Connect with us

Știri

Reabilitarea Palatului Administrativ, o luptă între instituții. Prefectul Barbu susține că CJ nu are drept de administrare iar situația juridică a clădirii este incertă

Published

on

Trecerea timpului și-a lăsat amprenta asupra clădirii în care își desfășoară activitatea Instituției Prefectului Județului Călărași, fapt pentru care încă din anul 2008 se tot fac demersuri pentru reabilitarea și consolidarea acestei clădiri cu un istoric important. 

https://youtu.be/H6bkfUvqSYM

Președintele Consiliului Județean Vasile Iliuță și senatorul Nicușor Cionoiu au criticat, într-o conferință de presă desfășurată astăzi, 17.06.2021, adresa prefectului Valentin Barbu către Compania Națională de Investiții (CNI) în ceea ce privește proiectul „Centru Socio-Cultural Călărași (fost Palat Administrativ)”. Membrii PSD consideră că intenția prefectului este de a sabota dezvoltarea județului Călărași. 

Adresa face referire la dreptul de administrare al clădirii și la situația juridică incertă în care aceasta se află. Conform documentului semnat de domnul prefect, proiectul ar trebui să fie preluat de CNI doar în momentul în care toate aspectele neclare sunt înlăturate.

Răspunsul președintelui Consiliului Județean: „Un punct destul de neplăcut pe care vreau să vi-l prezint în această conferință de presă este adresa pe care prefectul județului Călărași, domnul Barbu, o trimite Companiei Naționale de Investiții pentru investiția pe care Consiliul Județean (CJ) a depus-o și pentru care solicită finanțare. Din cauza bugetului foarte mic aprobat, cu 50% mai mic față de anii trecuți, noi încercăm să găsim resurse pentru a finanța Prefectura, deoarece am ajuns într-un stadiu destul de avansat – avem proiectul tehnic, am licitat prefectura, avem un constructor, urmează doar să găsim finanțare. Pentru această finanțare, domnul prefect trimite o adresă la CNI sub pretextul că situația juridică a fostului palat prefectoral e ambiguă și nu e în administrarea CJ. Avem un prefect care e împotriva dezvoltării județului Călărași, avem un prefect care se lăuda în campania electorală cu ce investiții face CJ, se lăuda cu investiția palatului prefectoral în campania electorală. Acum domnul prefect a devenit omul care sabotează și face rău CJ. CJ înseamnă dezvoltarea infrastructurii, dezvoltarea imobilelor pe care toți le dorim să le finalizăm. Dacă domnia sa consideră că nu suntem capabili să o gestionăm, să o finalizăm, i-o dau domniei sale la Prefectură să găsească soluții pentru finanțare chiar dânsul.”, a declarat Vasile Iliuță.

Advertisement

Nicușor Cionoiu subliniază nevoia de înțelegere între părțile politice în scopul cetățenilor și dezvoltării județului: „Dacă în campanie spunem ceva și după campanie spunem altceva, este o problemă care nu face altceva decât să ne oprească din dezvoltarea orașului. Nu avem nevoie acum de o dispută politică, avem nevoie ca oamenii să fie mulțumiți de noi și să vadă fiecare contribuție a noastră. În acest moment, avem nevoie de o înțelegere, orgoliile trebuie lăsate la o parte. Indiferent de ce spune domnul prefect, eu vreau să vă asigur de altceva – avem o echipă foarte puternică. Suntem oameni ai faptelor, nu a vorbelor fără conținut.”, a susținut senatorul în conferința de presă.

Prefectul județului Călărași, Valentin Barbu, susține că, din punct de vedere legal, Palatul Administrativ trebuie să aparțină administrației instituției prefectului, întrucât reprezintă un imobil de uz și interes public național, nu județean. În acest sens, Ministerul Afacerilor Interne trebuie să promoveze o hotărâre de guvern prin care este revocat dreptul de administrare temporală deținut de Consiliul Județean Călărași. Prefectul prezintă în detaliu istoricul încercărilor de reabilitare a clădirii.

Valentin Barbu, prefectul Județului Călărași: Aș vrea ca cetățenii să știe care e punctul meu de vedere și adevărul în legătură cu posibilitatea reabilitării acestei clădiri monumentale. Așa cum am spus-o și în urmă cu 5 ani la vestirea în funcție de vice-președinte al Consiliului Județean (CJ), reabilitarea acestei clădiri trebuie să rămână o prioritate a administrației publice locale și centrale. Cea mai importantă clădire a județului Călărași din punct de vedere arhitectonic trebuie să fie reabilitată și vă promit că acest lucru se va întâmpla. Eu nu am nicio dispută cu cei de la CJ, dar aș vrea să fim corecți unii cu ceilalți. Dacă eram convins că în acest moment CJ are atribuțiile, are fondurile necesare în așa fel încât clădirea să fie reabilitată în integralitatea ei, cu cea mai mare solicitudine eram de acord și nu aveam absolut nimic de obiectat. Din păcate, deși la CJ s-a derulat un proiect din bugetul propriu al CJ, începând din 2018, s-a încheiat și un contract, din câte am înțeles. În data de 23 septembrie, domnul președinte a venit cu dedicație pe acest contract și l-a semnat. S-a trezit între timp că nu mai are bani să plătească acest contract și probabil din acest motiv nici nu a dat ordinul de începere al lucrărilor. E o problemă. Eu nu știu cum a demarat proiectul știind că nu există fondurile necesare.

Mai e și e o altă problemă – inițial, la 32 de milioane de lei, în 5 luni s-a majorat devizul și a ajuns undeva pe la 57 de milioane de lei. Lăsând lucrul ăsta la o parte, din punctul nostru de vedere, CJ nu mai poate finanța această clădire și vă spun de ce. Prin hotărârea Guvernului 2376/2004 Palatul Administrativ a fost transmis în administrare temporală a CJ Călărași pe durata execuției lucrărilor de consolidare, lucrări care din punctul nostru de vedere sunt finalizate, și așa este – vorbim strict de lucrările de consolidare. Astăzi, când stăm de vorbă, rămân neexecutate lucrările de reabilitare, de restaurare, întrucât actualul administrator a lăsat să se înțeleagă că realizarea acestui obiectiv nu reprezintă o prioritate în strategia sa investițională. În contradicție cu dispoziția actului administrativ de mai sus, prin hotărârea de Guvern nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, cu modificările și completările ulterioare, acest imobil se găsește înregistrat sub numărul MFP111448, fiind în administrarea Prefecturii Călărași, având ca ordonator principal Ministerul Afacerilor Interne.

CJ spune că s-a făcut o prelungire a procesului verbal de predare – primire.

Nu, se invocă un act adițional la un protocol expirat din 2013, act adițional încheiat în 2017, deci protocolul era expirat la momentul în care s-a încheiat acest act adițional de cel puțin 4 ani. Din punctul nostru de vedere și cerând părerea Ministerului Justiției, ni s-a spus că acest act adițional nu constituie just titlu, deci nu are nicio valoare din punct de vedere juridic.

Advertisement

În anul 2013, CJ a adoptat hotărârea nr. 111 prin care renunță la administrarea temporală a Palatului Administrativ și aprobă transmiterea acestuia în administrarea instituției prefectului județului Călărași. În argumentația acestei hotărâri, inițiatorul, președintele CJ, susține că din cauza lipsei fondurilor financiare de la nivelul bugetului propriu al județului Călărași lucrările de reabilitare au fost sistate. Atenție, vorbim de lucrările de reabilitare, nu de cele de consolidare deja efectuate. Există și documente în acest sens pe care, ulterior, o să facem un dosar și o să le transmitem domnului ministru de Interne, domnului Bode cu care am și discutat această problemă. Deci, lucrările de reabilitare au fost sistate, contractul de lucrări pierzându-și valabilitatea la 30 iunie 2013 impunându-se, astfel, preluarea din administrarea CJ Călărași a Palatului Administrativ în administrarea instituției prefectului, administrația județeană nu mai putând din punct de vedere legal să aloce sume pentru un imobil a cărui proprietate nu o deține. Mai mult, în urma unor informări referitoare la derularea contractului, contrat ce avea ca obiect consolidarea și reabilitarea palatului, deci două noțiuni distincte, consolidarea și reabilitarea, CJ precizează foarte clar faptul că obligațiile asumate de Banca Mondială care a finanțat parte din lucrările de consolidare și Guvernul României care a asigurat parte din lucrările de consolidare, în asigurarea resurselor financiare aferente sursei S1, așa cum a fost denumită în contractul de finanțare, sursă ce avea ca destinație realizarea lucrărilor de consolidare, repet – structura de rezistență a imobilului. Slavă Domnului că ele au fost finalizate în 2013, pentru că astfel dacă ele nu erau realizate cred că era la pământ. Lucrările de consolidare au fost realizate în totalitate, în timp ce sursele S2 și S3, surse ce finanțau lucrările de reabilitare, prezentau un risc de executat. Demn de remarcat următorul lucru – conform prevederilor contractuale, CJ Călărași trebuia să asigure sumele necesare următoarelor categorii de lucrări: arhitectură finisaj interior-exterior, refacere decorațiuni interioare, restaurare intrare principală, instalații electrice și de curent slab, instalații termice interioare și climatizare, instalații paratrăznet, instalații de telefonie, rețelele exterioare de alimentare cu apă, canalizare și termice.

Doi ani mai târziu, în 2015, a fost încheiată o minută între reprezentații CJ și reprezentații instituției prefectului la care au participat și din partea Ministerului de Interne, mai precis din parte Direcției Generale de Logistice în care se menționează: reprezentații CJ Călărași susțin în continuare că urmarea nefinalizării lucrărilor de la corpul A, lucrările de reabilitare de care pomeneam și încetării contractului de realizare a lucrărilor de consolidare, imobilul trebuie trimis în administrarea instituției prefectului Călărași. Cu aceeași ocazie s-a consemnat că pentru acest obiectiv, în perioada 2005-2013 a fost cheltuită suma de 4.268.230 de lei. Potrivit centralizatorului financiar, realizări și rest de executat, rezultă un necesar pentru activități rămase de executat la data încetării contractului de lucrări – 8 mai 2013, în valoare de 8.254.982 de lei inclusiv TVA. Chiar dacă noi indexăm această sumă din 2013 și ajungem în anul 2021, din punctul meu de vedere tot nu poți ajunge la suma de 57 de milioane de lei. Este imposibil să ajungi de la 8 milioane la 57, indiferent cum ai indexa.

În anul 2020, ministrul Finanțelor Publice, actualul Ministru al României, domnul Florin Cîțu, la o solicitare pe care eu personal am făcut-o către Ministerul de Finanțe, atunci fiind în calitate de vice-președinte al CJ, am cerut un punct de vedere de la ministrul de finanțare în ideea de știind că este un contract care urmează a fi semnat, dacă noi putem investi în această clădire și putem duce contractul mai departe. Adică, am cerut un punct de vedere nu cu rea credință, ci cu bună credință. Dacă ei dădeau ok-ul înseamnă că toată lumea era mulțumită și probabil începeau lucrările. Eu vă spun ce a răspuns domnul Cîțu – exprimă o opinie referitoare la situația juridică a acestei clădiri în sensul că, dacă imobilul în cauză este de interes și uz public național, trebuie promovată o hotărâre de guvern de către Ministerul Afacerilor Interne referitoare la revocarea dreptului de administrare temporală deținut de CJ Călărași. Din punctul nostru de vedere, așa cum se precizează în cadrul Art. 1 din hotărârea de guvern 706/94 privind trecerea palatelor administrative din municipiile reședință de județ în administrarea instituției prefectului cu modificările și completările ulterioare, acest imobil este de uz și interes public național și nu unul de uz și interes public județean.

Cum se poate rezolva această problemă?

Această problemă se poate rezolva foarte simplu. În urma promovării hotărârii de guvern de către Ministerul Afacerilor Interne, așa cum ne-a dat un punct de vedere și domnul Prim-Ministru, ea rămâne în administrarea instituției prefectului și prin Compania Națională de Investiții (CNI), printr-un program multianual de finanțare, se poate finanța în următorii 3 ani. Probabil că mai multe de la 8 milioane de lei să zicem că ajungem maxim la 25 de milioane de lei. Evident, vă dau părerea mea estimativă, proiectul tehnic va spune de fapt. Nu ai cum să ajungi la 57 de milioane. Prin CNI se poate finanța reabilitarea acestei clădiri în următorii 3 ani.

 

Advertisement

Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Știri

Primarul Ciprian Andrei Olteanu își depune oficial candidatura pentru un nou mandat la Primăria Unirea din Călărași

Published

on

Ciprian Olteanu PNL Unirea

Urmăriți știrile Călărașipress.ro pe Whatsapp

Joi, 25 aprilie, Ciprian Andrei Olteanu, cel mai tânăr primar al județului, și-a oficializat candidatura pentru un nou mandat la conducerea Primăriei Unirea.

Într-o postare pe o rețea de socializare, Olteanu și-a exprimat încrederea în sprijinul locuitorilor, amintindu-le de încrederea acordată în urmă cu patru ani și prezentându-le realizările concrete ale mandatului său. Este vorba despre un primar care și-a asumat misiunea de a transforma comunitatea și de a răspunde nevoilor acesteia.

Este dificil să comparăm realizările celui mai tânăr primar din localitate cu administrația anterioară, condusă  de Belu Florian (PSD). Această administrație nu a reușit să se remarce în comunitate prin nicio realizare semnificativă, în ciuda numeroaselor nevoi ale acesteia.

Printre realizările sale notabile se numără extinderea rețelei de gaze, un proiect de o importanță deosebită pentru comunitatea locală,  modernizarea sistemului de iluminat public cu LED-uri pe toate străzile din comună, măsuri care nu numai că aduc confort, dar și contribuie la eficiența energetică.

Advertisement

Edilul a fost activ în promovarea culturii și a coeziunii sociale, organizând evenimente dedicate locuitorilor, cum ar fi “Zilele comunei Unirea”, și facilitând accesul la infrastructură sportivă prin construirea unui teren de fotbal din bugetul propriu al localității.

În ceea ce privește infrastructura esențială, primarul Olteanu a demarat proiecte de reabilitare a rețelei de apă și asfaltare a străzilor din comună, asigurând astfel un mediu mai sigur și mai confortabil pentru locuitori.

În educație, Ciprian Andrei Olteanu a colaborat strâns cu cadrele didactice din școli, organizând întâlniri pentru identificarea soluțiilor optime pentru îmbunătățirea sistemului educațional local și asigurând dotarea unităților de învățământ cu infrastructura necesară pentru desfășurarea actului educațional în condiții moderne.

Vom prezenta câteva exemple concrete de proiecte pe care primarul Ciprian Olteanu le-a implementat cu succes în comuna sa:

– Un proiect de extindere a rețelei de gaze naturale, aflat în desfășurare, reprezintă un real progres pentru comunitate.
– Modernizarea întregului sistem de iluminat public al comunei Unirea prin utilizarea tehnologiei LED.
– Organizarea de evenimente culturale dedicate locuitorilor din Unirea, precum “Zilele Comunei Unirea”.
– Construirea unui teren de fotbal finanțat din bugetul local.
– Reabilitarea rețelei de apă din comuna Unirea.
– Realizarea cadastrării gratuite a tuturor imobilelor din localitate.
– Introducerea de microbuze electrice pentru ruta Unirea – Jegășia Dichiseni.
– Întâlniri destinate creșterii și identificării soluțiilor pentru îmbunătățirea performanței directorilor unităților de învățământ locale. Primarul Ciprian Olteanu are o relație excelentă cu cadrele didactice din școli.
– Asfaltarea străzilor din comună.
– Identificarea ONG-urilor din comunitate care au sprijinit achiziționarea materialelor de construcție necesare pentru reabilitarea și dotarea unităților de învățământ cu sisteme de încălzire pe bază de GPL, printr-o colaborare cu Asociația BookLand România.
– Acțiuni de tăiere a copacilor și arborilor bătrâni care prezintă pericole.
– Organizarea de activități educative pentru elevi cu diferite ocazii, precum Ziua Copilului, și realizarea de spectacole culturale de către ansamblurile folclorice “Hora Unirii”.
– Acțiuni de curățare a malurilor Brațului Borcea.

De asemenea, primarul nu a neglijat protecția mediului înconjurător, inițiind acțiuni de tăiere a copacilor uscați și de curățare a malurilor Brațului Borcea. Prin aceste proiecte și inițiative, primarul Ciprian Andrei Olteanu și-a câștigat respectul și încrederea comunității din comuna Unirea, demonstrându-și determinarea și abilitățile de lider. Depunerea sa oficială a candidaturii pentru un nou mandat este o confirmare a angajamentului său de a continua să servească intereselor și nevoilor locuitorilor din comuna Unirea.

Advertisement

Continue Reading

Știri

Competiția internațională Călărași Cup – powered by Ecoaqua, real succes. Miodrag Belodedici a rămas impresionat

Published

on

Urmăriți știrile Călărașipress.ro pe Whatsapp

În municipiul Călărași, pasiunea pentru fotbal și dorința de a încuraja tinerii sportivi au fost celebrate într-un eveniment de excepție organizat de operatorul regional de apă și canalizare, ECOAQUA SA, sub îndrumarea directorului Eduard Grama, împreună cu Consiliul Județean Călărași și Primăria municipiului Călărași. Aceștia au fost gazdele “Călărași CUP”, unul dintre cele mai așteptate evenimente sportive din zonă.

Miodrag Belodedici, o legendă a fotbalului, a fost invitat de seamă la acest eveniment pentru a împărtăși din experiența sa și pentru a inspira noile generații de fotbaliști aspiranți. Părinții celor mici s-au declarat încântați de inițiativa autorităților locale de a susține astfel de evenimente, recunoscând importanța mișcării sportive și a sănătății încă de la o vârstă fragedă.

Organizatorii evenimentului au oferit tuturor participanților medalii, diplome și cadouri, subliniind astfel aprecierea pentru eforturile și talentul fiecărui jucător. “Călărași CUP” a fost nu doar un prilej de competiție, ci și un moment de comunitate și încurajare pentru viitorul fotbalului în regiune.

Advertisement
Continue Reading

Știri

Accident grav pe A2, zona Fundulea. Un tir ucrainean s-a răsturnat după ce a lovit parametrul dintre sensuri

Published

on

Urmăriți știrile Călărașipress.ro pe Whatsapp

Centrul INFOTRAFIC din Inspectoratul General al Poliţiei Române informează că pe autostrada A2 București-Constanța, la kilometrul 32+300 de metri, pe sensul spre litoral, în zona localității Fundulea, județul Călărași, un autotren înmatriculat în Ucraina a impactat parapetul median și s-a răsturnat pe partea carosabilă. Incidentul s-a petrecut în jurul orei 13:55.

În urma impactului, sunt scurgeri de carburant pe suprafața de rulare. Nu au rezultat persoane rănite.

Traficul rutier este oprit pe ambele sensuri de mers, circulându-se doar pe banda de urgență. Se estimează reluarea normală a circulației în 45-60 de minute.

Advertisement
Continue Reading

Cele mai vizualizate