Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 24°C | Anul XI Nr. 528

Cultură

Ziua Cărții – O poveste scrisă de timp și literatură

Published

on

Ziua Cărții: O poveste scrisă de timp și literatură

Ziua Cărții, celebrată anual pe 23 aprilie, este mai mult decât o dată în calendar – este o sărbătoare a cuvintelor, a poveștilor și a conexiunilor pe care cărțile le țes între oameni, epoci și culturi. Dar de unde a pornit această tradiție și cum a ajuns să fie îmbrățișată de peste 100 de țări? Povestea începe în Spania, cu un om pasionat de literatură, și se împletește cu coincidențe istorice fascinante.

Rădăcinile Zilei Cărții se trag din 1922, în Barcelona, când Vicente Clavel Andrés, un editor și scriitor valencian, a propus o zi dedicată cărților pentru a-l onora pe Miguel de Cervantes, autorul legendar al operei Don Quijote. Inițial, Clavel a sugerat data de 7 octombrie, considerată ziua nașterii lui Cervantes (deși, în realitate, era data botezului său). Prima celebrare a avut loc în 1926, dar vremea autumnală nu era tocmai prietenoasă pentru plimbări și târguri de carte în aer liber. Astfel, în 1930, regele Alfonso al XIII-lea al Spaniei a aprobat mutarea sărbătorii pe 23 aprilie, data presupusei morți a lui Cervantes, considerată mai potrivită pentru primăvara catalană, când străzile prind viață.

Dar 23 aprilie nu este doar despre Cervantes. Într-o coincidență literară uimitoare, această dată marchează și moartea lui William Shakespeare și a cronicarului peruan Inca Garcilaso de la Vega, ambii în 1616. Deși, tehnic, Shakespeare a murit la 10 zile după Cervantes (din cauza diferențelor dintre calendarele gregorian și iulian folosite atunci), această aliniere simbolică a transformat 23 aprilie într-o zi cu o încărcătură literară profundă. UNESCO, recunoscând această semnificație, a oficializat data în 1995, la Conferința Generală de la Paris, declarând 23 aprilie drept Ziua Mondială a Cărții și a Drepturilor de Autor. Scopul? Promovarea lecturii, a publicării și a respectului pentru proprietatea intelectuală, cu un accent special pe accesul universal la cărți.

Advertisement

Decizia UNESCO a fost inspirată și de tradiția catalană a zilei de Sant Jordi, când, pe 23 aprilie, în Catalonia, oamenii oferă cărți și trandafiri celor dragi, într-un gest care îmbină cultura cu afecțiunea. Această practică a influențat celebrarea globală, transformând Ziua Cărții într-un moment de comuniune, în care librăriile, bibliotecile și piețele se umplu de evenimente: lecturi publice, târguri de carte, sesiuni de autografe și ateliere pentru copii. În fiecare an, UNESCO desemnează un oraș drept Capitală Mondială a Cărții, care găzduiește activități pentru a încuraja lectura. În 2024, Strasbourg a purtat acest titlu, organizând festivaluri literare și programe educaționale.

Ziua Cărții nu este doar o celebrare a literaturii, ci și un manifest pentru educație și diversitate culturală. Cărțile sunt punți între generații, culturi și visuri, iar această zi ne amintește să le prețuim nu doar ca obiecte, ci ca pe niște companioni care ne modelează mintea și sufletul. Așa că, pe 23 aprilie, ia o carte, citește un fragment, dăruiește una sau pur și simplu povestește despre o poveste care te-a marcat. Pentru că, în fond, fiecare carte deschisă este o lume care prinde viață.

Iubitorii de cărți se pot bucura de prețuri reduse cu ocazia acestei sărbători internaționale, celebrată de edituri prin oferte și reduceri semnificative, începând de pe 22 aprilie și până pe 24 aprilie. Așadar, fiți atenți la promoții și oferte speciale!

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement
Advertisement

Cultură

Recomandare de carte – „Visul numărul 9” – David Mitchell

Published

on

David Mitchell, autorul britanic celebru pentru romane inovatoare precum „Atlasul norilor” sau „Suflete de sticlă”, ne propune în „Visul numărul 9”  o explorare fascinantă a granițelor dintre realitate și vis, inspirată în mare parte de stilul lui Haruki Murakami. Romanul, urmărește odiseea unui tânăr japonez, Eiji Miyake, care, la 20 de ani – vârsta majoratului în Japonia –, ajunge în Tokyo pentru a-și descoperi tatăl biologic, un mister pe care îl poartă din copilărie. Titlul evocă piesa lui John Lennon „#9dream”, iar numărul 9 devine un leitmotiv obsesiv, apărând în nenumărate detalii narative, de la orele de pe ceas la etajele clădirilor, sugerând o lume guvernată de coincidențe mistice și de un subconștient haotic.

Structura romanului este una dintre cele mai captivante aspecte: împărțit în nouă capitole, el alternează între narațiunea în prima persoană a lui Eiji și secvențe onirice sau paralele, care includ jurnale istorice, fabule suprarealiste și episoade de violență urbană. Eiji, un băiat naiv, dar inteligent și cu o imaginație debordantă, navighează prin labirintul metropolei Tokyo: lucrează la un magazin de închiriat videocasete, se împrietenește cu un proprietar excentric, se îndrăgostește de o pianistă cu „ceafa perfectă” și se ciocnește de lumea interlopă a Yakuza. Pe parcurs, visele sale – uneori terifiante, alteori absurde – se împletesc cu realitatea, făcând cititorul să se întrebe constant: ce este adevărat, iar ce doar o proiecție a minții lui Eiji? Un capitol memorabil alternează între așteptarea tensionată a protagonistului într-o cafenea și fantasmele sale violente despre întâlnirea cu tatăl său, culminând cu inundații apocaliptice sau confruntări armate, amintind de stilul kafkian sau de realismul magic al lui Murakami.

Personajele secundare – de la mama alcoolică internată într-o clinică izolată la sora geamănă înecată, care îi bântuie visele – creează o rețea de interconexiuni, tipică stilului autorului, unde totul pare legat de un fir invizibil…

 „Visul numărul 9” este un roman ambițios, plin de energie propulsivă și de jocuri lingvistice, care confirmă statutul lui Mitchell ca unul dintre cei mai talentați prozatori contemporani. Este o lectură intoxicantă pentru fanii literaturii postmoderne, care pune sub semnul întrebării natura realității și a identității, lăsând cititorul cu o obsesie persistentă pentru numărul 9. Recomand cu căldură celor care au iubit „Vânătorul de mielușei sălbatici” al lui Murakami sau „Norwegian Wood”, dar și celor dornici de o aventură narativă neconvențională.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Cultură

Recomandare de carte – „Detalii” de Ia Genberg

Published

on

„Detaliile”, romanul suedez al autoarei Ia Genberg, publicat în 2022 sub titlul original Detaljerna (tradus în română în ediția Polirom din 2025), este o meditație profundă și febrilă asupra memoriei, identității și relațiilor umane, construită prin prisma unor portrete intime și fragmentare. Născută în 1967 la Stockholm, Genberg a debutat în literatură după o carieră jurnalistică, iar acest al treilea roman al său a devenit un bestseller internațional, vândut în peste 30 de țări. A câștigat Premiul August 2022 și Premiul Aftonbladet 2022 în Suedia, fiind finalist la The International Booker Prize 2024 și nominalizat la The International Dublin Literary Award 2025, ceea ce subliniază impactul său global asupra cititorilor de ficțiune contemporană.

Acțiunea se învârte în jurul unei femei neidentificate explicit, care, imobilizată la pat de un acces de febră, este copleșită de o urgență inexplicabilă: să găsească un anumit roman din biblioteca sa. Între paginile cărții, descoperă un bilet vechi de la o fostă iubită, care declanșează un torent de amintiri. Romanul se structurează în jurul a patru portrete vii – ale fostelor iubite, dar și ale unor figuri artistice sau personale – care dezvăluie fragmente de viață, experiențe senzoriale și emoții reprimate. Fiecare portret explorează nu doar subiectul reprezentat, ci și artistul din spatele „penelului”, punând sub semnul întrebării cine este cu adevărat centrul unei istorii: cel observat sau observatorul? Genberg țese o narativă care estompează granițele dintre realitate și ficțiune, trecut și prezent, sine și celălalt, evocând febra ca metaforă pentru haosul interior al amintirilor.

Stilul autoarei este hipnotic și arzător, asemănat de critici cu un acces de febră care hipnotizează și arde la atingere (The New York Times Book Review). Proza sa este captivantă, provocatoare, presărată cu detalii senzoriale vii – mirosuri, texturi, sunete – care transformă abstractul în tangibil. Spre deosebire de romanele nordice mai reci și analitice, „Detaliile” pulsează cu o intensitate emoțională, celebrând umanitatea prin vulnerabilitățile sale. Personajele nu sunt eroi perfecți, ci mosaice de momente efemere: iubiri pierdute, ambiții artistice neîmplinite, confruntări cu identitatea de gen și sexuală. Romanul ridică întrebări profunde despre cum detaliile mărunte – un bilet, un gest, o carte – modelează o viață, și despre pericolele uitării selective.

Cu aproximativ 200 de pagini, „Detaliile” se citește ca un vis febril, pe nerăsuflate, dar lasă în urmă o reflecție durabilă asupra efemerității relațiilor. Nota mea: 4.8/5. Este o lectură esențială pentru iubitorii de literatură introspectivă, care răscolește amintiri personale și invită la o reevaluare a propriei biografii. Recomandată cu entuziasm, mai ales în contextul premiilor recente care o validează ca o capodoperă modernă.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Cultură

Eveniment „secret” la șantierul arheologic Măriuța! Muzeul Dunării de Jos a bifat Ziua Porților Deschise fără… porți deschise

Published

on

Ziua Porților Deschise la șantierul arheologic Măriuța – La Movilă s-a transformat într-o bătaie de joc la adresa comunității. Muzeul Dunării de Jos Călărași, în parteneriat cu Primăria Belciugatele, a „organizat” marți, 16 septembrie 2025, un eveniment despre care aproape nimeni nu a știut.

Anunțul? Nu înainte, ci după! O postare seacă pe rețelele de socializare, ca să dea bine la raport, în care oamenii erau informați că evenimentul a avut deja loc. Cu alte cuvinte, Ziua Porților Deschise a fost ținută cu porțile ferecate pentru publicul larg.

În timp ce elevii și câțiva localnici invitați au fost duși pe câmp, la soare, unde au băut apă ca să nu leșine de căldură, restul celor interesați de patrimoniul arheologic al județului au rămas pe dinafară, fără să aibă șansa să participe.

Muzeul vorbește în postare despre „descoperiri arheologice fascinante” și „explicații accesibile pentru toate vârstele”. În realitate, totul pare mai degrabă o bifă birocratică, fără niciun respect față de comunitatea căreia i se adresează.

Advertisement

Întrebarea e simplă: dacă tot se laudă că vor să aducă patrimoniul mai aproape de oameni, de ce nu anunță public, transparent și din timp, aceste evenimente? Sau adevăratul scop este doar să dea bine pe hârtie și în poze pe Facebook?

Contactat de presă, directorul Muzeului Dunării de Jos a recunoscut că evenimentul nu a fost promovat public:

👉 „Nu a fost anunțat, a fost o circumstanță de moment”, a spus acesta.

Mai mult, el a precizat că totul a fost gândit doar pentru un grup restrâns: „Evenimentul a fost organizat pentru cei ce și-au exprimat dorința să viziteze situl, atât”.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading