Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 19°C | Anul XI Nr. 527

La zi

Semnificația istorică a zilei de 15 aprilie

Published

on

IATĂ CE S-A ÎNTÂMPLAT ÎN ACEASTĂ ZI:

1071 – Bari, ultima posesiune bizantina in sudul Italiei este cucerita de Robert Guiscard.

1395 – Războiul dintre conducătorul Hoardei de aur, Tokhtamysh si hanul turco- mongol Timur lenk.

 1452 – S-a născut Leonardo da Vinci, pictor, sculptor, inginer și arhitect italian renascentist.

Advertisement

1558 – A murit Roxelana, soția sultanului Soliman I.

1642 – S-a născut Suleyman al II-lea, sultan al Imperiului Otoman.

1684 – S-a născut împarateasa Ecaterina a I-a a Rusiei.

1762 – Prin decret imperial, semnat de împărăteasa Maria Tereza, se înființează regimentele grănicerești românești I la Orlat si II la Năsăud.

1862 – S-a născut, la Ștefănești, jud. Botoșani, Nicolae Leon (m.1931), zoolog român.

Advertisement

1865 – A murit, asasinat, Abraham Lincoln, al 16-lea președinte al Statelor Unite.

1870 – Mihai Eminescu a început colaborarea la revista ieșeană „Convorbiri literare”, cu poemul Venere şi Madonă.

1896 – Apare la București, sub conducerea lui I. L. Caragiale, săptămânalul Epoca literară, supliment al ziarului Epoca.

1896 – Are loc ceremonia de închidere a primei ediții a Jocurilor Olimpice moderne la Atena, in Grecia.

1912 – S-a născut Kim Ir-sen, dictator al Coreei de Nord.

Advertisement

1912 – Vasul britanic de pasageri Titanic se scufundă în Atlanticul de Nord la ora 2:20 a.m., la două ore și 40 de minute după coliziunea cu un ghețar. Din cei 2.227 de pasageri plus echipaj aflați la bord numai 770 vor supraviețui.

1923 – Insulina începe să fie utilizată la scară largă în tratamentul diabeticilor.

1931 – S-a dat în folosință, la New York, Empire State Building, având 102 etaje și o înălțime de 381 de metri.

1934 – S-a născut, la București, Ion Vianu, medic și scriitor român. Fiu al acad. Tudor Vianu.

1941 – Generalul american Douglas Mac Arthur este numit comandant al forțelor aliate în Pacific.

Advertisement

1944 – Al Doilea Război Mondial – Primul bombardament de noapte al aviației britanice asupra României: 83 de bombardiere Wellington atacă Turnu-Severin si al doilea mare bombardament anglo-american asupra Bucureștiului.

1945 – Trupele britanice au eliberat deținuții din lagărul de concentrare nazist de la Bergen Belsen.

1947 – S-a înființat FilarmonicaBanatul” din Timișoara.

1949 – S-a înființat Filarmonica “Gheorghe Dima” din Brașov.

1964 – S-a deschis cel mai lung pod din lume, care traversează golful Chespeake (S.U.A.), de 17,5 mile.

Advertisement

1971 – La hidrocentrala de la Porțile de Fier, este conectat la sistemul energetic național primul hidroagregat, de producție românească.

1980 – A decedat Jean-Paul Sartre, scriitor francez, laureat al Premiului Nobel (refuzat), principal reprezentant al curentului existențialist („Greata”, „Muștele”, „Diavolul si bunul Dumnezeu”).

2013 – In SUA, doua bombe artizanale confecționate de teroriști ceceni au explodat lângă linia de sosire la maratonul din Boston, Massachusetts, omorând cel puțin trei persoane și rănind alte 183.

2014 – A decedat la New York poeta, Nina Cassian, poetă eseistă și traducătoare română.

2019 – Catedrala Notre-Dame, una dintre emblemele Parisului, a fost devastată de un incendiu violent.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement

Fapt Divers

1994 – Zborul China Airlines 140: Catastrofa care a zguduit Nagoya

Published

on

Pe 26 aprilie 1994, zborul China Airlines 140, operat cu un Airbus A300B4-622R (înmatriculat B-1816), s-a prăbușit în timpul unei tentative de aterizare pe aeroportul din Nagoya, Japonia, marcând cea mai gravă catastrofă aviatică din istoria companiei China Airlines și al doilea cel mai mortal accident aviatic din Japonia, după prăbușirea zborului Japan Airlines 123 din 1985. Din cele 271 de persoane aflate la bord (256 de pasageri și 15 membri ai echipajului), doar 7 pasageri au supraviețuit, toți așezați în rândurile 7-15.

Zborul, care decolase de la Aeroportul Internațional Chiang Kai-shek (astăzi Taiwan Taoyuan) din Taipei, Taiwan, la ora 16:53, a avut un parcurs normal până în apropierea aeroportului din Nagoya. În momentul apropierii finale pentru aterizare pe pista 34, sub control manual al prim-ofițerului Chuang Meng-jung, maneta de „go-around” (TO/GA) a fost declanșată accidental, punând autopilotul în modul de urcare. În loc să dezactiveze autopilotul, echipajul a încercat să corecteze manual traiectoria, împingând manșa în jos, în timp ce autopilotul continua să ridice botul avionului. Această luptă între intervenția umană și automatizare a dus la o pierdere a portanței, avionul intrând în stall aerodinamic și prăbușindu-se pe sol la ora 20:15, în apropierea taxiway-ului E1, la doar câteva sute de metri de pistă. Impactul violent și incendiul ulterior au distrus complet aeronava, livrată companiei în 1991.

Investigația oficială, condusă de Comisia Japoneză de Investigare a Accidentelor Aeriene (JAAIC), a identificat drept cauză principală eroarea echipajului, care nu a dezactivat autopilotul și nu a gestionat corect viteza și comenzile. Totuși, designul sistemului de control al zborului al Airbus A300 a fost, de asemenea, pus sub semnul întrebării. Airbus emisese anterior un buletin de service (SB A300-22-6021) care recomanda modificarea computerelor de control al zborului pentru a dezactiva autopilotul la aplicarea unei forțe de peste 15 kg pe manșă, dar China Airlines nu implementase această modificare, considerând-o neurgentă. Lipsa unui simulator A300 în Taipei și antrenamentul insuficient al piloților au fost factori agravanți.

În urma accidentului, Administrația Aeronautică Civilă din Taiwan a ordonat pe 7 mai 1994 reantrenarea și reevaluarea tuturor piloților de A300-600R de la China Airlines, iar Airbus a reclasificat modificarea buletinului de service ca fiind „obligatorie”. În decembrie 2003, Curtea Districtuală din Nagoya a ordonat companiei China Airlines să plătească despăgubiri de 5 miliarde de yeni pentru 232 de victime, dar a absolvit Airbus de responsabilitate. Supraviețuitorii, printre care și trei copii, au suferit răni grave, iar tragedia a rămas un punct de cotitură în istoria aviației, evidențiind pericolele interacțiunii deficitare între piloți și automatizări.

Advertisement

Memoriale au avut loc în Kasugai, prefectura Aichi, în 2014 și 2024, pentru a comemora victimele la 20, respectiv 30 de ani de la accident. China Airlines a retras numărul de zbor CI140, înlocuindu-l cu CI150, și a continuat să opereze ruta cu aeronave Airbus A330-300.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Cimitirele din Călărași sunt pline: oamenii, îngropați pe alei. Primăria caută soluții de extindere

Published

on

La Călărași, locurile de veci s-au epuizat. Cu o medie de 60 de înmormântări pe lună și peste 600 pe an, administrația locală se confruntă cu o criză fără precedent: oamenii sunt înmormântați pe aleile cimitirului.

Problema spațiilor din cimitirele municipiului Călărași a atins un punct critic. Primăria este blocată de procedurile legale și nu mai poate face față cererilor. În prezent, defuncții sunt înmormântați direct pe aleile de trecere, o soluție de avarie care stârnește revoltă și nemulțumire printre cetățeni.

Citește: Cimitirul Măgureni: 90 de zile pentru clarificarea locurilor de veci restante. DMSP Călărași avertizează: spațiile neconforme vor fi reatribuite

Potrivit datelor oficiale, anual sunt organizate aproximativ 600 de înmormântări în municipiu, ceea ce înseamnă o medie de 60 pe lună. Fără o extindere urgentă, situația riscă să devină imposibil de gestionat.

Singura variantă luată în calcul de autorități este o extindere cu aproximativ 3.850 mp din zona Obor, teren care ar putea fi transformat în cimitir, dacă procedurile birocratice vor fi deblocate la timp.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Prezentare de tehnică ISU Călărași – 10 Septembrie 2025, Parcul Dumbrava

Published

on

Pe 10 septembrie 2025 (miercuri), între orele 16:00 și 20:00, Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) „Barbu Știrbei” al județului Călărași organizează o prezentare de tehnică în Parcul Dumbrava din municipiul Călărași. Acest eveniment face parte din seria de activități dedicate Zilei Pompierilor din România (13 septembrie), o sărbătoare națională care marchează 177 de ani de la eroismul pompierilor în Revoluția de la 1848.

Detalii despre eveniment

  • Locație: Parcul Dumbrava, un spațiu public central din Călărași, accesibil gratuit și potrivit pentru familii, copii și public larg.
  • Program: De la 16:00 la 20:00, cu demonstrații live și expoziții statice.
  • Activități principale:
    • Expoziție cu autospeciale de intervenție (mașini de pompieri, ambulanțe SMURD, vehicule pentru descarcerare și intervenții la înălțime).
    • Demonstrații practice: Exerciții de stingere a incendiilor, descarcerare simulată, acordare a primului ajutor calificat și utilizarea echipamentelor de protecție.
    • Ateliere interactive pentru copii: Lecții de prim ajutor de bază, simulări de evacuare și informare preventivă despre riscuri (incendii, inundații, cutremure).
    • Puncte de informare: Distribuire de materiale educaționale și sfaturi de la pompieri privind pregătirea pentru situații de urgență.
  • Public țintă: Deschis tuturor – familii, școlari (mai ales în contextul începutului anului școlar pe 8 septembrie 2025), iubitori de tehnică și cetățeni interesați de siguranță publică. Evenimentul este gratuit și nu necesită înscriere prealabilă.

Această prezentare este o tradiție anuală a ISU-urilor din România, organizată în preajma Zilei de 13 septembrie pentru a promova munca pompierilor și a crește conștientizarea publicului față de prevenirea dezastrelor. În 2025, activitățile naționale includ expoziții similare în mai multe județe (de exemplu, în Alba, între 9-13 septembrie, cu ateliere în centre comerciale și piețe publice). Pentru Călărași, locația din Parcul Dumbrava a fost aleasă datorită accesibilității și istoriei parcului de a găzdui evenimente publice (cum ar fi festivaluri culturale sau demonstrații sportive în anii precedenți).

ISU Călărași subliniază că scopul este educațional: să arate cum funcționează echipamentele moderne și să încurajeze populația să descarce aplicația DSU (disponibilă gratuit pe App Store și Google Play) pentru alerte de urgență. În județul Călărași, ISU gestionează anual mii de intervenții, inclusiv incendii, inundații de pe Dunăre și accidente rutiere, iar astfel de evenimente ajută la consolidarea încrederii comunității.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement
Continue Reading