Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 17°C | Anul XI Nr. 528

La zi

Vicepreședintele Consiliului Județean Călărași Valentin Barbu – despre proiectul Îmbunătăţirea capacităţii administraţiei publice – Sipoca 452/MySmis nr. 118879

Published

on

Vicepreședintele Consiliului Județean Călărași Barbu Valentin, persoană desemnată cu funcție de conducere în cadrul instituției publice ne-a acordat un interviu cu privire la modul în care s-a desfășurat proiectul ce a vizat formarea profesională a funcționarilor publici din cadrul unității administrative, consilieri juduețeni, vicepreședinți și președinte al CJ.

1. Ce părere aveţi despre tematica abordată în cadrul programului de formare în domeniul eticii şi integrităţii, la care aţi participat?

În cadrul training-ului, la care am participat, au fost abordate conceptele de etică, integritate și anticorupție.

Obiectivele urmărite s-au pliat pe nevoile noastre, ale grupului țintă, format din consilieri județeni și demnitari, şi în paralel și din personal de conducere și execuție din cadrul Consiliului Județean Călărași.

Advertisement

Pentru prima categorie, consilieri judeţeni şi demnitari şi mai ales pentru cei implicaţi în managementul organizaţiei s-a pus accentul pe modalitatea de implementare a codului de conduită etică, pe furnizarea instrumentelor etice necesare pentru a putea judeca moral sistematic şi independent eventuale cazuri de corupţie, și, nu în ultimul rând, pe dobândirea de noi tehnici de creare şi îmbunătăţire a climatului etic al instituţiei.

Pentru  cea de-a doua categorie, accentul s-a pus pe înțelegerea noţiunilor etice de bază, dar și pe semnificaţia prevederilor codului etic al instituției.

Participanții la programele de instruire, organizate prin proiect, au fost sprijiniți să identifice problemele cu care se confruntă instituţia din punct de vedere etic, inclusiv prin identificarea, discutarea şi rezolvarea cazurilor morale reale întâlnite în activitatea profesională.

De asemenea, ni s-au oferit instrumente care să ne sprijine să înţelegem procesele de decizie etică şi să contribuim la acestea prin întărirea capacității de reflecţie etică a fiecăruia dintre cei implicaţi.

Scopul final al acestui program de instruire a fost acela de a dobândi capacitatea de a ne aduce aportul la întărirea climatului etic și moral în cadrul instituției.

Advertisement

Se cunoaște faptul că în cadrul oricărei organizații de succes, cultura organizaţională este cea care orientează în mod hotărâtor comportamentul angajaţilor prin norme specifice organizaţiei.

În acest sens, ne vom preocupa de crearea unei culturi etice a Consiliului Judeţean Călăraşi prin  acceptarea ideii că nu este suficientă morala personală pentru a avea o organizaţie integră şi asta deoarece o cultură morală a instituţiei trebuie să existe şi să stimuleze comportamentul moral al fiecărui angajat în parte.

De asemenea, am deprins faptul că dezbaterea etică e importantă şi e poate singura cale prin care problemele morale pot fi conştientizate şi rezolvate, că etica instituţională poate fi învăţată la orice vârstă şi că redactarea  unui  cod  de etică nu  rezolvă  problemele de comportament neetic.  

De aceea, problema corupţiei a fost de la început situată în centrul agendei noastre de lucru, iar prin implicarea Consiliului Județean Călărași într-un proiect dedicat rezolvării acestei problematici, am arătat precuparea noastră vizavi de creșterea transparenței actului administrativ prin furnizarea unor servicii de cea mai bună calitate, cetățenilor. Ultimii ani au fost marcaţi de o atenţie din ce în ce mai crescută, acordată fenomenului de corupție și eradicarea lui la nivel insituţional.

2.  Care este opinia dvs. în legătură cu prestaţia formatorului?

Advertisement

Prestaţia formatorului a fost una foarte bună, pe măsura aşteptărilor. Abordarea informaţiilor a fost facilă şi uşor asimilabilă. Vorbim de specialişti în acest domeniu, care au înţeles că coroborarea informaţiilor teorertice cu cele practice sunt calea pentru o fundamentare eficientă a informaţiilor furnozate, astfel încât fiecare participant să dobândească cunoştinţe în acest domeniu de actualitate şi contribuie, personal, la furnizarea unui comportament integru şi moral, deoarece fiecare dintre noi reprezentăm interfaţa Consiliului Judeţean Călăraşi în relaţia cu cetăţenii şi în relaţiile de serviciu.

3. În continuarea demersurilor privind formarea, întreprindeţi la nivel instituţional vreo acţiune menită a veni în sprijinul alinieii Consiliului Judeţean Călăraşi la Strategia Naţională Anticorupţie?

Cu siguranţă, da. Încă de la început am fost informat că prin implementarea acestui proiect s-a realizat o analiză, la nivel instituţional, în urma căreia au fost identificate o serie de vulnerabilităţi, care vor fi corectate în următoarea perioadă, astfel încât instituţia să atingă ţintele propuse de Stategia Naţională Anticorupţie.

Această analiză a scos în evidenţă faptul că la nivelul instituţiei nu a fost elaborate Planul de integritate al Consiliului Judeţean Călăraşi, document prevăzut a fi elaborat în cazul autorităţilor publice, prin Strategia Națională Anticorupție.

Acest document stabileşte obiective clare în ceea ce privește acţiunile realizate în cadrul instituţiei, dar şi măsurile care trebuiesc întreprinse, indicatorii de performanță, riscurile, sursele de verificare, termenenele de realizare şi responabilii.

Advertisement

Continuăm, cu paşi mici, dar hotărâţi, un proces de îmbunătăţire a imaginii Consiliului Judeţean Călăraşi la nivel de percepţie a cetăţenilor, prin asigurarea unor servicii transparente cu grad înalt de profesionalism şi nu în ultimul rând bazate pe comportamente etice şi morale de netăgăduit.

Peste tot, lupta pentru combaterea corupţiei a devenit o problemă serioasă, cu atât mai mult cu cât fenomenul se poate extinde foarte rapid, devenind un stil de viaţă, o mentalitate întărită prin comportamente neetice, un labirint din care este mult mai greu să ieşi. Prevenţia este direcţia pe care Consiliul Judeţean Călăraşi o urmează pentru menţinerea, sub control, a situaţiei, deoarece depăşirea acestei bariere, la nivel individual fenomenul aduce atingere reputaţiei oamenilor care lucrează pentru instituţie, poate atrage răspunderea penală, nefiind o infracțiune banală.

Tocmai pentru că lipseau, în special, acele mecanisme preventive care ar fi de natură să determine abţinerea de la acte de corupţie şi respectarea standardelor de integritate, soluția identificată prin acest proiect a fost aceea de a lua în calcul colaborarea cu societatea civilă materializată prin realizarea de acţiuni comune, proiecte în parteneriat, consultanţă reciprocă, schimburi de bune practici.

În această privinţă, în luna februarie 2019 a fost aprobat în şedinţa Consiliului Judeţean proiectul de hotărâre privind aprobarea Acordul de parteneriat între Judeţul Călăraşi Asociaţia Transparency International, Asociaţia Pro Democraţia şi societatea Academică din România, toate din Bucureşti, cu activităţi în domeniul anticorupţiei.

Urmare a acestui demers, la nivelul Consiliului Judeţean Călăraşi a fost înfiinţat un Grup de Acţiune privind Prevenirea şi Combaterea Corupţiei, care va funcţiona având ca principal scop analiza, evaluarea şi monitorizarea activităţilor în domeniul SNA 2016-2020.

Advertisement

S-a plecat de la premiza că ONG-urile constituie o componentă esenţială a participării într-o societate deschisă şi democratică, actionând în interesul cetăţenilor cu  deschidere, responsabilizare, claritate şi responsabilitate de ambele părţi.

Acest grup se întâlneşte la Bucureşti, o dată pe lună şi beneficiază de un cadru organizatoric şi metodologic bine pus la punct, în care sunt specifice împărtirea responsabilităţilor în fiecare etapă de funcţionare a parteneriatului.

Obiectivul nostru rămâne încurajarea integrităţii şi prevenirii corupţiei care este una dintre funcţiile managementului, atât în sectorul public, cât şi în sectorul privat.

