Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 15°C | Anul XI Nr. 528

La zi

Semnificația istorică a zilei de 1 august

Published

on

IATĂ CE S-A ÎNTÂMPLAT ÎN ACEASTĂ ZI:

1 – 5 august 1192 – Victorii ale regelui Richard Inimă de Leu al Angliei asupra armatei musulmana condusa de Saladin în zona Jaffei, însă cruciații înregistrează un eșec în fața Ierusalimului.

1404 – Domnul Moldovei, Alexandru cel Bun (1400–1432) reînnoiește tratatul încheiat, in 1402, cu regele Poloniei, promițându-i ajutor împotriva tuturor dușmanilor, fără excepție.

1473 – Matia Corvin, regele Ungariei și Boemiei, a declarat Zalăul pentru prima dată oraș-târg, „oppidum Zilah” (cetatea Zilah), privilegiu care scotea orașul de sub dominația comitatului, ceea ce îi conferea dreptul de comerț liber cu toată țara și îl făcea independent economic.

Advertisement

1498 – Cristofor Columb a devenit primul european care a atins țărmul teritoriului numit acum Venezuela.

1664 – Imperiul Otoman a fost învins în Bătălia de la Saint Gotthard de armatele austriece conduse de Raimondo Montecuccoli si a încheiat pacea de la Vasvár.

1714 – Dimitrie Cantemir a devenit primul român, membru al unui înalt for științific internațional (Academia din Berlin).

1744 – S-a născut naturalistul Jean-Baptiste de Monet, Cavaler de Lamarck, naturalist francez, fondator al primei teorii unitare despre evoluția lumii organice; este una dintre marile personalități din istoria biologiei; el a elaborat o metoda de clasificare a plantelor simpla si foarte eficientă.

1778 – A fost deschisă prima banca germană de economii la Hamburg.

Advertisement

1789 – Armatele ruso-austriece in frunte cu generalul rus Suvorov, înving in timpul războiului ruso-turc din 1787-1791 în bătălia de lângă Focșani, oștile turcești conduse de Osman-Pașa.

1793 – Este introdusă în Franța prima unitate de măsură metrică a greutății – Kilogramul. Franța devine primul stat care utilizează sistemul metric.

1798 – A avut loc Bătălia navală de la Abukir în care escadrila franceză a fost nimicită de flota engleză condusă de amiralul H. Nelson.

1819 – S-a născut prozatorul și poetul Herman Melville: “Moby Dick”, “Timoleon”; (d. 28 septembrie 1891).

1834 – A intrat în vigoare Legea de abolire a sclaviei din 1833, prin care se abolea sclavia în întregul Imperiu Britanic.

Advertisement

1865 – A apărut, la București, “Tipograful român”, prima gazetă muncitorească din România.

1867 – În sesiunea din august a Societății Literare Române, s-a hotărât schimbarea denumirii în Societatea Academică Română și a fost ales primul ei președinte (Ion Heliade Rădulescu, 1867-1870).

1873 – Inventatorul britanic Andrew Smith Hallidie, patentează in S.U.A. cabina de funicular.

1883 – S-a născut Pantelimon Halippa, politician și literat român.

1893 – S-a născut Alexandru I, rege al Greciei.

Advertisement

1894 – Izbucnește Primul război chino-japonez.

 1901 – Vede lumina tiparului primul tratat consacrat istoriei limbii române, “Histoire de la langue roumaine”, de Ovid Densuşanu.

1902 – Statele Unite cumpără de la Franța drepturile asupra Canalului Panama.

1914 – Germania declară război Rusiei, la începutul primului război mondial.

 1915 – S-a născut scriitorul Gellu Naum; (d. 29 septembrie 2001).

Advertisement

1917  – S-a încheiat Bătălia de la Mărăști (11/24 iulie 1917 și 19 iulie/1 august 1917) – Parte a Primului Război Mondial.

1927 – S-a declanșat răscoala din Nanchang, care marchează prima bătălie importantă în războiul civil chinez între Kuomintangul naționalist şi Partidul Comunist din China. In aceasta zi este aniversata fondarea Armatei Populare de Eliberare a Chinei.

 1930 – S-a născut Pierre Bourdieu, unul dintre cei mai importanți filosofi și sociologi contemporani.

1936 – Au fost deschise Jocurile Olimpice de vară de la Berlin (ultimele din perioada interbelică).

