Connect with us

La zi

Misterul Peșterii Tăușoare

În inima Munților Rodnei, unde crestele se ridică semețe sub cerul Bistriței-Năsăud, Peștera Tăușoare își țese legenda în adâncurile pământului. Cu peste 17 kilometri de galerii subterane, această peșteră este una dintre cele mai lungi și mai enigmatice din România, un labirint de calcar care ascunde minuni geologice, fosile preistorice și povești care par să prindă viață în bezna umedă. Descoperită în 1955 de un învățător local, Leon Bârte, peștera a devenit rapid un punct de atracție pentru speologi, cercetători și aventurieri, dar și un loc învăluit în mister, care stârnește imaginația celor care îndrăznesc să-i calce pragul.

Ceea ce face Peștera Tăușoare cu adevărat unică sunt „Bilele de Tăușoare”, sfere perfecte de calcar, de la câțiva centimetri la aproape un metru în diametru, răspândite în „Sala Bilelor”. Aceste formațiuni, fără echivalent în alte peșteri ale lumii, par sculptate cu o precizie care sfidează natura. Oamenii de știință presupun că s-au format prin procese chimice lente, în condiții specifice, dar lipsa unei explicații definitive a dat naștere legendelor. Localnicii spun că bilele sunt „ochi ai munților”, care ascultă și vorbesc în limbajul pământului. Unii povestesc că, în nopțile fără lună, sferele vibrează slab, emițând un murmur abia perceptibil, ca o chemare din alte timpuri.

Peștera impresionează și prin diversitatea sa geologică. Galeriile sale, unele atât de strâmte încât abia permit trecerea, se deschid în săli vaste, cu tavane boltite și pereți împodobiți cu stalactite și stalagmite. „Sala Fantomelor”, numită astfel pentru ecourile stranii care par să imite voci umane, și „Sala Sunetelor”, unde picăturile de apă creează o simfonie naturală, sunt doar câteva dintre locurile care dau peșterii o aură mistică. În adâncuri, lacuri subterane reflectă lumina lanternelor, iar fosilele de urs de cavernă, descoperite în straturi de sediment, amintesc de o lume pierdută, când uriașii blănoși cutreierau aceste ținuturi.

Tăușoare nu este doar o minune a naturii, ci și un loc care provoacă imaginația. Aerul rece, saturat de umezeală, și liniștea apăsătoare, întreruptă doar de sunetul apei sau de propriile pași, creează o senzație de ireal. Speologii povestesc despre umbre care par să se miște pe pereți, fără o sursă clară, și despre busole care își pierd orientarea în anumite galerii, ca și cum peștera ar avea propria voință. Localnicii din satele din jur, precum Rebrișoara, susțin că peștera este vie, un portal către tărâmuri nevăzute, și că cei care nu-i respectă regulile nerostite – să nu ia nimic din ea, să nu vorbească tare – riscă să nu mai găsească drumul înapoi.

Advertisement

De-a lungul timpului, peștera a fost martora multor povești. Unii spun că, în anii ’70, un grup de speologi a raportat zgomote inexplicabile, ca un cor de șoapte, venind dinspre o galerie neexplorată. Alții jură că au simțit o atingere rece pe umăr, deși erau singuri. Deși știința atribuie aceste fenomene acusticii naturale sau oboselii, misterul persistă, alimentat de izolarea peșterii și de aura sa de loc neatins. Astăzi, accesul în Peștera Tăușoare este strict reglementat, fiind parte a unei arii protejate din Parcul Național Munții Rodnei. Cei care obțin permisiunea de a o explora trebuie să fie pregătiți nu doar fizic, ci și mental, pentru o călătorie care testează limitele curajului și ale imaginației.

Peștera Tăușoare rămâne un loc unde natura și legenda se împletesc, un sanctuar al pământului care păstrează secrete mai vechi decât umanitatea însăși. Fie că ești atras de frumusețea sa geologică, de istoria fosilelor sau de poveștile care plutesc în aerul său rece, Tăușoare te cheamă să-i descoperi tainele – dar te avertizează, în șoaptă, să fii atent unde pășești. Căci, în adâncurile sale, timpul pare să stea în loc, iar umbrele ascund mai mult decât poate explica lumina.

La zi

Protest AUR în fața Prefecturii Călărași: Susținătorii lui Călin Georgescu au cerut “dreptate pentru președintele votat”

În cursul zilei de duminică, mai mulți simpatizanți ai Alianței pentru Unirea Românilor (AUR) și ai lui Călin Georgescu au ieșit în stradă și în municipiul Călărași, alăturându-se protestului național organizat simultan în peste 40 de județe din țară. Manifestanții s-au adunat în fața Prefecturii Călărași, unde au scandat lozinci de susținere pentru cel pe care îl consideră “președintele votat, dar nevalidat”.

Protestul a fost convocat la nivel național de liderul AUR, George Simion, care a lansat apelul pentru “o mișcare civică de amploare” în sprijinul lui Călin Georgescu, desemnat de susținători drept “simbolul schimbării și suveranității naționale”.

În fața Prefecturii din Călărași, câteva zeci de persoane s-au alăturat acțiunii, fluturând steaguri tricolore.

“Călin Georgescu a fost votat de poporul român. Nu este normal ca voința cetățenilor să fie ignorată. Nu cerem decât respectarea adevărului și a democrației”, a declarat unul dintre protestatari.

Acțiunea s-a desfășurat pașnic, fără incidente, fiind monitorizată de echipaje ale Jandarmeriei Călărași. Protestul din Călărași face parte dintr-o mobilizare mai amplă ce are loc în mai multe orașe din România, în contextul disputelor politice din ultimele luni.

Advertisement

Continue Reading

La zi

VIDEO. Prefectul județului Călărași, Laurențiu State, prezent la locul accidentului de pe A2: „Explozia unei anvelope ar fi provocat tragedia”

La scurt timp după producerea gravului accident rutier de pe autostrada A2, în zona localității Sărulești, prefectul județului Călărași, Laurențiu State, s-a deplasat la fața locului pentru a coordona din teren răspunsul instituțional și pentru a evalua situația alături de echipele de intervenție.

Într-o primă declarație acordată presei, prefectul a transmis că din informațiile preliminare reiese că o explozie a anvelopei din dreapta față a autocarului ar fi dus la pierderea controlului volanului, ceea ce a determinat răsturnarea autovehiculului în afara carosabilului:

„Ne aflăm la fața locului, la un eveniment colectiv cu un autocar. Din primele verificări, se pare că autocarul venea din zona Oradea și mergea spre Constanța. Ca urmare a unei explozii la roata din dreapta față, șoferul a pierdut controlul direcției și autocarul a ieșit în afara părții carosabile. A fost activat Planul Roșu de Intervenție”, a declarat prefectul Laurențiu State.

Acesta a mai precizat că la bordul autocarului se aflau aproximativ 29 de copii și 6 adulți, iar bilanțul provizoriu indică:

  • un adult decedat,

  • cinci copii răniți,

  • dintre care doi au fost transportați cu elicopterul SMURD la Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii „Grigore Alexandrescu” din București.

Prefectul a subliniat că toate instituțiile implicate în gestionarea situației s-au mobilizat prompt și coordonat, iar ancheta este în curs pentru a stabili cu exactitate dinamica accidentului.

Advertisement

„Din păcate, vorbim despre o tragedie. Le mulțumesc colegilor de la ISU, SMURD, Poliție și Ambulanță pentru intervenția rapidă. Vom sprijini în continuare toate familiile afectate și vom urmări îndeaproape evoluția cazului”, a mai transmis reprezentantul Guvernului în teritoriu.

Continue Reading

La zi

Aglomerație pe podul Giurgiu-Ruse

 22 iunie 2025, situația traficului pe Podul Giurgiu-Ruse (Podul Prieteniei) indică o aglomerație moderată, influențată de lucrările de reparații pe partea bulgară, începute în 10 iulie 2024 și programate să continue până în 2026.

Traficul se desfășoară alternativ, pe o singură bandă, cu semaforizare, ceea ce poate genera timpi de așteptare de 20-40 de minute, mai ales în weekenduri, când fluxul de turiști spre Bulgaria, Grecia sau Turcia este mai mare.

Pe 20 iunie 2025, s-a celebrat „Ziua Podului”, când autoturismele de până la 8+1 locuri au traversat gratuit dinspre Giurgiu spre Ruse, ceea ce a generat un trafic intens. Deși nu sunt raportate închideri totale ale podului pentru 22 iunie, o întrerupere recentă a avut loc în noaptea de 12-13 iunie 2025 (20:00-04:00) pentru reparații urgente.Autoritățile recomandă verificarea traficului în timp real pe www.lima.api.bg sau aplicația „Trafic Online” a Poliției de Frontieră și plata online a taxei de pod (2 euro sau 4 leva pentru autoturisme). Rute alternative includ punctele de trecere Calafat-Vidin, Vama Veche-Durankulak sau feriboturile Turnu Măgurele-Nikopol și Zimnicea-Svishtov.

Advertisement
Continue Reading