Potrivit proiectului adoptat tacit de Senat, dispozitivele de măsurare a vitezei maşinilor din circulaţie care nu sunt vizibile sau inscripționate cu însemnele Poliției nu mai pot fi utilizate. În timp ce unii şoferi răsuflă uşuraţi, alţii cred că asta nu va face decât să îi încurajeze mai departe pe şoferii vitezomani.
Potrivit proiectului, șoferii pot scăpa de amenzi dacă mașinile cu radar nu sunt poziționate vizibil și dacă acestea nu au însemnele distinctive ale Poliției Rutiere.
Reprezentanții polițiștilor critică proiectul.
”Avem nenumărate situații și în alte state în care aparatul radar este introdus în tomberoane, în care aparatul radar este mascat în diferite forme ca să nu fie vizibil sau avem situații în care autoturisme neinscripționate au în bara radiatorului aparatul radar și măsoară în mers, adică conducătorul auto nici măcar nu știe că are în spate un echipaj de Poliției în civil. În țările cu apă caldă, aceste forme sunt folosite în mod uzual. La noi, nici în momentul de față, nu avem polițiști în civil”, susține Cosmin Andreica, preşedinte, Sindicatul Europol.
Cele mai recente statistici arată că, în România, aproape o treime dintre accidentele rutiere au loc din cauza vitezei excesive.
”Singura metodă eficientă de supraveghere a traficului este cea în sistem mixt cu camere la vedere și camere ascunse. Numai așa putem fi eficienți, numai așa puteam crea acea percepție conducătorului auto că poate fi supravegheat oriunde, oricând și în situația în care va săvârși abateri, va putea fi sancționat”, a explicat Cătălin Codescu, preşedinte, Asociaţia Victimelor Accidentelor de Circulaţie.
Proiectul de lege este iniţiat de 18 deputaţi din toate grupurile parlamentare şi un deputat neafiliat. Raportul comun cu alte trei comisii de specialitate, adoptat cu amendamente, urmează să fie supus aprobării plenului Camerei Deputaţilor – for decizional în acest caz.