-un stadiu destul de avansat – avem proiectul tehnic, am licitat prefectura, avem un constructor, urmează doar să găsim finanțare. Pentru această finanțare, domnul prefect trimite o adresă la CNI sub pretextul că situația juridică a fostului palat prefectoral e ambiguă și nu e în administrarea CJ. Avem un prefect care e împotriva dezvoltării județului Călărași, avem un prefect care se lăuda în campania electorală cu ce investiții face CJ, se lăuda cu investiția palatului prefectoral în campania electorală. Acum domnul prefect a devenit omul care sabotează și face rău CJ. CJ înseamnă dezvoltarea infrastructurii, dezvoltarea imobilelor pe care toți le dorim să le finalizăm. Dacă domnia sa consideră că nu suntem capabili să o gestionăm, să o finalizăm, i-o dau domniei sale la Prefectură să găsească soluții pentru finanțare chiar dânsul.”, a declarat Vasile Iliuță.

Nicușor Cionoiu subliniază nevoia de înțelegere între părțile politice în scopul cetățenilor și dezvoltării județului: „Dacă în campanie spunem ceva și după campanie spunem altceva, este o problemă care nu face altceva decât să ne oprească din dezvoltarea orașului. Nu avem nevoie acum de o dispută politică, avem nevoie ca oamenii să fie mulțumiți de noi și să vadă fiecare contribuție a noastră. În acest moment, avem nevoie de o înțelegere, orgoliile trebuie lăsate la o parte. Indiferent de ce spune domnul prefect, eu vreau să vă asigur de altceva – avem o echipă foarte puternică. Suntem oameni ai faptelor, nu a vorbelor fără conținut.”, a susținut senatorul în conferința de presă.

Prefectul județului Călărași, Valentin Barbu, susține că, din punct de vedere legal, Palatul Administrativ trebuie să aparțină administrației instituției prefectului, întrucât reprezintă un imobil de uz și interes public național, nu județean. În acest sens, Ministerul Afacerilor Interne trebuie să promoveze o hotărâre de guvern prin care este revocat dreptul de administrare temporală deținut de Consiliul Județean Călărași. Prefectul prezintă în detaliu istoricul încercărilor de reabilitare a clădirii.

Valentin Barbu, prefectul Județului Călărași: Aș vrea ca cetățenii să știe care e punctul meu de vedere și adevărul în legătură cu posibilitatea reabilitării acestei clădiri monumentale. Așa cum am spus-o și în urmă cu 5 ani la vestirea în funcție de vice-președinte al Consiliului Județean (CJ), reabilitarea acestei clădiri trebuie să rămână o prioritate a administrației publice locale și centrale. Cea mai importantă clădire a județului Călărași din punct de vedere arhitectonic trebuie să fie reabilitată și vă promit că acest lucru se va întâmpla. Eu nu am nicio dispută cu cei de la CJ, dar aș vrea să fim corecți unii cu ceilalți. Dacă eram convins că în acest moment CJ are atribuțiile, are fondurile necesare în așa fel încât clădirea să fie reabilitată în integralitatea ei, cu cea mai mare solicitudine eram de acord și nu aveam absolut nimic de obiectat. Din păcate, deși la CJ s-a derulat un proiect din bugetul propriu al CJ, începând din 2018, s-a încheiat și un contract, din câte am înțeles. În data de 23 septembrie, domnul președinte a venit cu dedicație pe acest contract și l-a semnat. S-a trezit între timp că nu mai are bani să plătească acest contract și probabil din acest motiv nici nu a dat ordinul de începere al lucrărilor. E o problemă. Eu nu știu cum a demarat proiectul știind că nu există fondurile necesare.

Mai e și e o altă problemă – inițial, la 32 de milioane de lei, în 5 luni s-a majorat devizul și a ajuns undeva pe la 57 de milioane de lei. Lăsând lucrul ăsta la o parte, din punctul nostru de vedere, CJ nu mai poate finanța această clădire și vă spun de ce. Prin hotărârea Guvernului 2376/2004 Palatul Administrativ a fost transmis în administrare temporală a CJ Călărași pe durata execuției lucrărilor de consolidare, lucrări care din punctul nostru de vedere sunt finalizate, și așa este – vorbim strict de lucrările de consolidare. Astăzi, când stăm de vorbă, rămân neexecutate lucrările de reabilitare, de restaurare, întrucât actualul administrator a lăsat să se înțeleagă că realizarea acestui obiectiv nu reprezintă o prioritate în strategia sa investițională. În contradicție cu dispoziția actului administrativ de mai sus, prin hotărârea de Guvern nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, cu modificările și completările ulterioare, acest imobil se găsește înregistrat sub numărul MFP111448, fiind în administrarea Prefecturii Călărași, având ca ordonator principal Ministerul Afacerilor Interne.

Advertisement

CJ spune că s-a făcut o prelungire a procesului verbal de predare – primire.

Nu, se invocă un act adițional la un protocol expirat din 2013, act adițional încheiat în 2017, deci protocolul era expirat la momentul în care s-a încheiat acest act adițional de cel puțin 4 ani. Din punctul nostru de vedere și cerând părerea Ministerului Justiției, ni s-a spus că acest act adițional nu constituie just titlu, deci nu are nicio valoare din punct de vedere juridic.

În anul 2013, CJ a adoptat hotărârea nr. 111 prin care renunță la administrarea temporală a Palatului Administrativ și aprobă transmiterea acestuia în administrarea instituției prefectului județului Călărași. În argumentația acestei hotărâri, inițiatorul, președintele CJ, susține că din cauza lipsei fondurilor financiare de la nivelul bugetului propriu al județului Călărași lucrările de reabilitare au fost sistate. Atenție, vorbim de lucrările de reabilitare, nu de cele de consolidare deja efectuate. Există și documente în acest sens pe care, ulterior, o să facem un dosar și o să le transmitem domnului ministru de Interne, domnului Bode cu care am și discutat această problemă. Deci, lucrările de reabilitare au fost sistate, contractul de lucrări pierzându-și valabilitatea la 30 iunie 2013 impunându-se, astfel, preluarea din administrarea CJ Călărași a Palatului Administrativ în administrarea instituției prefectului, administrația județeană nu mai putând din punct de vedere legal să aloce sume pentru un imobil a cărui proprietate nu o deține. Mai mult, în urma unor informări referitoare la derularea contractului, contrat ce avea ca obiect consolidarea și reabilitarea palatului, deci două noțiuni distincte, consolidarea și reabilitarea, CJ precizează foarte clar faptul că obligațiile asumate de Banca Mondială care a finanțat parte din lucrările de consolidare și Guvernul României care a asigurat parte din lucrările de consolidare, în asigurarea resurselor financiare aferente sursei S1, așa cum a fost denumită în contractul de finanțare, sursă ce avea ca destinație realizarea lucrărilor de consolidare, repet – structura de rezistență a imobilului. Slavă Domnului că ele au fost finalizate în 2013, pentru că astfel dacă ele nu erau realizate cred că era la pământ. Lucrările de consolidare au fost realizate în totalitate, în timp ce sursele S2 și S3, surse ce finanțau lucrările de reabilitare, prezentau un risc de executat. Demn de remarcat următorul lucru – conform prevederilor contractuale, CJ Călărași trebuia să asigure sumele necesare următoarelor categorii de lucrări: arhitectură finisaj interior-exterior, refacere decorațiuni interioare, restaurare intrare principală, instalații electrice și de curent slab, instalații termice interioare și climatizare, instalații paratrăznet, instalații de telefonie, rețelele exterioare de alimentare cu apă, canalizare și termice.

Doi ani mai târziu, în 2015, a fost încheiată o minută între reprezentații CJ și reprezentații instituției prefectului la care au participat și din partea Ministerului de Interne, mai precis din parte Direcției Generale de Logistice în care se menționează: reprezentații CJ Călărași susțin în continuare că urmarea nefinalizării lucrărilor de la corpul A, lucrările de reabilitare de care pomeneam și încetării contractului de realizare a lucrărilor de consolidare, imobilul trebuie trimis în administrarea instituției prefectului Călărași. Cu aceeași ocazie s-a consemnat că pentru acest obiectiv, în perioada 2005-2013 a fost cheltuită suma de 4.268.230 de lei. Potrivit centralizatorului financiar, realizări și rest de executat, rezultă un necesar pentru activități rămase de executat la data încetării contractului de lucrări – 8 mai 2013, în valoare de 8.254.982 de lei inclusiv TVA. Chiar dacă noi indexăm această sumă din 2013 și ajungem în anul 2021, din punctul meu de vedere tot nu poți ajunge la suma de 57 de milioane de lei. Este imposibil să ajungi de la 8 milioane la 57, indiferent cum ai indexa.

În anul 2020, ministrul Finanțelor Publice, actualul Ministru al României, domnul Florin Cîțu, la o solicitare pe care eu personal am făcut-o către Ministerul de Finanțe, atunci fiind în calitate de vice-președinte al CJ, am cerut un punct de vedere de la ministrul de finanțare în ideea de știind că este un contract care urmează a fi semnat, dacă noi putem investi în această clădire și putem duce contractul mai departe. Adică, am cerut un punct de vedere nu cu rea credință, ci cu bună credință. Dacă ei dădeau ok-ul înseamnă că toată lumea era mulțumită și probabil începeau lucrările. Eu vă spun ce a răspuns domnul Cîțu – exprimă o opinie referitoare la situația juridică a acestei clădiri în sensul că, dacă imobilul în cauză este de interes și uz public național, trebuie promovată o hotărâre de guvern de către Ministerul Afacerilor Interne referitoare la revocarea dreptului de administrare temporală deținut de CJ Călărași. Din punctul nostru de vedere, așa cum se precizează în cadrul Art. 1 din hotărârea de guvern 706/94 privind trecerea palatelor administrative din municipiile reședință de județ în administrarea instituției prefectului cu modificările și completările ulterioare, acest imobil este de uz și interes public național și nu unul de uz și interes public județean.

Advertisement

Cum se poate rezolva această problemă?

Această problemă se poate rezolva foarte simplu. În urma promovării hotărârii de guvern de către Ministerul Afacerilor Interne, așa cum ne-a dat un punct de vedere și domnul Prim-Ministru, ea rămâne în administrarea instituției prefectului și prin Compania Națională de Investiții (CNI), printr-un program multianual de finanțare, se poate finanța în următorii 3 ani. Probabil că mai multe de la 8 milioane de lei să zicem că ajungem maxim la 25 de milioane de lei. Evident, vă dau părerea mea estimativă, proiectul tehnic va spune de fapt. Nu ai cum să ajungi la 57 de milioane. Prin CNI se poate finanța reabilitarea acestei clădiri în următorii 3 ani.

 

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement

Știri

Mihăiță Beștea, mesaj de 1 Decembrie: „România suntem noi toți, cei cărora ne pasă”

Published

on

Cu ocazia Zilei Naționale a României, primarul municipiului Oltenița, Mihăiță Beștea, a transmis un mesaj public adresat comunității locale, subliniind importanța solidarității și a implicării civice în momentele care dau sens identității naționale.

Beștea a vorbit despre 1 Decembrie ca despre „o zi care ne aduce împreună”, indiferent de origini sau diferențe personale, insistând că semnificația sărbătorii depășește ritualul ceremoniilor oficiale. În mesajul său, acesta a subliniat că România este formată din oamenii care „pun umărul” și contribuie constant la construirea unui viitor mai bun.

Ziua Națională nu înseamnă doar ceremonii sau steguri arborate, ci felul în care simțim, în suflet, că facem parte din aceeași familie, familia unei țări pe care o iubim cu bune, cu greutăți, cu speranțe”, a transmis viceprimarul.

Oficialul a vorbit și despre responsabilitatea generației de astăzi față de cei mici, subliniind dorința de a lăsa copiilor „un loc mai bun”.

Advertisement

Mesajul s-a încheiat cu o urare simplă, dar încărcată de emoție:
„La mulți ani, dragi oltenițeni! La mulți ani, România!”

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Guvernul vrea să oprească voucherele de vacanță. Hotelierii, acuzați că au oferit servicii slabe și nu au investit în turism. Patronii avertizează: „Ne uităm spre faliment”

Published

on

Voucherele de vacanță ar putea dispărea complet începând cu anul 2026. Ministrul Economiei susține că bugetul statului nu mai permite acordarea tichetelor, iar programul ar fi chiar unul dintre motivele pentru care calitatea serviciilor turistice din România a scăzut.

Potrivit oficialului, o parte dintre operatorii din turism „s-au bazat exclusiv pe vouchere, fără să facă investiții și au oferit servicii slabe, către clienți obligați practic să-și cheltuiască astfel banii”. Declarațiile au provocat reacții dure din partea reprezentanților industriei ospitalității, care avertizează că măsura ar avea efecte dramatice.

„Cu toții ne uităm către faliment. Cum poți să judeci o industrie întreagă pentru câteva excepții?”, a declarat, pentru Observator News, Anca Nedea, hotelier. Corina Martin, secretar general FPIOR, lansează un avertisment îngrijorător: „Dacă alungăm turiștii români către destinații externe, industria se prăbușește în 2026.”

În ultimul an, valoarea voucherelor a fost redusă de la 1.600 la 800 de lei, bugetarii fiind nevoiți să acopere restul de cheltuială. Rezultatul: în primele cinci luni ale acestui an, volumul tichetelor utilizate a scăzut cu peste 90%, potrivit datelor citate de reporterul Observator, Andreea Filip.

Advertisement

Pentru multe familii, în special cele cu venituri medii și copii, voucherele reprezentau singura șansă reală de a merge într-o vacanță. „A fost singura variantă de a ieși undeva”, spune un agent de turism.

Comparativ, Bulgaria ajunge anual la 13 milioane de turiști străini, Albania la 11 milioane. România atrage doar aproximativ 2,5 milioane, iar ministerul recunoaște că „nu există o strategie clară pentru turismul național, fiind abia în lucru un proiect”.

Voucherele, de la motor economic la factor de declin

  • Statul nu mai alocă fonduri pentru program.
  • Guvernul acuză lipsa investițiilor și servicii necorespunzătoare.
  • Hotelierii resping acuzațiile și spun că decizia duce la falimente.
  • Scădere de 90% a utilizării voucherelor în 2025.
  • Turismul românesc riscă prăbușirea în 2026, dacă măsura intră în vigoare.

Decizia pune presiune pe un sector deja fragil, iar impactul va fi resimțit atât de operatorii din turism, cât și de familiile care nu își permit concedii fără sprijinul statului.

Rămâne întrebarea: cine pierde mai mult – hotelierii sau românii care renunță la vacanță?

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Furt la Nicolae Bălcescu. Primărița reclamă că i-au fost sustrase toate decorațiunile de Crăciun din curte

Published

on

Incident neobișnuit într-o comună din județul Călărași. Primărița localității Nicolae Bălcescu, Georgiana Teodorescu, a transmis public că decorurile pregătite pentru sărbătorile de iarnă au fost furate direct din curtea locuinței sale.

„Am constatat că toate au fost furate. Sunt șocată de nesimțirea acestor oameni. Dezamăgirea este și mai mare pentru că sunt oameni din comunitatea mea, pentru care eu lupt și încerc să îi ajut de fiecare dată, atât cât pot și cum pot”, a scris primărița într-o postare publică. „Când veți împodobi curtea și casa cu decorațiunile mele, sper să realizați cât de josnici sunteți. Eu aleg să merg mai departe cu demnitate și credință. Voi… rămâneți cu fapta voastră.”

Cazul a stârnit numeroase reacții în rândul cetățenilor, majoritatea condamnând gestul. Din comentarii se desprind poziții critice, surprindere și chiar solicitări de intervenție a autorităților.

• „Au intrat în curte și le-au furat? Mare atenție cui îi permiteți accesul, chiar dacă pare bine intenționat.”

Advertisement

• „Este o faptă care nu trebuie trecută cu vederea. Trebuie pedepsită.”

• „Tot cei care știu curtea dumneavoastră. Puneți camere, nu vă bazați pe bunătatea oamenilor.”

• „Este o faptă josnică ce intră într-o infracțiune din Codul Penal. Dacă dețineți camere de supraveghere video, puteți identifica acele persoane.”

• „Aici nu e vorba de hoți care să aibă ce mânca, ci de persoane care cunosc zona sau au dorit să se răzbune.”

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading