Connect with us

Știri

VIDEO. La Enel ne certăm cu robotul, la Ecoaqua, cu Grama

A fost scandal la ultima ședință ordinară a Consiliului Județean Călărași și conducerea operatorului regional de apă-canal, cauza fiind modificarea tarifului. 

Una dintre cele mai persistente probleme din Călărași, revine astăzi în atenția discuțiilor dintre consilierii județeni și conducerea operatorului regional de apă-canal, Ecoaqua S.A., unde directorul general Eduard Grama a fost prezent în ședința de miercuri pentru a aduce clarificări în fața celor care nu înțeleg motivele pentru care operatorul a fost nevoit să majoreze costurile pentru serviciile de furnizare a apei potabile.

Cel mai nedumerit consilier județean a fost George Chiriță, care, în acest sens, a depus și o solicitate printr-o interpelare într-o ședință anterioară prin care cere operatorului explicații privind motivele care au condus la modificarea tarifului.

Dacă la cel mai mare furnizor de energie electrică din Sud-Muntenia, E-Distribuție, răspunde un robot care îți întinde nervii la maxim, la operatorul regional de apă, Ecoaqua, răspunde chiar directorul Eduard Grama, care vine în fața celor nedumeriți cu explicații justificate privind majorările pe care consilierii n-au putut să le înțeleagă. Printre motive, Grama a explicat faptul că aceste modificări de preț sunt impuse de normele europene, cât și de scumpirile materiei prime pe care Ecoaqua le folosește pentru obținerea apei potabile.

Advertisement

“În ultimele ședințe ale Consiliului Județean au fost, într-adevăr, discuții despre operatorul de apă și canal și despre acțiunile care au fost întreprinse, respectiv creșterea prețului la apă, dar și contractul de finanțare pe POIM. Totodată, domnul Chiriță a înaintat prin CJ o solicitare, și acolo a dorit să știe care este situația proiectului POIM. După cum ați văzut, ieri a fost semnat contractul cu cele 3 de execuție și lucrări la Fundulea, un contract care va acoperi orașul Fundulea și 6 localități din comuna Ileana. La nivelul orașului Fundulea vor fi reabilitați circa 37 de kilometri de rețea de apă și 34 de kilometri de rețea de canalizare, același lucru și pentru 6 localități din comuna Ileana.

În urma cu 3 luni, atunci când am fost invitat de către domnul președinte pentru a prezenta o situație concretă a proiectului, v-am spus că urmează să actualizăm documentația. Documentația în momentul de față a fost actualizată la prețurile constante, urmând ca într-o săptămână să demarăm și procedurile pentru licitație, pentru cele rămase de executat.

În ceea ce privește prețul la apă, am făcut în prezentare în urmă cu 3 luni. Influența cea mai mare în momentul de față asupra prețului la apă este cheltuiala cu redevența care se transpune prin acoperirea viitoarelor cheltuieli pe care operatorul de apă trebuie să le angajeze. Noi va trebui să facem un credit pentru a acoperi acea co-finanțare. La finanțările anterioare pe post mediu operatorul de apă a contractat credite care sunt plătite lunar și trebuie să facem dovadă atât a ratei creditului cât și a unui an înainte, pentru a acoperi aceste cheltuieli. Sunt formule matematice făcute împreună cu autoritatea de management și bineînțeles cu oamenii din cadrul operatorului de apă și canal.

Cheltuielile cu energia au influențat la fel de mult creșterea prețului la apă și bineînțeles pentru tratarea apei, pot să vă spun că în 2021, luna a 7-a, operatorul achiziționa clor cu 1000 de lei pe tonă, iar în acest moment furnizorul ne-a făcut o înștiințare în care ne informează că prețul la clor este de 7600 de lei pe tonă. Toate aceste cheltuieli generate de creșterea prețului energiei, de creșterea cheltuielilor pe tratare, materii prime care contribuie direct la procesul de fabricație, au determinat creșterea prețului la apă și, bineînțeles, inflația de 15% care a fost luată în calcul în momentul în care prin proiectul POIM a trebuit să facem o creștere de preț de 38% în primul an și un grafic până în 2026. În acel grafic, în primul an, respectiv 2022, creșterea a fost de 38% la apă și 36,04% la canalizare, la care se adaugă inflația pe care o simțim cu toții în fiecare zi atât la produse alimentare, cât și la celelalte utilități pe care le folosim.

Diferența între operatorul de energie și cel de apă este că la energie ne certăm cu robotul, la Ecoaqua ne certăm cu Grama. Cam asta ar fi diferența.
Alte probleme care au mai fost dezbătute în cadrul ședinței de CJ a fost un subiect dezbătut intens în ultimul timp și cu foarte multă înverșunare au fost acele puțuri care au fost investiție a primăriei Călărași începută în urmă cu foarte mulți ani. Acel puțuri au fost abandonate și în momentul în care am ajuns la operator, prima întrebare a fost de ce acele puțuri nu sunt funcționale. Am constat senzorii de citire ai PH-ului care erau puși la momentul respectiv de către constructorul general Concept, a fost o investiție prin CNI, se ridicau doar la suma de 7000 de euro și erau senzorii de citire ai PH-ului, erau nefuncționali. Stația de clorinare este nefuncțională, iar în momentul de față de la puțuri până la uzină ajunge apă în bazinul de 3000 de litri. Inițial, proiectul prin CNI nu a prevăzut legătura și în uzină. Ulterior, această legătură a fost făcută, iar noi încercăm acum să facem trecerea direct în bazinele de nisip și de cărbune activ pentru a filtra această apă, care are o duritate de peste 15. Apa în momentul de față are 3,5.

Advertisement

Ce e cel mai important și cred că ar trebui să fim toți atenți când folosim termenii, este următorul lucru – operatorul de apă și canal a putut pune în funcțiune o sursă alternativă și nu continuă. În al doilea rând, această sursă alternativă și nu continuă asigură consumul populației, adică debitul necesar pentru a asigura apă la nivelul municipiului Călărași.

Dumneavoastră, la momentul de față, nu aveți informații tehnice vizavi de consumul de apă la nivelul populației Călărași în municipiu atât pe lunile de vară, cât și pe lunile de iarnă și nu puteți să faceți dumneavoastră aprecieri dacă acele puțuri și cu ce capacitate au, bănuiesc că știți că există o fișă tehnică în spate, acoperă sau nu nevoia de apă. Eu din câte îmi aduc aminte, la ultimă ședință nici nu știați câte sunt.” – a explicat directorul Eduard Grama în fața consilierilor județeni.

Știri

“Fițuici mâzgălite” și acte lipsă! Consilierul Iulian Neagu (AUR) cere explicații în ședința consiliului local „Ce ne dați voi, e bătaie de joc!”

Haos birocratic la Primăria Călărași! În ședința Consiliului Local din 26 iunie 2025, consilierul AUR, Iulian Neagu, a atras atenția în mod public asupra modului în care i s-a “răspuns” la o interpelare privind un contract de salubrizare. A cerut acte clare și procese verbale, dar a primit… „fițuici” și documente cu date mâzgălite cu pixul!

A trecut peste o lună și jumătate și am primit niște hârtii care nu se pot numi rapoarte. Sunt pline de greșeli. Nu mi-ați dat nici actul adițional numărul 1. Am primit direct numărul 2. Unde-i primul?!”, a întrebat indignat consilierul AUR.

Greșeli de începători sau bătaie de joc?

Mai grav, unele dintre documente aveau date „modificate la mână”, fără nicio explicație oficială. Raportul de deratizare, de exemplu, era semnat în… viitor! Sau trecutul anului 2000. Nimeni nu a știut să explice de ce.

Neagu: „E o prostie pe românește! Scrii cu pixul peste dată, tragi o linie și gata? Asta numiți voi transparență?”

Advertisement

„Nu știu, nu știu, poate n-au făcut”

Primarul Marius Dulce a recunoscut că nu știe dacă s-au efectuat lucrările cerute în martie sau aprilie. „Dacă n-au făcut, n-au făcut. Nu am ce să vă spun”, a explicat  edilul. Direcția tehnică a sugerat că ar putea fi vorba de amânări „din cauza vremii”.

Cerere clară: „Vreau toate documentele până la 28 aprilie!”

Consilierul Iulian Neagu a cerut din nou toate rapoartele și procesele verbale legate de contractul de salubrizare—în special pe zona de deratizare—până la data de 28 aprilie 2026. „Nu cer nimic exagerat. Vreau doar ce mi se cuvine: documente clare și la timp,” a insistat acesta.

Concluzia? Birocrație opacă și documente cu… pixul!

Scandalul arată că, dincolo de proiectele mari și fondurile europene, Primăria Călărași are de luptat cu un inamic la fel de periculos: incompetența și lipsa de transparență în comunicarea cu aleșii locali. Când consilierii sunt tratați cu documente scrise de mână, ce șanse mai au cetățenii?

Advertisement
Continue Reading

Știri

Deputat Mihai Gheorghe (AUR): „Guvernul lovește în viitorul României prin tăierea burselor studenților”

mihai gheorghe

Deputatul AUR Mihai Gheorghe: „Nu acceptăm ca bursele studenților să fie transformate în vouchere de austeritate!”

„Auzim vocea studenților! Bursele nu sunt un moft. Sunt un drept câștigat prin muncă, nu o favoare pe care o poate retrage guvernul după bunul plac!”

Deputatul AUR de Călărași, Mihai Claudiu Gheorghe, reacționează ferm la intenția actualului guvern de a modifica sistemul de burse studențești, sub pretextul așa-zisei „reforme bugetare”. Potrivit parlamentarului, transformarea burselor în simple „vouchere” sau „stimulente” fără garanții este un atac direct la viitorul tinerilor din România.

„Aceasta nu este o reformă. Este o formă de austeritate ascunsă, care lovește exact acolo unde România are cea mai mare nevoie să investească: în educație, în inteligență, în tinerii săi”, a declarat Mihai Gheorghe.

Advertisement

Acesta avertizează că eliminarea burselor reale și înlocuirea lor cu mecanisme vagi înseamnă, de fapt, descurajarea performanței și ignorarea nevoilor reale ale studenților. „Bursa de merit nu este un premiu de lux. Este o recompensă corectă pentru efort, o motivație și un sprijin real. Educația nu este o cheltuială – este singura investiție pe termen lung pe care un stat cu viziune o poate face.”

Parlamentarul călărășean îi îndeamnă pe studenți să ia atitudine și să își apere drepturile, declarând că AUR va susține în Parlament orice demers care să garanteze burse corecte, predictibile și accesibile.

„Dragi studenți, nu tăceți! Voi sunteți vocea viitorului acestei țări. Nu lăsați birocrații și contabilii austerității să vă fure șansa la o viață mai bună. România are nevoie de voi!”, a transmis deputatul AUR.

Advertisement
Continue Reading

Știri

Sprijin pentru peste 2 milioane de gospodării: Vouchere pentru consumatorii aflați în risc de sărăcie energetică

Guvernul României a aprobat, în ședința de astăzi, inițiativa elaborată de Ministerul Muncii Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale și Ministerul Energiei prin care persoanele aflate în risc de sărăcie energetică vor primi ajutoare pentru plata facturilor. Începând cu 1 iulie 2025, consumatorii eligibili vor putea beneficia de un ajutor lunar în valoare de 50 de lei, pentru plata facturilor la energie electrică.

Măsura vizează sprijinirea persoanelor singure cu venituri sub 1.940 lei/lună și familiilor cu venituri medii sub 1.784 lei/lună/persoană. Peste 2,1 milioane de gospodării din întreaga țară vor putea accesa acest sprijin.

„Venim în sprijinul celor care au cea mai mare nevoie. Este un gest de solidaritate și respect față de cetățenii care riscă să nu își poată plăti facturile. Vrem să asigurăm fiecărei familii un trai decent și acces la un serviciu esențial, precum energia electrică”, a declarat Petre-Florin Manole, ministrul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale.

Ajutorul se acordă sub forma unui tichet electronic, care poate fi folosit exclusiv pentru plata facturilor la energia electrică, prin intermediul Poștei Române, fără comisioane sau costuri suplimentare aplicate beneficiarilor.

Advertisement

Cererea se poate depune online, prin aplicația EPIDS gestionată și pusă la dispoziție de Serviciul de Telecomunicații Speciale. Pentru cei care nu au acces la internet, autoritățile locale și oficiile poștale vor oferi sprijin la completarea solicitării.

Continue Reading