Connect with us

Știri

Ecoaqua Călărași: Costuri și tehnici de captare a apei brute din Dunăre. Ce se întâmplă cu apa înainte de a ajunge la stația de tratare

Ecoaqua S.A. Călărași este responsabilă pentru captarea, tratarea, transportul, înmagazinarea și distribuția apei potabile, precum și pentru colectarea, transportul și epurarea apelor uzate. În rândurile de mai jos vă vom prezenta modul în care furnizorul captează și pretratează apa brută, primii pași dintr-un proces minuțios.

Apa se captează din Dunăre, la aproximativ 200 de metri de stația de pompare. Acest proces se desfășoară prin două metode principale: utilizarea criburilor și a stației plutitoare.

Criburile sunt construcții din lemn sau metal, amplasate în albia râului pentru a proteja sorbul pompei. La stația de pompare a Ecoaqua SA există două criburi situate la aproximativ 25 de metri de mal, în albia fluviului. Apa este colectată din aceste criburi cu ajutorul stației de pompare, care dispune de trei pompe de aspirație, fiecare având un debit de 1500 m³/h.

Stația plutitoare este utilizată atunci când cota Dunării scade sub 100. Această stație este echipată cu două pompe separate, fiecare cu un debit de 1500 m³/h. Pompele sunt controlate prin convertizoare de frecvență, iar sistemul SCADA (Sistem de Control și Achiziții de Date) asigură un nivel constant al bazinului de apă decantată. Din acest bazin, apa este pompată către stația de tratare pentru a fi supusă tratamentului final.

Advertisement

Apa captată prin criburi sau stația plutitoare este transportată prin conducte separate. De la criburi, apa ajunge la stația de pompare prin două cămine de criburi cu vane motorizate. De la stația plutitoare, apa este transportată într-un cămin de subtraversare. În ambele cazuri, apa ajunge în camera de distribuție, unde sunt monitorizate calitatea apei (debit, turbiditate, pH, temperatură, conductivitate) prin sistemul SCADA.

Cum se realizează pretratarea apei din Dunăre

Înainte de intrarea în camera de distribuție, apa este tratată cu clor și PAX prin patru puncte de injecție. În funcție de metoda de captare, fie prin criburi, fie prin stația plutitoare, se adaugă clor și cărbune activ în conducte, iar apa este direcționată printr-o singură conductă în camera de distribuție.

Din camera de distribuție, apa este injectată cu cetta clear și transportată gravitațional către două decantoare. Apa decantată este colectată într-un bazin cu capacitatea de 5000 m³. De aici, patru pompe (trei de 900 m³ și una de 2000 m³) transportă apa prin două conducte pe un traseu de 6 km către stația de tratare, unde va fi supusă tratamentului final.

Ecoaqua S.A. achită către Administrația Națională Apele Române o taxă de 92,70 lei fără TVA pentru fiecare mie de metri cubi de apă brută captată din Dunăre. Pentru localități, costul este de 106,64 lei fără TVA pentru aceeași cantitate. În medie, compania captează 800 m³ de apă brută pe oră pentru Călărași, ceea ce se traduce într-un cost zilnic de 1656 lei fără TVA.

Ecoaqua S.A. Călărași gestionează cu eficiență și responsabilitate procesul de captare și pretratare a apei brute. Prin metode avansate și un sistem de control riguros, compania asigură furnizarea unei ape de calitate superioară, protejând în același timp resursele naturale și respectând normele de mediu.

Advertisement

Știri

Lucrările de dragare pe brațul Borcea au fost sistate din cauza scăderii nivelului Dunării

Lucrările de dragare pe brațul Borcea au fost sistate temporar, din cauza scăderii accentuate a nivelului apelor Dunării, informează Consiliul Judeţean Călăraşi.

Conform declarației lui Alexandru Drăgulin, șeful Agenției Căi Navigabile Călărași, „nivelul apei a coborât sub limita necesară pentru ca navele să poată lucra în condiții normale. Datorită pescajului mic, nava nu se poate încărca cu nisip și nu îl poate transporta. Lucrările vor putea fi reluate doar când Dunărea va ajunge la cota de +100 cm, ceea ce, din păcate, nu se va întâmpla prea curând.”

Intervenția planificată prevede utilizarea a două nave: dragă „Comana”, care va perfora fundul brațului acolo unde este depus un strat gros de nisip, și nava „Cernavodă”, care va aspira și transporta nisipul dislocat. Scopul este refacerea adâncimilor necesare pentru circulația sigură a navelor, în conformitate cu standardele Comisiei Dunării.

Lucrările au început la sfârșitul lunii mai, după sosirea navei „Cernavodă” în portul Călărași, și au fost desfășurate în zona kilometrilor fluviali 90 – 100, conform Avizului către Navigatori emis de Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați.

Advertisement

Consiliul Județean Călărași reafirmă angajamentul său de a susține toate demersurile menite să asigure navigabilitatea Dunării, să protejeze infrastructura portuară și să valorifice potențialul economic al transportului fluvial în județ.

Continue Reading

Știri

Călărași: Pista de biciclete din Parcul Jirlău s-a surpat la câteva luni după inaugurare. Primăria anunță reparații pe garanție

Pista de biciclete din Parcul Jirlău, una dintre investițiile recente ale Primăriei Călărași, a cedat la doar câteva luni de la finalizare. Crăpăturile întinse pe toată lungimea traseului au dus la decizia autorităților de a interveni de urgență, iar în prezent, pista este în mare parte decopertată, urmând să fie reasfaltată.

Deși lucrarea a fost finalizată relativ recent, calitatea slabă a execuției a devenit evidentă în scurt timp. Problemele de structură și surparea în anumite porțiuni au ridicat semne de întrebare cu privire la modul în care a fost proiectată și realizată această investiție, în special având în vedere proximitatea malului lacului.

Primarul municipiului Călărași, Marius Dulce, a transmis că reparațiile nu vor fi suportate din bugetul local, întrucât pista este încă în perioada de garanție.

„Pista de biciclete este în garanție și din acest motiv am cerut reparația pe segmentele care prezintă neconformități. S-a realizat încă o expertiză tehnică a zonei, fiind și malul lacului, iar de săptămâna viitoare începe turnarea asfaltului special”, a precizat edilul.

Acesta a dat asigurări că niciun obiectiv nu va fi refăcut pe cheltuiala primăriei:

Advertisement

„Vreau să înțeleagă toți cetățenii că nimic nu vom reface pe banii noștri, fiecare obiectiv va fi finalizat conform proiectului.”

Lucrările de reparație vor continua în perioada următoare, iar pista de biciclete va rămâne închisă temporar. Municipalitatea nu a anunțat, deocamdată, un termen clar pentru finalizarea reparațiilor.

Această situație ridică din nou întrebări despre calitatea lucrărilor publice și despre modul în care sunt supervizate și recepționate proiectele de infrastructură urbană în Călărași.

Continue Reading

Știri

„Nu punem nici un popic!” Primăria Călărași blocată de… garanție!

De ce arată orașul ca un șantier cu dale sparte și mobilier urban degradat?

Ai trecut prin centrul Călărașiului și ai văzut dale sparte, popici (acele stâlpișori de protecție) dărâmați sau mobilier urban lăsat de izbeliște? Ți-ai zis, probabil: „Ce face primăria? Nu vede nimeni?” Ei bine, surpriză: vede, dar nu poate face nimic.

Primarul Dulce: „Dacă intervenim, pierdem garanția”

Într-o discuție aprinsă din ședința Consiliului Local din 26 iunie 2026, primarul Marius Dulce a explicat de ce nu se repară nimic în unele zone: totul e „în garanție”.

Totul a pornit de la nemulțumirea mai multor consilieri locali, dar și din reclamațiile primite de la cetățeni: „Centrul arată jalnic!” — au spus mai mulți aleși în ședința Consiliului Local Călărași din 26 iunie 2026.

Băncile sunt rupte, dalele de granit crăpate, iar popicii care ar trebui să protejeze trotuarele sunt căzuți sau lipsesc. Cei prezenți au cerut explicații clare: Cine repară? Când? De ce nu se face nimic?

Advertisement

Răspunsul a fost unul care i-a lăsat mască pe mulți: „Nu putem repara nimic. Totul e în garanție!” — a declarat primarul Marius Dulce. Această justificare a declanșat un val de reacții și discuții aprinse despre cât timp trebuie să mai stea orașul „în așteptare”, doar pentru că lucrările sunt „protejate” de garanții contractuale.

Așadar, orice reparație ar însemna pierderea banilor asigurați prin contractele de execuție. În plus, nici în carosabil nu pot face nimic fără aprobări în lanț.

Cetățenii sparg, primăria „notează”

Consilierii au cerut intervenții rapide. Se mătură cioburi, se dărâmă stâlpișori, dar primăria „doar notează”. De ce? Pentru că toate aceste lucrări sunt sub supravegherea firmelor de construcții până la expirarea garanției. Orice reparație făcută de primărie ar însemna că firma nu mai e responsabilă.

„Dacă intru să schimb un popic azi, mâine vine constructorul și zice că l-am stricat eu, nu el,” a explicat primarul.

Și popicii-s cu scandal!

Pe strada București, de exemplu, stâlpii montați sunt considerați prost aleși. Proiectantul „n-a vrut să renunțe la model”. Dulce spune că acum nu mai găsește același tip de popic, iar oamenii se întreabă: „De ce nu puneți alții?”. Răspunsul e același: garanția!

Advertisement

„Bani avem, dar suntem legați de mâini”

E clar că primăria nu duce lipsă de intenții bune sau de bani europeni, dar e blocată într-o capcană birocratică în care „garantia e sfântă”.

Continue Reading