Connect with us

Știri

Viitura de pe Dunăre se îndreaptă spre România! Puncte critice au fost identificate pe brațul Borcea

Autoritățile monitorizează întreg sectorul Dunării care trece prin România, în contextul unei viituri așteptate să crească nivelul apei până la sfârșitul lunii. Între 28 și 29 septembrie, debitul va depăși de mai bine de două ori nivelul actual, însă specialiștii nu prevăd probleme majore, cu excepția situației în care viitura durează o perioadă îndelungată, scrie news.ro.

În prezent, debitul Dunării la intrarea în România este de 3.400 de metri cubi pe secundă, sub media obișnuită pentru luna septembrie. Totuși, prognozele indică o creștere semnificativă în următoarele zile, când debitul va ajunge la 8.500 de metri cubi pe secundă, dublu față de nivelul normal.

Autoritățile locale din zonele de pe malul Dunării, în special din cele aproape 20 de localități situate aproape de graniță, au fost deja informate să se pregătească pentru evacuări.

Fluviul ar putea depăși cotele de apărare până pe 25 septembrie, iar comunitățile de pe malurile sale se pregătesc pentru posibilele efecte dezastruoase.

Advertisement

„Navele au fost duse în refugiu, ne pregătim de eventualele probleme pe care poate sa le creeze creșterea apelor Dunării, pentru că această inundație va aduce obligatoriu, ca de fiecare dată, tot felul de materiale lemnoase pe Dunăre si aluviuni care plutesc”, a declarat Eugen Băleanu, om de afaceri, pentru observatornews.ro.

În anumite zone, cum ar fi Portul Giurgiu, nivelul apei este încă sub normal, cu o scădere de 73 de centimetri. Totuși, autoritățile prevăd o creștere rapidă a nivelului apei, care ar putea ajunge la 185 de centimetri în următoarea săptămână.

„Pe teritoriul județului Giurgiu avem 73 de kilometri de diguri. Nivelul ridicat al apei poate fi deversat pe terenurile agricole ca primă măsură ceea ce va împiedica să ajungă în zonele locuite”, a transmis prefectul din Giurgiu, Florentina Stănculescu, conform kanald.ro.

Pe brațul Borcea au fost identificate puncte critice

Specialiștii ANAR au comunicat că pe cursul Dunării, în brațul Borcea, au fost identificate puncte critice care necesită o atenție deosebită, inclusiv zona Bentu-Stelnica-Borduşani și în apropierea localității Ciocănești.

Advertisement

”La nivelele care sunt prognozate în momentul de faţă de INHGA, estimăm că doar pe acest sector – aval de Călăraşi până la Hârşova, apa va ajunge până la piciorul digului , dar rămânem în limita de sub 9.500 m3/s. În eventualitatea în care situaţia se va schimba în următoarele zile şi vom ajunge la debite de 13.500 m3/s, putem să menţionăm că nu vor fi depăşite coronamentele digurilor pe niciun sector pe Dunăre. Probleme pot să apară, însă, dacă viitura durează forte mult”, a mai transmis Ministerul Mediului.

Instituția a explicat că, începând de zilele acestea, vor începe acțiuni preventive în cele trei puncte menționate. În esență, întregul sector al Dunării va fi supus unei monitorizări stricte.

Meteorologii avertizează că nivelul Dunării va continua să crească, iar vârful viiturii ar putea ajunge la Budapesta sâmbătă, 20 septembrie. Totuși, pericolul nu se oprește la granițele Ungariei. România se pregătește acum pentru o săptămână critică, în care fluviul ar putea provoca inundații devastatoare în multe zone.

 

Advertisement

Știri

Lucrările de dragare pe brațul Borcea au fost sistate din cauza scăderii nivelului Dunării

Lucrările de dragare pe brațul Borcea au fost sistate temporar, din cauza scăderii accentuate a nivelului apelor Dunării, informează Consiliul Judeţean Călăraşi.

Conform declarației lui Alexandru Drăgulin, șeful Agenției Căi Navigabile Călărași, „nivelul apei a coborât sub limita necesară pentru ca navele să poată lucra în condiții normale. Datorită pescajului mic, nava nu se poate încărca cu nisip și nu îl poate transporta. Lucrările vor putea fi reluate doar când Dunărea va ajunge la cota de +100 cm, ceea ce, din păcate, nu se va întâmpla prea curând.”

Intervenția planificată prevede utilizarea a două nave: dragă „Comana”, care va perfora fundul brațului acolo unde este depus un strat gros de nisip, și nava „Cernavodă”, care va aspira și transporta nisipul dislocat. Scopul este refacerea adâncimilor necesare pentru circulația sigură a navelor, în conformitate cu standardele Comisiei Dunării.

Lucrările au început la sfârșitul lunii mai, după sosirea navei „Cernavodă” în portul Călărași, și au fost desfășurate în zona kilometrilor fluviali 90 – 100, conform Avizului către Navigatori emis de Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați.

Advertisement

Consiliul Județean Călărași reafirmă angajamentul său de a susține toate demersurile menite să asigure navigabilitatea Dunării, să protejeze infrastructura portuară și să valorifice potențialul economic al transportului fluvial în județ.

Continue Reading

Știri

Călărași: Pista de biciclete din Parcul Jirlău s-a surpat la câteva luni după inaugurare. Primăria anunță reparații pe garanție

Pista de biciclete din Parcul Jirlău, una dintre investițiile recente ale Primăriei Călărași, a cedat la doar câteva luni de la finalizare. Crăpăturile întinse pe toată lungimea traseului au dus la decizia autorităților de a interveni de urgență, iar în prezent, pista este în mare parte decopertată, urmând să fie reasfaltată.

Deși lucrarea a fost finalizată relativ recent, calitatea slabă a execuției a devenit evidentă în scurt timp. Problemele de structură și surparea în anumite porțiuni au ridicat semne de întrebare cu privire la modul în care a fost proiectată și realizată această investiție, în special având în vedere proximitatea malului lacului.

Primarul municipiului Călărași, Marius Dulce, a transmis că reparațiile nu vor fi suportate din bugetul local, întrucât pista este încă în perioada de garanție.

„Pista de biciclete este în garanție și din acest motiv am cerut reparația pe segmentele care prezintă neconformități. S-a realizat încă o expertiză tehnică a zonei, fiind și malul lacului, iar de săptămâna viitoare începe turnarea asfaltului special”, a precizat edilul.

Acesta a dat asigurări că niciun obiectiv nu va fi refăcut pe cheltuiala primăriei:

Advertisement

„Vreau să înțeleagă toți cetățenii că nimic nu vom reface pe banii noștri, fiecare obiectiv va fi finalizat conform proiectului.”

Lucrările de reparație vor continua în perioada următoare, iar pista de biciclete va rămâne închisă temporar. Municipalitatea nu a anunțat, deocamdată, un termen clar pentru finalizarea reparațiilor.

Această situație ridică din nou întrebări despre calitatea lucrărilor publice și despre modul în care sunt supervizate și recepționate proiectele de infrastructură urbană în Călărași.

Continue Reading

Știri

„Nu punem nici un popic!” Primăria Călărași blocată de… garanție!

De ce arată orașul ca un șantier cu dale sparte și mobilier urban degradat?

Ai trecut prin centrul Călărașiului și ai văzut dale sparte, popici (acele stâlpișori de protecție) dărâmați sau mobilier urban lăsat de izbeliște? Ți-ai zis, probabil: „Ce face primăria? Nu vede nimeni?” Ei bine, surpriză: vede, dar nu poate face nimic.

Primarul Dulce: „Dacă intervenim, pierdem garanția”

Într-o discuție aprinsă din ședința Consiliului Local din 26 iunie 2026, primarul Marius Dulce a explicat de ce nu se repară nimic în unele zone: totul e „în garanție”.

Totul a pornit de la nemulțumirea mai multor consilieri locali, dar și din reclamațiile primite de la cetățeni: „Centrul arată jalnic!” — au spus mai mulți aleși în ședința Consiliului Local Călărași din 26 iunie 2026.

Băncile sunt rupte, dalele de granit crăpate, iar popicii care ar trebui să protejeze trotuarele sunt căzuți sau lipsesc. Cei prezenți au cerut explicații clare: Cine repară? Când? De ce nu se face nimic?

Advertisement

Răspunsul a fost unul care i-a lăsat mască pe mulți: „Nu putem repara nimic. Totul e în garanție!” — a declarat primarul Marius Dulce. Această justificare a declanșat un val de reacții și discuții aprinse despre cât timp trebuie să mai stea orașul „în așteptare”, doar pentru că lucrările sunt „protejate” de garanții contractuale.

Așadar, orice reparație ar însemna pierderea banilor asigurați prin contractele de execuție. În plus, nici în carosabil nu pot face nimic fără aprobări în lanț.

Cetățenii sparg, primăria „notează”

Consilierii au cerut intervenții rapide. Se mătură cioburi, se dărâmă stâlpișori, dar primăria „doar notează”. De ce? Pentru că toate aceste lucrări sunt sub supravegherea firmelor de construcții până la expirarea garanției. Orice reparație făcută de primărie ar însemna că firma nu mai e responsabilă.

„Dacă intru să schimb un popic azi, mâine vine constructorul și zice că l-am stricat eu, nu el,” a explicat primarul.

Și popicii-s cu scandal!

Pe strada București, de exemplu, stâlpii montați sunt considerați prost aleși. Proiectantul „n-a vrut să renunțe la model”. Dulce spune că acum nu mai găsește același tip de popic, iar oamenii se întreabă: „De ce nu puneți alții?”. Răspunsul e același: garanția!

Advertisement

„Bani avem, dar suntem legați de mâini”

E clar că primăria nu duce lipsă de intenții bune sau de bani europeni, dar e blocată într-o capcană birocratică în care „garantia e sfântă”.

Continue Reading