Connect with us

Tehnologie

A fost o DUSTER ca niciodată

Published

on

Este adevărat că, dacă insiști, poate că vei găsi la noul model Duster din gama Dacia aspecte care să nu-ți placă, însă pentru cei care abordează așa problema am o întrebare: când ați condus ultima oară mașina perfectă? Eu încă n-am găsit o mașină căreia să nu-i poată fi făcut niciun reproș!

Revenind la Duster, am să încep cu 2 afirmații:

  1. Dacia a trecut de perioada în care se mulțumea să fie numărată în rândul producătorilor de buget. În această nouă etapă, cei care vor o cotă din piața producătorului român, câștigată pe drept, cu muncă și răbdare, sunt în situația de a fi nevoiți să-și intensifice eforturile .
  2. Cu noul model Duster, Dacia a reușit să aducă în fața publicului un all-rounder adevărat, gata să răspundă oricând oricărei dorințe a proprietarului său, așa cum caii magici din poveștile copilăriei noastre răspundeau solicitărilor prinților, Făt-Frumoșilor, Greucenilor și altor voinici curajoși.

Pentru cine a ajuns până aici și încă mai are chef de citit, iată ce-am descoperit eu la noul Duster.

DESIGN. Noul limbaj de design al automobilelor Dacia, adoptat odată cu apariția celei de-a treia generații Logan / Sandero / Sandero Stepway, exprimă cât se poate de clar dorința producătorului autohton de a ocupa, în percepția clienților, acea poziție care leagă mașina personală de aventură, de explorare, de conceptul de „outdoor”. Este o reinterpretare abilă a preferinței pentru materialele dure și rezistente la uzură pe care le găsim în interior, dar și a gărzii la sol generoase, întâlnită inclusiv la modelele ce se adresează „ținuturilor” urbane, precum Logan, Sandero sau, de ce nu, chiar Spring. Elementele de design pronunțate, cu aspect masiv, întăresc sentimentul de siguranță și enunță, de la primul contact, promisiunea solidității și rezistenței în timp. Cu aspectul său masiv și cu volumele angulare, Duster pare că vine din viitor: un viitor în care te invită, ca utilizator, să te bucuri de tot ce-ți trebuie într-o călătorie, oricât de scurtă sau de lungă ar fi aceasta. Mai trebuie spus și că între aspectul modelului de serie și conceptul Bigster, prezentat în vara anului 2021, sunt diferențe minore. Faptul că Dacia a venit cu un produs de masă aproape identic cu un „concept car” arată curaj, angajare și încredere în această nouă abordare a pieței. Noul Duster are 4,34 metri lungime, 1,81 metri lățime, 1,65 metri înălțime și un ampatament de 2,65 metri. Având o gardă la sol de 21 de centimetri, o rază de bracare mai mică de 11 metri și elementele de caroserie din față și din spate aproape de nivelul genunchilor unei persoane de înălțime medie, Dusterul cel nou eliberează utilizatorul de emoții în aproape orice scenariu, de la parcarea lângă borduri înalte și până la traversarea unor vaduri de dificultate medie. Oglinzile mari, chiar dacă își fac simțită prezența la deplasarea pe autostradă, generând un zgomot discret, ajută mult la manevrele de parcare și au integrați martorii pentru unghiul mort care sunt, în cazul Dusterului, mai vizibili decât la Logan și Sandero. Volumele masive se regăsesc și la interior, însă spațiul disponibil pentru șofer și pasageri este mai mult decât generos, iar ergonomia trădează atenția cu care s-a aplecat Dacia asupra acestei probleme.

Advertisement

DOTĂRI. Condorul Călărași mi-a pus la dispoziție versiunea full hybrid a noului Duster, care este disponibilă pentru drive-test chiar la sediul reprezentantului Dacia, aflat în municipiul Călărași, strada Prelungirea București, nr. 401. Noua generație Duster aduce pentru clienți un pachet cvazi-complet, din care nu lipsesc sistemele de siguranță activă și pasivă ce devin obligatorii în Uniunea Europeană din această vară (cameră de marșarier componentă a sistemului de camere 360˚, senzori de parcare față spate și chiar și pe laterale, sistemul de menținere a benzii de rulare cu avertizare fizică și sonoră la părăsirea benzii, sistemul de monitorizare a stării de alertă a șoferului, sistemul de monitorizare a presiunii în pneuri, etc.) După cum am spus, sunt puține dotări cărora să le simți lipsa la bordul noului Duster. Spre exemplu, computerul mașinii recunoaște semnele de circulație, incluzând aici limitele legale de viteză și, printr-o apăsare scurtă a unui buton de pe volan, aduce mașina la viteza legală fără ca șoferul să stea cu ochii în ecran sau să numere secundele în care trebuie să țină apăsate butoane pentru a seta respectiva viteză (așa cum obișnuiam să facem la autoturismele mai vechi). E drept că un radar activ ar fi venit și mai mult în ajutorul șoferului, însă Dusterul te va avertiza dacă te apropii prea mult de mașina din față și va frâna dacă nu o faci tu între timp. O surpriză plăcută a fost funcția de selectare automată între faza scurtă și cea lungă, însă și aici, dacă mergi pe un drum circulat, ar fi de preferat să selectezi manual între cele două faze, deoarece farurile puternice cu LED, dealtfel excelente, îi pot deranja pe cei din fața ta care merg în același sens cu tine.

Climatizarea cu o singură zonă creează foarte rapid un mediu confortabil și lucrează destul de silențios. Accesul la comenzi prin butoane fizice dedicate este un mare plus atât pentru confort, cât și pentru siguranța în deplasare. Dealtfel, pe bordul noului Duster se găsesc destule butoane fizice dedicate, iar accesul și acționarea sunt nu numai facile, ci și foarte plăcute.

Sistemul de infotainment cu Android Auto și Apple CarPlay wireless este intuitiv și vine, ca noutate, cu opțiuni de personalizare a widgeturilor așa încât să ai tot timpul acces la funcțiile pe care le folosești cel mai des. Tabloul de bord digital oferă, de asemenea, posibilități de personalizare a aspectului și acces la datele de deplasare și la parametri de funcționare ai mașinii. Bordul noului Duster oferă multe spații de depozitare, într-unul dintre ele fiind integrat și un pad pentru încărcare wireless. Șoferul și pasagerii au la dispoziție 4 porturi USB-C, dispuse în perechi în față și în spate, precum și 2 prize clasice, de 12 volți, aflate la baza bordului și respectiv în portbagaj. O mențiune importantă ar fi că porturile USB-C din față au, ambele, funcții de comunicare cu sistemul de infotainment, permițând redarea muzicii atât din telefon, cât și de pe un stick, evident, USB-C.

DINAMICĂ. Noul Duster, în versiunea full hybrid, este exact așa cum vrei: poate fi și rapid, și rafinat, și eficient, dar și competent într-un mediu outdoor moderat. Eu am testat latura eficientă a sa și pot spune că m-a impresionat plăcut. Utilizat rațional, noul Duster full hybrid ajunge să afișeze valori de consum greu de întâlnit în clasa sa. Spre exemplu, după resetarea contoarelor și traversarea municipiului Călărași de la vest la est într-o după-amiază obișnuită din săptămână, cu un traseu destul de sinuos, care a inclus oprirea la magazine și circularea prin zonele mai aglomerate, noul Duster afișa, la celălalt capăt al orașului, un consum mediu de 4,6 l/100 km. În plus, din computerul de bord am aflat că 38% din distanța totală fusese parcursă exclusiv electric.

Advertisement

L-am dus pe Duster și pe autostradă, dar și pe drumuri neamenajate, supunându-l și la accelerații și reprize rapide, dar și la rularea la viteze constante, specifice pentru fiecare gen de drum în parte. În condiții de test, fără a favoriza un stil anume de conducere, Dusterul a ajuns, în final, să-mi arate un consum de 5,4l/100km, situat foarte aproape de valoarea specificată de producător, aceea de 5,0l/100km. În termeni profani cât se poate de concreți, am parcurs aproape 500km cu mai puțin de 200 de lei. În ce privește confortul la rulare, chiar în situația în care specificul caroseriei presupune o poziție înaltă, scaunele bine profilate și corect dimensionate țin departe oboseala indiferent de numărul kilometrilor parcurși. Culorile închise ale materialelor de la interior creează un ambient plăcut și pe vreme înnorată, și pe soare puternic, dar și noaptea.

În concluzie, Dacia Duster 3 este un automobil complet și pregătit să înfrunte orice provocare. Producătorul român oferă, pentru acest model, 4 variante de echipare, 3 variante de motorizări și 2 variante de transmisie, în diferite combinații și la prețuri competitive. Achiziția unei mașini nu înseamnă numai mașina în sine, ci presupune un pachet complex care implică service pentru perioada de garanție și pentru post-garanție, executat de oameni bine instruiți și cu piese de calitate, în intervale de timp de așteptare cât mai ușor de gestionat de către clienți. În ultimii ani, Dacia s-a aflat constant pe primele poziții în topul vânzărilor de mașini noi din întreaga Europă tocmai pentru că pachetul menționat mai sus este unul avantajos pentru cei care au ales produsele constructorului român, iar noul Duster vine în acest context și pare pregătit să adauge pagina sa de succes în povestea frumoasă a automobilelor românești.

Advertisement