1936 – S-a născut creatorul de modă Yves Saint Laurent, considerat ca fiind unul dintre cei mai mari designeri din secolul 20.

Advertisement

1941 – Trupele germane au împușcat la Chișinău, peste o mie de evrei si comuniști.

1943 – A încetat din viață, la Viena, arhitectul Horia Creangă (nepotul lui Ion Creangă).

1943 – Al Doilea Război Mondial – Operațiunea Tidal Wave – Al doilea raid american pe teritoriul României.

1944 – Rezistența poloneză a declanșat Revolta de la Varșovia împotriva ocupației naziste a Poloniei în timpul celui de al Doilea Război Mondial.

1946 – Conducătorii Armatei ruse de eliberare, aliata cu Germania Nazista, sunt executați la Moscova pentru trădare.

Advertisement

1946 – A început prima ediție a Festivalului internațional de film de la Marianske Lazne, care, mai târziu, și-a mutat sediul la Karlovy Vary.

1960 – Orașul Islamabad este declarat capitala federala a Pakistanului.

1961 – Sunt desemnați membrii titulari si membrii corespondenți care la prima Adunare Generala din 2 august al aceluiași an, fondează Academia de Științe din Moldova sovietică.

1966 – În China a început, sub directa conducere a dictatorului comunist Mao Tzedong, Marea Revoluție Culturală, care a durat între 1966-1968. În fapt, aceasta “revoluția culturală” era o exacerbare a principiilor realismului socialist și o delimitare de moștenirea culturală ancestrală a Chinei.

1975 – România a semnat, alături de alte 34 de state, Actul final al Conferinței de la Helsinki, ce punea accent pe respectarea drepturilor omului.

Advertisement

1977 – A început Greva minerilor din Valea Jiului (1 – 3 august 1977). Minerii din Valea Jiului se revoltă din cauza condițiilor extrem de dificile în care sunt nevoiți să lucreze, a interzicerii cumulării salariului cu pensia de invaliditate, precum și a creșterii pragului de pensionare de la 50 la 52 de ani. 30.000 de mineri au blocat exploatările și au cerut să discute numai cu Nicolae Ceaușescu.

1979 – Întâlnirea din Crimeea între N. Ceaușescu și L. Brejnev, prim-secretar al CC al PCUS.

1982 – Este inaugurat stadionul “Jiul” din Petroșani, cu o capacitate de 20.000 de locuri.

1998 – A intrat în vigoare noua ortografie a limbii germane, prima după cea din 1901.

2005 – În Piața Revoluției din București, a avut loc inaugurarea ansamblului monumental „Memorialul Renașterii”, realizat de sculptorul Alexandru Ghilduş și închinat Revoluției române.

Advertisement

2008 – Are loc o eclipsă totală de Soare, vizibilă în România ca eclipsă parțială.

2008 – Unsprezece alpiniști din expedițiile internaționale au murit pe K2, al doilea munte ca înălțime de pe pământ, în cel mai grav accident din istoria alpinismului K2.

2023 – Încălzirea globală: Oceanele lumii ating o nouă temperatură record de 20,96°C, depășind precedentul record de 20,95°C în martie 2016.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement
Advertisement

La zi

Ministrul bulgar al Transporturilor acuză România că blochează construirea de noi poduri peste Dunăre

Published

on

Vicepremierul și ministrul bulgar al Transporturilor și Comunicațiilor, Grozdan Karadjov, a declarat în fața Comisiei parlamentare pentru transporturi de la Sofia că România reprezintă principalul obstacol în realizarea unor noi puncte de trecere peste Dunăre, transmite agenția BGNES, citată de Rador.

„Bulgaria insistă pentru construirea de noi poduri peste Dunăre, dar se confruntă cu o rezistență din partea României. Noi vrem să avem propriile noastre treceri, iar singurul obstacol de până acum este România”, a spus Karadjov.

Dunărea – „un coșmar pentru transporturi”

Ministrul a afirmat că fluviul a devenit „un adevărat coșmar” pentru transporturile bulgare, din cauza refuzului Bucureștiului de a accepta noi proiecte. „Politica de descurajare îndelungată – de zeci de ani – a României de a nu permite noi poduri peste Dunăre joacă un rol în transformarea acestui lucru într-un coșmar pentru transporturi”, a adăugat el.

Karadjov a reamintit că Bulgaria solicită cinci noi puncte de trecere peste fluviu și a susținut această poziție și în fața comisarului european Apostolos Tzitzikostas. „În celelalte țări de-a lungul Dunării există câte un pod cam la fiecare 70 de kilometri. Nu este normal ca un locuitor din Lom să parcurgă sute de kilometri pentru a ajunge pe celălalt mal, aflat la doar câteva sute de metri”, a subliniat oficialul bulgar.

Advertisement

România cere dragarea Dunării

De cealaltă parte, România insistă ca Bulgaria să realizeze lucrări de dragare pentru a facilita navigația pe Dunăre, condiție considerată esențială pentru transportul fluvial.

Karadjov a precizat că reprezentanți ai Bulgariei, României și Greciei au fost invitați la o întâlnire la Luxemburg, pe 4 iunie, pentru a discuta problema trecerilor peste Dunăre. „Din păcate, România a respins propunerea, probabil din cauza alegerilor interne”, a spus el.

Probleme și la feriboturi

Ministrul bulgar a reclamat și blocajele legate de transportul cu feribotul. Potrivit acestuia, linia de lângă Ruse nu a primit autorizație de la partea română de peste doi ani. „Am cerut ca românii să permită operarea feribotului măcar pe perioada reparațiilor la pod, însă nu există nicio evoluție”, a adăugat Karadjov.

Oficialul de la Sofia a subliniat că instituțiile europene, dar și Bulgaria și Grecia, ar trebui să intensifice presiunea asupra României. „Nu este posibil ca, în secolul XXI, un obstacol natural să fie transformat într-o problemă socială și economică de o asemenea amploare”, a conchis Karadjov.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

Deputatul PSD Călărași Ion Samoilă cere reluarea discuțiilor pentru construirea unui pod peste Dunăre, investiție vitală pentru regiune

Published

on

În prima ședință a Comisiei pentru transporturi și infrastructură din noua sesiune parlamentară, deputatul PSD de Călărași, Ion Samoilă, a propus reluarea discuțiilor privind construirea unui pod peste Dunăre, la Călărași, considerat o investiție strategică pentru fluidizarea traficului național și internațional.

Samoilă a subliniat faptul că, deși drumul expres Galați–Brăila–Ialomița–Călărași este în execuție, acesta se oprește în buza Dunării, fără o legătură directă peste fluviu. „Lipsește veriga esențială: podul”, a transmis parlamentarul.

Totodată, acesta a amintit că în cadrul Inițiativei celor Trei Mări, la o reuniune internațională desfășurată în Polonia, s-a semnat un acord privind realizarea a cinci studii de fezabilitate pentru poduri peste Dunăre, unul dintre acestea fiind dedicat zonei Călărași.

Mă bucur să vă anunț că președintele Comisiei pentru transporturi și toți membrii acesteia au fost de acord cu reluarea demersurilor necesare pentru această investiție majoră”, a precizat Ion Samoilă.

Advertisement

Deputatul PSD a atras atenția că proiectul nu este „un moft”, ci o necesitate strategică, mai ales în contextul dificultăților de transport întâlnite la trecerea de la Giurgiu. Samoilă a subliniat că valoarea investiției depășește capacitățile financiare ale României și trebuie susținută prin fonduri europene, inclusiv prin Comisia Europeană.

Voi continua să susțin acest proiect cu toată convingerea, pentru că dezvoltarea regiunii sud-estice și conectivitatea României cu rețelele europene de transport nu mai pot fi amânate!”, a concluzionat deputatul.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

La zi

O nouă avarie la rețeaua de apă din Călărași: furnizarea întreruptă pe strada Dobrogeanu Gherea

Published

on

Operatorul de apă și canalizare EcoAqua Călărași a anunțat luni dimineață, la ora 10:10, producerea unei noi avarii pe rețeaua stradală. Echipele de intervenție se află deja pe teren pentru remedierea situației.

Din cauza lucrărilor, alimentarea cu apă a fost oprită pe strada Dobrogeanu Gherea, iar reluarea furnizării este estimată în aproximativ două ore.

EcoAqua face apel la locuitorii din zonă să aibă răbdare și să utilizeze cu responsabilitate rezervele de apă până la finalizarea intervenției.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading