Connect with us

Știri

Viziunea lui Adrian Stoica despre sistemul de învățământ românesc

Published

on

Ambițios, creativ, implicat, tânăr și doritor de mai bine. Așa ar putea fi descris Adrian Stoica, un tânăr călărășean care și-a dorit din totdeauna să fie factorul care dă startul unui lucru bine făcut.

Este recunoscut de tinerii din generația noastră pentru implicarea politică din cadrul Partidul Național Liberal, ocupând funcția de președinte al organizației municipale, aripa TNL Călărași, diferite campanii umanitare, campanii de informare, conștientizare, ecologizare, dar și altele.

Am abordat o discuție cu el privind sistemul de învățământ din România. Am vrut să vedem cum percepe un tânăr care are rădăcini politice și care cunoaște nivelul actual al sistemului de învățământ pe care l-a depășit în urmă cu ceva timp.

“Sistemul de învățământ românesc este un aparat de măsurare a capacității de tocit. Cu cât tocești mai mult și mai repede, cu atât ești mai bine punctat. Nu este un lucru rău sa citești și să reții, iar apoi să spui cu voce tare sau să scrii ceea ce ai reținut. Este un exercițiu destul de important pentru minte, dar nu este singurul. Imaginația, creativitatea, îndemânarea, capacitatea de a purta un dialog, capacitatea de a-ti forma o opinie, capacitatea de a socializa și de a lucra în echipă, acestea sunt neglijate.

Advertisement

Nici relația profesor-elev nu traversează o perioadă bună, există des ciocniri între cadrele didactice și elevi. Vină există în ambele părți, dar cea mai mare vină o poartă statul român care încă menține în școli o atmosferă de anii ’60 în care noile generații nu se regăsesc.

Deși cred că privatizarea sistemului de învățământ este cea mai bună soluție pentru îmbunătățirea calității educației, acest lucru este departe de realitate în momentul de față. Așa că voi enumera câteva lucruri care pot îmbunătăți sistemul educațional de stat, din perspectiva mea de fost elev, actual student. Mă voi referi strict la clasele 1-12.
Cum putem schimba în bine acest sistem?”

Adrian Stoica a realizat o listă cu 11 puncte în care a descris cele mai eficiente soluții care ar putea îndrepta problemele identificate de acesta:

  1. Salarii decente pentru profesori, care pot atrage mai mulți oameni capabili în învățământ .
    Tineretul fuge de meseria de profesor, de obicei tinerii aleg pedagogia doar dacă nu au altă variantă mai bună. De ce? Responsabilitate prea mare pentru salarii prea mici. Deci cum sa ai un sistem de educație performant dacă profesorii nu sunt motivați?
  2. Programe de dezvoltare personală pentru elevi.
    Ceea ce ai tocit vei uita imediat dupa test. Este important ca școala să te dezvolte personal, să te pregătească pentru viață și să te învețe cum să îți asumi responsabilități. În loc de asta, majoritatea școlilor promovează disciplina de tip sovietic, în care nu ai voie să ai opinii sau să te abați de la reguli pe care nici nu ți le explică în vreun fel cineva.
  3. Scoaterea de sub influența politică a inspectoratelor școlare .
    Educația este unul dintre domeniile care nu ar trebui să fie câmp de luptă politic. Profesionalismul trebuie să primeze în alegerea directorului/inspectorului școlar și, bineînțeles, a profesorilor care ocupă catedre.
  4. Meditațiile trebuiesc înlocuite cu programe after-school (opționale) menite să aprofundeze materiile, programe la care să aibă acces orice elev din instituția de învățământ.
    Nu toți elevii își permit să plătească meditații (care sunt teoretic ilegale), iar la ore nu se aprofundează îndeajuns de mult materia încât elevii să fie pe deplin pregătiți pentru examene. Există și elevi discriminați pentru că nu merg la meditații, o metodă abuzivă de “marketing” practicată de unii profesori. Aceste programe after-school trebuie să asigure profesorilor un plus la salariu.
  5. Elevii cu program de dimineață ar trebui să înceapă școala la ora 10:00.
    Studii realizate de ministere ale sănătății din occident arată că trezitul prea de dimineață (6:00 -7:00, 5:00 in cazul navetistilor) nu îi oferă adolescentului capacitatea psihică de a da randament maxim la ore.
  6. Profesorii cu rezultate bune să fie diferențiați de cei cu rezultate slabe prin prime de merit.
    Bugetarii, printre care se numără și profesorii, se confruntă cu o problemă majoră. Doi oameni care ocupă același post iau același salariu lunar, indiferent de rezultate. Acest lucru descurajează dorința de muncă în orice instituție, inclusiv în școli.
  7. Investiții masive în modernizarea școlilor.
    Sunt student la Facultatea de Istorie și pot spune că în liceu și școală generală am studiat în condiții foarte asemănătoare cu elevii din perioada interbelică și antebelică. Adică am utilizat doar caiete, cărți și tablă cu cretă.
  8. Eliminarea materiilor nefolositoare domeniului ales de către elevul de liceu. De exemplu: elevii care au ales filologie să nu mai fie obligați să învețe și matematică, fizică, chimie, biologie, desen, muzică, etc. Ne bazăm pe cultură generală prea mult, iar pe specializare prea puțin. În schimb trebuiesc adăugate în programa școlară următoarele materii:
    A) educația politică – fara nuanțe de subiectivism, pentru că deși inspectoratele școlare au întotdeauna o culoare politică, ipocrizia face ca elevii să nu fie informați despre acest domeniu. Rolul instituțiilor statului, doctrinele politice, procesul electoral și istoria politică sunt lucruri pe care elevii trebuie să le înțeleagă pentru a înțelege viața în democrație
    B) educație sanitară (cuprinzând capitole de educație sexuală) – numărul avorturilor în România este de 480 la 1000 de nașteri
    C) educație financiară – economia care se învață în liceu nu are niciun efect asupra educației financiare ale elevului. Dincolo de formule și principii care nu te ajută în viața de zi cu zi, ci doar în situații speciale, elevii care nu își continuă studiile în domeniul economic nu rămân cu nimic după materia rece și profund complicată de economie.
  9. Fiecare unitate de învățământ să aibă obligatoriu un club al elevilor, cu sediu, în cadrul căruia se pot organiza activități extracurriculare, activități dedicate socializării și lucrului în echipă.
    Un studiu realizat de Harvard arată ca doar 20% dintre absolvenții de facultăți prestigioase ajung să aibă și o carieră de succes. De ce? Pentru că deși au o capacitate de reținere extraordinar de mare, au o inteligență socială extraordinar de mică. Nu sunt capabili să se adapteze în societate, să lucreze cu oameni și să fie empatici.
  10. Trebuiesc promovate școlile de meserii, care nu sunt vazute cu ochii buni de către părinți în general. Deși un om care cunoaște bine o meserie ajunge de multe ori să lucreze pe bani mai mulți decât un om cu studii superioare, încă ne confruntăm cu mentalitatea veche și greșită că meseriașii sunt inferiori pe scara socială în raport cu absolvenții de facultăți.
  11. Sportul trebuie promovat în toate școlile. Trebuiesc puse la dispoziția elevilor toate elementele necesare pentru ca aceștia să poată practica un sport. Sportul înseamnă sănătate, disciplină, competiție, toate fiind necesare unei bune dezvoltări. Prin cadrele didactice de specialitate, școlile trebuie să organizeze competiții de nivel local, judetean și național, în parteneriat cu antrenori, impresiari, președinți de cluburi care pot găsi talente neexploatate printre elevi.

Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Știri

Marius Dulce nu se simte vinovat despre întârzierile de la Strada București din municipiul Călărași: „De multe ori ceea ce îți dorești nu se poate îndeplini dacă depinde de alții”

Published

on

Marius Dulce nu se simte vinovat despre întârzierile pe care le-a avut proiectul de modernizare al străzii București din municipiul Călărași, însă „e un regret că nu au reușit să termine până la 30 decembrie 2023”, spune primarul într-o conferință de presă a Partidului Social Democrat. Acesta dă vina atât pe pandemie, pe creșterea prețurilor a materialelor de construcții din cauza războiului dintre Rusia și Ucraina, dar mai spune și că „de multe ori ceea ce îți dorești nu se poate îndeplini dacă depinde de alții”. Reabilitarea și modernizarea străzii și prelungirii București nu este nici acum gata. 

„Nu mă simt vinovat, pentru că dumneavoastră ați uitat că de când am început toate discuțiile acestea cu strada București, gândiți-vă că un an de zile a fost pandemie, șapte luni ne-am blocat că a venit războiul și a fost creștere de prețuri. Eu mi-aș fi dorit de foarte mult și e un regret că nu au reușit să termine până la 30 decembrie 2023, dar ideea este că trebuia să închidem proiectul. Trebuia să îl facem, iar de multe ori ceea ce își dorești nu se poate îndeplini dacă depinde de alții”, a declarat Marius Dulce. 

Proiectul în valoare de peste 9 milioane de euro finanțat prin Programul Operațional Regional trebuia să fie gata acum cinci luni. Primarul a vorbit și dacă acei „alții” pe care i-a menționat în conferința de presă vor fi trași la răspundere pentru întârzieri. 

„Păi nu, că este legal, nu era vorba întârziere. De comun acord, era și vina noastră și vina lor, trebuia să găsim o modalitate amiabilă să ducem mai departe această lucrare”, a precizat acesta. 

Pentru că nu a fost terminat la timp, în decembrie 2023, proiectul a fost fazat pentru a nu se pierde finanțarea, potrivit Canal Sud

Continue Reading

Știri

Peste 300 de elevi din toată țara au participat la Concursul de Știință și Tehnică din cadrul unui eveniment al Bibliotecii Județene Călărași

Published

on

Biblioteca Județeană Călărași „Alexandru Odobescu”, în parteneriat cu Fundația G.I.I.F. și cu susținerea Consiliului Județean Călărași, au derulat pe 17 mai 2024 Concursul de Știință și Tehnică, din cadrul evenimentului „Manifestările Științei și Tehnicii Școlare Florin Vasilescu”. Peste 300 de elevi din toată țara au participat cu proiecte anul acesta la cele două secțiuni: Știință și Tehnică, și Fizica în Imagini. 

La solicitarea Consiliului Județean Călărași, concursul „Florin Vasilescu” este cuprins în Calendarul concursurilor naționale școlare fără finanțare din partea Ministerului Educației. 

În acest an concursul se desfășoară pe două secțiuni importante: 

  • Secțiunea Știință și Tehnică, pentru elevii de liceu, cu participare directă, unde au fost acceptate 16 lucrări: București – 2, Tulcea – 1, Cluj – 2, Vâlcea – 2, Sibiu – 1, Constanța – 1, Dâmbovița – 1, Oltenița – 1, Călărași – 4, Veliko Tarnovo – BG – 1.
  • Fizica în Imagini, pentru toate categoriile de vârstă școlară, cu participare indirectă, unde au fost acceptate 154 de lucrări / filme, astfel: secțiunea Novice –   43, secțiunea Ucenic –   73, secțiunea Maestru – 38.

În acest an s-au înscris 21 de județe, 53 de unități școlare și un număr de 332 de elevi participanți cu proiecte.

Din juriul din acest an fac parte: Claudia Maria Simonescu, prof.univ.dr. Facultatea de Chimie Universitatea Politehnică București și Radu Alin Vasilache, prof. asociat dr. Facultatea de fizică a Universității București. 

Invitați speciali ai evenimentului au fost din cadrul Biroului de comunicare al Academiei Române Carmen Dobre, șef birou, și Cătălin Mosoia, prof. dr. expert în comunicarea științei. 

În deschiderea manifestărilor, președintele Consiliului Județean Călărași, Vasile Iliuță, a acordat diplome de onoare prof. univ. dr. Claudia Maria Simonescu și prof. asociat dr. Radu Alin Vasilache, dar și o diplomă de merit elevului Stîrcu Ion Alexandru, pentru cel mai tânăr participant de la Concursul de filme științifice: Fizică în imagini, în vârstă de 7 ani. 

Concursul este organizat de către Biblioteca Județeană Alexandru Odobescu Călărași, Fundația Grupul de Inițiativă pentru Învățământul Fizicii Călărași și Asociația pentru Performanță în Fizică Sibiu, și este finanțat de către Consiliul Județean Călărași.

Continue Reading

Știri

Ecoaqua Călărași: Costuri și tehnici de captare a apei brute din Dunăre. Ce se întâmplă cu apa înainte de a ajunge la stația de tratare

Published

on

By

Ecoaqua S.A. Călărași este responsabilă pentru captarea, tratarea, transportul, înmagazinarea și distribuția apei potabile, precum și pentru colectarea, transportul și epurarea apelor uzate. În rândurile de mai jos vă vom prezenta modul în care furnizorul captează și pretratează apa brută, primii pași dintr-un proces minuțios.

Apa se captează din Dunăre, la aproximativ 200 de metri de stația de pompare. Acest proces se desfășoară prin două metode principale: utilizarea criburilor și a stației plutitoare.

Criburile sunt construcții din lemn sau metal, amplasate în albia râului pentru a proteja sorbul pompei. La stația de pompare a Ecoaqua SA există două criburi situate la aproximativ 25 de metri de mal, în albia fluviului. Apa este colectată din aceste criburi cu ajutorul stației de pompare, care dispune de trei pompe de aspirație, fiecare având un debit de 1500 m³/h.

Stația plutitoare este utilizată atunci când cota Dunării scade sub 100. Această stație este echipată cu două pompe separate, fiecare cu un debit de 1500 m³/h. Pompele sunt controlate prin convertizoare de frecvență, iar sistemul SCADA (Sistem de Control și Achiziții de Date) asigură un nivel constant al bazinului de apă decantată. Din acest bazin, apa este pompată către stația de tratare pentru a fi supusă tratamentului final.

Apa captată prin criburi sau stația plutitoare este transportată prin conducte separate. De la criburi, apa ajunge la stația de pompare prin două cămine de criburi cu vane motorizate. De la stația plutitoare, apa este transportată într-un cămin de subtraversare. În ambele cazuri, apa ajunge în camera de distribuție, unde sunt monitorizate calitatea apei (debit, turbiditate, pH, temperatură, conductivitate) prin sistemul SCADA.

Cum se realizează pretratarea apei din Dunăre

Înainte de intrarea în camera de distribuție, apa este tratată cu clor și PAX prin patru puncte de injecție. În funcție de metoda de captare, fie prin criburi, fie prin stația plutitoare, se adaugă clor și cărbune activ în conducte, iar apa este direcționată printr-o singură conductă în camera de distribuție.

Din camera de distribuție, apa este injectată cu cetta clear și transportată gravitațional către două decantoare. Apa decantată este colectată într-un bazin cu capacitatea de 5000 m³. De aici, patru pompe (trei de 900 m³ și una de 2000 m³) transportă apa prin două conducte pe un traseu de 6 km către stația de tratare, unde va fi supusă tratamentului final.

Ecoaqua S.A. achită către Administrația Națională Apele Române o taxă de 92,70 lei fără TVA pentru fiecare mie de metri cubi de apă brută captată din Dunăre. Pentru localități, costul este de 106,64 lei fără TVA pentru aceeași cantitate. În medie, compania captează 800 m³ de apă brută pe oră pentru Călărași, ceea ce se traduce într-un cost zilnic de 1656 lei fără TVA.

Ecoaqua S.A. Călărași gestionează cu eficiență și responsabilitate procesul de captare și pretratare a apei brute. Prin metode avansate și un sistem de control riguros, compania asigură furnizarea unei ape de calitate superioară, protejând în același timp resursele naturale și respectând normele de mediu.

Continue Reading

Cele mai vizualizate