Connect with us

Știri

VIDEO. Sistemul de bike sharing din Călărași, disponibil din primăvară

Published

on

La începutul lunii martie a anului viitor urmează să fie pus în funcțiune un sistem de biciclete ușor de închiriat de către călărășeni, promit reprezentanții Primăriei Municipiului Călărași. Proiectului celor  19 stații de biciclete dotate cu 190 biciclete este realizat prin fonduri europene în cadrul POR 2014-2020, finanțarea autorității locale fiind de 2%. 

Stațiile au fost deja montate în toate zonele stabilite în proiect, urmând ca în primăvara anului 2023 să fie amplasate toate mijloacele de transport inteligente. Proiectul prevede și mijloace de transport pentru persoanele ci handicap, cât și 6 triciclete pentru vârstnici, potrivit Canal SUD.

În cadrul acestui proiect, în diferite puncte ale orașului vor fi amplasate 19 de stații de bike-sharing (denumite și terminale de închiriere). De aici, călărășenii vor putea închiria o bicicletă prin intermediul unei aplicații pe telefon, cu ajutorul unui card bancar, prin apelarea unui număr de telefon sau prin accesarea unui cont on-line de pe un site dedicat.  Stațiile vor fi automate: nu este nevoie de intervenția unui operator pentru blocarea sau deblocarea unei biciclete.

Advertisement

Zonele unde s-au amplasat stațiile inteligente automatizate de biciclete sunt următoarele:

  • Staţia nr.1 în zona Gară;
  • Staţia nr. 2 în zona 1 Decembrie 1918 (zona Colegiul Economic);
  • Staţia nr. 3 în zona Sloboziei (zona Inspectorat Şcolar Judeţean);
  • Staţia nr. 4 în zona Liceului Mihai Eminescu;
  • Staţia nr. 5 în zona Parcului Sfânta Anastasia;
  • Staţia nr. 6 în zona Bucureşti 1(zona PREFAB);
  • Staţia nr. 7 în zona Bucureşti 2 (zona ISU);
  • Staţia nr. 8 în zona Siderca;
  • Staţia nr. 9 în zona Bucureşti 3 (zona Biserica Mircea Vodă);
  • Staţia nr. 10 în zona Bucureşti 4 (Colegiul Național Barbu Știrbei şi Direcţia Agricolă);
  • Staţia nr. 11 în zona Grădinii Zoologice;
  • Staţia nr. 12 în zona Stadionului Ion Comşa;
  • Staţia nr. 13 în zona Spitalului Judeţean;
  • Staţia nr. 14 în zona Muşeţelului (zona Cimitir Mircea Vodă);
  • Staţia nr. 15 în zona Nicolae Titulescu (zona Biserica lui Hristos);
  • Staţia nr. 16 în zona Republicii 2 (zona Școala Gimnazială Nicolae Titulescu);
  • Staţia nr. 17 în zona Tribunalului;
  • Staţia nr. 18 în zona Păcii (zona Biserica Măgureni);
  • Staţia nr. 19 în zona Şcolii Gheorghe Florea – nr. 7

Simple sau duble, stațiile de andocare pentru biciclete au sistem independent energetic iar încărcarea acestora va fi unidirecțională, precizează sursa citată. 

Proiectul va acoperi rețeaua urbană continuă de piste de biciclete, care va uni punctele terminale ale căii principale rutiere a municipiului (Prelungirea București și str. București) cu pistele realizate independent de alte investiții în infrastructură, asigurând conexiuni cu zone de agrement și puncte de interes turistic și de importanță locală ale municipiului Călărași.

Componenţa soluţiei proiectate de mobilitate urbană alternativă:

  • Terminale inteligente de închiriere a bicicletelor;
  • Staţii inteligente de predare şi preluare a bicicletelor;
  • Biciclete inteligente prevăzute cu computer de bord;
  • Triciclete inteligente pentru seniori şi persoane cu dizabilităţi prevăzute cu computer de bord;
  • Centru de operare cu sistem integrat software şi hardware de gestiune şi comunicaţii: modul de comunicaţii pentru integrarea elementelor din teren; modul de management operaţional, mentenanţă şi service;
  • Sistem de logistică şi distribuţie;
  • Kit echipamente mentenanţă.

Conform noilor cerinţe, cele mai solicitate şi utilizate tipuri de biciclete sunt cele inteligente care pot fi accesate prin intermediul dispozitivelor mobile (smartphone). Staţiile de închiriere a bicicletelor au în componenţă terminalul inteligent, staţia analogică/inteligenta de andocare şi bicicleta inteligentă sau clasică.

Bicicleta inteligentă trebuie să fie ergonomică, unisex, construită dintr-un aliaj uşor (de preferinţă aluminiu) pentru uşurinţa în utilizare, să fie prevăzută cu sistem de protecţie împotriva furtului, să fie prevăzute cu sistem de frânare performantă pentru ambele roţi, sistem de iluminat, angrenaj cu mai multe viteze de deplasare. Echipamentele ce compun computerul de bord al bicicletei trebuie să permită monitorizarea permanentă GPS, modul de comunicaţii mobile GPRS şi Wifi precum şi modul de comunicaţii cu terminalele şi staţiile de preluare şi predare, sistem integrat de facilitare a închirierii directe cu ajutorul telefonului mobil (NFC – Near Field Communication).

Advertisement

Tricicleta special adaptată pentru soluţii de bike sharing dedicată persoanelor în vârstă dispune de aceeaşi configuraţie tehnologică, dar cu stabilitate sporită datorată celor două roţi din spate. Tricicleta pentru persoanele cu dizabilităţi care dispune de stabilitate şi siguranţă sporită, cu scaun confortabil, suport pentru picioare, sistem de frânare şi propulsie adaptată.

Staţiile de andocare inteligente permit bicicletelor să fie parcate în perfectă siguranţă şi oferă un confort ridicat pentru închiriere şi returnare. Predarea şi preluarea bicicletelor în staţii trebuie să se realizeze în cel mai facil mod şi în cel mai scurt timp.

Advertisement