4. Care este elementul de noutate care v-a atras atenţia?

            Elementul de noutate ţine de managemetul integrităţii prin implementarea unor standarde de integritate, coduri clare de conduită şi sisteme de gestionare a comportamentelor neetice la nivel instituțional.

Advertisement

Dacă vreţi părerea mea, comportamentul corupt intră în contradicţie cu îndeplinirea îndatoririlor de serviciu într-o manieră imparţială şi corectă şi aduce atingere reputaţiei serviciului public. Distruge încrederea în imparţialitatea şi obiectivitatea administraţiei publice şi, prin urmare, baza pentru a trăi împreună ca o comunitate transparentă şi corectă.

Din acest motiv, fiecare angajat are sarcina de a acţiona într-un mod care să ofere un exemplu pentru colegi, manageri şi public. Corupţia poate fi prevenită şi combătută numai în cazul în care toată lumea îşi asumă responsabilitatea şi toţi au ca obiectiv comun un loc de muncă fără corupţie. Acest lucru înseamnă ca terţii să nu aibă au nicio posibilitate de influenţare necinstită în procesul de luare a deciziilor.       Aceasta presupune, de asemenea, că, în situaţii de genul, nu ar trebui să se acopere colegii corupţi dintr-un sentiment greşit de solidaritate sau loialitate. Toată lumea este obligată să participe la descoperirea activităţilor ilegale şi trebuie să contribuie la formarea unei imagini instituţionale pozitive.

Daca ne raportăm la Strategia Naţională Anticorupţie, soluţia nu poate fi decât asumarea de către conducătorii instituţiilor publice a  problematicii integrităţii la nivelul organizaţiei. Această atitudine trebuie să depăşească nivelul asumării declarative a principiului „toleranţei zero” şi să se manifeste prin măsuri concrete de descurajare a actelor de corupţie.

Cazuri de corupţie, conflicte de interese, incompatibilitate sau de încălcare a codului de conduită nu au fost raportate la nivelul Consiliului Judeţean Călăraşi, dar  dacă s-ar întâmpla, acest lucru ne-ar permite să propunem ajustări la nivel instituţional, astfel încât acestea să fie stopate din faşă, deoarece astfel de cazuri nu ar reprezenta probleme individuale, izolate, ale unei anumite persoane, ci probleme realede management.

Pentru noi, managementul prevenirii corupţiei nu este un scop în sine, ci are rolul de a asigura buna funcţionare a Consiliului Judeţean Călăraşi, îndeplinirea mandatului său, creşterea calităţii serviciilor publice, precum și creşterea încrederii beneficiarilor serviciilor publice în instituţia publică.

Advertisement

Viziunea noastră de management o legăm, întotdeauna, de realitatea administrativă. Personalul nostru se confruntă zilnic cu un număr vast de cereri din partea beneficiarilor, reglementări, metodologii, proceduri, reguli, formulare ce trebuie avute în vedere şi poate avea tendinţa de a trata măsurile de prevenire a corupţiei drept un set suplimentar de acte ce trebuie realizate. Modalitatea în care regulile se aplică situaţiilor reale trebuie să reconfirme obiectivele comune şi să confere credibilitate demersurilor de prevenire a corupţiei. Sunt de părere că trebuie să existe o disponibilitate internă de dialog şi consiliere în problemele etice.

Un pericol, pe care îl monitorizăm permenent îl reprezintă procedurile-stereotip sau formalismul în aplicarea unor proceduri, prin eschivare, deoarece ele întreţin astfel o disonanţă între valorile declarate şi cele practicate, ceea ce ar putea conduce, în final, la incidente de integritate, care, cu siguranţă, vor fi descoperite mai devreme sau mai târziu.

În demersurile noastre încercăm să identificăm riscurile şi vulnerabilităţile la corupţie printr-un proces participativ, al fiecărui angajat la acest proces.

5. Aţi mai fi interesat să participaţi la un proiect cu tematică similară?

Cu siguranţă aş participa, deoarece a fost un demers util, compatibil cu acţiuni similare care vin în completarea cunoştinţelor deja obţinute în cadrul acestui program de formare.

Advertisement

De asemenea, cunoaştem faptul că, în general, angajaţii instituţiilor sunt obişnuiţi cu retorica lipsită de conţinut a luptei împotriva corupţiei.

Am transmis deja semnalul că situaţia s-a schimbat şi că este încurajat comportamentul integru şi transparent. În acest sens, strategiile noastre vizează asumarea deschisă a obiectivelor de schimbare instituţională, care, prin efortul nostru conjugat, conduc la asigurarea unui serviciu public transparent, orientat către cetăţeni şi nevoile lor.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement

La zi

Semnificația istorică a zilei de 18 septembrie

Published

on

IATĂ CE S-A ÎNTÂMPLAT ÎN ACEASTĂ ZI:

1454 – În bătălia de la Konitz (Chojnice), in timpul războiului de treisprezece ani, oastea Cavalerilor Teutoni zdrobește armata Regatului Polonez, comandată de regele Cazimir al IV-lea.

1502 – Cristofor Columb ancorează in Honduras. A fost al patrulea si ultimul sau voiaj spre Continentul American.

1538 – S-a încheiat prima domnie în Moldova a voievodului Petru Rareș.

1600 – Bătălia de la Mirăslău – Mihai Viteazul a fost înfrânt de către generalul Giorgio Basta.

1739 – În urma Păcii de la Belgrad, Imperiul Habsburgic restituie Oltenia, care este reincorporată Țării Romanești.

1783 – A încetat din viață matematicianul și fizicianul Leonhard Euler (teoria mișcării planetelor și cometelor); este considerat fondatorul calculului variațional.

1793 – Președintele SUA, George Washington, a pus piatra de temelie a Capitolinului, devenit astăzi simbol al politicii americane si al libertății acestei națiuni.

1819 – S-a născut Leon Foucault, fizicianul francez care a demonstrat mișcarea de rotație a Pământului cu ajutorul pendulului care-i poartă numele si a determinat viteza luminii (1850); (d.11.02.1868).

1831 – A murit poetul roman Vasile Cârlova (“Înserare”, “Ruinurile Târgovistii”); (n. 4.02.1809, Buzău).

1851 – A apărut primul număr al publicației americane The New York Daily Times, devenita sase ani mai târziu, renumita The New York Times, care a supraviețuit până în zilele noastre.

1879 – Prima vizită oficială a principelui Alexandru al Bulgariei în Regatul României (18/30 septembrie – 25 septembrie/7 octombrie).

1883 – S-a inaugurat, la București, “Expoziția cooperatorilor din tara”, exclusiv cu produse meșteșugărești autohtone.

1903 – S-au desfășurat primele curse de motociclism din țara noastră, pe velodromul de la șosea (18.09/1.10).

1911 – A avut loc premiera filmului Amor fatal (dramă sentimentală aranjată pentru cinematograf), un film românesc în regia lui Grigore Brezeanu in care acesta a fost totodată și scenarist, și actor.

1914 – S-a semnat Convenția ruso-română, prin care Rusia se angajează să garanteze și să apere integritatea teritorială a României și recunoașterea drepturilor acesteia asupra teritoriilor din Austro-Ungaria locuite de români în schimbul unei neutralități binevoitoare a României.

1928 – A avut loc zborul primului avion cu motor diesel (SUA).

1931 – A început agresiunea Japoniei împotriva Chinei, care a avut drept rezultat ocuparea, în mai puțin de 5 luni, a întregului teritoriu al Chinei de nord-est (provincia istorică Manciuria.

 1934 – Uniunea Sovietica este admisa in Liga Națiunilor.

1938 – A fost inaugurat Mausoleul de la Mărășești, România.

1947 – A fost inaugurat Teatrul Municipal din București, (actualmente Teatrul Bulandra) cu piesa “Insula“, de Mihail Sebastian (regia lui Mihai Şeptilici, distribuţia: Jules Cazaban, Beate Fredanov, Ion Lucian)

Charlie Chaplin a părăsit Statele Unite pentru o călătorie în Europa și nu a mai putut intra înapoi în țară la ordinul lui J.Edgar Hoover, directorul FBI.

1954 – A fost înființată Compania TAROM prin încetarea activității TARS (Transporturi Aeriene Româno-Sovietice). În decurs de 6 ani compania a reușit să se conecteze la principalele capitale europene.

1959 – Crearea Curții Europene a Drepturilor Omului pe lângă Consiliul Europei la Stasbourg, instituție fondată de Convenția Europeană a Drepturilor Omului, cu scopul de a asigura respectarea obligațiilor care rezultă din aceasta de către statele contractante.

1961 – Secretarul general al ONU, Dag Hammarskjöld, și-a pierdut viața într-un accident aviatic in timpul unei călătorii în Africa, unde urma să aibă o întâlnire cu autoritățile din Congo.

1962 – A murit Krikor H. Zambaccian, critic și colecționar de arta, de etnie armeana, membru al Academiei Române.

1970 – Chitaristul american Jimi Hendrix (James Marshall), a murit la doar 28 de ani, in urma unei supradoze de droguri, in Londra.

1973 – Adunarea Generala a ONU recunoaște existența celor doua Germanii.

 1974 – A fost inaugurat, la Sf. Gheorghe, Monumentul Ostașului Român.

1976 – S-a născut Ronaldo, fost fotbalist brazilian. Ronaldo Luis Nazário de Lima.

1981 – A fost abolită în Franța, pedeapsa cu moartea.

1997 – A intrat în vigoare Convenția ONU asupra interzicerii folosirii, stocării, producerii și transferului de mine antipersonal.

1998 – A încetat din viață Kurt Hager, ideologul fostei Republici Democrate Germane (RDG).

2012 – A decedat poetul, prozatorul și traducătorul român, Romulus Vulpescu.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Deputatul AUR Dragoș Coman: „Nu mai putem merge pe același drum. Cetățenii trebuie puși în centrul deciziilor”

Published

on

Deputatul AUR, Dragoș Coman, atrage atenția asupra situației economice și sociale din România, criticând felul în care povara deciziilor bugetare cade în principal pe umerii cetățenilor. Într-o postare publicată pe rețelele de socializare, parlamentarul a transmis că familiile, profesorii, medicii și funcționarii resimt cel mai mult efectele politicilor actuale.

„Realitățile bugetare din România sunt clare: nu putem continua la nesfârșit să punem greul doar pe umerii românilor. Familiile care numără fiecare leu, profesorii care își doresc respect pentru munca lor, medicii și funcționarii care zi de zi țin țara în picioare, aceștia simt cel mai tare costul deciziilor celor care guvernează țara”, a transmis deputatul.

Coman a subliniat că oamenii au nevoie de echitate și siguranța că nu vor fi primii sacrificați atunci când statul greșește calculele, adăugând că demnitatea nu poate fi amânată sau negociată.

„Atunci când oamenii cer respect, cer de fapt o relație corectă între stat și cetățean, bazată pe încredere și responsabilitate”, a punctat acesta.

Advertisement

În opinia sa, viitorul României trebuie construit pe grijă, solidaritate și măsură, nu pe austeritate și promisiuni. „Adevărata schimbare nu înseamnă austeritate și promisiuni, ci curajul de a pune cetățeanul în centrul deciziilor”, a mai adăugat deputatul AUR.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Ateliere de gătit cu iz de copilărie la Centrul Cultural Poșta Veche

Published

on

Centrul Cultural Poșta Veche din Călărași a devenit în aceste zile locul unde bucuria, prietenia și aromele delicioase s-au împletit într-o experiență de neuitat. În cadrul atelierului de preparat produse din aluat, participanții au descoperit gustul copilăriei prin covrigi cu semințe, cornulețe cu nucă și multe alte bunătăți pregătite cu drag.

Organizatorii spun că fiecare zi a fost o experiență specială, marcată de socializare, învățare și voie bună, iar atmosfera prietenoasă i-a făcut pe toți să se simtă parte dintr-o mare familie.

„Atelierul nostru s-a umplut de arome delicioase și zâmbete sincere. Am avut bucuria de a găzdui două grupuri minunate, iar fiecare zi a fost o experiență aparte”, a transmis echipa coordonatoare.

Activitățile se desfășoară de marți până vineri, între orele 09:00 și 17:00, la sediul Centrului Cultural Poșta Veche. Pentru programări și informații suplimentare, persoanele interesate pot contacta coordonatoarea Mioara Achim, la numărul de telefon 0723 645 200.

Advertisement

Prin aceste inițiative, centrul promovează incluziunea, comunitatea și bucuria de a fi împreună, oferind participanților nu doar rețete delicioase, ci și prilejul de a lega noi prietenii.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading