Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 24°C | Anul XI Nr. 527

La zi

Statul român recunoaşte de la 1 ianuarie 2025 ocupaţiile de furnizare de servicii sexuale şi prostituţie. Este sau nu legală prostituţia în România?

Published

on

În lista actualizată a Clasificării Activităților din Economia Națională (CAEN), valabilă de la 1 ianuarie 2025, apare un nou cod CAEN (9699) unde sunt înscrise ocupațiile de furnizare de servicii sexuale și prostituție.

Concret, în lista actualizată a Clasificării Activităților din Economia Națională (CAEN) apar noi meserii:

  • – activități astrologice și spirituale, activități sociale (de exemplu, servicii de escortă, servicii de întâlniri, servicii ale unui birou de căsătorii) – Toate sub Codul CAEN 9699
  • – furnizarea sau aranjamentul de servicii sexuale, organizarea de evenimente de prostituție sau operarea de stabilimente de prostituție
  • – servicii pentru animale de companie (de exemplu, cazare, îngrijire sau dresaj pentru animale)
  • – operarea adăposturilor pentru animale de companie abandonate
  • – organizații genealogice
  • – activitățile studiourilor de tatuaje și piercing
  • – activitățile călcărilor de pantofi, anulor, parcărilor etc
  • – exploatarea de concesiune a aparatelor de servicii personale cu monede (de exemplu, cabine de fotografiat, cântare sau dulapuri)
  • – operarea automatelor foto pentru imprimarea fotografiilor din înregistrări electronice (de exemplu, din telefon, carduri de memorie, unități flash)
  • – întâlniri și alte activități de networking rapid
  • – activitățile artistului tatuator, folosind substanțe biologice (de exemplu, henna) pentru decorare temporară
  • – activități de șoptire a cailor – activități de îngrijire a casei – activitățile planificatorilor de nunți

Potrivit Codului Penal din 2014, prostituţia a devenit contravenţie în loc de infracţiune, fiind sancţionată cu amendă.

Ce spune Ministerul Justiției

Teoretic, lista Clasificării Activităților din Economia Națională (CAEN) este actualizată și întocmită de Ministerul Justiției, în colaborare cu Oficiul Național al Registrului Comerțului, însă oficialii din ministerul Justiției spun altceva: „Având în vedere solicitările primite din partea reprezentanților mass-media cu privire la actualizarea Clasificării Activităților din Economia Națională, precizăm că activitățile codificate în România sunt cele strict prevăzute de legislația în vigoare. În acest sens, activitățile nepermise de legislația natională nu pot intra în sfera celor codificate în România. Precizăm că actualizarea claselor CAEN nu a fost făcută de Ministerul Justitiei sau de ONRC, ci este aprobată prin ordinul Președintelui Institutului Național de Statistică nr. 377/17.04.2024 privind actualizarea Clasificării Activităților din Economia Națională – CAEN”, a precizat ministerul Justiției, scrie Adevărul.ro.

De asemenea, noul cod CAEN este conform cu Nomenclatorul de activități utilizat în cadrul Comunității Europene – Rev.2.1 (implementat la nivel european începând cu 1.01.2025), potrivit REGULAMENTULUI DELEGAT (UE) 2023/137 AL COMISIEI din 10 octombrie 2022 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1893/2006 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Nomenclatorului statistic al activităților economice NACE a doua revizuire, arată sursa citată.

Advertisement

„Menționăm că nu toate activitățile care sunt incluse în Nomenclator CAEN Rev.3 pot fi înregistrate ca obiecte de activitate în registrului comerțului, deoarece unele dintre acestea sunt interzise de actele normative care reglementează activitățile economice din România.

Cu privire la afirmațiile vehiculate în spațiul public referitoare la introducerea prostituției ca obiect de activitate al unei firme, precizăm că aceasta nu poate fi înregistrată ca obiect de activitate în registrul comerțului întrucât nu este legalizată în România”, a precizat Ministerul Justiției.

Instituția a mai menționat și că Institutul Național de Statistică (INS) urmează să facă publice și Notele explicative pentru CAEN Rev.3.

„ONRC, instituție aflată în subordinea Ministerului Justiției, doar înregistrează obiectul de activitate al persoanelor juridice și al persoanelor fizice (persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale) care solicită înregistrarea în registrul comerțului.

Informații suplimentare cu privire la încadrarea corectă a activităților economice în structura CAEN Rev.3, precum și referitoare la corespondența CAEN Rev.2 – CAEN Rev.3 puteți afla adresându-vă Institutului Național de Statistică (https://insse.ro/cms/).

Advertisement

Subliniem importanța ca toți reprezentanții mediului de afaceri să se bazeze pe informațiile furnizate prin intermediul instituțiilor și autorităților publice.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

La zi

Radare inteligente e-Sigur în 2025: Vitezomanii, amendați automat pe drumurile României!

Published

on

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a lansat un proiect ambițios pentru reducerea accidentelor rutiere prin instalarea a 400 de camere inteligente de supraveghere a traficului, integrate în sistemul național e-Sigur. Aceste dispozitive moderne vor monitoriza drumurile în timp real, vor detecta viteza mașinilor și vor calcula viteza medie pe anumite trasee, pentru a sancționa automat depășirea limitelor legale.

Cum funcționează sistemul e-Sigur

Camerele inteligente vor avea un rol triplu:

  • Monitorizare în timp real: Vor înregistra traficul și numerele de înmatriculare ale vehiculelor.

  • Detectarea vitezei: Echipate cu radare omologate, vor măsura viteza instantanee a mașinilor.

  • Calcularea vitezei medii: Prin conectarea la un sistem centralizat, camerele vor determina timpul parcurs între două puncte, identificând astfel șoferii care depășesc limita de viteză.

De exemplu, pe DN1, între Ploiești și Săftica (30 km), unde limita de viteză este de 70 km/h, traseul ar trebui parcurs în minimum 25 de minute. Dacă o mașină este înregistrată de prima cameră la ora 10:00 și de a doua la 10:20, sistemul va calcula o viteză medie de 90 km/h, iar șoferul va primi o amendă pentru depășirea limitei legale cu 20 km/h. Amenzile vor fi trimise automat acasă, prin poștă, după analiza imaginilor de către un ofițer de poliție.

Unde vor fi instalate radarele fixe

CNAIR a stabilit o listă preliminară a drumurilor unde vor fi montate camerele, cu prioritate pe drumurile naționale și autostrăzile A1 și A2:

Advertisement
  • DN1: 28 de puncte de supraveghere

  • DN2: 22 de puncte

  • DN6: 24 de puncte

  • DN7: 17 de puncte

  • DN11: 13 de puncte

  • DN17: 18 de puncte

  • DN67: 14 de puncte

Montarea camerelor va începe în 2026, iar pe autostrăzile mai noi, unde camerele sunt deja instalate, acestea vor fi conectate la sistemul e-Sigur. Deocamdată, niciun radar fix nu este funcțional, dar sistemul va fi complet automatizat, similar camerelor pentru rovinietă.

Impactul asupra șoferilor

Noul sistem face imposibilă „fentarea” radarelor prin reducerea vitezei doar în apropierea camerelor. Prin calcularea vitezei medii între două puncte, șoferii care depășesc limita legală pe traseu vor fi sancționați, indiferent dacă încetinesc în zona camerelor. Acest proiect, finanțat de CNAIR, își propune să crească siguranța rutieră și să reducă numărul accidentelor cauzate de viteza excesivă.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Tichete sociale de 250 de lei pentru peste 1,3 milioane de români în 2025: Cine beneficiază și cum se acordă

Published

on

Creșterea plafonului de venituri pentru sprijinul alimentar la 2.000 Lei

Guvernul României a adoptat în ședința din 11 septembrie 2025 o ordonanță de urgență care asigură continuarea acordării tichetelor sociale pentru peste 1,3 milioane de persoane defavorizate. Aceste tichete, în valoare de 250 de lei, vor fi distribuite în două tranșe a câte 125 de lei fiecare, până la finalul anului 2025, pentru achiziționarea de produse alimentare și mese calde. Măsura face parte din Programul „Incluziune și Demnitate Socială 2021-2027” și este finanțată parțial din fonduri externe nerambursabile.

Beneficiarii tichetelor sociale

Tichetele sociale sunt destinate mai multor categorii de persoane vulnerabile, printre care:

  • Pensionarii cu venituri lunare mai mici sau egale cu 2.000 de lei.

  • Persoanele cu handicap (grad grav, accentuat sau mediu) cu venituri proprii de până la 2.000 de lei.

  • Familiile cu cel puțin doi copii în întreținere, cu venituri lunare pe membru de familie de maximum 675 de lei.

  • Familiile monoparentale cu venituri lunare pe membru de familie de maximum 675 de lei.

  • Persoanele și familiile care beneficiază de ajutorul de incluziune.

  • Persoanele fără adăpost, conform reglementărilor legale.

Aceste categorii de beneficiari au fost stabilite pentru a sprijini persoanele aflate în risc de sărăcie extremă sau deprivare materială, contribuind la reducerea inegalităților sociale și la îmbunătățirea calității vieții.

Valoare și distribuție

Pentru anul 2025, valoarea totală a tichetelor sociale rămâne 250 de lei per beneficiar, distribuită în două tranșe egale, fiecare de 125 de lei. Începând din 2025, ordonanța prevede reducerea valorii tichetelor la 125 de lei, acordate o dată la șase luni, pentru perioada 2025-2027. Distribuția tichetelor se realizează prin Compania Națională „Poșta Română” S.A., direct la domiciliul beneficiarilor, cu confirmare de primire.

Advertisement

Bugetul alocat pentru această măsură este de 372 de milioane de lei, finanțat parțial din fonduri europene prin Programul Operațional Incluziune și Demnitate Socială și Programul Operațional Ajutorarea Persoanelor Dezavantajate.

Sprijin pentru elevi

Pe lângă tichetele sociale pentru alimente și mese calde, ordonanța include și măsuri pentru elevii defavorizați din învățământul preuniversitar de stat (preșcolar, primar și gimnazial). Numărul beneficiarilor a crescut semnificativ, ajungând la peste 674.975 de elevi în anul școlar 2024-2025. Aceștia vor primi tichete sociale în valoare de 500 de lei pe an, finanțate din fonduri externe nerambursabile, pentru achiziționarea de rechizite și haine. Cererile pentru aceste tichete pot fi depuse la secretariatele școlilor până la 23 octombrie 2025, termenul fiind prelungit cu 20 de zile față de anul precedent.

Impactul măsurii

Această ordonanță de urgență modifică și completează acte normative anterioare, precum OUG nr. 156/2024 și OUG nr. 115/2023, pentru a asigura o gestionare eficientă a fondurilor europene și o implementare transparentă a programelor sociale. Măsura vizează reducerea excluziunii sociale și susținerea grupurilor vulnerabile într-un context economic marcat de provocări, precum creșterea prețurilor. Prin aceste tichete, statul român își propune să ofere un sprijin concret pentru traiul zilnic al persoanelor defavorizate, contribuind la stabilitatea socială și economică.

Sursa: Informații bazate pe comunicate oficiale ale Guvernului României .

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

„STOP CERȘETORIEI!” – apel comun al autorităților din Călărași: nu dați bani, îndrumați către servicii sociale

Published

on

Direcția de Asistență Socială Călărași (D.A.S.), Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Călărași (D.G.A.S.P.C.) și Poliția Municipiului Călărași transmit un mesaj ferm către comunitate: combaterea cerșetoriei nu este doar responsabilitatea instituțiilor publice, ci are nevoie de implicarea fiecărui cetățean. Autoritățile derulează o campanie de informare sub sloganul „STOP CERȘETORIEI!”, prin care îi îndeamnă pe oameni să nu ofere bani persoanelor care cerșesc, ci să le îndrume către serviciile sociale dedicate persoanelor vulnerabile.

De ce să NU dai bani la cerșetori

Potrivit mesajului public al instituțiilor:

  • Oferirea de bani susține analfabetismul și împiedică accesul la educație;

  • Menține viața pe stradă și expunerea la riscuri de îmbolnăvire, trafic de persoane și victimizare în diverse infracțiuni;

  • Întreține mizeria și un mediu traumatic;

  • Alimentează exploatarea persoanelor care cerșesc.

Autoritățile atrag atenția și asupra unor efecte sociale: povești impresionate pot ascunde minciuni, se cultivă disprețul pentru muncă și dorința de înavuțire fără efort, iar copiii pot fi expuși unui model de viață nociv, înțeles de cei mici ca fiind normal.

Ce putem face în schimb

Instituțiile recomandă ca, în locul banilor, persoanele întâlnite în situații de vulnerabilitate să fie îndrumate către serviciile sociale. Implicarea comunității – prin refuzul de a finanța direct cerșetoria și prin semnalarea cazurilor – este esențială pentru a diminua fenomenul și pentru a proteja copiii, vârstnicii și persoanele cu dizabilități de orice formă de exploatare.

Advertisement

Unde poți semnala situațiile de risc

  • 119 – numărul unic pentru protecția copilului și situații sociale care implică minori;

  • 112 – în caz de urgență.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading